temperatuur meter / toerenteller
temperatuur meter / toerenteller
Langzamerhand is mijn e21 m20b25 bijna klaar. De auto was van origine een 315.
Ik moet nog een paar meters en tellers aansluiten van het dashboard.
De toerenteller doet op dit moment niks, ik heb rechtstreeks een draad van de min op de bobine naar de middelste aansluiting achter op de toerenteller.
In een ouder topic over de bedrading van de toerenteller gebruikte een forummember de 2 aansluitingen die op de klok van een 4cilinder zitten op de aansluitingen van de toerenteller als min en plus. Dit heb ik voor de rest nog niet nagekeken en ik neem dus aan dat ik ze of verkeerd om heb aangesloten of het is geen min of plus.
Daarnaast doet de temperatuurmeter niks. Als ik de auto op contact zet zie je het naaldje wel omhoog springen maar vervolgens blijft hij op dezelfde plek. Ik heb de motor nu al verschillende keren ontlucht en ik heb geen reden om te geloven dat er nog lucht in zit. De thermostaat werkt ook naar behoren, zodra het blok een tijdje stationair heeft gedraaid is de bovenste slang van de radiateur goed warm en de onderste ook: er is dus een stroming door de thermostaat. Ik heb de draden van de motronic stekker dubbel gecontroleerd of ik ze op de juiste draad heb gesoldeerd. Ik zal ze nog eens uitgraven om nog een keer te controleren of ik de sensor op de juiste draad heb gesoldeerd. Toen het blok uit een e34 kwam werkte de temperatuur meter prima, ik neem aan dat de sensor dus nog in orde is.
Vanaf vrijdag ga ik op vakantie, ik zal een bedradingsschema downloaden omdat ik ook nog de brandstofniveausensor van een e30 in tank pomp moet aansluiten aan mijn e21 dashboard. Heeft er iemand eerder met deze 2 meters en toerenteller problemen gehad?
Ik moet nog een paar meters en tellers aansluiten van het dashboard.
De toerenteller doet op dit moment niks, ik heb rechtstreeks een draad van de min op de bobine naar de middelste aansluiting achter op de toerenteller.
In een ouder topic over de bedrading van de toerenteller gebruikte een forummember de 2 aansluitingen die op de klok van een 4cilinder zitten op de aansluitingen van de toerenteller als min en plus. Dit heb ik voor de rest nog niet nagekeken en ik neem dus aan dat ik ze of verkeerd om heb aangesloten of het is geen min of plus.
Daarnaast doet de temperatuurmeter niks. Als ik de auto op contact zet zie je het naaldje wel omhoog springen maar vervolgens blijft hij op dezelfde plek. Ik heb de motor nu al verschillende keren ontlucht en ik heb geen reden om te geloven dat er nog lucht in zit. De thermostaat werkt ook naar behoren, zodra het blok een tijdje stationair heeft gedraaid is de bovenste slang van de radiateur goed warm en de onderste ook: er is dus een stroming door de thermostaat. Ik heb de draden van de motronic stekker dubbel gecontroleerd of ik ze op de juiste draad heb gesoldeerd. Ik zal ze nog eens uitgraven om nog een keer te controleren of ik de sensor op de juiste draad heb gesoldeerd. Toen het blok uit een e34 kwam werkte de temperatuur meter prima, ik neem aan dat de sensor dus nog in orde is.
Vanaf vrijdag ga ik op vakantie, ik zal een bedradingsschema downloaden omdat ik ook nog de brandstofniveausensor van een e30 in tank pomp moet aansluiten aan mijn e21 dashboard. Heeft er iemand eerder met deze 2 meters en toerenteller problemen gehad?
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Re: temperatuur meter / toerenteller
Search leverde dit draadje op vwb de toerenteller: http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.p ... 8&p=170345
Jeroen wrote:... De contacten van de 3-polige stekker van de toerenteller zelf zijn gemarkeerd + - en 1 in het midden voor de bobine...
Regards/groeten, Jeroen
Dat topic had ik met de search al gevonden Jeroen, evengoed bedankt.
Ik heb op het moment hetzelfde gedaan:
Rood met wit : op de +
Nieuwe draad - rechtstreeks van de bobine: middelste aansluiting
Bruine draad : op de -
Ik heb op het moment hetzelfde gedaan:
Rood met wit : op de +
Nieuwe draad - rechtstreeks van de bobine: middelste aansluiting
Bruine draad : op de -
- jamesV
- E21 Pro
met de nummers 1,2 en 5 moet je hem aan de praat krijgen

nummer 5 leg je dus aan de bobine (nr 1 op de bobine):

De digitale klok is mij nog niet gelukt maar de toerenteller zelf mag geen probleem zijn.. of hij moest defect zijn.

nummer 5 leg je dus aan de bobine (nr 1 op de bobine):
De digitale klok is mij nog niet gelukt maar de toerenteller zelf mag geen probleem zijn.. of hij moest defect zijn.
Ik schop het draadje nog een keer omhoog.
Na bijna een jaar zonder toerenteller rondgereden te hebben heb ik weer eens besloten om nog een keer er naar te kijken.
Deze keer de speaker voor links de plus en min gepakt om de toerenteller te voorzien van stroom. De speakers deden het en ook wanneer ik met de multimeter meet krijg ik 12 volt op de kabel en heb ik een goede massa. De impulsdraad voor de toerenteller van de bobine zelf aangelegd en nagemeten, deze heeft geen kabelbreuk.
Daarom denk ik dat de toerenteller zelf kapot is. Is er een manier om deze te testen? Of is het simpelweg een andere toerenteller proberen waarvan je vantevoren weet dat hij werkt?
Na bijna een jaar zonder toerenteller rondgereden te hebben heb ik weer eens besloten om nog een keer er naar te kijken.
Deze keer de speaker voor links de plus en min gepakt om de toerenteller te voorzien van stroom. De speakers deden het en ook wanneer ik met de multimeter meet krijg ik 12 volt op de kabel en heb ik een goede massa. De impulsdraad voor de toerenteller van de bobine zelf aangelegd en nagemeten, deze heeft geen kabelbreuk.
Daarom denk ik dat de toerenteller zelf kapot is. Is er een manier om deze te testen? Of is het simpelweg een andere toerenteller proberen waarvan je vantevoren weet dat hij werkt?
- Thegs
- E21 VIP

- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
De min en plus van een speaker? Dat gaat niet werke niet...
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
- jamesV
- E21 Pro
waarom zou je dit doen? Een nieuw kabeltje leggen is toch geen moeite en dan ben je zeker (dan kan je ook je speaker links vooraan nog laten spelenDeze keer de speaker voor links de plus en min gepakt om de toerenteller te voorzien van stroom
Ik heb speakers achterin liggen, de voorste speakers zijn helemaal kapot. Ze klinken alsof er iemand in een zak chips zit te graaien vanaf volume standje 1.
Draadje leggen is niet de moeite maar ik had alleen in de middag even tijd. In het kader van gauw testen heb ik gekozen om de draden van de speaker te pakken, ze bungelen toch al een jaar onder mijn stuurkolom.
Waarom zouden deze kabels niet werken? Ze voorzien de toerenteller toch van + en -? Mij lijkt dat als ze de speakers konden voorzien de toerenteller er ook op zou moeten werken aangezien deze minder vergt.
Draadje leggen is niet de moeite maar ik had alleen in de middag even tijd. In het kader van gauw testen heb ik gekozen om de draden van de speaker te pakken, ze bungelen toch al een jaar onder mijn stuurkolom.
Waarom zouden deze kabels niet werken? Ze voorzien de toerenteller toch van + en -? Mij lijkt dat als ze de speakers konden voorzien de toerenteller er ook op zou moeten werken aangezien deze minder vergt.
- Thegs
- E21 VIP

- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Heb je uberhaupt wel eens gemeten wat er precies uit die speakerkabels komt?
Regards, Gerwin
- jamesV
- E21 Pro
volgens mij zit daar niet genoeg stroom op. De stroom die daarop zit komt wellicht van je radio?? Als ik het goed heb hangt er normaal nog ergens een stekker te bingelen die over is en die je dus kan gebruiken als stroomdraad. Even de teller-unit er uit halen en je zou hem moeten vinden 
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
Ik denk dat je de + en - van de speakers niet kan vergelijken met een daadwerkelijke 12 volt voeding. Wellicht zitten ze bij de radio verkeerd om en klopt er al niets van. Gelijkspanning is wel degelijk poolgevoelig en zeker een toerenteller.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Mijn gedachtegang was dat als ik de radio op bluetooth zette en ik 12 v zou meten ik van uit ging dat er constante voeding zou zijn, ik ben een leek op het gebied van electro je zou me alles wijs kunnen maken. Ik heb er niet goed over nagedacht, draadje van de speakers is inderdaad geen goede gedachtegang
.
Vanmiddag maar even verder aankloten , lekker middagje vrij. Hartstikke bedankt voor de reacties!
Vanmiddag maar even verder aankloten , lekker middagje vrij. Hartstikke bedankt voor de reacties!