stotteren/inhouden probleem
- bmwe214cil
- Upcoming E21 fanatic
stotteren/inhouden probleem
Beste mensen,
Mijn bmw 320/4 met conventionele ontsteking heeft wat problemen. Het begon allemaal 3 weken terug, toen stotterde hij heel lichtjes bij 80. Ik nog even doorgereden en gister alle vacuüm slangen vervangen. Daarna ff wat vrienden weg gebracht heen via N weg en toen dacht ik even lekker de snelweg op te geen. Hij pakte al niet lekker op maar hoopte dat het bij hogere toeren weg zou zijn. Dus ik de snelweg op en bij 100 km/h na een meter of 500/600 op de snelweg begint hij te stotteren/in te houden. Als ik meer gas gaf dan vertraagde de auto alleen maar meer en met minder gas kon ik het net tot de pomp redden. Dus ik motorkap open en daar viel mij op dat er een bezine slangetje raar geknikt zat. Gelukkig heb ik wat slangetjes mee dus die vervangen en geen probleem meer. Tot vanochtend, ik wil starten en moest wel 5 keer starten voordat hij aansloeg en daarna na een tijdje geprutteld te hebben viel hij weer uit. Na een aantal keer starten loopt hij eindelijk. Dus ik mijn vriendin naar werk gebracht dat ging goed alleen lichtjes stotteren en vervolgens bougies, bobine, contactpunten, condensator en rotor vervangen. Het probleem is nu alleen maar erger. Loopt nauwelijks stationair en geen vermogen. Dus ik aan de ontsteking gedraaid en vaak proef gereden en toen was het wel weer aardig. Stotteren was over en 1400 stationair. Dus nu rijd ik net naar huis en in het begin loopt hij prima stationair en stottert hij niet meer. Sta ik voor een stoplicht dan slaat hij opeens weer af... Ik snap er niks meer van, wie kan mij helpen?
MVG
Joram
Mijn bmw 320/4 met conventionele ontsteking heeft wat problemen. Het begon allemaal 3 weken terug, toen stotterde hij heel lichtjes bij 80. Ik nog even doorgereden en gister alle vacuüm slangen vervangen. Daarna ff wat vrienden weg gebracht heen via N weg en toen dacht ik even lekker de snelweg op te geen. Hij pakte al niet lekker op maar hoopte dat het bij hogere toeren weg zou zijn. Dus ik de snelweg op en bij 100 km/h na een meter of 500/600 op de snelweg begint hij te stotteren/in te houden. Als ik meer gas gaf dan vertraagde de auto alleen maar meer en met minder gas kon ik het net tot de pomp redden. Dus ik motorkap open en daar viel mij op dat er een bezine slangetje raar geknikt zat. Gelukkig heb ik wat slangetjes mee dus die vervangen en geen probleem meer. Tot vanochtend, ik wil starten en moest wel 5 keer starten voordat hij aansloeg en daarna na een tijdje geprutteld te hebben viel hij weer uit. Na een aantal keer starten loopt hij eindelijk. Dus ik mijn vriendin naar werk gebracht dat ging goed alleen lichtjes stotteren en vervolgens bougies, bobine, contactpunten, condensator en rotor vervangen. Het probleem is nu alleen maar erger. Loopt nauwelijks stationair en geen vermogen. Dus ik aan de ontsteking gedraaid en vaak proef gereden en toen was het wel weer aardig. Stotteren was over en 1400 stationair. Dus nu rijd ik net naar huis en in het begin loopt hij prima stationair en stottert hij niet meer. Sta ik voor een stoplicht dan slaat hij opeens weer af... Ik snap er niks meer van, wie kan mij helpen?
MVG
Joram
Groeten Joram
BMW 320(i) 1976 verona
Porsche 944 2,5 1985 zwart
BMW 320(i) 1976 verona
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
Re: stotteren/inhouden probleem
Jij richt je helemaal op de ontsteking maar ik lees ook dat bepaalde problemen helemaal weg waren toen je bijvoorbeeld de brandstofslang deed vervangen. Is dit wellicht een carburateurprobleem? Als de auto uitvalt moet je eigenlijk gelijk de basiszaken gaan bekijken. Om ontsteking uit te sluiten even een kabel loshalen en vonk controleren.
* vonk controle gelijk bij uitvallen.
* Vacuumvervroeging t.b.v. oppakken (checken of deze het doet).
* Brandstoftoevoer goed.
* Heb je met vervangen van de puntjes ook de contacthoek goed afgesteld?
* De juiste bobine/condensator geplaatst?
* Afstelling carb.
Het zijn maar wat eerste vraagjes?
* vonk controle gelijk bij uitvallen.
* Vacuumvervroeging t.b.v. oppakken (checken of deze het doet).
* Brandstoftoevoer goed.
* Heb je met vervangen van de puntjes ook de contacthoek goed afgesteld?
* De juiste bobine/condensator geplaatst?
* Afstelling carb.
Het zijn maar wat eerste vraagjes?
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
- bmwe214cil
- Upcoming E21 fanatic
vaccuum werkt
brandstof toevoer is goed
ik heb de punten op 35mm gezet zoals in de vraagbaak staat
ik heb de goede condensator en bobine. De bobine is gewoon een bosch en de de bobine en condesator zijn opgezocht op kent. ch.nr.
carb heeft een co van ongeveer 0,93-1,07
brandstof toevoer is goed
ik heb de punten op 35mm gezet zoals in de vraagbaak staat
ik heb de goede condensator en bobine. De bobine is gewoon een bosch en de de bobine en condesator zijn opgezocht op kent. ch.nr.
carb heeft een co van ongeveer 0,93-1,07
Groeten Joram
BMW 320(i) 1976 verona
BMW 320(i) 1976 verona
-
jeroen beverdam
- Upcoming E21 fanatic
Hoelang geleden is er een nieuw benz.filter ingekomen? Het is mij namelijk al eens overkomen dat het filtermateriaal uiteen begon te vallen met het gevolg dat ALLE sproeiers enigszins of helemaal verstopt raakten.
Het verhaal komt mij bekend over, Stationair loopt hij goed ,vaag vuiltje hangt tegen de sproeier:motor slaat af
Vuiltje zakt weg:motor loopt weer goed
Eenmaal op snelheid gaat de motor meer verbruiken dan de benz.pomp aanlevert (filter vol ,troep voor de hoofdsproeier,kleine verstoppingen in de carb.)
Mijn BMW loopt op gas ,maar bij mijn kever wissel ik ieder jaar het benzinefilter en nog wil je niet weten wat ik ieder jaar aan drab en zooi uit mijn carburateur kan vissen.
Bij mijn toenmalige oostblok Ferrari begon het ook bij plm 80 inhouden en uiteindelijk teruglopen van de topsnelheid tot niveau deux-chevaux .
Carb schoongemaakt,nieuw filter en benz.slang en hij liep weer als vanouds.
misschien moet je daar eens even naar kijken.
Het verhaal komt mij bekend over, Stationair loopt hij goed ,vaag vuiltje hangt tegen de sproeier:motor slaat af
Vuiltje zakt weg:motor loopt weer goed
Eenmaal op snelheid gaat de motor meer verbruiken dan de benz.pomp aanlevert (filter vol ,troep voor de hoofdsproeier,kleine verstoppingen in de carb.)
Mijn BMW loopt op gas ,maar bij mijn kever wissel ik ieder jaar het benzinefilter en nog wil je niet weten wat ik ieder jaar aan drab en zooi uit mijn carburateur kan vissen.
Bij mijn toenmalige oostblok Ferrari begon het ook bij plm 80 inhouden en uiteindelijk teruglopen van de topsnelheid tot niveau deux-chevaux .
Carb schoongemaakt,nieuw filter en benz.slang en hij liep weer als vanouds.
misschien moet je daar eens even naar kijken.
- bmwe214cil
- Upcoming E21 fanatic
zit net een nieuw filter op en de carb. is net uit elkaar geweest en schoon gemaakt anderhalve maand terug. Ik heb er een extra groot filter tussen gezet wat ook op boten word gebruikt
Groeten Joram
BMW 320(i) 1976 verona
BMW 320(i) 1976 verona
- bmwe214cil
- Upcoming E21 fanatic
stationair loopt hij beroerd, volgas geen probleem gaat als een tierelier. Als ik een heel klein beetje accelereer gaat ook alles goed, totdat ik dezelfde snelheid blijf rijden of stationair. bij decelereren stottert hij ook en ploft een beetje uit de uitlaat. Zou het een combi zijn van carb afstelling en ontsteking? Verstopte sproeier ???
MVG
Joram
MVG
Joram
Groeten Joram
BMW 320(i) 1976 verona
BMW 320(i) 1976 verona
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Best een lastige, maar als de auto volgas prima gaat dan hoef je iig niet aan de hoeveelheid toegevoerde brandstof te twijfelen. Heb je deontsteking al eens fatsoenlijk afgesteld, dwz statisch met vacuum los, en dan controle op werking en vacuumvervroeging?
Regards/groeten, Jeroen
-
jeroen beverdam
- Upcoming E21 fanatic
Valse lucht bij het inlaatspruitstuk ?
Dan loopt hij stationair beroerd.(veel ondedruk omdat de gaskleppen dicht zijn )
Volgas loopt hij prima (alle lucht gaat dan DOOR de carburateur )
Alleen vraag ik mij af of dat ook zoveel effect heeft op de vacuumvervroeging waardoor de auto op constante snelheid zo beroerd gaat lopen......
Iemand enig idee?
Jeroen Beverdam
Dan loopt hij stationair beroerd.(veel ondedruk omdat de gaskleppen dicht zijn )
Volgas loopt hij prima (alle lucht gaat dan DOOR de carburateur )
Alleen vraag ik mij af of dat ook zoveel effect heeft op de vacuumvervroeging waardoor de auto op constante snelheid zo beroerd gaat lopen......
Iemand enig idee?
Jeroen Beverdam
- bmwe214cil
- Upcoming E21 fanatic
Hoe test ik op valse luch van het inlaatspruitstuk? Kan het misschien zijn dat hij valse lucht pakt op de rembekrachtiger? kan dat zo veel invloed hebben? Of een voetpakking van de carb? (solex dita 32-32) Die heb ik namelijk gemaakt uit kurk 3 weken geleden en als het goed is krijg ik maandag de nieuwe binnen.
Iemand met ervaringen?
MVG
Joram
Iemand met ervaringen?
MVG
Joram
Groeten Joram
BMW 320(i) 1976 verona
BMW 320(i) 1976 verona
- Peter V.
- E21 VIP

Voetpakking is wel degelijk belangrijk en kan een verschil maken en wellicht is kurk hiervoor niet geschikt omdat er een benzine/lucht mengsel doorheen gaat.
De rembekrachtiger kun je testen door bijvoorbeeld tijdens stationair draaien het rempedaal in te houden. Als je daar een vacuumlek zou hebben merk je dit gelijk aan de motor.
De rembekrachtiger kun je testen door bijvoorbeeld tijdens stationair draaien het rempedaal in te houden. Als je daar een vacuumlek zou hebben merk je dit gelijk aan de motor.
Gr Peter V.
- bmwe214cil
- Upcoming E21 fanatic
Maar kurk (is mij verteld) is benzine bestendig... Maar als deze lek zou zijn kan het dat zijn dat hij stationair beroerd loopt en vol gas goed?
Groeten Joram
BMW 320(i) 1976 verona
BMW 320(i) 1976 verona
- Peter V.
- E21 VIP

Kurk opzich is benzine en oliebestendig. Je bent alleen heel snel geneigd om de carburateur dan heel erg vast te trekken omdat je het kurk makkelijk samendrukt.
Een lekke voetpakking (oftewel een vacuumlekkage) kan dit enigszins geven maar ik denk persoonlijk dat je het in een combinatie moet zoeken van carburateur en ontsteking.
Iets wat zich plotseling gaat openbaren is meestal vanwege een aanpassing die je heb gedaan of onderdelen/afstellingen die anders zijn geworden. Het probleem was dus erger geworden bij de verandering/vervangen van ontstekingsdelen.
Je zal alles deel voor deel moeten vergelijken.
Een lekke voetpakking (oftewel een vacuumlekkage) kan dit enigszins geven maar ik denk persoonlijk dat je het in een combinatie moet zoeken van carburateur en ontsteking.
Iets wat zich plotseling gaat openbaren is meestal vanwege een aanpassing die je heb gedaan of onderdelen/afstellingen die anders zijn geworden. Het probleem was dus erger geworden bij de verandering/vervangen van ontstekingsdelen.
Je zal alles deel voor deel moeten vergelijken.
Gr Peter V.
- jamesV
- E21 Pro
als ik dit zo lees ljkt het een beetje op een probleem die ik eens met de 315 had. Het probleem bij mij was valse lucht door een slechte voet onder de carbu (zat een klein scheutje in die je nauwelijks kon zien).
- bmwe214cil
- Upcoming E21 fanatic
Auto loopt beter, voetpakking vervangen en alle vacuum slangen. Nu nog afstellen. Maar voor de ontsteking afstellen heb ik meerde dingen op mijn vliegwiel staan. Een bolletje (voor het balanceren) en OT. Nou schijnt er ook nog een Z op te staan maar waar moet hij nu op staan? Bij 2300 rpm op 23 graden voorontsteking staat in het boek en dan op het merkteken maar wat is dat? Alvast bedankt!
Groeten Joram
BMW 320(i) 1976 verona
BMW 320(i) 1976 verona