Sper vraagje

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
Post Reply
ac/dennis
E21 VIP
E21 VIP

Sper vraagje

Post by ac/dennis »

Hoi,

Paar weken geleden een sperdiff onder mn E21 gehangen. Alles prima verlopen, geen klachten, maar vraag me toch nog eea af.
Welke soorten diffs (qua overbrenging) zijn er en welke heb ik er onder hangen? Ik meen dat er met een stift iets van 3.8 of 3.98 op geschreven stond, kan dat? Ik merk dat mn topsnelheid hoger is geworden en ik minder snel weg ben in vergelijking met wat ik eronder had.

Wat merk je je nu van een sperdiff, is het verschil nu zo groot met een "normaal" differentieel? Wat ik begrepen heb is dat je door een andere verdeling van de krachten op je achterwielen, sneller uit een bocht kan komen. Maar is dit verschil nu wel zo groot als met de normale varianten?
Ik heb m nog niet echt op zn lazer gegeven, mss ligt het daaraan, maar ik merkte er gewoon weinig van, t viel me eigenlijk een beetje tegen.

Gr,

Dennis

Thegs
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp

Re: Sper vraagje

Post by Thegs »

Als je het niet merk, ga je niet hard genoeg de bocht om :mrgreen:
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
ac/dennis
E21 VIP
E21 VIP

Post by ac/dennis »

het is een soort van Vicieuze cirkel dus :).
Als je hard gaat, ga je harder
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

behalve als je langzamer gaat, want dan ga je minder snel.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Hahaha waar zouden we toch zijn zonder Koos!

Als je zegt dat je meer top hebt en minder acceleratie dan moet het dus een langer diff zijn, een 3.45 is het langste wat er standaard geleverd is. 3.64 van de 320/6 is al wat korter, 3.91 is de eerste (en nog kortere) 4 cil eindoverbrenging.

Wat verwacht je zelf van een sper? Als je de grens van je grip niet opzoekt dan zul je ook niet een verschil op dat grensbereik merken, laat staan een verbetering. Wel is het zo dat je kont minder onvoorspelbaar ofwel wispelturig wordt als je een keer in een overstuursituatie geraakt omdat je met een -zij het beperkte- mate van grip over beide wielen aan de wandel gaat in plaats van dat je één doorslaand en daarmee onbalans veroorzakend wiel hebt. Dit is iets wat je bijv nat heel goed kunt merken. Daarnaast helpt een sper je grip te vergroten. Waar je eerder voorzichtig op het gas moest om overstuur in het grensbereik binnen de perken te houden heb je nu veel meer grip dus kun je eerder/meer gas geven.

Daarmee op diverse fronten goedmoediger, mits het een 25% versie is. Hoe meer sperwerking, hoe heftiger de reacties en daarmee ook heftigere tegenreacties met bijv gas los als het sper ook pogingen doet grip te houden. Met een 25% sper met niet al te veel koppel gaat dat prima, een 535i met een koppelsterke M30 kan met een 25% sper in de regen al best tricky zijn.

Filmpje als voorbeeldje vwb goedmoediger: gewoon op het gas stampen en al is er enige mate van wielspin (het blijft maar een 25% sper), heftige reacties blijven geheel uit...

Regards/groeten, Jeroen
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Ik sluit me hier helemaal bij aan!
Ga maar eens bij droog weer vroeg in de bocht (in de juiste lage versnelling!!) vol op het gas staan.
Je zal versteld staan van de grip die je nu op eens hebt.
Maar: als de grens er is (en die ligt verder weg) dan is die er ook fors: je moet dan echt van goede huize komen wil je hem daar nog uit kunnen halen.
Don't do it in the rain als je niet weet wat je moet doen!!

En idd, met een 735automaat met sper is het leuk spelen, maar ook ik heb al eens achterste voren gestaan (te laat dus..)
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Post Reply