320/6 1981 van Jan Groen
- Thegs
- E21 VIP

- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: 320/6 1981 van Jan Groen
Congrats!
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12127
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 320/6 1981 van Jan Groen
Gefeliciteerd hoor!
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
-
Groentje_me
- E21 VIP

- Posts: 1002
- Joined: Tue Nov 29, 2011 8:54 pm
- Location: Steenwijkerwold, the Netherlands
Re: 320/6 1981 van Jan Groen
Hallo allemaal,
Ik heb nieuwe foto's, maar die moet ik eerst even op de pc zetten, dus dat komt nog wel!
Ik heb een setje H&R veren gekocht, maar wat raden jullie mij hierbij voor dempers aan, bilstein of koni?
Wat is precies het verschil qua comfort en rijeigenschappen?
Alvast bedankt,
Groeten Jan
P.s. Ik weet dat er al een heel topic over Bilstein en H&R op het forum staat, maar krijg niet echt duidelijk wat nu de verschillen zijn tussen bilstein's en koni's.
Ik heb nieuwe foto's, maar die moet ik eerst even op de pc zetten, dus dat komt nog wel!
Ik heb een setje H&R veren gekocht, maar wat raden jullie mij hierbij voor dempers aan, bilstein of koni?
Wat is precies het verschil qua comfort en rijeigenschappen?
Alvast bedankt,
Groeten Jan
P.s. Ik weet dat er al een heel topic over Bilstein en H&R op het forum staat, maar krijg niet echt duidelijk wat nu de verschillen zijn tussen bilstein's en koni's.
Groeten Jan Groen
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29989
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 320/6 1981 van Jan Groen
Over schokdempers kun je net zoveel meningen hebben als over motorolie, of over auto's in het algemeen denk ik. Toen ik de Baur moest gaan voorzien van een ander onderstel heb ik daar zelf ook hard over nagedacht en heb ik dit op een rijtje gezet op basis van mijn ervaringen:
Bilstein B6 Sport of B8 Sprint zou niet veel moeten uitmaken, B8 beter geschikt voor een verlaagd onderstel, er zou niet heel veel verschil zijn in karakter. Alleen had ik van beide een set en vond ik de kracht om ze in te drukken en de rebound van de B8 te hard voor normaal straatgebruik en zeker voor een cabrio om te toeren, maar dat kan ook een verschil in leeftijd van de dempers zijn geweest, niet verder onderzocht. Maar om die reden heb ik gekozen voor Bilstein B6 Sport.
Andere merken:
Koni rood: vrij zacht, richting oem
Koni geel: vrij hard, verlies van controle (matige kwaliteiten om het oppervlak te blijven volgen) bijv op klinkerwegen
Boge: nieuw is het karakter vergelijkbaar met Bilstein B6, alleen gaan ze beduidend minder lang mee
Sachs: is de oem demper volgens mij, ook relatief zacht
Monroe Sensatrac: zelfde idee als Boge, nieuw vrij goed maar niet zo duurzaam als Bilstein. Wel erg voordelig te krijgen via bijv http://www.mijnautoonderdelen.nl
Redelijke kans dat je de toplagers ook mee moet pakken en dan bij de voorkant goed opletten op de volgorde waarop de ringetjes erop gaan anders draaien je toplagers niet goed en stuurt 'ie onprettig of sloop je je toplagers. Goed om even te testen of ze vrij lopen voordat je weer veerspanning op de poot zet.
Bilstein B6 Sport of B8 Sprint zou niet veel moeten uitmaken, B8 beter geschikt voor een verlaagd onderstel, er zou niet heel veel verschil zijn in karakter. Alleen had ik van beide een set en vond ik de kracht om ze in te drukken en de rebound van de B8 te hard voor normaal straatgebruik en zeker voor een cabrio om te toeren, maar dat kan ook een verschil in leeftijd van de dempers zijn geweest, niet verder onderzocht. Maar om die reden heb ik gekozen voor Bilstein B6 Sport.
Andere merken:
Koni rood: vrij zacht, richting oem
Koni geel: vrij hard, verlies van controle (matige kwaliteiten om het oppervlak te blijven volgen) bijv op klinkerwegen
Boge: nieuw is het karakter vergelijkbaar met Bilstein B6, alleen gaan ze beduidend minder lang mee
Sachs: is de oem demper volgens mij, ook relatief zacht
Monroe Sensatrac: zelfde idee als Boge, nieuw vrij goed maar niet zo duurzaam als Bilstein. Wel erg voordelig te krijgen via bijv http://www.mijnautoonderdelen.nl
Redelijke kans dat je de toplagers ook mee moet pakken en dan bij de voorkant goed opletten op de volgorde waarop de ringetjes erop gaan anders draaien je toplagers niet goed en stuurt 'ie onprettig of sloop je je toplagers. Goed om even te testen of ze vrij lopen voordat je weer veerspanning op de poot zet.
Regards/groeten, Jeroen
-
Groentje_me
- E21 VIP

- Posts: 1002
- Joined: Tue Nov 29, 2011 8:54 pm
- Location: Steenwijkerwold, the Netherlands
Re: 320/6 1981 van Jan Groen
Hallo allemaal,
Wegens omstandigheden ben ik de laatste paar weken niet zo actief geweest op het forum en dat zal de komende paar weken hoogstwaarschijnlijk ook nog zo blijven. Jullie horen van mij;)
Groeten Jan
Wegens omstandigheden ben ik de laatste paar weken niet zo actief geweest op het forum en dat zal de komende paar weken hoogstwaarschijnlijk ook nog zo blijven. Jullie horen van mij;)
Groeten Jan
Groeten Jan Groen
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
Re: 320/6 1981 van Jan Groen
Oei, klinkt ernstig, sterkte de komende weken Jan.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12127
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 320/6 1981 van Jan Groen
Idem uiteraard.Arnold D wrote:Oei, klinkt ernstig, sterkte de komende weken Jan.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: 320/6 1981 van Jan Groen
Sterkte met wat je ook aan de hand hebt Jan 
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: 320/6 1981 van Jan Groen
+1!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
-
Groentje_me
- E21 VIP

- Posts: 1002
- Joined: Tue Nov 29, 2011 8:54 pm
- Location: Steenwijkerwold, the Netherlands
Re: 320/6 1981 van Jan Groen
T komt allemaal goed jongens;) Bedankt voor alle steun;) En het is niets ernstigs in de zin van mn gezondheid!
Groeten Jan
Groeten Jan
Groeten Jan Groen
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12127
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 320/6 1981 van Jan Groen
Wat dat betreft gelukkig dan maar!!Groentje_me wrote:T komt allemaal goed jongens;) Bedankt voor alle steun;) En het is niets ernstigs in de zin van mn gezondheid!
Groeten Jan
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
-
Groentje_me
- E21 VIP

- Posts: 1002
- Joined: Tue Nov 29, 2011 8:54 pm
- Location: Steenwijkerwold, the Netherlands
Re: 320/6 1981 van Jan Groen
Beste vrienden,
Bij deze wil ik meedelen dat mijn relatie met Manon ten einde is geraakt en dat ik daarom de laatste paar weken weinig actief ben geweest hier op het forum.
Op dit moment heb ik een aantal andere prioriteiten dan mijn BMW, zodat ik haar helaas op een laag pitje heb moeten zetten, zowel financieel als qua tijd, maar 1 troost, ze hoeft niet weg;)
Tot snel,
Groeten Jan
Bij deze wil ik meedelen dat mijn relatie met Manon ten einde is geraakt en dat ik daarom de laatste paar weken weinig actief ben geweest hier op het forum.
Op dit moment heb ik een aantal andere prioriteiten dan mijn BMW, zodat ik haar helaas op een laag pitje heb moeten zetten, zowel financieel als qua tijd, maar 1 troost, ze hoeft niet weg;)
Tot snel,
Groeten Jan
Groeten Jan Groen
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau