m20b25 start niet meer.

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
m182a1a
Upcoming E21 fanatic
Posts: 49
Joined: Sun Oct 31, 2010 10:33 pm

m20b25 start niet meer.

Post by m182a1a »

Ik heb een M20b25 blok uit een E34 ingebouwd.
Nadat ik alles had aangesloten en het blok eenmaal liep was het tijd om de accu te verplaatsen naar de kofferbak en de stekker naar de motronic ECU te verlengen.

Na het verlengen van de de motronic stekker start hij niet meer, hij krijgt geen vonk en nauwelijks benzine (Er word geen druk opgebouwd).
De krukaspositiesensor heb ik doorgemeten en deze is nog in orde.

Voor de rest heb ik niks veranderd aan de aansluiting van de kabels of andere onderdelen. Het enigste verschil tussen de keer dat hij voor het laatst liep en nu is dat ik de accu heb verplaatst naar de kofferbak en de Motronic stekker naar de ECU alle draden 50 cm heb verlengd om zo de ECU in het dashboardkastje te kunnen stoppen. Na mijn soldeerkunsten meerdere malen nagelopen te hebben en zelfs de draden nog een keer overnieuw te solderen lijkt het met sterk dat het hierin ligt?

Ik vermoed dat het een kapot hoofdrelais is?


User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29996
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: m20b25 start niet meer.

Post by Jeroen »

Dat zou wel heel toevallig zijn en ik zou het idd eerder in die verlengactie zoeken, maar niets is onmogelijk. Even vervangen of overbruggen en je weet meer.
Regards/groeten, Jeroen
m182a1a
Upcoming E21 fanatic
Posts: 49
Joined: Sun Oct 31, 2010 10:33 pm

Re: m20b25 start niet meer.

Post by m182a1a »

Net het hoofdrelais even een overbrugging gemaakt op pin 30 en op allebei de pinnen 87.
Geen verandering, het relais is dus goed.

Ik zal morgen nog een keer alles opnieuw solderen, als het dan nog een mysterie is koop ik gewoon een e30 type 2 m20 kabelboom en sluit deze aan. Dan heb ik genoeg lengte om de ECU in het dashboardkastje te stoppen. Toch vervelend dat ik dan een andere boom moet kopen. Achja gewoon kalm proberen te blijven ondanks alle elektra ellende :wtf
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: m20b25 start niet meer.

Post by 323baur »

Is je ecu niet naar de haaien door ..?
die dingen kunnen weinig hebben hoor.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
m182a1a
Upcoming E21 fanatic
Posts: 49
Joined: Sun Oct 31, 2010 10:33 pm

Re: m20b25 start niet meer.

Post by m182a1a »

Ik zal eens kijken of ik ergens eentje kan lenen om een andere ECU uit te proberen.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29996
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: m20b25 start niet meer.

Post by Jeroen »

Zat ik ook al aan te denken maar dan vliegt er doorgaans één onderdeel uit, meestal de vermogenstrappen die de injectoren schakelen, niet afkoppelen voor laswerk en ze liggen er vaak zomaar uit. Of je moet al iets hebben opgeblazen door op een laag voltage circuit (sensor) even 12 volt te hebben gehad. Maar nu schrijf je dat je geen vonk hebt en geen brandstofdruk en dat is ook raar. Als alles gesoldeerd is zou dat niet ineens veel contactweerstand mogen geven, dan lijkt het me eerder een draadbreuk in een van de verlengingen waardoor bijv geen signaal van de gever op de trillingsdemper meer doorkomt en de Motronic preventief alles uitzet, of iets omgewisseld. Het is geen automaat kabelboom waarbij je de beveiliging van de keuzehendel hebt geactiveerd?

Je kunt iig nog even een meetrondjes doen, verdachte pins op connector Motronic:
18, 37: +12V
2, 14, 19, 24: massa
36: hoofdrelais, moet inschakelen bij koppelen aan massa
3: sturing brandstofpomprelais (verbinden met massa moet pomp inschakelen, daarvoor moet ook hoofdrelais ingeschakeld zijn)
47 & 48: snelheidsgever trillingsdemper, 540 ohm +/- 10%
8 & 31: positiegever, max 1 ohm (!!)
42: vrijschakeling automaat +12V
Regards/groeten, Jeroen
m182a1a
Upcoming E21 fanatic
Posts: 49
Joined: Sun Oct 31, 2010 10:33 pm

Re: m20b25 start niet meer.

Post by m182a1a »

Het is allemaal handgeschakeld spul, de brandstofpomp hoor ik wel draaien zolang ik de startmotor bedien. Echter als ik na een tijdje de slang er af haal vallen er net 3 druppels benzine uit ipv dat er een straal 3 bar benzine over mijn cilinderkop schiet.

Ik ga nog even verder met prutsen.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29996
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: m20b25 start niet meer.

Post by Jeroen »

Maar je weet zeker dat je ook geen vonk hebt? anders kun je die pomp natuurlijk even rechtstreeks 12V geven om te testen, met starten en om te kijken of de pomp niet een beetje dood is...
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: m20b25 start niet meer.

Post by 323baur »

Idd, de pomp kan ook heel goed plotseling de geest geven!
Ennuh: zeker vervangen door OEM en geen chinese meuk van ebay er onder, die dingen zijn zo weer stuk.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: m20b25 start niet meer.

Post by uwbuurman »

gewoon een Meyle heavy duty eronder proppen, als de pomp stuk is. Die is beter dan die van de dealer en de helft goedkoper.

maar over je soldeerwerk: ik zou eens draad voor draad kortsluiten, kortom, een extra draad erop klemmen, dan kun je draadbreuk uitsluiten. Dat kun je niet als je de soldeerverbinding opnieuw zet.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
m182a1a
Upcoming E21 fanatic
Posts: 49
Joined: Sun Oct 31, 2010 10:33 pm

Re: m20b25 start niet meer.

Post by m182a1a »

Ik krijg helemaal geen vonk meer. De brandstofpomp gaat pompen zodra ik de startmotor bedien met het contactslot.
De goeie hoop is voor vandaag even weg, zijruit verwijderd en voor de rest wat opgeruimd en even rustig TV gekeken.

Morgenvroeg weer verder met goeie hoop tot de late uren.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: m20b25 start niet meer.

Post by uwbuurman »

denk je dat je minder elektrische problemen hebt met je zijruit eruit?

Ik hoop dat je het snel oplost.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
m182a1a
Upcoming E21 fanatic
Posts: 49
Joined: Sun Oct 31, 2010 10:33 pm

Re: m20b25 start niet meer.

Post by m182a1a »

Haha nee, als dat zou zijn had ik alle ruiten verwijderd.

Even afleiding zoeken van het hele elektro gedoe!
m182a1a
Upcoming E21 fanatic
Posts: 49
Joined: Sun Oct 31, 2010 10:33 pm

Re: m20b25 start niet meer.

Post by m182a1a »

Vandaag verder gegaan met de ellende.

Alle draden nog een keer doorgelopen en nagekeken en hier kan ik geen problemen vinden.
Wanneer ik de auto op contact zet wordt de bobine heet, zo heet dat ik hem niet langer dan een paar seconden wil vasthouden.

Vandaag ook even langs gegaan bij de lokale dealer, kijken of ze een E34 hadden met een m20 motor om de ECU te testen helaas hadden ze deze geen staan.
En even geweest kijken naar een kabelboom voor een e30 325, de stekker voor de motronic was bij deze anders en de man had geen ECU meer liggen om er bij te verkopen.
Een E34 kabelboom heb ik nog niet gevonden dus als ik het naar een e30 wil ombouwen moet ik de ECU er ook bij hebben.

Ik ga de motronic stekker contactjes die je opnoemende nakijken jeroen.

Achteraf gezien had ik liever een waterdicht metalen kistje gemaakt voor in de motorruimte dan was ik er een stuk makkelijker van af :whistle

Edit: Brandstofpomp relais een overbrugging gemaakt, en hoor de pomp draaien. Pomp komt uit een e30 318 IS in tank pomp.
Net ECU van de boom gehaald en de sleutels op contact gezet. De bobine wordt heet, wijst dit dan op een kortsluiting in de kabelboom of bobine? Immers moet deze toch geen voeding krijgen zonder ECU?
m182a1a
Upcoming E21 fanatic
Posts: 49
Joined: Sun Oct 31, 2010 10:33 pm

Re: m20b25 start niet meer.

Post by m182a1a »

Vandaag heb ik nog een keer de gesoldeerde draden nagekeken. En nog enkele draden opnieuw gesoldeerd voor de zekerheid maar nog niks.
Brandstofpomp pompt niet en nog steeds geen vonk.

Hoofdrelais en brandstofpomp overbrugt maar nog niks.

Ik ga een e30 kabelboom zoeken want voor zover ik weet is deze zonder aanpassingen zo over te zetten op mijn m20 blok. Alleen weet ik niet of ik de ECU van de E34 kan hergebruiken omdat ik op internet al stekkers zie me 2 rijen op een e30 in plaats van 3 rijen op de e34 stekker.
Post Reply