Peter V: BMW E21 320/6 1981
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Tsja wat voor merk zouden die leveren? Als dat weer een B-merk is schiet je daar niks mee op. Volgens mij zijn ze origineel van Beru en via de automaterialenzaak betaal je voor de set met vierkante goot iets van 135 euro ofzo. Inclusief rotor en verdelerkap ben je ws voor nog geen 175 euro klaar.
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Gaat wel goedkomen hoor. Ik heb nog tijd zat. Vanavond eerst een 728i proberen af te stellen.
Ik kan wel een mailtje sturen naar W&N wat voor merk ze leveren maar het bedrag bij hun is ook een 130 euro voor de kabelset.
Ik kan wel een mailtje sturen naar W&N wat voor merk ze leveren maar het bedrag bij hun is ook een 130 euro voor de kabelset.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Sja ik zou alleen geen dubbeltje meer overmaken naar die klojo's!
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Ben ik ook niet van plan. Ik haal ze hier wel in Nederland.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
OK,
De kabelset en rotor/verdeelkap zijn binnen en gemonteerd. Gekocht via Brezan en in totaal 180 euro armer
Motor loopt in ieder geval goed en een stuk regelmatiger dan ooit eerder. Visueel kan ik bij de oude kabelset niets zien en ook de rotor en verdeelkap zijn niet bovengemiddeld versleten. Het is me wel duidelijk dat de italiaanse eigenaar op Sicilië weliswaar weinig kilometers heeft gedraaid maar mijn inziens wel heel veel kleine stukjes dus wel draaiuren gegeven heeft aan de motor. Niets ergs maar wel een feit.
Nu dus een stukje kunnen testrijden (nog geen snelweg) voor het koelsysteem maar de meter komt alleen met langdurig stationair draaien tegen het midden verder precies tussen 1/4 en 1/2 (3/8 dus) thermostaat is wel open. Als ze afgekoeld is eens de oude meetzender terugzetten en kijken wat ze dan aangeeft. Nu nog een stukje snelweg proberen.
De reden van de kleine testrondjes is eigenlijk dat ik vorige week met het rondje in de stad uitvalverschijnselen had met de auto (samen met zeer onregelmatig draaien en misfires).
De kabelset en rotor/verdeelkap zijn binnen en gemonteerd. Gekocht via Brezan en in totaal 180 euro armer
Nu dus een stukje kunnen testrijden (nog geen snelweg) voor het koelsysteem maar de meter komt alleen met langdurig stationair draaien tegen het midden verder precies tussen 1/4 en 1/2 (3/8 dus) thermostaat is wel open. Als ze afgekoeld is eens de oude meetzender terugzetten en kijken wat ze dan aangeeft. Nu nog een stukje snelweg proberen.
De reden van de kleine testrondjes is eigenlijk dat ik vorige week met het rondje in de stad uitvalverschijnselen had met de auto (samen met zeer onregelmatig draaien en misfires).
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Maar die uitvalproblemen zie je nu niet meer? Dat zou wel prettig zijn! Uitvallen op de snelweg doen ze niet gauw, is meer met al 't stadsverkeer.
Die temp problemen zijn apart, als de gever niets uitmaakt wellicht kabelboom/cockpit?
Die temp problemen zijn apart, als de gever niets uitmaakt wellicht kabelboom/cockpit?
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Uitvalprobleem inderdaad niet gehad. Ook geen misfire.
Het temperatuurverhaal tijdens de eifeltour was wel zeker want ik kon het aansturen door het rijgedrag/belasting.
Nu heb ik alleen alles gespoeld, nieuwe thermostaat en voeler gezet.
Brandstofniveau blijft goed dus de spanningsstabilisator is goed. Even afwachten en een grote testrit rijden.
Het temperatuurverhaal tijdens de eifeltour was wel zeker want ik kon het aansturen door het rijgedrag/belasting.
Nu heb ik alleen alles gespoeld, nieuwe thermostaat en voeler gezet.
Brandstofniveau blijft goed dus de spanningsstabilisator is goed. Even afwachten en een grote testrit rijden.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Vandaag de oude temperatuurvoeler weer gezet en deze geeft inderdaad meer aan. Langdurig stationair draaien zet de meter een haartje over de helft (met kachel vol open of dicht maakt niet uit wat aangeeft dat de thermostaat ook goed regelt).
De thermostaat begint met openen zodra de meter rond 1/4 komt gezien de temperatuurverandering van de slang. Nu natuurlijk de vraag welke er goed is? Vandaag niet mee gereden dat staat morgen op de planning.
De thermostaat begint met openen zodra de meter rond 1/4 komt gezien de temperatuurverandering van de slang. Nu natuurlijk de vraag welke er goed is? Vandaag niet mee gereden dat staat morgen op de planning.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
We zijn benieuwd! Normaal gesproken zit een M20 rijdend op of net voor het midden, stationair er iets overheen wellicht. Lijkt erop dat de oude dan nog het meest accuraat is maar we wachten de volgende test nog even af!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
heeft mijn E30 zo veel meer koeling dan? Die komt nooit op de helft, wat ik ook doe, 1 keer wel dicht bij maar verder? Alle sensoren, thermostaathuis en thermostaat zijn nieuw.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Zegt niet zomaar iets over de temperatuur, maar ws over de afstelling of specs/marges van de meter. Normaal gesproken zou voor elke BMW de temp meter bij normale bedrijfstemperatuur gewoon in het midden moeten staan. Als je 'm echt op z'n donder gaat geven krijg je 'm wel verder hoor, zeker een M20. Op een gegeven moment merk je wel dat de capaciteit eindig is haha
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Onze E30 318i komt ook niet op de helft van de schaal hoor. Is wel een M40 motor dan.
Morgen ga ik eens goed testen en dan volgt verdere info. Ik zit nu op mijn werk.
Morgen ga ik eens goed testen en dan volgt verdere info. Ik zit nu op mijn werk.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Vandaag met het lekkere warme weer maar eens goed getest. Eerst met de oude voeler gaan rijden met soms wat snelweg en even lekker doortrappen. De meter gaat dan richting 3/4 en toen maar gestopt en rustig verder waarbij de meter dan tussen 2/3 en 3/4 blijft (ook stationair).
Vervolgens de nieuwe voeler weer gezet. Nu gaan rijden en deze komt normaal net voor het midden en tijdens wat forser rijden komt ze een haartje over het midden. Dit is mijn inziens gewoon goed.
Wat me nu wel opviel en eerst niet, omdat ik tijdens de spoelactie en dus een leeg koelsysteem de nieuwe voeler had gezet, dat er dan eigenlijk geen koelvloeistof uit het gat komt als de voeler weg is (koude motor). Nu met een wat warmere motor de nieuwe voeler weer teruggezet en gezorgd dat er koelvloeistof uit dit gat kwam tijdens aandraaien van de voeler (knijpen in de slang). Het lijkt er gewoon op dat ook daar lucht zich kan ophopen. De nieuwere voelers (origineel BMW) hebben ook een iets korter meetlichaam (bijna 10 mm korter).
Conclusie is dat de spoelactie wellicht "overbodig" was en het alleen de voeler is geweest. Uitvallen van de motor is niet meer aan de orde geweest.
Vervolgens de nieuwe voeler weer gezet. Nu gaan rijden en deze komt normaal net voor het midden en tijdens wat forser rijden komt ze een haartje over het midden. Dit is mijn inziens gewoon goed.
Wat me nu wel opviel en eerst niet, omdat ik tijdens de spoelactie en dus een leeg koelsysteem de nieuwe voeler had gezet, dat er dan eigenlijk geen koelvloeistof uit het gat komt als de voeler weg is (koude motor). Nu met een wat warmere motor de nieuwe voeler weer teruggezet en gezorgd dat er koelvloeistof uit dit gat kwam tijdens aandraaien van de voeler (knijpen in de slang). Het lijkt er gewoon op dat ook daar lucht zich kan ophopen. De nieuwere voelers (origineel BMW) hebben ook een iets korter meetlichaam (bijna 10 mm korter).
Conclusie is dat de spoelactie wellicht "overbodig" was en het alleen de voeler is geweest. Uitvallen van de motor is niet meer aan de orde geweest.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.