Olie pijl:

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
sethhendriks
Upcoming E21 fanatic
Posts: 95
Joined: Thu Feb 09, 2012 10:32 pm
Facebook page: http://www.facebook.com/seth.hendriks
Location: Buggenum

Re: Olie pijl:

Post by sethhendriks »

hahah ja dan doe je het goed,

ik heb laatst dus bijgevuld en stond hij iets boven het 2e streepje(foutje :bag )

en nu peilde ik eergisteren en stond hij netjes onder/gelijk (aan) het max.

Gr,

Seth Hendriks


waut-r
Newbee
Posts: 8
Joined: Thu Dec 02, 2010 2:23 pm
Location: Rotterdam

Re: Olie pijl:

Post by waut-r »

Ik wilde graag op dit topic inhaken. Mijn bmw 315 uit '82 rookt (blauw) bij het starten als een tierelier.
De ene keer duurt dit langer dan de andere keer, maar meestal duurt dit wel een minuut.
Daarbij komt dat zich in de motorruimte (binnenkant oliedop) wat grijsbruine slush bevind.
Nou heb ik begrepen dat dit zou kunnen komen doordat kleprubbers versleten zijn waardoor hij olie verstookt.
Is hier iets aan te doen? Ik heb zojuist wat rondgekeken en begreep dat ik met Forte Motor Flush de motorruimte ook het een en ander zou kunnen verhelpen/verminderen. Heeft iemand hier ervaring mee? of andere suggesties.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Olie pijl:

Post by 323baur »

Forté helpt enorm, maar het is een lapmiddel.
Versleten is weg...
Aan de andere kant zijn er maar weinig m10/m30 blokken die niet ietsjes roken.
Ik zou het eerst proberen met Forté en tussentijds een tweede hands koppie op de kop tikken en die lekker rustig aan reviseren.
Ttv een lekke kop of zin heb je hem panklaar liggen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29996
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Olie pijl:

Post by Jeroen »

Helpt idd altijd wel wat, en een ander punt is de gebruikte motorolie. Een bedaagd blok mag best wat dikkere olie hebben terwijl de doorsnee garage er tegenwoordig dat pisdunne spul voor moderne auto's in mikt en dat gaat zeker niet goed. Ik zou er zeker geen 0W30 of 5W30 oid in mikken, denk 15W40 en als volgende stap 20W50. Geen idee wat er nu in zit maar als de auto een minuut staat te walmen is of de olie veel te dun of zijn de klepseals zo ver heen dat het echt tijd wordt om ze te gaan vervangen.
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: Olie pijl:

Post by Wilmo »

Ik rij nu op 15W50 maar die vind ik wel redelijk dik als het koud is buiten...
waut-r
Newbee
Posts: 8
Joined: Thu Dec 02, 2010 2:23 pm
Location: Rotterdam

Re: Olie pijl:

Post by waut-r »

Bedankt voor jullie reacties.
Heeft iemand van jullie enig idee wat de inhoud van de carter is?
Ik heb Motor Flush van Forte besteld, maar las dat ik twee flesjes nodig heb op een carterinhoud van 4L.

Heb tevens een goedje besteld om de klepseals weer soepel te maken van Forte! Heeft iemand daar ervaring mee?

Hoop dat :logospin binnenkort weer gezond is
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Olie pijl:

Post by 323baur »

Die klepseal-soepel-maak-tube-dingetje van Forté werkt super...maar wel beperkt tot laten we zeggen 20dkm.
Wat weg is, is weg schreef ik al eerder.
De seals worden (theoretisch dan) weer soepel en dikker gemaakt, maar reken er wel op dat dit natuurlijk een lapmiddel is.
Ik heb het laatst bij een stevig rokende 728i van een vriend er in gegooid en het heeft me echt verbaasd hoe goed dit werkt.
Wel max 2000km laten zitten en dan over gaan op minerale olie 20w40 of hoger.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29996
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Olie pijl:

Post by Jeroen »

Carterinhoud: probeer de specs pagina eens http://www.bmwe21.net/?page_id=282
Regards/groeten, Jeroen
waut-r
Newbee
Posts: 8
Joined: Thu Dec 02, 2010 2:23 pm
Location: Rotterdam

Re: Olie pijl:

Post by waut-r »

Dag adviseurs,

Heb onlangs het verhaal zoals hierboven uitgevoerd. Is de motor reinigen met Forte Motor Flush.
Dat verliep allemaal soepel, vervolgens nieuw filter en nieuwe olie 15w40 en dat goedje voor de klepseals erbij gedaan.
Gelijk alle vloeistoffen (koelvloeistoef, remvloeistof, ruitenwisser enz.) bijgevuld. Nu kijk ik na anderhalve week nog is naar mijn oliepijl (aangezien hij nog behoorlijk rookt) en ontdek ik wederom slush aan mijn pijlstok en vervolgens aan de binnenkant van mijn oliedop en carter.
Heeft een van jullie een idee wat hiervan de oorzaak kan zijn. Olie is net vers zoals ik al zei.
Auto verbruikt/verliest wel behoorlijk wat koelvloeistof, maar kan geen plassen ontdekken onder de auto. Moet ik me toch zorgen gaan maken over een lekke koppakking? Als het zo blijft wil ik de auto waarschijnlijk gaan verkopen, aangezien het de woon-werkverkeer auto is.

Graag jullie advies.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29996
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Olie pijl:

Post by Jeroen »

Met name als je veel korte stukjes rijdt kan het zijn dat je condens dat in de motor ontstaat niet kwijt raakt, omdat de motor niet voldoende op temperatuur komt. Maar met verse olie moet dat er wel uit zijn en als ik de combinatie zo hoor vrees ik idd het ergste. Sludge op alle bekende en verdachte plaatsen, en verbruik van koelvloeistof. Een auto hoort normaliter geen koel- of remvloeistof te verbruiken. Je kunt nog een controle laten doen op de aanwezigheid van uitlaatgassen in het koelsysteem, maar de eenvoudigste check is bij koude motor even de bougies eruit draaien. Alle bougies horen in ongeveer gelijke mate bruin te zijn (allemaal zwart is te rijk en allemaal wit is te arm). Als de auto koelvloeistof staat te verbranden zul je waarschijnlijk 1 of 2 wittig of blauw-wit aangeslagen bougies hebben en de rest is dan donkerder.

Koppakking wisselen bij een M10 motor zoals van jouw 315 is op zich geen rocket science en in een dag gedaan aangezien een M10 die niet debiel oververhit is niet gauw last heeft van een kromme of gescheurde kop. Maar als je het goed wilt doen zou ik wel gelijk de klepseals vervangen gezien die blauwe pluimen, klepjes opnieuw inslijpen en de pakkingenwinkel en alle vloeistoffen vervangen. Dan heb je een motor die er weer 20 jaar tegenaan kan, mooier en zuiniger loopt en ook nog eens een stuk sterker zal zijn dan nu. Als je 't geheel uitbesteed aan een garage zal het 800-1000 euro kosten denk ik (?).

Dagelijkse auto, oude auto, whatever, koppakking kan met elke auto gebeuren, zal bij veel andere merken/modellen dik duurder uitpakken ook. Mocht je toch overwegen de auto te verkopen dan zal een lekke koppakking ook zo z'n weerslag hebben op de waarde dus ik zou 't hoe dan ook repareren. En dan denk ik dat je weer zoveel plezier aan de auto hebt dat je niet meer over verkopen wilt denken.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Olie pijl:

Post by Peter V. »

Gezien je verhaal en het verlies van koelvloeistof zou het wel eens kunnen dat je koppakking de geest heeft gegeven inderdaad.

Ik ga er zomaar vanuit dat je rook ook niet helemaal blauw is dan?

Als je de auto gaat verkopen levert het je een stuk minder op en moet je waarschijnlijk ook aanzienlijk bijleggen voor wat anders. Voor het geld ben je dan meestal niet voordeliger uit.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29996
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Olie pijl:

Post by Jeroen »

haha beat you! :twisted:
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Olie pijl:

Post by Peter V. »

Jeroen wrote:haha beat you! :twisted:
En dan nog met zo'n compleet verhaal :wink:
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
sethhendriks
Upcoming E21 fanatic
Posts: 95
Joined: Thu Feb 09, 2012 10:32 pm
Facebook page: http://www.facebook.com/seth.hendriks
Location: Buggenum

Re: Olie pijl:

Post by sethhendriks »

zoals ik al zij ben ook ook tot de conclusie gekomen dat mijn seals ook aan vervanging toe zijn.

ik heb even na gevraagd wat deze kosten, en dat viel me reuze me: ( 12,00 in de btw plus minus).

als het goed is gaat mijn auto dit weekend naar een specialist die ook cilinderkoppen reviseert.

maar ik weet dat mijn monteur onlangs met een v8 daar is geweest voor 2 cilinderkoppen te laten reviseren,

raad eens wat hij kwijt wat voor bieden koppen met alles er op en er aan schrik niet: € 400,00

dat is spot goedkoop, nu moet ik er wel bij zeggen dat dit een speciale prijs is.

Dus ik denk dat ik ongeveer € 200,00/ € 250,00 kwijt zal zijn maar het moet toch gebeuren.

ik weet dat korte stukjes niet goed zijn dit is al vaker gezegd, maar ik vind het heerlijk rijden z'n E21 en probeer hem zo goed mogelijk te behandelen alleen moet het af en toe wachten omdat ik niet iedere maan iets over heb. Wil namelijk ook nog sparen voor later haha.

Naar mijn gevoel en daar gaat het om denk ik doe ik het goed?

ik zal wel eens laten weten wat mij dit definitief gaat kosten.

gr,
Post Reply