E21 tellerbak partnumbers
E21 tellerbak partnumbers
Hallo ik zal me even voor stellen.
Ik ben Tom Versteeg en ben op dit forum gekomen omdat mijn zoon`s ook oudere BMW`s rijden(E30(318i turbo) en E21)
Op dit moment zijn mijn zoon Raymond en ik zijn E21 315 type 2 langzaam aan het opknappen.
Als eerste hebben we achterbrug rubbers(die helemaal aan de buitenkant) vernieuwd om van het geklonk af te komen bij wegrijden.
We hebben vol gegoten rubbers gebruikt. Een B6 Bilsteinset gemonteerd met 40/30 verlaagde veren.
De 13inch alpinalook vervangen voor de 15 inch imi versies(7x15 ET11) Deze zijn eerst geheel gestraald/ zilver gepoedercoat en nieuwe 195/50/15 banden.
De 315 standaard motor is wel erg lui dus hebben we een gereviseerd 2002Tii (onderblok 1973) met hoogkompressie Tii zuigers ,een kop ook uit 1973(grote kleppen) met nieuwe versterkte klepveren en 304 graden schrick nokkenas(4000 tot 7000rpm), bewerkte inlaat kanalen(ook nieuwe klepgeleider glad/weg) en kop max gevlakt (hopen nu ongeveer 10:1), 2x 45DCOE aan de ene kant en een mooie grote 4in1(voor hoge toeren) header aan de andere kant met een 2,5inch nog zelf te maken uitlaat naar achteren. Een 2002Tii ontsteking(zonder vacuum maar met centr) en een blue coil van Bosch.
Voor de 45ers hebben we een Facet Redtop / King filter-drukregelaar gekocht voor een mooie prijs op marktplaats, was bijna nieuw.
Dit blok gaat aan een vierbak met 316 vliegwiel en drukgroep(goed voor max 190pk) welke ook afgedraaid gaat worden. De motor (vooral 45DCOE heel goed) gaat afgesteld worden door Beek auto racing uit Leidschendam.(rollerbank)
Remmen update moeten we nog gaan zien hoe en wat betaalbaar voor op de straat.
Als laatste gaan we de binnenkant en uiterlijk van de buitenkant aanpakken.
Ik zoek nu een tellerbak met toerenteller en had wat bij een duitse meneer gevonden maar weet niet of dit er 1 is voor een 4 cilinder(hij ook niet)
Dit schreef hij naar mij: I made some pictures. Hope they help. On the revmeter is the partnumber 1363962. On the speedmeter is only "motometer" E21 6212. On the housing is the partnumber 1359442
Wie weet voor wat voor auto deze tellerbak is?
bvd Tom, oja ik heb al op BMWfans.info gezocht maar kon het niet vinden.
Ik ben Tom Versteeg en ben op dit forum gekomen omdat mijn zoon`s ook oudere BMW`s rijden(E30(318i turbo) en E21)
Op dit moment zijn mijn zoon Raymond en ik zijn E21 315 type 2 langzaam aan het opknappen.
Als eerste hebben we achterbrug rubbers(die helemaal aan de buitenkant) vernieuwd om van het geklonk af te komen bij wegrijden.
We hebben vol gegoten rubbers gebruikt. Een B6 Bilsteinset gemonteerd met 40/30 verlaagde veren.
De 13inch alpinalook vervangen voor de 15 inch imi versies(7x15 ET11) Deze zijn eerst geheel gestraald/ zilver gepoedercoat en nieuwe 195/50/15 banden.
De 315 standaard motor is wel erg lui dus hebben we een gereviseerd 2002Tii (onderblok 1973) met hoogkompressie Tii zuigers ,een kop ook uit 1973(grote kleppen) met nieuwe versterkte klepveren en 304 graden schrick nokkenas(4000 tot 7000rpm), bewerkte inlaat kanalen(ook nieuwe klepgeleider glad/weg) en kop max gevlakt (hopen nu ongeveer 10:1), 2x 45DCOE aan de ene kant en een mooie grote 4in1(voor hoge toeren) header aan de andere kant met een 2,5inch nog zelf te maken uitlaat naar achteren. Een 2002Tii ontsteking(zonder vacuum maar met centr) en een blue coil van Bosch.
Voor de 45ers hebben we een Facet Redtop / King filter-drukregelaar gekocht voor een mooie prijs op marktplaats, was bijna nieuw.
Dit blok gaat aan een vierbak met 316 vliegwiel en drukgroep(goed voor max 190pk) welke ook afgedraaid gaat worden. De motor (vooral 45DCOE heel goed) gaat afgesteld worden door Beek auto racing uit Leidschendam.(rollerbank)
Remmen update moeten we nog gaan zien hoe en wat betaalbaar voor op de straat.
Als laatste gaan we de binnenkant en uiterlijk van de buitenkant aanpakken.
Ik zoek nu een tellerbak met toerenteller en had wat bij een duitse meneer gevonden maar weet niet of dit er 1 is voor een 4 cilinder(hij ook niet)
Dit schreef hij naar mij: I made some pictures. Hope they help. On the revmeter is the partnumber 1363962. On the speedmeter is only "motometer" E21 6212. On the housing is the partnumber 1359442
Wie weet voor wat voor auto deze tellerbak is?
bvd Tom, oja ik heb al op BMWfans.info gezocht maar kon het niet vinden.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29996
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 tellerbak partnumbers
Beste Tom,
Welkom! Serieus project en gelijk goed aangepakt. Voor de afstelling zal de auto straks bij Beek ook in goede handen zijn.
Helaas heb ik de voorraad reserve cockpitjes (overigens van de zescilinders) erg ver weggestopt dus het gaat even te ver om die erbij te pakken, maar bij mijn weten kun je weinig met onderdeelnummers.
Voor de snelheidsmeter gaat het om de ingebouwde correctiefactor, die is nodig omdat de snelheid aan de bak gemeten wordt en dus aangepast moet worden aan de eindoverbrenging omdat die niet wordt meegenomen. In de meeste snelheidsmeters staat onderin de scaahlverdeling een waarde vermeld, bij een 315 zal dat W=0911EG zijn waarschijnlijk. Om ernstige afwijkingen te voorkomen is het dus handig een teller met dezelfde code te gebruiken als je de hele tellerbak wilt wisselen.
Veelal wil men wel een ander tellerhuis zodat er niet het gat van de klokverstelling in zit, maar daarin kan natuurlijk gewoon de huidige teller ook worden ingebouwd. Dus ik denk dat je iig een tellerhuis wilt, en een toerenteller. Bij de toerentellers staat doorgaans achterop vermeld of het een 4 of 6 cil versie is, kan in het plastic staan of op een sticker. Ze zijn wel schaarser dan van de zespitters die ze standaard hadden dus als het onbekend is, is het vaak een toerenteller van een zespitter. Maar even een gezocht topicje maken hier in de Marktkraam kan je wellicht ook aan zo'n ding helpen.
Even vooruitlopend op de plannen met de remmen, gezien de ombouw wil je die idd ook wel wat beter hebben. Er rijden hier diverse mensen met een Wilwood kit of met Volvo klauwen, maar met de oorspronkelijke 255mm schijven die maar beperkt hun warmte kwijt kunnen hoewel dat op straat wel goed gaat. Als je zelf brackets op maat kunt maken is het wel te doen om naar wat grotere schijven te gaan en daar dan 4 pots Wilwood klauwen op te zetten. Er zijn ook nog wel wat big brake kits te koop, oa van Tarox, maar dan moet je al minimaal naar 16 of misschien zelfs 17".
Anyway, veel plezier hier, hou ons op de hoogte van het project en we zien graag foto's. Veel foto's!
Welkom! Serieus project en gelijk goed aangepakt. Voor de afstelling zal de auto straks bij Beek ook in goede handen zijn.
Helaas heb ik de voorraad reserve cockpitjes (overigens van de zescilinders) erg ver weggestopt dus het gaat even te ver om die erbij te pakken, maar bij mijn weten kun je weinig met onderdeelnummers.
Voor de snelheidsmeter gaat het om de ingebouwde correctiefactor, die is nodig omdat de snelheid aan de bak gemeten wordt en dus aangepast moet worden aan de eindoverbrenging omdat die niet wordt meegenomen. In de meeste snelheidsmeters staat onderin de scaahlverdeling een waarde vermeld, bij een 315 zal dat W=0911EG zijn waarschijnlijk. Om ernstige afwijkingen te voorkomen is het dus handig een teller met dezelfde code te gebruiken als je de hele tellerbak wilt wisselen.
Veelal wil men wel een ander tellerhuis zodat er niet het gat van de klokverstelling in zit, maar daarin kan natuurlijk gewoon de huidige teller ook worden ingebouwd. Dus ik denk dat je iig een tellerhuis wilt, en een toerenteller. Bij de toerentellers staat doorgaans achterop vermeld of het een 4 of 6 cil versie is, kan in het plastic staan of op een sticker. Ze zijn wel schaarser dan van de zespitters die ze standaard hadden dus als het onbekend is, is het vaak een toerenteller van een zespitter. Maar even een gezocht topicje maken hier in de Marktkraam kan je wellicht ook aan zo'n ding helpen.
Even vooruitlopend op de plannen met de remmen, gezien de ombouw wil je die idd ook wel wat beter hebben. Er rijden hier diverse mensen met een Wilwood kit of met Volvo klauwen, maar met de oorspronkelijke 255mm schijven die maar beperkt hun warmte kwijt kunnen hoewel dat op straat wel goed gaat. Als je zelf brackets op maat kunt maken is het wel te doen om naar wat grotere schijven te gaan en daar dan 4 pots Wilwood klauwen op te zetten. Er zijn ook nog wel wat big brake kits te koop, oa van Tarox, maar dan moet je al minimaal naar 16 of misschien zelfs 17".
Anyway, veel plezier hier, hou ons op de hoogte van het project en we zien graag foto's. Veel foto's!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E21 tellerbak partnumbers
Zo, dat klinkt goed! ik heb de noten verstand van allerlei tellers, dus ik kan je niet helpen, maar ik ben erg benieuwd naar die foto's! En ook wel naar de E30 turbo!
Re: E21 tellerbak partnumbers
als eerste bedankt voor de antwoorden, ik heb ook foto`s gekregen van de bakken(voor en achterkant) en ga het dus even beter bekijken.
Ja had het gelezen over de volvo remmen, alleen van de 240 Turbo? en past in 15inch? Kan ik zomaar geventileerde schijven van een 323i plaatsen met die volvo klauwen op de standaard voor poten?
Over de E30 4 cil. 1.8 M40 turbo die kan je hier zien, http://www.e30fansite.nl/Forum/viewtopi ... 24&t=25899
onderaan de pagina is hij klaar en had hij zijn doop op het circuit.
Ja had het gelezen over de volvo remmen, alleen van de 240 Turbo? en past in 15inch? Kan ik zomaar geventileerde schijven van een 323i plaatsen met die volvo klauwen op de standaard voor poten?
Over de E30 4 cil. 1.8 M40 turbo die kan je hier zien, http://www.e30fansite.nl/Forum/viewtopi ... 24&t=25899
onderaan de pagina is hij klaar en had hij zijn doop op het circuit.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29996
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 tellerbak partnumbers
Klopt, de goedkoopste optie is de klauwen van de 240 turbo, de gaten iets slotten, paar ringen om te centreren en ze kunnen erop, complete ombouw staat uitvoerig beschreven in het engelse forum geloof ik. Dat past idd prima binnen een 15" wiel. De geventileerde schijven van de 323i passen zo op de naaf want die zijn voor alle E21's gelijk.
De Wilwood ombouw vertraagt nog iets beter en leidt tot een aanzienlijk lager onafgeveerd gewicht en de klauwen zijn bij Rally Design met 100 pond/stuk ook niet echt duur. Wel iets meer werk maar voor max 500 euro zit 't er werkend op. Which reminds me, ik moet weer eens achter die brackets aan voor die ombouw.
De E30 M40 turbo ziet eruit als net werk hoor, dat belooft wat voor de E21! Vind hte wel een gewaagde keuze omdat ik niet echt weg ben van de M40 met z'n gevoelige distributie, zou eerder de voorkeur geven aan M42, maar het werkt blijkbaar prima! Is de E30 al op de rollenbank geweest?
De Wilwood ombouw vertraagt nog iets beter en leidt tot een aanzienlijk lager onafgeveerd gewicht en de klauwen zijn bij Rally Design met 100 pond/stuk ook niet echt duur. Wel iets meer werk maar voor max 500 euro zit 't er werkend op. Which reminds me, ik moet weer eens achter die brackets aan voor die ombouw.
De E30 M40 turbo ziet eruit als net werk hoor, dat belooft wat voor de E21! Vind hte wel een gewaagde keuze omdat ik niet echt weg ben van de M40 met z'n gevoelige distributie, zou eerder de voorkeur geven aan M42, maar het werkt blijkbaar prima! Is de E30 al op de rollenbank geweest?
Regards/groeten, Jeroen
Re: E21 tellerbak partnumbers

waar zou het moeten staan? kan iemand het zien? 4 of 6 cilinder model?
Re: E21 tellerbak partnumbers
bleek een 6 cil versie te zijn en het stond achterop de toerenteller (na goed kijken zag de verkoper het ook
)
Goed, we hebben er nu een gevonden via marktplaats.
toch allen dank voor de hulp
Goed, we hebben er nu een gevonden via marktplaats.
toch allen dank voor de hulp

- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29996
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 tellerbak partnumbers
In beide gevallen dus op tijd goed gekomen, mooi!
Regards/groeten, Jeroen
Re: E21 tellerbak partnumbers
Even een andere vraag, we hebben dus een 2002Tii blok met een (denk ik) originele(kleine) ijzeren carterpan. De oliestok houder is onderaan bevestigt met een stuk slang/slangeklemmen zodat het kan bewegen?
Ik vertrouw nu niet de stand van de hoeveelheid olie welke er nog in moet.
Weet iemand hoeveel olie er origineel in zo`n blok moet?
Heb gezocht op M15(2.0Tii) uit 1973 model blok maar kon niks vinden.
bvd
Ik vertrouw nu niet de stand van de hoeveelheid olie welke er nog in moet.
Weet iemand hoeveel olie er origineel in zo`n blok moet?
Heb gezocht op M15(2.0Tii) uit 1973 model blok maar kon niks vinden.
bvd
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: E21 tellerbak partnumbers
De peilstok bij een M10 motor heeft inderdaad een slangverbinding. De onderste en bovenste deel liggen tegen elkaar aan en zijn dan verbonden met de slang dus zo weet je de juiste hoogte.
Ook de 2002 Tii heeft het:
http://bmwfans.info/parts/catalog/114/S ... ipstick-2/
Ook de 2002 Tii heeft het:
http://bmwfans.info/parts/catalog/114/S ... ipstick-2/
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.