Het ultieme bandendraadje

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
Post Reply
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Re: Alles over banden

Post by 323baur »

Leuk draadje!
Daar gaan we denk ik wel een aantal leuke postings bij krijgen.

Mijn ervaringen:
- 323i baur; staat rondom op Fulda Carats. Ik ben er redelijk tot goed tevreden over. Op droog (bijna elke band..) prima, op nat zeer redelijk. De banden zijn nu 4 jaar oud en hebben de beste tijd wel gehad, je merkt nu wel dat de grens van grip wat eerder bereikt is.
Duurzaamheid is gewoon goed.

- 735iA; Staat rondom op Bridgestone ER300 (in dit geval breedset 16") Erg fijne band, zowel op droog als wel op nat grip tot het oneindige. Toch koop ik deze banden niet meer.
Ik vind ze erg cup gevoelig, ze zakken redelijk snel in (2 weken auto niet gebruiken en je hebt vlakke kanten) en als belangrijkste de duurzaamheid.
Ik ben geen langzame rijder en verg best wat van mijn spullen maar een setje banden in minder dan 20dkm wegrijden is echt te gek en te duur.

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Re: Alles over banden

Post by 323baur »

Oh ja, bij de bovenstaande keuzes was een van de criteria dat je bij een breedset (voor en achter dus verschillende maten) wel het zelfde merk/ type band krijgt.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Re: Het ultieme bandendraadje

Post by Jeroen »

Ik heb even eea geplakt aan een reeds bestaand draadje anders blijven we tikken. Hier hebben we al een hoop ervaringen bij elkaar zo.

Wat breedsets betreft:
Ik weet dat een kennis ooit eens een onrijdbare auto overhield nadat hij zijn Michelin voorbanden combineerde met Gislaved achterbanden. Hoewel de laatste mijn keuze niet zouden zijn hoeft dat natuurlijk niet per sé aan dat merk te liggen.

De Baur is ook toe aan andere achterbanden, maar dit was mijn plan: 7J's met 205 banden van de voorzijde naar achteren, verse 6J's met verse 195 banden voor erop. Ofwel in elk geval tijdelijk ook twee merken, kan dat ook gelijk eens getest worden. Van wat er momenteel geleverd wordt in 15" wordt ik niet enorm blij, en er zijn er maar weinig over die nog zowel 195/50 als 205/50 leveren. Na een hele reeks van goede tests overweeg ik zelf een van de laatste produkten van Hankook te gaan testen. Betaalbare en ruimschoots bovengemiddelde band. De Prime 2 (K115) heeft nog een beschaafd wat ouderwetser ogend profiel, of de nog iets betere en moderner ogende V12 Evo (K110).
Regards/groeten, Jeroen
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp

Post by Thegs »

Valt me inderdaad ook op dat een set 195 voor en 205 wat lastiger is dan alles in 1 maat. Als ik naar de Toyo R1R kijk die Jeroen onder de 320IS heeft, dan kan je die wel in 195/50/15 krijgen (voor op een 6j 15"), maar dan niet in 205/50/15 (voor op een 6j 15").

Verder kijkt ik rustig verder voor een mooie allrounder, moet zeggen dat ik met de Dunlop SP Sport op de 323i nu ook beter lekker kan hoeken...
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Nog maar even wat updates van mijn eigen ervaringen uit andere draadjes:

Na wat mindere ervaringen van derden met de Conti sportcontacts zie ik daar voorlopig van af voor de E21.

De 320iS staat inmiddels op verse Toyo R1-R's. Droog een megaband, regelrecht geweldig, nat kan deze wel tricky zijn. De ultieme band voor de mooi-weer-rijder en met de 320iS zal die niet gauw problemen geven, maar onder een (toch wat minder goede uitgebalanceerde) E21 of bij 6 cilinder koppel kan het in de regen best een tricky band zijn voor de gemiddelde gebruiker. Ofwel, geen all round band in mijn ogen. Overigens wel verkrijgbaar in 205/50-15 want die heb ik net op de E30 gelegd, 195/50-15's zijn helemaal skateboardbandjes op een E30!

Zelf ook eindelijk eens wat van die Fulda Carat gevallen kunnen testen (DOT 2010) maar die vind ik in het natte niet meer dan middelmatig.

AMS deelt trouwens blijkbaar mijn mening aangaande de SP01's: "Stark verminderte AufschWimmgeschWindigkeit beim Aquaplaning-Test". Die werden trouwens ook niet gelukkig van Toyo's CF-1's die ik zelf overigens nog niet heb getest: "Extrem langer Bremsweg und unruhiges, stark untersteuerndes Fahrverhalten bei Nässe, schlechte Aquaplaning-Eigenschaften" :shock:

Tussenstandje: mijn geld staat momenteel op Hankook.

De serieuze kanshebbers zijn hiermee zo'n beetje behandeld denk ik? Waarmee ik trouwens niet wil zeggen dat mijn ervaringen nou een objectieve test zijn. Ik rij hartje zomer het liefst op winterbanden! :lol:
Regards/groeten, Jeroen
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

En even tussendoor - belangrijk nieuws!!
Beste forumleden: het is gebeurd. Echt waar. Iets wat ik nog nooit heb kunnen zien valt nu toch echt te lezen. De eerste in ruim 11000postings??
Vriend Jeroen heeft nu toch echt eens een taalfout gemaakt
Van wat er momenteel geleverd wordt in 15" wordt ik niet enorm blij
Totzover dit bericht :mrgreen:
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Een zwarte dag voor dit medium.... stoppen dan maar? e_geek
Regards/groeten, Jeroen
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

"Weet u zeker dat u dit forum, met alle subforum's wil verwijderen"
Press: YES or NO.

Ik zou't maar doen.
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Ik ben niet heel erg tevreden over mijn 13" 185mm brede Vredestein T-Trac banden. Ze zijn uit 2009, maar erg glibberig bij een beetje regen.

Ik was meer tevreden over de Michelin Energysaver 165mm voor en 185 achter.
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Die Michelins zijn idd ernstig goed in de regen. Geen echte sportband iets bovengemiddelde grip in het droge maar als bandje voor alledag in ons klimaat prima. Op 15" en met een wat meer sportieve rijstijl zijn ze echter wellicht aan de dure kant (prijs/kwaliteitsverhouding).
Regards/groeten, Jeroen
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Nog steeds aan de puzzel met (zomer)banden voor de E21. De 6J Alpina's zijn inmiddels vers gestraald en gespoten. Daar moet nu iig vers rubber onder, ik heb nog twee Bridgestone Potenza S03's in 205 met ruim voldoende profiel die ik dan achter wil gaan monteren (de huidige achterbanden schijnen op te zijn :roll: ). Maar na verhalen van anderen dat twee merken op een E21 niet altijd even lekker werkt, wil ik wel gelijk een set 205's van hetzelfde merk en type als de voorkant hebben liggen omdat het aanbod in deze twee maten terugloopt. Ergo, wat nu leverbaar is kan over een paar maanden al van de markt zijn. Eerst die Bridgestone's proberen en als de combi niet bevalt dan gaan die er onderuit.

Ofwel, ik koop wel gelijk twee 195's en twee 205's. Had Hankook in gedachten, waarvan er twee types leverbaar zijn in beide maten, de prima V12 Evo sportband die ik een te modern profiel vind hebben voor de E21, en de K115 die toch meer comfortband is :roll: . Dan bestaat toch de kans dat er Pilot Exalto's onder gaan komen!
Regards/groeten, Jeroen
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Knoop doorgehakt, de E21 gaat op PE's!
Regards/groeten, Jeroen
bmwe214cil
Upcoming E21 fanatic

Post by bmwe214cil »

Sorry dat ik dit oude topic weer ophaal, maar ik h ad een vraag over zomerbanden. Ik heb voor mijn 320 vorig jaar 4 nieuwe uniroyals rain expert gekocht. Nou zijn er 2 gecupt omdat ik een tijdje met slechte fusee's heb gereden. Nou wil ik 2 nieuwe maar ik ben niet zo enthousiast over deze banden. Dan kan ik beter 4 andere kopen natuurlijk maar wat is er allemaal te krijgen in 13 inch wat wel goed is?
Groeten Joram

BMW 320(i) 1976 verona

Porsche 944 2,5 1985 zwart
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Gewoon lekker in leven houden dit draadje hoor!

Tsja die Uniroyal's zijn zo slecht nog niet. De keuze in 13" is ernstig beperkt tegenwoordig. Ik zou zelf misschien eerder voor Hankook K715 hebben gekozen maar veel ontlopen die de Uniroyal's niet. De Uni's zijn iets beter in het nat en de Kankook's iets beter droog, maar da's allemaal maar marginaal. Ja, de Michelin E3B is over de hele linie een iets betere band, maar ook gelijk 2x zo duur (gaan overigens wel langer mee maar ook weer niet 2x zo lang.

Punt is gewoon dat een auto op 13" ballonbanden door de hoge wang nooit topprestaties zal leveren, hooguit op het gebied van comfort. Maar als je twee gecupte banden hebt, waarom zet je die niet gewoon naar achteren? Dat gecupte rijd je er wel weer vanaf en achterop geeft dat iig minder ongemak. Wel zorgen dat de auto top uitgelijnd is en dat de schokdempers nog goed zijn.
Regards/groeten, Jeroen
bmwe214cil
Upcoming E21 fanatic

Post by bmwe214cil »

Ik heb ook al gezocht maar de keuze is vrij beperkt inderdaad. Ik vind juist de 13 inch kruisspaakjes wel leuk staan op zo'n oude auto. Ik vind van die grote wielen onder een oude auto's in de meeste gevallen een petjes uitstraling geven, en dat hoef ik niet. Ook verwacht ik van 13" geen top prestaties maar als het heeft geregend en je trekt de eerste versnelling alleen maar wielspin vind ik dat toch wel een beetje overdreven, of is dat dan toch een beetje e21 eigen? Ook gebruik ik mijn auto gewoon dagelijks en met bijna 40.000 km per jaar heb ik geen zin in trillen e.d omdat ik daar geld aan uit wil geven. En voordat de winterbandjes eronder gingen zaten de gecupte voor en trok de auto heel irritant in het stuur, Dus vandaar dat ik toch kies voor nieuwe banden. Nu alleen de vraag welk merk en type?
Groeten Joram

BMW 320(i) 1976 verona

Porsche 944 2,5 1985 zwart
Post Reply