Olie lekkage

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
Jimmy
Upcoming E21 fanatic

Olie lekkage

Post by Jimmy »

Heren goedemorgen,

Ik weet niet of er een soort gelijke topic al eens geopend is, ik kon niets vinden via een zoekopdracht.
Mijn e21 lekt heel lichtjes motorolie, als ik het goed heb kunnen zien is dit onder de spruitstuk.
Als je aan de rechterzijkant staat, rechts voorin.
Heeft iemand het idee wat dit kan zijn??
Moet zeggen dat het volgens mij niet erg veel is. Want ik hoef niet steeds bij te vullen.

Meteen een andere vraag, iemand een idee waar je de automatenbak olie moet bijvullen??

Alvast bedankt,

Jimmy

Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Re: Olie lekkage

Post by Jeroen »

Misschien kun je een foto maken, dat geeft misschien een iets beter idee waar de lekkage vandaan komt. Een hele lichte lekkage of zweten zie je vaak genoeg en hoeft geen reden te zijn voor actie. Je kunt eventueel dat gedeelte schoonmaken en dan in de gaten houden hoeveel lekkage er werkelijk is, of dat het gaat om een vervuiling die is opgebouwd over misschien wel vele jaren.

Automaatolie: volgens mij moet je die peilen bij warme motor en met draaiende motor. Is het peil veel lager dan minimum, dan is het slim te gaan kijken naar lekkages en niet lukraak bij te gaan vullen, maar let op: rijden met te weinig of juist teveel olie is schadelijk. Verschil tussen min en max is 0.4 liter, kleine beetjes bijvullen kan evt zelfs via de hals van de peilstok, de meeste flessen ATF hebben een uittrekbare schenktuit die je daarin kunt steken zodat je niet morst.
Regards/groeten, Jeroen
RJ
E21 VIP
E21 VIP

Post by RJ »

Lijkt het toevallig hierop? Eveneens rechtsvoor...

Image

groeten, Roel
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
Jimmy
Upcoming E21 fanatic

Post by Jimmy »

Heren,

Bedankt voor het advies. Ik dacht dat het rechtsvoorin was, net zoals op de foto (bedankt RJ).
Maar na het afspoelen en een stuk gereden te hebben zag ik dat het niet rechtsvoor zat, maar rechts achter.
Zeg maar bij de versnellingsbak.

Ik heb vrijdag een brug ter beschikking dan kan ik het zelf ook beter zien en vertellen.
Post Reply