Brubbelen van water

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
jamesV
E21 Pro

Brubbelen van water

Post by jamesV »

Na al de werken die we gedaan hebben aan de 320/6 is mijn pa de laatste dagen wat aan het rondrijden om eens te testen. Op 2 kleine dingetjes lijkt alles perfect. Graag jullie mening over:

1- als de motor goed gereden heeft en je legt die af hoor je het water wat brubbelen. Temperatuurmeter is constant goed, zowel tijdens het rijden als stationair draaien. Iemand enig idee of dit normaal is? Ik dacht het systeem nochtans goed ontlucht te hebben.

2- zelf had ik al eens gemerk dat, wanneer je de auto wilt startten terwijl hij half warm heeft lang moet demarreren voor hij zin heeft. Koud dus geen probleem. Na een rit auto stil leggen en direct starten ook geen probleem. Pas na een lange rit de motor bv een half uurtje laten koelen (nog niet koud dus) moet je lang demarreren (dacht ook wat zwarte rook gezien te hebben dan). Een afstelling van de carburator misschien?

Graag jullie meningen.

323baur
E21 VIP
E21 VIP

Re: Brubbelen van water

Post by 323baur »

HEb je goed ontlucht? en dan bedoel ik: echt GOED?
Brubbelen is lucht in je kvs systeem
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Wat betreft koeling ben ik het met Ite eens.

Het starten van een 320/6 met warme motor is in het verleden vaker benoemd. Deze carburateurs hebben het probleem dat:

* Door de warmte van de motor de vlotterkamer redelijk leeg kan verdampen. Ondanks dit lijkt het vaak dat als ze bij de eerste tik niet gelijk aanslaat dat je de motor vervolgens gelijk verzuipt.
* Slechte beluchting van de vlotterkamer.

Er is een verschil in eerste generatie 4A1 carburateurs en later type. Gezien de leeftijd van jouw 320/6 heb jij de carburateur zonder extra magneetventiel (beluchting) en thermoswitch. Dit kan iets verschil maken. Uiteraard is een juiste afstelling bij de beruchte solex een must en vaak bij wat verouderde autos bijna onmogelijk.

Type oud heeft een carburateurdeksel zoals:
http://bmwfans.info/parts/catalog/E21/S ... retor_4a1/

Type nieuw:
http://bmwfans.info/parts/catalog/E21/S ... ing_parts/
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Wat die bubbelgeluiden betreft, dat vraagt om nader onderzoek. Waar komt dat geluid vandaan? Exacte plaatsbepaling... na het afzetten van de motor is het heel normaal dat de temperatuur van je koelwater op gaat lopen, omdat er ineens geen aanvoer van gekoeld water meer is naar het warme motorblok.

Wat bijvoorbeeld kan voorkomen is dat de dop van je kvs tank te vroeg aflaat. De temperatuur loopt op (bijv tot 3/4), het overdrukmechanisme van de dop opent, en dat heeft twee gevolgen: hete lucht of koelvloeistof wordt afgelaten, met geluid, en omdat de druk op het systeem afneemt loopt de temperatuur in het systeem op (zonder druk op het systeem staat je motor veel eerder te koken).

Eerst kijken waar je exact die geluiden hoort!
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply