Ik wil dit ook
Sleuteldagboek van Gerwin (eindelijk wat nieuws)
-
Michiel E32
- E21 Fanatic
- Posts: 434
- Joined: Sat Jul 10, 2010 6:10 pm
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E21 323i)
Vandaag in het echie gezien, is veeel mooier dan op foto.
Ik wil dit ook
Ik wil dit ook
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E21 323i)
Ziet er gaaf uit indeed!
Zag ze laatst te koop op MP voor de E21
Zag ze laatst te koop op MP voor de E21
- Thegs
- E21 VIP

- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E21 323i)
Gister het hele zooitje van de 323i uit elkaar gehaald, zo zag het er uit na ongeveer 30 jaar:

Ik moet alleen nog even de leidingen laten namaken en dan kan alles er weer vers onder.

Ik moet alleen nog even de leidingen laten namaken en dan kan alles er weer vers onder.
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E21 323i)
das niet alleen stuk, maar ook erg vies en roestig. Nieuw kan geen kwaad! straks weer lekker rijden!
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E21 323i)
De motor draait weer...uwbuurman wrote:Hoi is het gegaan met de reparatie Gerwin?
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Thegs
- E21 VIP

- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E21 323i)
Gisteren de 735i op de Ali's gezet die onder de E34 weg komen (deze heeft nu weer winterwielen). Ik tijdens het monteren echt het idee van nee, dat wordt hem niet. Maar toen ze er onder zaten en de kapjes zaten er weer op heb ik hem neergezet voor een plaatje. En eerlijk is eerlijk, ik vind het nog best aardig staan eigenlijk




Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E23 op Ali's)
Ik vind het zelfs hartstikke mooi staan!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E23 op Ali's)
Helemaal af zo lijkt mij 
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Thegs
- E21 VIP

- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E23 op Ali's)
Vandaag een zieke patient onder behandeling gehad. Gisteravond belde Johan op dat hij met de 520i Touring aan de kant van de weg stond. De temperatuurmeter schoot omhoog, dus gelijk de auto aan de kant gegooid.
Vandaag maar eens gaan kijken of ons vermoeden goed was, er waren namelijk een aantal zaken die naar hetzelfde wezen...
Koelvloeistof verlies, witte rook (en nee, geen nieuwe paus), slecht lopen bij koude motor en na een langere snelweg rit het snel oplopen van de motortemperatuur.
Om een laatste check uit te voeren, dus maar compressie gemeten. Ofwel, even de kappen eraf, bobines eruit en de meter erin:

Het begon allemaal netjes, dit was namelijk de waarde van de eerste cilinder (met een gezonde 297.000 km op een 18 jaar oude motor):

Dit zijn alle gemeten waardes:
Cilinder 1: 14.2 bar
Cilinder 2: 13.3 bar
Cilinder 3: 16+ bar, geen afsluiting en koelwater druk en damp
Cilinder 4: 13 bar
Cilinder 5: 12.5 bar
Cilinder 6: 13 bar
Concluderende, inderdaad een falen van de koppakking bij de 3e cilinder. Overigens compressie gemeten met een motor op bedrijfstemperatuur en met het gas open. Helaas betekent dit een kopje liften, maar we gaan het wel zien. Wordt mijn eerste motor met Vanos die uit elkaar gaat, dus ben benieuwd.
Hier overigens nog een filmpje van de uitlaatgassen, dan hoef je eigenlijk al niet meer verder te zoeken
Vandaag maar eens gaan kijken of ons vermoeden goed was, er waren namelijk een aantal zaken die naar hetzelfde wezen...
Koelvloeistof verlies, witte rook (en nee, geen nieuwe paus), slecht lopen bij koude motor en na een langere snelweg rit het snel oplopen van de motortemperatuur.
Om een laatste check uit te voeren, dus maar compressie gemeten. Ofwel, even de kappen eraf, bobines eruit en de meter erin:

Het begon allemaal netjes, dit was namelijk de waarde van de eerste cilinder (met een gezonde 297.000 km op een 18 jaar oude motor):

Dit zijn alle gemeten waardes:
Cilinder 1: 14.2 bar
Cilinder 2: 13.3 bar
Cilinder 3: 16+ bar, geen afsluiting en koelwater druk en damp
Cilinder 4: 13 bar
Cilinder 5: 12.5 bar
Cilinder 6: 13 bar
Concluderende, inderdaad een falen van de koppakking bij de 3e cilinder. Overigens compressie gemeten met een motor op bedrijfstemperatuur en met het gas open. Helaas betekent dit een kopje liften, maar we gaan het wel zien. Wordt mijn eerste motor met Vanos die uit elkaar gaat, dus ben benieuwd.
Hier overigens nog een filmpje van de uitlaatgassen, dan hoef je eigenlijk al niet meer verder te zoeken
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (zieke patient op bezoek)
Vervelend! Gelukkig een enkel Vanos en dat trek je vrij eenvoudig uit elkaar (zie bijv online TIS), kan die Vanos ook gelijk even opgefrist
Regards/groeten, Jeroen
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (zieke patient op bezoek)
hmmm klootjes Johan. Maar het gaat vast weer goed komen.
Succes en maak vooral veel fotos, doe ik ook altijd
Succes en maak vooral veel fotos, doe ik ook altijd
So many cars, so little time
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (zieke patient op bezoek)
alleen vergeet WM die te plaatsen, dus foto's maken en plaatsen!
@ koppakking, das erg balen! Komt vast weer goed, maar nu heb je er gewoon niets aan.
@ koppakking, das erg balen! Komt vast weer goed, maar nu heb je er gewoon niets aan.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (zieke patient op bezoek)
Zuur, maar idd geen mega klus!
Als er ruimte nodig is moeten we maar even overleggen. U weet me te vinden.
Trailer is ook beschikbaar...
Als er ruimte nodig is moeten we maar even overleggen. U weet me te vinden.
Trailer is ook beschikbaar...
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.