Uwbuurman: 323i 1978 Polaris
- Wondermike
- E21 Master
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Plopperdeplop wordt ook wakker

So many cars, so little time
- pattam2009
- E21 VIP
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Dat komt wel goed met die bok zo, ziet er goed uit.
Ik denk dat Michel de beste oplossing bied, luikje erin slijpen en doorboren zit toch aan de binnenkant en is verder niet meer te zien na het dicht lassen.
Ik denk dat Michel de beste oplossing bied, luikje erin slijpen en doorboren zit toch aan de binnenkant en is verder niet meer te zien na het dicht lassen.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
- uwbuurman
- E21 VIP
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
vandaag de wielkasten in de auto, dus het deel ter hoogte van de achterbank eens onder handen genomen. De linker kant is rot en dichtgeplamuurd, er moet een nieuw stukje in. Er zit lapwerk in lapwerk en dat is gaan roesten en vervolgens is het gat vol plamuur gedrukt. Rechts is dat niet het geval. Daar is HEEL VEEL plamuur in een HEEL GROOT gat gedrukt. Godskanonne, wat toch een kolereprutser, die Speek. Werkelijk onvoorstelbaar. Heb brokken plamuur van meer dan een centimeter dik òp het plaatstaal... Nou ja ik ga maar rustig door. ik heb wel gezien dat een deel van de gaten aan de rechterzijde doorlopen in de kofferbakruimte.
ik heb een scheurtje ontdekt in de stalen scheidingswand (rugleuning zeg maar) i dat het beroemde torsiescheurtje? Vlak bij de veerpoottoren?
ik heb een scheurtje ontdekt in de stalen scheidingswand (rugleuning zeg maar) i dat het beroemde torsiescheurtje? Vlak bij de veerpoottoren?
- Peter V.
- E21 VIP
- My E21(s): '82 320/6
Zulke scheurtjes zijn inderdaad de bekende. Je kan er ook nog hebben bij de tunnelbak en het brandschot (ongeveer waar je kachelunit zit). Deze zitten dan vaak haaks op de tunnelbak.
Heb jij dus ook nog die bekende roestplekken op de achterste wielkasten? Dat zijn beroerde dingen om te repareren terwijl het metalen tussenschot er nog in zit. Je kan nooit lekker uit de voeten namelijk.
Heb jij dus ook nog die bekende roestplekken op de achterste wielkasten? Dat zijn beroerde dingen om te repareren terwijl het metalen tussenschot er nog in zit. Je kan nooit lekker uit de voeten namelijk.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
- uwbuurman
- E21 VIP
jep, klopt Peter. Tussenschot verwijderen lijkt me echter geen goede optie. Eventueel een stukkie eruit en er later weer tussen bakken? Nou ja, we zien wel, eerst de scahde maar eens volledig vaststellen.
- Peter V.
- E21 VIP
Je moet er anders eens met Arnold over hebben. Hij had een versteviging geplaatst tussen de schokdempertorens en het een stuk verwijderd. (Was trouwens wel om hiermee ook de hoedenplank, onderste raamlijst etc te vervangen).uwbuurman wrote:jep, klopt Peter. Tussenschot verwijderen lijkt me echter geen goede optie. Eventueel een stukkie eruit en er later weer tussen bakken? Nou ja, we zien wel, eerst de scahde maar eens volledig vaststellen.
Ik weet namelijk bij onze 316 dat je het anders heel erg moeilijk netjes kan repareren en het zou zonde zijn dat er hier een "zichtbare" reparatie is gedaan.
Gr Peter V.
- uwbuurman
- E21 VIP
ja, Arnold heeft dat gedaan omdat er nogal grote gaten waren gezaagd ivm de zeer benodigde speakers
. Mijn tussenschot is erg goed en origineel. Het enige blik dat niet is aangetast van de hele f*** auto, dus ik zal eens kijken of ik het anders kan oplossen. Dank voor het meedenken in ieder geval.

- pattam2009
- E21 VIP
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Er komt een tijd dat je er om lachen kan, gewoon doorgaan Koos doe ik ook.
Ik hou het niet precies bij maar denk dat ik al zo'n dan 1000 uur werk in dat karretje heb zitten, gelukkig ben ik al op de helft
Ik hou het niet precies bij maar denk dat ik al zo'n dan 1000 uur werk in dat karretje heb zitten, gelukkig ben ik al op de helft

Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
+1
zo ver als je nu bent moet 't maar af ook...
zo ver als je nu bent moet 't maar af ook...
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
Ja, de gifbeker moet leeg. Het is alleen zo spijtig dat de gifbeker steeds dieper is dan verwacht en telkens als ik de bodem verwacht te zien, komt er meer…
Goed, een paar foto’s:
De rechter wielkast, in de auto. Er is aan de onderzijde van de auto een lapje in gebakken, maar de rotterij is destijds kennelijk door naar de bovenzijde gegaan. Daar is de roest er wat uit getikt en vervolgens de holle ruimte lekker vol plamuur gedrukt.

De linkerzijde, deze is zo mogelijk nog meer rot. De gaten zijn hier groter en lopen door naar de achterzijde.

Deze “roestbeschermende plamuur” loopt door achter het schot van de achterbank naar de kofferruimte.

Duidelijk te zien dat de plamuur hier dik aangebracht is, zeker 4 tot 6 mm. Dus heb ik op een willekeurige plek een flinke mep met de hamer uitgedeeld. Helaas ontstond geen deuk, maar barsten. En daar onder? Plamuur, plamuur en nog meer plamuur….

Had ik al gezegd dat ik plamuur was tegengekomen?

En tot slot: het torsiescheurtje

Ergo, de ene kant is vermoedelijk beyond repair en de nadere zijde verdiend nader onderzoek. Ik ben band dat het betere herstelwerk heel veel tijd gaat kosten en dat het resultaat niet bevredigend zal zijn terwijl er in de holle ruimte van de wielkasten nog veel roest achterblijft. Dat zal dan leiden tot een te snelle corrosie na herstel.
Goed, een paar foto’s:
De rechter wielkast, in de auto. Er is aan de onderzijde van de auto een lapje in gebakken, maar de rotterij is destijds kennelijk door naar de bovenzijde gegaan. Daar is de roest er wat uit getikt en vervolgens de holle ruimte lekker vol plamuur gedrukt.

De linkerzijde, deze is zo mogelijk nog meer rot. De gaten zijn hier groter en lopen door naar de achterzijde.

Deze “roestbeschermende plamuur” loopt door achter het schot van de achterbank naar de kofferruimte.

Duidelijk te zien dat de plamuur hier dik aangebracht is, zeker 4 tot 6 mm. Dus heb ik op een willekeurige plek een flinke mep met de hamer uitgedeeld. Helaas ontstond geen deuk, maar barsten. En daar onder? Plamuur, plamuur en nog meer plamuur….

Had ik al gezegd dat ik plamuur was tegengekomen?

En tot slot: het torsiescheurtje

Ergo, de ene kant is vermoedelijk beyond repair en de nadere zijde verdiend nader onderzoek. Ik ben band dat het betere herstelwerk heel veel tijd gaat kosten en dat het resultaat niet bevredigend zal zijn terwijl er in de holle ruimte van de wielkasten nog veel roest achterblijft. Dat zal dan leiden tot een te snelle corrosie na herstel.

Last edited by uwbuurman on Thu Oct 05, 2017 11:05 am, edited 1 time in total.
- 323baur
- E21 VIP
Oei Buurman,
Ik mag je graag (plagen ook trouwens) maar dit is echt niet grappig meer.
Volgens mij wordt het tijd om eens echt goed te gaan tellen..
Ik mag je graag (plagen ook trouwens) maar dit is echt niet grappig meer.
Volgens mij wordt het tijd om eens echt goed te gaan tellen..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP
Dit is even heel serieus.
Ik ben bang dat je eigenlijk spijt moet hebben dat er bij het dak ombouwen niet gelijk twee complete nieuwe wielkasten in zijn gezet. Dit is plaatselijk bijna niet te doen. De onderste verstevigingschotels moeten al verwijderd worden en vervangen. En dan de rest nog plamuurvrij zien te krijgen.
Ik ben bang dat je eigenlijk spijt moet hebben dat er bij het dak ombouwen niet gelijk twee complete nieuwe wielkasten in zijn gezet. Dit is plaatselijk bijna niet te doen. De onderste verstevigingschotels moeten al verwijderd worden en vervangen. En dan de rest nog plamuurvrij zien te krijgen.
Gr Peter V.
- 323baur
- E21 VIP
Ik dacht precies het zelfde.
..
Is het niet veel beter om een echt goede koets te vinden en die om te bouwen naar jouw specs?
Dit wordt een lijdensweg van heb ik jou daar.
Ik zou echt ernstig kijken of je niet een leuke basis in zuid Frankrijk kan vinden en vervolgens die om te bouwen naar jouw wens.
Deze koets is nog zover weg van een solide basis.
Ik vind het echt enorm balen voor je dit weer te moeten zien.
..
Is het niet veel beter om een echt goede koets te vinden en die om te bouwen naar jouw specs?
Dit wordt een lijdensweg van heb ik jou daar.
Ik zou echt ernstig kijken of je niet een leuke basis in zuid Frankrijk kan vinden en vervolgens die om te bouwen naar jouw wens.
Deze koets is nog zover weg van een solide basis.
Ik vind het echt enorm balen voor je dit weer te moeten zien.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Je bent al zover, een nieuwe koets zou ik niet doen.
Wat ik wel denk, is om nu te stoppen en laat hem eerst maar stralen. Dan komen alle gebreken te voorschijn. Waarchijnlijk komt de voorzijde ook met een verrassing.
Wat ik wel denk, is om nu te stoppen en laat hem eerst maar stralen. Dan komen alle gebreken te voorschijn. Waarchijnlijk komt de voorzijde ook met een verrassing.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- uwbuurman
- E21 VIP
Ik ben te ver, it giet oan. Die auto wordt goed. 100%. Nog twee stukjes bodem, nog twee wielbakjes, althans delen daar van en gaan met die banaan. Ik heb een hard dak, nieuwe zijpanelen, nieuwe dorpels, nieuwe bodemdelen, een goed front, een nieuwe chassisbalk een harde kofferbakvloer en een hard achterpaneel. Alleen een paar plekjes en twee (%%@&&*#*$*(!) wielkasten. Dat komt ook nog goed. Zaterdag even bij jullie uithuilen en we zullen doorgaan!!!
Neemt niet weg dat ik er knap ziek van ben, dat die Brové tent van mij plat mag fikken met alles erin en erbij en dat dit echt niet te voorzien was.
Peter, gelijk heb je, die wielbakken had ik mee moeten nemen, maar ja, de buitenkant was goed, de rest leek hecht.
Ite, ik waardeer je reactie, maar deze koets is op een haar na een hele solide basis. Ik denk zelfs dat er niet bar veel 323i's type 1's zijn die harder zijn. Maar dit is wel een ernstig aandachtspunt.
Neemt niet weg dat ik er knap ziek van ben, dat die Brové tent van mij plat mag fikken met alles erin en erbij en dat dit echt niet te voorzien was.
Peter, gelijk heb je, die wielbakken had ik mee moeten nemen, maar ja, de buitenkant was goed, de rest leek hecht.
Ite, ik waardeer je reactie, maar deze koets is op een haar na een hele solide basis. Ik denk zelfs dat er niet bar veel 323i's type 1's zijn die harder zijn. Maar dit is wel een ernstig aandachtspunt.