ontsteking 2 slangen en welke vervroegings curve?

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
User avatar
bmwe214cil
Upcoming E21 fanatic
Posts: 174
Joined: Mon Nov 22, 2010 1:17 pm
Location: uihoorn (NL)

ontsteking 2 slangen en welke vervroegings curve?

Post by bmwe214cil »

Goedenmiddag,

Ik heb op mijn bmw 320/4 uit 1976 2 slangen op mijn onstseking zitten, De een is zuigt vaccuum en wat doen de andere?

MVG

Joram
Last edited by bmwe214cil on Mon Oct 08, 2012 9:27 pm, edited 1 time in total.


Groeten Joram


BMW 320(i) 1976 verona

Porsche 944 2,5 1985 zwart
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: onsteking, 2 slangen?

Post by Peter V. »

De vacuumdoos van jouw ontsteking heeft inderdaad twee aansluitingen. Vacuumvervroeging en vacuumverlating.
Als ik me niet vergis gaat de slang van de verlating via een thermoswitch welke bij je inlaatspruitstuk in de koelwaterloop geplaatst is naar je carb. De vervroeging gaat rechtsreeks naar de carburateur.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
bmwe214cil
Upcoming E21 fanatic
Posts: 174
Joined: Mon Nov 22, 2010 1:17 pm
Location: uihoorn (NL)

Re: onsteking, 2 slangen?

Post by bmwe214cil »

Ik ben bezig met een nieuwe ontsteking programeren voor mijn motor. Nou heeft deze maar 1 vaccuum aansluiting. En in de tabel van de vraagbaak staat vervroeging en verlaging DMV vaccuum. Moet ik dan het verschil nemen voor de goede waarde? En ik moet gewoon de slang hebben van de rechtstreekse?

MVG

Joram
Groeten Joram


BMW 320(i) 1976 verona

Porsche 944 2,5 1985 zwart
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: onsteking, 2 slangen?

Post by Peter V. »

Hoe bedoel je met programeren? Het verschil delen gaat niet werken. Dat thermoventiel zorgt voor geen verlating bij een koude motor en boven een bepaalde temperatuur gaat deze wel meedoen.
het verschil nemen kan niet. Je zou dan nagenoeg geen vervroeging hebben bij hogere toerentallen wat ervoor gaat zorgen dat je een te late vonk krijgt met alle gevolgen erbij.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
bmwe214cil
Upcoming E21 fanatic
Posts: 174
Joined: Mon Nov 22, 2010 1:17 pm
Location: uihoorn (NL)

Re: onsteking, 2 slangen?

Post by bmwe214cil »

dus de verlating weglaten en alleen de vacuum vervroeging gebruiken uit de tabel?
Groeten Joram


BMW 320(i) 1976 verona

Porsche 944 2,5 1985 zwart
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: onsteking, 2 slangen?

Post by Peter V. »

bmwe214cil wrote:dus de verlating weglaten en alleen de vacuum vervroeging gebruiken uit de tabel?
Dat zeg ik niet.

Het thermoventiel doet dit tijdens de warmdraai tijd. Persoonlijk ben ik wel van mening dat men wel vaker zonder verlating werkt.
Er zijn genoeg oudere auto's die geen verlating hebben en alleen met vervroeging werken. wellicht is dan wel de grondplaat van de ontsteking aangepast.
Je kan dan inderdaad kijken of je de vervroeging iets moet aanpassen. Of je rechtstreeks het verschil kan pakken lijkt mij niet.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Post Reply