Ontsteking afstellen
Ontsteking afstellen
Beste forummers,
Ik zit met het afstellen van mijn ontsteking.
Ik heb een geode lanp gekocht met contacthoek meter en vervroeging erop.
Nu heb ik mijn service boekje van de auto doorgelezen en het hele forum + google af zitten zoeken maar ben het nog niet zeker.
De auto is een BMW 318 Automaat met Solex carb en een vervrogende en vertragende vacum aansluiting.
Probleem 1:
De vacuum verrvroeger heeft twee aansluitingen, 1 om te vervroegen en 1 om te vertragen, er komen dus twee slangen vanaf. een witte en een zwarte.
Nu gaan deze naar de carb, eentje boven het gasklep huis en eentje onder het gasklephuis.
VRAAG: ik weet echter niet welke waar moet?
Probleem 2:
De ontsteking moet afgesteld worden op 25 graden voor BDP bij 2300 toeren/min
Op mijn vliegwiel zitten twee punten,
-Een lange pen: Ontstekingstijdstip (bij schakelauto's is dit een rond balletje met "Z" erin geperst)
-Een korte pen: die geeft het BDP aan (bovenste dope punt)
-Op mijn krukas poelie een OT (BDP) markering
Ik kan mijn lamp instellen op 25 graden vervroegen, vervolgens dop ik de vacuüm vervroeging af.
Ik meet dan bij 2300 toeren/min (af te lezen op de strobolamp) en ga dan aan de verdeler draaien.
VRAAG: Welke moet ik op afstellen, de pen van ontsteking tijdstip of de pen van BDP, gezien mijn vervroeging 25 graden voor BDP moet zijn.
En waar moet hij bij stationair op staan? (850 tot 950 toeren/min)
Probleem 3:
Dan heb ik nog de Fliehkraftverstellung
Is dit alleen voor de mechanische vervroeging of ook de vacuüm vervroeging erbij?
volgens het boekje moet hij beginnen bij 1000/min en einde bij 4500/min met een max van 46 graden
en hoe meet ik dit, op de lange of de korte pen?
Alvast bedankt,
groeten!
Ik zit met het afstellen van mijn ontsteking.
Ik heb een geode lanp gekocht met contacthoek meter en vervroeging erop.
Nu heb ik mijn service boekje van de auto doorgelezen en het hele forum + google af zitten zoeken maar ben het nog niet zeker.
De auto is een BMW 318 Automaat met Solex carb en een vervrogende en vertragende vacum aansluiting.
Probleem 1:
De vacuum verrvroeger heeft twee aansluitingen, 1 om te vervroegen en 1 om te vertragen, er komen dus twee slangen vanaf. een witte en een zwarte.
Nu gaan deze naar de carb, eentje boven het gasklep huis en eentje onder het gasklephuis.
VRAAG: ik weet echter niet welke waar moet?
Probleem 2:
De ontsteking moet afgesteld worden op 25 graden voor BDP bij 2300 toeren/min
Op mijn vliegwiel zitten twee punten,
-Een lange pen: Ontstekingstijdstip (bij schakelauto's is dit een rond balletje met "Z" erin geperst)
-Een korte pen: die geeft het BDP aan (bovenste dope punt)
-Op mijn krukas poelie een OT (BDP) markering
Ik kan mijn lamp instellen op 25 graden vervroegen, vervolgens dop ik de vacuüm vervroeging af.
Ik meet dan bij 2300 toeren/min (af te lezen op de strobolamp) en ga dan aan de verdeler draaien.
VRAAG: Welke moet ik op afstellen, de pen van ontsteking tijdstip of de pen van BDP, gezien mijn vervroeging 25 graden voor BDP moet zijn.
En waar moet hij bij stationair op staan? (850 tot 950 toeren/min)
Probleem 3:
Dan heb ik nog de Fliehkraftverstellung
Is dit alleen voor de mechanische vervroeging of ook de vacuüm vervroeging erbij?
volgens het boekje moet hij beginnen bij 1000/min en einde bij 4500/min met een max van 46 graden
en hoe meet ik dit, op de lange of de korte pen?
Alvast bedankt,
groeten!
1979 e21 320 automatic
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Ontsteking afstellen
Ik wil daar best even induiken om e.e.a. goed te beschrijven maar dat gaat niet vandaag worden. Hopelijk kun je nog even wachten???Tjurd wrote:Welke top techneut kan hier antwoord opgeven![]()
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Ontsteking afstellen
Ik dacht al....maar gelukkig meld onze huis techneut zich al.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Ontsteking afstellen
Nu even een kleine poging om wat problemen te verduidelijken.
* De twee aansluiting van de vacuumdoos bij de ontsteking. De vervroeging zit boven de gasklep en de verlating zit eronder.
* Jouw vraag omtrent de Fliehkraftverstellung.
Als ik dit vertaal zou het de centrifugaalvervroeging zijn. Hier kan je niets aan verstellen volgens mij. Dit heeft te maken met het binnenwerk van je ontsteking.Het enige wat je kan testen is als je aan de rotor draait (bij uitgeschakelde motor) dat er een verende werking in zit. Naarmate het toerental toeneemt ijlt de rotor na door die verende werking. De afstel gegevens houden hier al rekening mee. Jou waarde die je vermeldt kan ik niet terugvinden.
* Ik ga er nu vanuit dat jij een ontsteking heb met contactpunten.
je heb dan de statische en dynamische tijdstipafstelling. De statische zou je kunnen doen bij een stilstaande motor. Je zet de motor op BDP (volgens het merkteken bij je krukaspoelie) waarbij je dan controleert of je rotor ook bij de eerste cylinder staat (anders even de krukas 360 graden doordraaien). Met een proeflampje tussen de massa en de draad aan de zijkant van je verdeler kun je de krukas iets terugdraaien tot het lampje op het punt komt dat ze gaat branden. DIT KAN ALLEEN BIJ EEN ONTSTEKING MET PUNTJES Mocht dit afwijken dan moet je de verdeler iets verdraaien om het juiste punt op te zoeken.
Aangezien jij een stoboscooplamp heb kun je beter gewoon de dynamische afstelling doen (statisch en dynamisch komen namelijk op hetzelfde punt uit).
Je koppelt de vacuumslangen los en dop ze af zodat je geen vacuumlek bij je carburateur heb. Je zet de motor op het voorgeschreven toerental 2300 rpm. Als je nu de graden instelling zet op die 25 graden dan zou bij je vliegwiel het ontstekingsmerkteken zichtbaar moeten zijn ( dus die pen of het balletje zogezegd). Je ontsteking staat dan goed.
Het stationair toerental stel je af zoals jij het zelf lekker vindt draaien. Bij een automaat kun je rekening houden met het feit dat het toerental wat zakt als je de bak in zijn D zet.
* De twee aansluiting van de vacuumdoos bij de ontsteking. De vervroeging zit boven de gasklep en de verlating zit eronder.
* Jouw vraag omtrent de Fliehkraftverstellung.
Als ik dit vertaal zou het de centrifugaalvervroeging zijn. Hier kan je niets aan verstellen volgens mij. Dit heeft te maken met het binnenwerk van je ontsteking.Het enige wat je kan testen is als je aan de rotor draait (bij uitgeschakelde motor) dat er een verende werking in zit. Naarmate het toerental toeneemt ijlt de rotor na door die verende werking. De afstel gegevens houden hier al rekening mee. Jou waarde die je vermeldt kan ik niet terugvinden.
* Ik ga er nu vanuit dat jij een ontsteking heb met contactpunten.
je heb dan de statische en dynamische tijdstipafstelling. De statische zou je kunnen doen bij een stilstaande motor. Je zet de motor op BDP (volgens het merkteken bij je krukaspoelie) waarbij je dan controleert of je rotor ook bij de eerste cylinder staat (anders even de krukas 360 graden doordraaien). Met een proeflampje tussen de massa en de draad aan de zijkant van je verdeler kun je de krukas iets terugdraaien tot het lampje op het punt komt dat ze gaat branden. DIT KAN ALLEEN BIJ EEN ONTSTEKING MET PUNTJES Mocht dit afwijken dan moet je de verdeler iets verdraaien om het juiste punt op te zoeken.
Aangezien jij een stoboscooplamp heb kun je beter gewoon de dynamische afstelling doen (statisch en dynamisch komen namelijk op hetzelfde punt uit).
Je koppelt de vacuumslangen los en dop ze af zodat je geen vacuumlek bij je carburateur heb. Je zet de motor op het voorgeschreven toerental 2300 rpm. Als je nu de graden instelling zet op die 25 graden dan zou bij je vliegwiel het ontstekingsmerkteken zichtbaar moeten zijn ( dus die pen of het balletje zogezegd). Je ontsteking staat dan goed.
Het stationair toerental stel je af zoals jij het zelf lekker vindt draaien. Bij een automaat kun je rekening houden met het feit dat het toerental wat zakt als je de bak in zijn D zet.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: Ontsteking afstellen
Bedankt Peter,
Met jouw info kan ik verder, komende week maar eens aanpakken
Groeten,
Tjeerd
Met jouw info kan ik verder, komende week maar eens aanpakken
Groeten,
Tjeerd
1979 e21 320 automatic
Re: Ontsteking afstellen
Ik snap alleen niet waarom ik hem op dat balletje moet afstellen, is dat niet voor de statische afstelling? dat pennetje staat namelijk niet voor het BDP.Je koppelt de vacuumslangen los en dop ze af zodat je geen vacuumlek bij je carburateur heb. Je zet de motor op het voorgeschreven toerental 2300 rpm. Als je nu de graden instelling zet op die 25 graden dan zou bij je vliegwiel het ontstekingsmerkteken zichtbaar moeten zijn ( dus die pen of het balletje zogezegd). Je ontsteking staat dan goed.
De afstelling die ik bij 2300 toeren moet hebben is 25 graden voor BDP, de "korte pen" geeft namelijk het BDP weer.
en niet het balletje ala lange pen.
Moet ik nu de korte pen van het BDP aanhouden
of de lange pen (balltje) aanhouden
Thanks
1979 e21 320 automatic
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Ontsteking afstellen
Jij omschreef het verschil tussen de pen en het balletje. De ene was voor een schakelbak en de andere voor een automaat.
Je moet tijdens afstellen bij 2300 rpm en 25 graden het ontstekingspunt hebben en niet het BDP punt.
De statische en dynamische is eigenlijk gelijk. Het is alleen dat je met statisch de motor niet draaiende heb en bij dynamisch wel. Je moet dus daarom naar dat voorgeschreven toerental.
Je moet tijdens afstellen bij 2300 rpm en 25 graden het ontstekingspunt hebben en niet het BDP punt.
De statische en dynamische is eigenlijk gelijk. Het is alleen dat je met statisch de motor niet draaiende heb en bij dynamisch wel. Je moet dus daarom naar dat voorgeschreven toerental.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: Ontsteking afstellen
Sorry ik zie dat ik een type fout heb gemaakt.
Wat ik bedoel is
Er zijn (in mijn geval) twee pennen,
Korte > BDP
Lange > ontstekings tijdstip (ronde balletje schakel)
Als ik het goed begrijp moet ik de 25 graden voor BDP bij 2300 rpm afstellen op de lange pen (ronde balletje) en niet op de korte pen (BDP)
Wat ik zelf een beetje raar vind omdat er staat afstellen 25 graden voor BDP > korte pen dus
Vandaar mijn twijfels

Wat ik bedoel is
Er zijn (in mijn geval) twee pennen,
Korte > BDP
Lange > ontstekings tijdstip (ronde balletje schakel)
Als ik het goed begrijp moet ik de 25 graden voor BDP bij 2300 rpm afstellen op de lange pen (ronde balletje) en niet op de korte pen (BDP)
Wat ik zelf een beetje raar vind omdat er staat afstellen 25 graden voor BDP > korte pen dus
Vandaar mijn twijfels
1979 e21 320 automatic
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Ontsteking afstellen
Het is niet voor niets dat er bij de 6 cylinder ook een duidelijke Z staat (zundung) daar is het een streepje met letter. In het inspectiegat van de 4 cylinder bij het vliegwiel is het inderdaad een bolletje (halve maan zeg maar).
Twijfel is niet echt een problem want als je zou afstellen op het BDP teken merk je echt wel dat de motor bij en verhoogd toerental niet echt lekker draait.
Zet anders een foto op het forum van je merkteken dan weten we het zeker.
Twijfel is niet echt een problem want als je zou afstellen op het BDP teken merk je echt wel dat de motor bij en verhoogd toerental niet echt lekker draait.
Zet anders een foto op het forum van je merkteken dan weten we het zeker.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.