vraagje over solex carb..

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
jim.e21
E21 starter
Posts: 30
Joined: Mon Oct 15, 2012 8:13 pm
My E21(s): 320/6 10-4-1980

vraagje over solex carb..

Post by jim.e21 »

Iemand enig idee of dit los van elkaar hoort?
Of mis ik iets? Bijv. Een veertje ofzo..
Met name als hij koud is staat hij er ver in. Als het warme word is hij dr verder uit..
Image

als hij koud is start hij wel.. Maar blijft gewoon net niet lopen..


Mvg Jim

Bmw e21 320/6 1980
Bmw e39 525d 2002
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: vraagje over solex carb..

Post by Peter V. »

we praten hier dus over een 320/6 met de beruchte solex 4A1.

Het hefboompje moet bij die onderste thermoventiel in de uitsparing zitten en niet erachter.
Dit heeft te maken met de warmdraairegeling.

Het bimetaal in het huisje erboven waar het koelwater door gaat beweegt tevens de chokekleppen maar dat thermoventiel is de fijnregeling afhankelijk van de temperatuur van je inlaatspruitstuk. Hieronder zit een temperatuurzender die aangeeft of je motor koud/warm is.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Dakloos
Upcoming E21 fanatic
Posts: 75
Joined: Sun Oct 07, 2012 4:26 pm
My E21(s): BMW E21 320/6 BAUR Automatic 1981
Location: Brunssum, Netherlands

Re: vraagje over solex carb..

Post by Dakloos »

Peter V. wrote:we praten hier dus over een 320/6 met de beruchte solex 4A1.

Het hefboompje moet bij die onderste thermoventiel in de uitsparing zitten en niet erachter.
Dit heeft te maken met de warmdraairegeling.

Het bimetaal in het huisje erboven waar het koelwater door gaat beweegt tevens de chokekleppen maar dat thermoventiel is de fijnregeling afhankelijk van de temperatuur van je inlaatspruitstuk. Hieronder zit een temperatuurzender die aangeeft of je motor koud/warm is.
Hoi Peter,

Bij mijn carb ontbreekt dit hefboompje, het thermoventiel is wel aanwezig.
Is dit een niet noodzakelijke "optie" van de carb of ben ik een onderdeel kwijt?
Roy

BMW e21 320/6 BAUR Automatic 1981 - Project
Volvo S60 2.4 Lpi

1-5-3-6-2-4
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: vraagje over solex carb..

Post by Peter V. »

Je heb op de 4A1 carburateur ook een rond doosje zitten (net boven dit ventiel) waar koelwater doorheen gaat. Hierin zit een bimetaal wat tevens de chokekleppen opent. Het is alleen dat voor een optimale werking van de automatische choke je wel degelijk dit hefboompje nodig heb.

Het gaat om het samenspel van alle onderdelen. Het thermoventiel met die hefboom zorgt ervoor dat je net wat makkelijker start als de motor niet ijskoud of op temperatuur is maar nog in de opwarmfase staat.
De hefboom beperkt het bimetaal om de chokekleppen geheel open te zetten zodat je toch dat kleine beetje verrijking behoudt wat je nodig heb om voldoende vermogen te verkrijgen zodat je lekker gaan optrekken met de auto.
Zodra de motor op temperatuur is zal het thermoventiel de hefboom zover verplaatsen dat de chokekleppen geheel open blijven door het bimetaal en de vacuumdoos welke aan de bedieningstang trekt.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Post Reply