Werking van het zweedse emissiesysteem bij de 323i?
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Werking van het zweedse emissiesysteem bij de 323i?
Even een vraag:
Vandaag bij Walter (Manitoba) geweest voor zijn 323i. Hij heeft een zweedse uitvoering wat betekent dat er een uitlaatgascontrolesysteem op zit wat met vacuumslangen invloed kan uitoefenen op o.a. de ontsteking.
Gezien zijn problemen met de motorloop en het feit dat er vacuumslangen waren afgedopt is de vraag of iemand documentatie heeft hoe dit systeem werkt. Er zitten namelijk twee temperatuurswitches welke de vacuuumslangen kunnen afsluiten en volgens het ETK zijn daar verschillende temperatuurinstellingen. De vraag is alleen of ze dan moeten openen/sluiten.
Het zou jammer zijn als de oorzaak hierin te vinden is en voordat we de verdere K-jet delen gaan demonteren/bekijken. De emissieregeling zit ook met een kastje verbonden met de ontstekingregelenheid op het schutbord dus ze krijgt hier ook info van.
Vandaag bij Walter (Manitoba) geweest voor zijn 323i. Hij heeft een zweedse uitvoering wat betekent dat er een uitlaatgascontrolesysteem op zit wat met vacuumslangen invloed kan uitoefenen op o.a. de ontsteking.
Gezien zijn problemen met de motorloop en het feit dat er vacuumslangen waren afgedopt is de vraag of iemand documentatie heeft hoe dit systeem werkt. Er zitten namelijk twee temperatuurswitches welke de vacuuumslangen kunnen afsluiten en volgens het ETK zijn daar verschillende temperatuurinstellingen. De vraag is alleen of ze dan moeten openen/sluiten.
Het zou jammer zijn als de oorzaak hierin te vinden is en voordat we de verdere K-jet delen gaan demonteren/bekijken. De emissieregeling zit ook met een kastje verbonden met de ontstekingregelenheid op het schutbord dus ze krijgt hier ook info van.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Werking van het zweedse emissiesysteem bij de 323i?
Absoluut maar ze zit elektrisch ook verbonden dus het is even afwachten of dat probleemloos kan. Tevens moet de aansluiting bij de uitlaat dan afgedopt worden.uwbuurman wrote:is het niet sneller om die rommel er tussenuit te trekken?
Ik weet ook nog niet of Walter alles er wel uit wilt hebben.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Manitoba
- E21 VIP

- Posts: 2576
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Werking van het zweedse emissiesysteem bij de 323i?
Dat weet Walter zelf ook nog niet, ha ha!
. Ben er niet bijzonder of speciaal aan gehecht en mijn prioriteit ligt bij een fijn lopende zespitter, zowel bij koude start als bij stationair loop (op bedrijfstemperatuur). Als deze EGR-toevoeging dat extreem lastig of zelfs schier onmogelijk maakt, mag het er van mij uit. Maar zoals Peter ook al aangeeft, lijkt het ook electrisch/electronisch aangestuurd te worden en/of signalen af te geven. Verwijderen moet het probleem (voor zover het dat nu heel erg is) niet groter maken.
Wil op deze plaats Peter nog wel even bedanken voor zijn bezoek en inspectie vanochtend. Was sowieso leuk kennis te maken en fijn om te merken hoe hulpvaardig mensen hier op het forum zijn. Leuk!
Was ook wel leuk (en fijn om "bevestigd" te krijgen) om te horen en zien dat ik niet zo'n verkeerde aankoop heb gedaan. Auto heeft (op termijn) wel wat aandachtspuntjes zoals de linker A-stijl, onderaan, kofferbakbodem rechts (nog zeker niet heel ernstig, maar wel in de gaten houden en 's preventief behandelen) en de B-stijlen. Er is in het verleden het nodige aan gerestaureerd en dat lijkt allemaal wel netjes gedaan te zijn. Kortom: ik ben blij!
Greetz,
Walter.
Wil op deze plaats Peter nog wel even bedanken voor zijn bezoek en inspectie vanochtend. Was sowieso leuk kennis te maken en fijn om te merken hoe hulpvaardig mensen hier op het forum zijn. Leuk!
Was ook wel leuk (en fijn om "bevestigd" te krijgen) om te horen en zien dat ik niet zo'n verkeerde aankoop heb gedaan. Auto heeft (op termijn) wel wat aandachtspuntjes zoals de linker A-stijl, onderaan, kofferbakbodem rechts (nog zeker niet heel ernstig, maar wel in de gaten houden en 's preventief behandelen) en de B-stijlen. Er is in het verleden het nodige aan gerestaureerd en dat lijkt allemaal wel netjes gedaan te zijn. Kortom: ik ben blij!
Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Werking van het zweedse emissiesysteem bij de 323i?
En wat doet 'ie (of juist niet) wat niet helemaal naar wens is? Distributie en ontsteking staan op tijd?
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Werking van het zweedse emissiesysteem bij de 323i?
Als de motor warm is schijnt ze goed te draaien en voldoende vermogen te hebben. Wel wat wisselend in stationair toerental. Soms goed en soms te hoog.
De koude start en blijven draaien is het grootste probleem. Bij het starten slaat ze wel gelijk aan maar blijft niet lopen. De extra luchtschuif is wel geopend in dat geval (even doorheen geblazen maar nog niet gedemonteerd)
Ze blijft niet stationair draaien dan totdat je een paar minuten verder bent en dan begint ze redelijk te blijven draaien.
De warmdraairegelaar is dus ook een verdachte. Hij heeft de uitvoering met een vacuumaamsluiting erop zitten (deze zit meestal in combinatie met de EGR regeling denk ik)
Het feit is dat de EGR regeling hier ook de oorzaak van kan zijn omdat deze zo in het vacuumsysteem zit verweven.
Distributie is nog niet gecheckt maar het feit dat ze warm redelijk goed draait en geen vermogensproblemen geeft lijkt mij dit niet de grootste oorzaak te zijn.
Ik heb nog gesproken met het garagebedrijf welke e.e.a. hebben afgesteld en zij hebben veel moeite moeten doen om een compromis te sluiten tussen koud en warme motor. De CO is dus wel degelijk versteld.
Mijn vermoeden is dat de WUR op warme motor vaststaat en dat ze dus constant draait op een hoge regeldruk tevens dat men de CO redelijk arm heeft staan.
Ons idee was eerst om te bekijken wat we met de EGR moeten doen en anders de EGR tijdelijk uitschakelen en de vacuumslangen aansluiten volgens een originele setup. Het volgende zou dan zijn om een andere WUR te plaatsen (is aanwezig) en daadwerkelijk visueel de extra luchtschuif te checken.
De koude start en blijven draaien is het grootste probleem. Bij het starten slaat ze wel gelijk aan maar blijft niet lopen. De extra luchtschuif is wel geopend in dat geval (even doorheen geblazen maar nog niet gedemonteerd)
Ze blijft niet stationair draaien dan totdat je een paar minuten verder bent en dan begint ze redelijk te blijven draaien.
De warmdraairegelaar is dus ook een verdachte. Hij heeft de uitvoering met een vacuumaamsluiting erop zitten (deze zit meestal in combinatie met de EGR regeling denk ik)
Het feit is dat de EGR regeling hier ook de oorzaak van kan zijn omdat deze zo in het vacuumsysteem zit verweven.
Distributie is nog niet gecheckt maar het feit dat ze warm redelijk goed draait en geen vermogensproblemen geeft lijkt mij dit niet de grootste oorzaak te zijn.
Ik heb nog gesproken met het garagebedrijf welke e.e.a. hebben afgesteld en zij hebben veel moeite moeten doen om een compromis te sluiten tussen koud en warme motor. De CO is dus wel degelijk versteld.
Mijn vermoeden is dat de WUR op warme motor vaststaat en dat ze dus constant draait op een hoge regeldruk tevens dat men de CO redelijk arm heeft staan.
Ons idee was eerst om te bekijken wat we met de EGR moeten doen en anders de EGR tijdelijk uitschakelen en de vacuumslangen aansluiten volgens een originele setup. Het volgende zou dan zijn om een andere WUR te plaatsen (is aanwezig) en daadwerkelijk visueel de extra luchtschuif te checken.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Manitoba
- E21 VIP

- Posts: 2576
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Werking van het zweedse emissiesysteem bij de 323i?
Peter, kun jij dat diagrammetje van BMW Info hier ff online zetten, waar dat onderdeel op staat (wat jij nu volgens mij de WUR noemt), kon het zelf niet meer vinden...
Rijdend is er echt niks mis met het zespitter-torretje, levert netjes z'n vermogen en trekt zonder horten of stoten door het toerenbereik. Heb wel met vriend Jan soms het idee gehad dat 323i's best nog iets sneller kunnen zijn dan de mijne, maar dat zou, Jeroen's reactie lezende en gisteren goed naar Peter hebben geluisterd, best 's aan dat extra Zweedse EGR-systeem kunnen liggen. Het is zeker geen stakker, maar er zit meer in denk ik.
Greetz,
Walter.
Rijdend is er echt niks mis met het zespitter-torretje, levert netjes z'n vermogen en trekt zonder horten of stoten door het toerenbereik. Heb wel met vriend Jan soms het idee gehad dat 323i's best nog iets sneller kunnen zijn dan de mijne, maar dat zou, Jeroen's reactie lezende en gisteren goed naar Peter hebben geluisterd, best 's aan dat extra Zweedse EGR-systeem kunnen liggen. Het is zeker geen stakker, maar er zit meer in denk ik.
Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Werking van het zweedse emissiesysteem bij de 323i?
Al bovenaan de techniek pagina gekeken? http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=26&t=6225
Is idd een lastige nu omdat je redelijke kans hebt dat diverse zaken elkaar lekker staan te beïnvloeden. WUR, extraluchtschuif en CO zijn allen verdachten. Denk dat ik eerst zou proberen om 'm warm goed te krijgen en de CO wat te verhogen, en vervolgens gaan terugzoeken waarom de regelkring voor koude start en verhoogd stationair toerental niet correct functioneert. Met wat pech heeft er een prutser aan de stand van de gasklep staan te draaien en dan blijf je rommelen.
Maar persoonlijk zou ik het allereerste eens zoeken hoe die EGR troep eruit kan zodat dat iig geen nadelige invloed meer heeft. Daar heb ik geen ervaring mee maar ik kan wel van de week even kijken hoe vnl de dunne vacuum slangen bij mijn auto zitten als voorbeeld.
Is idd een lastige nu omdat je redelijke kans hebt dat diverse zaken elkaar lekker staan te beïnvloeden. WUR, extraluchtschuif en CO zijn allen verdachten. Denk dat ik eerst zou proberen om 'm warm goed te krijgen en de CO wat te verhogen, en vervolgens gaan terugzoeken waarom de regelkring voor koude start en verhoogd stationair toerental niet correct functioneert. Met wat pech heeft er een prutser aan de stand van de gasklep staan te draaien en dan blijf je rommelen.
Maar persoonlijk zou ik het allereerste eens zoeken hoe die EGR troep eruit kan zodat dat iig geen nadelige invloed meer heeft. Daar heb ik geen ervaring mee maar ik kan wel van de week even kijken hoe vnl de dunne vacuum slangen bij mijn auto zitten als voorbeeld.
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Werking van het zweedse emissiesysteem bij de 323i?
@ Walter, heb je een Co meter?
Ik heb er eentje hier liggen, lenen mag.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er BMW's uit die tijd enorme electronische consequenties zijn als je al die EGR reut er tussen uit haalt.
Ik zou daar mee beginnen en dan de basis instelling goed proberen te krijgen.
Dus;
- Kleppen stellen
- WUR en Koudeluchtschuif goed beoordelen en evt vervangen
- Luchtweger afstellen en je zelf ervan overtuigen dat deze goed vrj loopt
- CO afstellen; 1,5- 2% is lekker.
- Kijk ook goed naar vacuumlekjes.
Ik heb er eentje hier liggen, lenen mag.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er BMW's uit die tijd enorme electronische consequenties zijn als je al die EGR reut er tussen uit haalt.
Ik zou daar mee beginnen en dan de basis instelling goed proberen te krijgen.
Dus;
- Kleppen stellen
- WUR en Koudeluchtschuif goed beoordelen en evt vervangen
- Luchtweger afstellen en je zelf ervan overtuigen dat deze goed vrj loopt
- CO afstellen; 1,5- 2% is lekker.
- Kijk ook goed naar vacuumlekjes.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Werking van het zweedse emissiesysteem bij de 323i?
We hebben inderdaad de beschrijving van de K-jet gebruikt, Walter heeft ondertussen al een kopie ervan.
@Walter, de Wur is inderdaad de warmdraairegelaar. Deze was met vacuumaansluiting en zonder leverbaar.
Nummer 11.
http://bmwfans.info/parts/catalog/E21/S ... ide_valve/
De volgende afspraak gaan we proberen de EGR te omzeilen en dan kunnen we alle losse componenten gaan controleren/vervangen. Als jij, Jeroen, inderdaad de dunnen slangen zou willen controleren dan weet ik het zeker wat betreft de aansluitingen. Hij heeft namelijk meer aansluitmogelijkheden op zijn inlaat en gasklephuis dan standaard.
@Ite, wellicht dat we jouw CO-meter wel kunnen gebruiken dan. Inderdaad vanwege de EGR zooi is een vacuumlek heel snel aanwezig.
We gaan vanaf de basis alles checken/afstellen.
@Walter, de Wur is inderdaad de warmdraairegelaar. Deze was met vacuumaansluiting en zonder leverbaar.
Nummer 11.
http://bmwfans.info/parts/catalog/E21/S ... ide_valve/
De volgende afspraak gaan we proberen de EGR te omzeilen en dan kunnen we alle losse componenten gaan controleren/vervangen. Als jij, Jeroen, inderdaad de dunnen slangen zou willen controleren dan weet ik het zeker wat betreft de aansluitingen. Hij heeft namelijk meer aansluitmogelijkheden op zijn inlaat en gasklephuis dan standaard.
@Ite, wellicht dat we jouw CO-meter wel kunnen gebruiken dan. Inderdaad vanwege de EGR zooi is een vacuumlek heel snel aanwezig.
We gaan vanaf de basis alles checken/afstellen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Werking van het zweedse emissiesysteem bij de 323i?
Kom maar halen..
Ik heb evt nog wel een oud inlaatspruitstuk liggen.
Ik heb evt nog wel een oud inlaatspruitstuk liggen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Werking van het zweedse emissiesysteem bij de 323i?
Het inlaatspruitstuk kan gewoon blijven zitten. Normale aansluitingen zijn nu afgedopt met een rubber iets en dat kan dan gewoon worden omgezet.
Wanneer noodzakelijk kom ik nog terug op de CO-meter. Alvast bedankt in ieder geval.
Wanneer noodzakelijk kom ik nog terug op de CO-meter. Alvast bedankt in ieder geval.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Manitoba
- E21 VIP

- Posts: 2576
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Werking van het zweedse emissiesysteem bij de 323i?
Thanks voor het linkje, Peter. Dit plaatje had ik zelf ook (terug-)gevonden, maar daar staan niet die maten van die ringetjes bij? Of kijk ik niet goed? Dacht ook dat het plaatje wat wij zaterdag bij mij hadden, er anders uit zag...Peter V. wrote:We hebben inderdaad de beschrijving van de K-jet gebruikt, Walter heeft ondertussen al een kopie ervan.
@Walter, de Wur is inderdaad de warmdraairegelaar. Deze was met vacuumaansluiting en zonder leverbaar.
Nummer 11.
http://bmwfans.info/parts/catalog/E21/S ... ide_valve/
De volgende afspraak gaan we proberen de EGR te omzeilen en dan kunnen we alle losse componenten gaan controleren/vervangen. Als jij, Jeroen, inderdaad de dunnen slangen zou willen controleren dan weet ik het zeker wat betreft de aansluitingen. Hij heeft namelijk meer aansluitmogelijkheden op zijn inlaat en gasklephuis dan standaard.
@Ite, wellicht dat we jouw CO-meter wel kunnen gebruiken dan. Inderdaad vanwege de EGR zooi is een vacuumlek heel snel aanwezig.
We gaan vanaf de basis alles checken/afstellen.
Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Werking van het zweedse emissiesysteem bij de 323i?
Hoi Walter,
Je moet het volgende plaatje hebben.
Nummer 5 en 9 bijvoorbeeld:
http://bmwfans.info/parts/catalog/E21/S ... fuel_pipe/
Je moet het volgende plaatje hebben.
Nummer 5 en 9 bijvoorbeeld:
http://bmwfans.info/parts/catalog/E21/S ... fuel_pipe/
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Manitoba
- E21 VIP

- Posts: 2576
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Werking van het zweedse emissiesysteem bij de 323i?
Jaaaaa, thanks Peter. Die bedoelde ik. We houden contact
Ben je al iets wijzer over het Zweedse systeem op m'n rode monstertje?
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016