Compressie getest Conclusie?
Compressie getest Conclusie?
Beste forummers,
Ik heb de compressie getest van mijn 318,
Ik weet niet zeker of dit nu goede of slechte waardes zijn.
Ik meet:
cilinder 1 : 125 psi (8.6 bar)
Cilinder 2 : 100 psi (6.9 bar)
Cilinder 3 : 110 psi (7.6 bar)
Cilinder 4 :125 psi (8.6 bar)
Dit is gemeten zonder olie toe te voegen,
Ik had helaas geen olie bij de hand om mee te testen of er verschil is
Zijn dit waardes om zorgen over te maken?
Groeten,
Tjeerd
Ik heb de compressie getest van mijn 318,
Ik weet niet zeker of dit nu goede of slechte waardes zijn.
Ik meet:
cilinder 1 : 125 psi (8.6 bar)
Cilinder 2 : 100 psi (6.9 bar)
Cilinder 3 : 110 psi (7.6 bar)
Cilinder 4 :125 psi (8.6 bar)
Dit is gemeten zonder olie toe te voegen,
Ik had helaas geen olie bij de hand om mee te testen of er verschil is
Zijn dit waardes om zorgen over te maken?
Groeten,
Tjeerd
1979 e21 320 automatic
Re: Compressie getest Conclusie?
Btw met warme motor getest en vergeten gaspedaal helemaal open te zetten.
1979 e21 320 automatic
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Compressie getest Conclusie?
Met warme motor heb je dan iig wel wat smering en een goede afdichting. Dan zijn deze waardes over de hele linie wel flink aan de lage kant hoor, volgens mij moet er altijd wel een bar of 12 te halen zijn. Koppakking zal het niet zijn, maar mogelijk dat de kleppen opnieuw ingeslepen moeten worden, dus kop zal er toch af moeten. Iemand recent nog compressie gemeten op een M10 voor een vergelijk?
Regards/groeten, Jeroen
Re: Compressie getest Conclusie?
Dan zou ik het nog eens doen met het gaspedaal open.Tjurd wrote: vergeten gaspedaal helemaal open te zetten.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Re: Compressie getest Conclusie?
zeker nog een keer proberen met gaspedaal volledig geopend.
volgens mijn haynes, maar deze is voor de 6 cilinders.
moet de minimale druk 10 Bar zijn. alles boven de 11 is goed.
maar waardes van 12 bar is meer richting nieuw. na 30 jaar zal het best mogen dat het wat minder is.
verlaagde compressie waardes zijn opzich geen ramp alleen moet het binnen de marges blijven.
compressie vermindering door slijtage zou maximaal tussen de 10 en 12 % mogen vallen.
er van uit gaan dat 12 Bar zeker te halen zou moeten zijn. dan zou je minimaal de 10 Bar zeker moeten halen.
tevens is het verschil tussen de cilinder ook vrij groot 8.6 en 6.9 is toch 1.7 Bar en dus 25%.
dus ik zou het nog een keer proberen, dit keer wel met volledig geopende gasklep. en daarna ook zeker even met olie proberen om het e.e.a. uit te kunnen sluiten.
nieuwsgierig van mijn kant.
vanwaar de compressie meting? mankementen oid?
volgens mijn haynes, maar deze is voor de 6 cilinders.
moet de minimale druk 10 Bar zijn. alles boven de 11 is goed.
maar waardes van 12 bar is meer richting nieuw. na 30 jaar zal het best mogen dat het wat minder is.
verlaagde compressie waardes zijn opzich geen ramp alleen moet het binnen de marges blijven.
compressie vermindering door slijtage zou maximaal tussen de 10 en 12 % mogen vallen.
er van uit gaan dat 12 Bar zeker te halen zou moeten zijn. dan zou je minimaal de 10 Bar zeker moeten halen.
tevens is het verschil tussen de cilinder ook vrij groot 8.6 en 6.9 is toch 1.7 Bar en dus 25%.
dus ik zou het nog een keer proberen, dit keer wel met volledig geopende gasklep. en daarna ook zeker even met olie proberen om het e.e.a. uit te kunnen sluiten.
nieuwsgierig van mijn kant.
vanwaar de compressie meting? mankementen oid?
if u can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem
Re: Compressie getest Conclusie?
Hij loopt sinds de vakantie niet lekker mee, tevens kreeg de lpg instalateur hem ook niet goed afgesteld.
Carburateur heb ik inmiddels voorzien van nieuwe pakkingen, wat resulteerde in een iets betere loop.
Hij loopt echter nog neit super, maar dit zou evt ook nog kunnen komen door de afstelling van de verdamper.
Ik zal volgende week hem eens in de garage onderhanden nemen en alles goed testen.
bedankt voor de info!
groeten
Carburateur heb ik inmiddels voorzien van nieuwe pakkingen, wat resulteerde in een iets betere loop.
Hij loopt echter nog neit super, maar dit zou evt ook nog kunnen komen door de afstelling van de verdamper.
Ik zal volgende week hem eens in de garage onderhanden nemen en alles goed testen.
bedankt voor de info!
groeten
1979 e21 320 automatic
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Compressie getest Conclusie?
Ik sluit me helemaal aan bij Arnold en Rutger. Aanvullend zijn de oorspronkelijke klepzittingen bij mijn weten te zacht voor gebruik met LPG. Als dat nog de originele zijn dan is er ook een aardige kans dat die ingebrand zijn en daarmee compressieverlies veroorzaken. Maar eerst nog maar eens een nieuwe meting doen!
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Compressie getest Conclusie?
de compressie bij een M10 ligt tussen de 9,5 en 10,5 Kg/cm2. Dit is dus ongeveer gelijk aan de waarde in Bar. (bar is iets lager dan kg/cm2)
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: Compressie getest Conclusie?
wanneer zijn de kleppen voor het laatst gesteld? lpg heeft een hogere ontbrandingstemperatuur dus de kleppen en klepzittingen krijgen meer te verduren, zullen dus vaker een stelbeurtje nodig hebben.
if u can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem
Re: Compressie getest Conclusie?
Nieuwe resultaten:
Bij koude motor
zonder olie:
Cilinder 1: 100 psi
Cilinder 2: 80 psi
Cilinder 3 95 psi
Cilinder 4 115 psi
Met olie
Cilinder 1: 160 psi
Cilinder 2: 135 psi
Cilinder 3 175 psi
Cilinder 4 155 psi
Kleppen waren 2 weken gesteld
Motor loopt overigens niet meer, had een kapotte bougie, wegens omstandigheden door moeten rijden (circa 60 km)
nieuwe bougies gemonteerd + nieuwe verdelerkap
Nu wil hij niet meer starten, alleen geplof in de uitlaat en in de carburateur
Ik denk door de lage compressie waardes.
Conlusie is denk ik onvermijdelijk:
Nieuwe zuigerveren
Of ander blok monteren
Nog sugesties?
Thanks Groeten
Bij koude motor
zonder olie:
Cilinder 1: 100 psi
Cilinder 2: 80 psi
Cilinder 3 95 psi
Cilinder 4 115 psi
Met olie
Cilinder 1: 160 psi
Cilinder 2: 135 psi
Cilinder 3 175 psi
Cilinder 4 155 psi
Kleppen waren 2 weken gesteld
Motor loopt overigens niet meer, had een kapotte bougie, wegens omstandigheden door moeten rijden (circa 60 km)
nieuwe bougies gemonteerd + nieuwe verdelerkap
Nu wil hij niet meer starten, alleen geplof in de uitlaat en in de carburateur
Ik denk door de lage compressie waardes.
Conlusie is denk ik onvermijdelijk:
Nieuwe zuigerveren
Of ander blok monteren
Nog sugesties?
Thanks Groeten
1979 e21 320 automatic
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Compressie getest Conclusie?
Ik zou ernstig een ander blokje overwegen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: Compressie getest Conclusie?
Dat zit ik nu te overwegen, ik weet aleen nog niet zo goed wat,323baur wrote:Ik zou ernstig een ander blokje overwegen.
Liefst dan wat meer vermogen en een m10 2 liter blok, helaas zijn deze er niet veel.
Of een zes cilinder maar vrees dat dit ernstig veel geld gaat kosten.
Of het onderblok van een e30 m10 gebruiken, (weet alleen niet welke juist is i.v.m. vershillende krukassen en drijfstangen etc.
of een m10 uit een 5 serie tja.
graag hier advies over
ben ook al druk de search button aan het gebruiken
1979 e21 320 automatic
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Compressie getest Conclusie?
Compressie is al hoger, maar het verschil is te groot. Misschien valt er over het onderblok nog niet teveel te zeuren, ik zou eerst die kop er eens af halen.
Regards/groeten, Jeroen
Re: Compressie getest Conclusie?
De waardes zijn lager dan bij warme motor, of is dit alsnog goed te verantwoorden gezien de uitzetting van de metalen?Jeroen wrote:Compressie is al hoger, maar het verschil is te groot. Misschien valt er over het onderblok nog niet teveel te zeuren, ik zou eerst die kop er eens af halen.
Ik ik krijg in sommige gevallen tot bijna 2x zo hoge compressie met olie toegevoegd, dit betekend toch dat mijn zuiger veren defect zijn. een revisie van de kop zou dan toch niet voldoende zijn?
Tevens tot mijn verbazing was mijn koelvloeistof zeer laag, dit was 1 maand geleden nog op peil (let er verder niet zoveel op)
dus misschien start hij niet door een lekke koppakking ofzo.(koelvloeistof in cilinder)
1979 e21 320 automatic
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Compressie getest Conclusie?
Je hebt gelijk, ik was ff te snel. Het verschil met olie erop is zo groot dat die zuigerveren hun werk zeker niet goed genoeg meer doen. Een revisie van een standaard M10 blok is eigenlijk zonde van het geld, ik zou gewoon trachten een fatsoenlijke andere 1.8 op de kop te tikken dan ben je voor een schappelijk bedrag weer op de weg. Mensen als Loentje en Wondermike hebben vast met enige regelmaat wel wat passends.
Regards/groeten, Jeroen