Robo's: E21 323i
Re: Robo's: E21 323i
Het blok ligt er inmiddels in. Alles is goed gegaan en ik zal er zo wat foto's van posten.
Omdat we de kraan bij iemand geleend hadden, was ik niet in de gelegenheid geweest om de carterpan te licten. De bak heb ik wel wat nagelopen en zo op het oog waren er geen lekkages te zien. Een distributie-setje heb ik vandaag gehaald en de waterpomp ga ik overzetten van mn andere blok aangezien deze nagenoeg nieuw is.
Verse olie, oliefilter, koelvloeistof en bougies komen er uiteraard op. Ik zal even wat foto's erop gaan zetten.
Omdat we de kraan bij iemand geleend hadden, was ik niet in de gelegenheid geweest om de carterpan te licten. De bak heb ik wel wat nagelopen en zo op het oog waren er geen lekkages te zien. Een distributie-setje heb ik vandaag gehaald en de waterpomp ga ik overzetten van mn andere blok aangezien deze nagenoeg nieuw is.
Verse olie, oliefilter, koelvloeistof en bougies komen er uiteraard op. Ik zal even wat foto's erop gaan zetten.
- pattam2009
- E21 VIP

- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Kom maar op met de
. Robin.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
Ja ik zal er nu toch echt aan moeten gaan geloven foto's te plaatsen. Tis laat op de avond en ik ga graag mn bed in, maar ik vind dat ik toch wel een update moet gaan plaatsen wat betreft de werkzaamheden. Ook heb ik een aantal vragen waar ik jullie hulp en mening ten zeerste bij kan gebruiken, dus vandaar deze update
Laat ik allereerst beginnen bij het begin. Ik kon bij vrienden van mijn ouders aan de auto gaan werken in een mooie grote schuur.
Hieronder te zien met en zonder motorkap. Toen de auto eenmaal op de bokken stond was het al donker (vergeten de flitser aan te zetten
).

Vorige week maandag 29-10-2012 ben ik dan begonnen aan de demontage van het blok. Het viel mij op dat de rubber balg (of hoe het ook precies mag heten) van de luchtinlaat nogal vettig was. Ook was de luchtwegingsplaat ook vettig. Ik weet niet of dit normaal is? Ben benieuwd naar jullie mening hierover. In ieder geval de foto's.

Ook leek de gasklep wat vettig en verkleurd.

Toen ben ik begonnen aan het loshalen van het injectie-systeem. Voor de volledigheid had ik alle slangen gelabeld door aan te geven bij welke cilinder ze horen.

Hier nog een impressie foto van de ruimte waar ik lekker aan het sleutelen ben.

Daarna verder gegaan met demonteren en uiteindelijk de luchtfilterbak gedemonteerd.

Bij het demonteren van de bobine zei een draad eindje ineens krak ook altijd fijn...

De volgende stap was uiteraard het demonteren van de koelslangen, radiator etc. Ik had er laatst al nieuwe slangen op gezet, dus dit was een klusje dat zo gedaan was. De slangen waren nog heerlijk soepel.

Toen ik het koelsysteem gedemonteerd had, vond ik het wel genoeg geweest voor die dag. Ik had veel gedaan en flink opgeschoten met de werkzaamheden. Ik heb nog een laatste foto gemaakt van hoe de auto erbij stond en als laatste lekker naar huis.

Ik heb verder vorige week nog de laatste dingen gedemonteerd voor de blokwissel. De uitlaat loshalen was een niet al te leuk klusje. Het valt niet mee om moertjes los te draaien die al 30 jaar vastzitten al dan wel of niet geroest, maar daar kan iedereen over meepraten denk ik
Het is me uiteindelijk wel gelukt uiteraard.

Afgelopen zaterdag was de grote dag van de blokwissel. We hebben allereerst dus het blok eruit getakeld met de kraan en daarna het nieuwe blok erin. Het is ons gelukt trouwens zonder het subframe te demonteren, een eind hout doet ook wonderen
In ieder geval jullie willen hier uiteraard ook foto's van. Allereerst een foto van het nieuwe blok van Patrick dat erin gehangen wordt.

En ja van de blokwissel zelf heb ik verder niet zo heel veel foto's. Ben druk bezig geweest die dag en ik moet zeggen het is er een beetje bij ingeschoten. Ik ben die dag nog motorsteunen gaan halen bij autoboomstraat. De mijne waren namelijk niet in een heel goede staat meer, oftewel door helft. Die middag dus daarheen en ik trof er een heleboel mensen aan. De 02 touring club had namelijk technische middag en er stonden een aantal zeer mooie exemplaren binnen. Het duurde wat langer voordat ik weer verder kon, maar in de tussentijd heb ik me zeker vermaakt met het bekijken van de tourings.
De volgende foto hangt het blok er al in op de motorsteunen. Het erin hangen is eigenlijk heel soepel gegaan.

De laatste foto's over de wissel zijn nog mijn oude blok op een karretje en mijn auto met het oude blok ernaast.

Dan nu het gedeelte waar ik jullie advies nodig heb. Omdat het blok al enige tijd stilstaat wil ik het een goede onderhoudsbeurt geven en zo ook de distributie-riem vervangen. Ik heb de boel bij het front allemaal losgehaald, zodat ik er goed bij kon en ik zag dus het volgende. Als ik de timing van de kruk-as op het juiste punt op de markering zette, zag ik dat de timing van de nokkenas en ontsteking niet helemaal overeen kwamen met de markeringen. Patrick heeft nog heerlijk met de auto kunnen rijden voordat het blok uitgebouwd werd en ik neem aan dus ook met deze timing van de distributie. Mijn vraag is wat nu het beste is om te doen. De riem vervangen en de correcte timing toepassen volgens de markeringen of de riem vervangen en de timing zo laten staan als die is. Mijn gevoel zegt vervangen en alle markeringen goed zetten, maar wie weet is het andere wel beter vandaar mijn vraag. Uiteraard een aantal foto's ter verduidelijking.

Dat was het dan qua update voor vandaag. Ik ben deze avond nog bij Leon geweest om de laatste spullen op te halen die ik nog nodig had voor de ombouw. Ik ga nu lekker mijn bed in en morgen weer vol aan de slag aan de auto. Ik ben zeer benieuwd naar jullie mening wat betreft de distributie.
Goede nacht
Laat ik allereerst beginnen bij het begin. Ik kon bij vrienden van mijn ouders aan de auto gaan werken in een mooie grote schuur.
Hieronder te zien met en zonder motorkap. Toen de auto eenmaal op de bokken stond was het al donker (vergeten de flitser aan te zetten

Vorige week maandag 29-10-2012 ben ik dan begonnen aan de demontage van het blok. Het viel mij op dat de rubber balg (of hoe het ook precies mag heten) van de luchtinlaat nogal vettig was. Ook was de luchtwegingsplaat ook vettig. Ik weet niet of dit normaal is? Ben benieuwd naar jullie mening hierover. In ieder geval de foto's.

Ook leek de gasklep wat vettig en verkleurd.

Toen ben ik begonnen aan het loshalen van het injectie-systeem. Voor de volledigheid had ik alle slangen gelabeld door aan te geven bij welke cilinder ze horen.

Hier nog een impressie foto van de ruimte waar ik lekker aan het sleutelen ben.

Daarna verder gegaan met demonteren en uiteindelijk de luchtfilterbak gedemonteerd.

Bij het demonteren van de bobine zei een draad eindje ineens krak ook altijd fijn...

De volgende stap was uiteraard het demonteren van de koelslangen, radiator etc. Ik had er laatst al nieuwe slangen op gezet, dus dit was een klusje dat zo gedaan was. De slangen waren nog heerlijk soepel.

Toen ik het koelsysteem gedemonteerd had, vond ik het wel genoeg geweest voor die dag. Ik had veel gedaan en flink opgeschoten met de werkzaamheden. Ik heb nog een laatste foto gemaakt van hoe de auto erbij stond en als laatste lekker naar huis.

Ik heb verder vorige week nog de laatste dingen gedemonteerd voor de blokwissel. De uitlaat loshalen was een niet al te leuk klusje. Het valt niet mee om moertjes los te draaien die al 30 jaar vastzitten al dan wel of niet geroest, maar daar kan iedereen over meepraten denk ik

Afgelopen zaterdag was de grote dag van de blokwissel. We hebben allereerst dus het blok eruit getakeld met de kraan en daarna het nieuwe blok erin. Het is ons gelukt trouwens zonder het subframe te demonteren, een eind hout doet ook wonderen

En ja van de blokwissel zelf heb ik verder niet zo heel veel foto's. Ben druk bezig geweest die dag en ik moet zeggen het is er een beetje bij ingeschoten. Ik ben die dag nog motorsteunen gaan halen bij autoboomstraat. De mijne waren namelijk niet in een heel goede staat meer, oftewel door helft. Die middag dus daarheen en ik trof er een heleboel mensen aan. De 02 touring club had namelijk technische middag en er stonden een aantal zeer mooie exemplaren binnen. Het duurde wat langer voordat ik weer verder kon, maar in de tussentijd heb ik me zeker vermaakt met het bekijken van de tourings.
De volgende foto hangt het blok er al in op de motorsteunen. Het erin hangen is eigenlijk heel soepel gegaan.

De laatste foto's over de wissel zijn nog mijn oude blok op een karretje en mijn auto met het oude blok ernaast.

Dan nu het gedeelte waar ik jullie advies nodig heb. Omdat het blok al enige tijd stilstaat wil ik het een goede onderhoudsbeurt geven en zo ook de distributie-riem vervangen. Ik heb de boel bij het front allemaal losgehaald, zodat ik er goed bij kon en ik zag dus het volgende. Als ik de timing van de kruk-as op het juiste punt op de markering zette, zag ik dat de timing van de nokkenas en ontsteking niet helemaal overeen kwamen met de markeringen. Patrick heeft nog heerlijk met de auto kunnen rijden voordat het blok uitgebouwd werd en ik neem aan dus ook met deze timing van de distributie. Mijn vraag is wat nu het beste is om te doen. De riem vervangen en de correcte timing toepassen volgens de markeringen of de riem vervangen en de timing zo laten staan als die is. Mijn gevoel zegt vervangen en alle markeringen goed zetten, maar wie weet is het andere wel beter vandaar mijn vraag. Uiteraard een aantal foto's ter verduidelijking.

Dat was het dan qua update voor vandaag. Ik ben deze avond nog bij Leon geweest om de laatste spullen op te halen die ik nog nodig had voor de ombouw. Ik ga nu lekker mijn bed in en morgen weer vol aan de slag aan de auto. Ik ben zeer benieuwd naar jullie mening wat betreft de distributie.
Goede nacht
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
De merktekens van de krukas en nokkenaspoelie staan op zich niet zo verkeerd. Als je de nokkenas een tand zou verdraaien heb je dezelfde afwijking maar dan aan de andere zijde van het merkteken.
Wat betreft de ontsteking is je foto iets te hoog genomen. De inkeping op het verdelerhuis staat mijn inziens al niet helemaal goed en is waarschijnlijk niet de originele. Gezien de stand van de vacuumdoos en de stand van de rotor is er niet veel mis.
Het punt waar de rotor contact maakt met de verdeelkap staat namelijk niet op de foto. Als je vanaf de linkerzijde van de auto (bestuurderskant) aan je motor staat dan moet de rotor uitkomen zoals ze ongeveer nu staat (ongeveer linksboven in)
Een nieuwe foto van de rotor geeft mij in ieder geval meer duidelijkheid.
Als je in mijn topic over de distributieriem wissel kijkt zie je dat mijn merktekens ook niet perfect uitlijnen.
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=60&t=16331
Wat betreft de ontsteking is je foto iets te hoog genomen. De inkeping op het verdelerhuis staat mijn inziens al niet helemaal goed en is waarschijnlijk niet de originele. Gezien de stand van de vacuumdoos en de stand van de rotor is er niet veel mis.
Het punt waar de rotor contact maakt met de verdeelkap staat namelijk niet op de foto. Als je vanaf de linkerzijde van de auto (bestuurderskant) aan je motor staat dan moet de rotor uitkomen zoals ze ongeveer nu staat (ongeveer linksboven in)
Een nieuwe foto van de rotor geeft mij in ieder geval meer duidelijkheid.
Als je in mijn topic over de distributieriem wissel kijkt zie je dat mijn merktekens ook niet perfect uitlijnen.
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=60&t=16331
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
Bedankt Peter voor je reactie. Ik ga er vandaag volop aan beginnen en zal een nieuwe duidelijkere foto van de rotor maken. Maar gelukkig dat het zo allemaal toch nog wel goed staat. Het was sowieso mijn plan om te kijken of de motor het doet voordat ik de riem zou gaan vervangen. Lijkt mij het beste namelijk.
Later vandaag zal ik de foto plaatsen, ik ga nu lekker sleutelen
Groeten
Later vandaag zal ik de foto plaatsen, ik ga nu lekker sleutelen
Groeten
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Kan op het moment even niet de foto's zien door een blokkade hier op het netwerk, maar een eerste reactie vwb timing: je hebt kans dat de timing verschoven is door een oude en flink opgerekte riem, verkeerde spanning van de riem, etc. Dus goede nieuwe riem erop, met spanrol en evt nieuwe veer, en dan eens kijken hoe 'ie dan staat. Is ook niet voor niets dat de auto met een versie riem doorgaans beter loopt want dan klopt de timing gewoon weer beter. Echt problemen krijg je pas als er dingen veranderd zijn zoals meermaals kop vlakken of blok frezen. Dan moet je aan een verstelbaar nokkenastandwiel om 't echt helemaal goed te krijgen.
Verse spullen erop, even controleren, onsteking afstellen, genieten maar!
Verse spullen erop, even controleren, onsteking afstellen, genieten maar!
Regards/groeten, Jeroen
- pattam2009
- E21 VIP

- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Super update Robin
ga zo door.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
- Jeroen
- Site Admin
Foto's nu tenminste ook gezien, mooi allemaal! En al die vettigheid, dat is een redelijk normaal gevolg van het vacuumsysteem. Niks mis mee maar een beetje kuisen kan nooit kwaad.
Regards/groeten, Jeroen
Okee gelukkig. Ik vermoedde al dat het van de kleppendeksel ontluchting kwam, maar dacht misschien is het een beetje heel veel vettigheid zeg maar. Wat ik me net bedenk, dit heeft wel wat invloed op de hoeveelheid benzine die elke cilinder krijgt. Aangezien de luchtweger minder hoog komt door het extra gewicht van de olie bij dezelfde luchthoeveelheid. Maar aan de andere kant is het beetje extra gewicht waarschijnlijk verwaarloosbaarJeroen wrote:Foto's nu tenminste ook gezien, mooi allemaal! En al die vettigheid, dat is een redelijk normaal gevolg van het vacuumsysteem. Niks mis mee maar een beetje kuisen kan nooit kwaad.
In ieder geval ik ben bezig met foto's op mijnalbum te zetten en dan zal ik zo een update doen.
Afgelopen zaterdag heb ik weer een aantal werkzaamheden verricht. Ik heb niet super veel gedaan, ik ging 's middags wat doen met mijn vriendin namelijk. Wat ik zaterdag heb gedaan is het volgende.
Voor peter heb ik allereerst een duidelijke foto gemaakt van de rotor

Ik ben ook nog lekker aan het solderen gegaan. Er was laatst al een draadje afgebroken van een nader te noemen onderdeel dat zich bevindt in de motorruimte. Het zit op de wielkast van het linkerwiel maar ik heb echt geen idee hoe het heet
Ik dacht een zekering of een weerstandje of iets in die richting in ieder geval. Als laatste heb ik een lipje opnieuw op de startmotor gesoldeerd. Deze was namelijk afgebroken...
Vervolgens ben ik de kabelboom helemaal aan gaan sluiten en goed leggen. Voorheen lagen de kabels zeer slordig en nu ligt het gewoon zoals het hoort. Uiteraard weer wat mooie foto's genomen. Er zit nog wel wat schilderstape aan de kabelboom, dat moet ik er nog af halen.

Daarna heb ik de accu aangesloten, om te testen of de startmotor het zou doen. Ik draaide het contact om en alle functies van de auto werkten naar behoren. Echter toen ik de sleutel omdraaide om de startmotor te laten draaien, hoorde ik even een tik en daarna deed hij niks meer. Allereerst heb ik toen de aansluitingen van de startmotor nagelopen maar dat zat gewoon goed. Ik baalde behoorlijk natuurlijk en als laatste schoot me te binnen dat ik een massakabel van het blok nog los had hangen. Deze had ik vast gezet en weer geprobeerd of de startmotor ging draaien. En jawel hoor de startmotor deed het en het blok draaide rond
. Het draaide gewoon soepel en er waren gelukkig geen rare geluiden te horen.

Morgen ben ik vroeg klaar met school en ga ik weer een dag sleutelen. Wat ik morgen op de planning heb staan is een gedeelte van de koelslangen alvast aansluiten, het injectie-systeem opbouwen en daarna kijken of het blok wil lopen
. Kortom een dag waar ik erg veel zin in heb, het geeft zo'n kick als een motor tot leven komt als je het zelf gedeeltelijk hebt opgebouwd of er iets aan hebt gedaan
. Ik zal morgen de eerste start filmen en uiteraard hier posten. Voordat ik het blok start, ga ik ook nog de olie verversen. Nou dat was het dan weer wat betreft deze update. Morgen volgt er meer!
Weltrusten
Voor peter heb ik allereerst een duidelijke foto gemaakt van de rotor

Ik ben ook nog lekker aan het solderen gegaan. Er was laatst al een draadje afgebroken van een nader te noemen onderdeel dat zich bevindt in de motorruimte. Het zit op de wielkast van het linkerwiel maar ik heb echt geen idee hoe het heet
Vervolgens ben ik de kabelboom helemaal aan gaan sluiten en goed leggen. Voorheen lagen de kabels zeer slordig en nu ligt het gewoon zoals het hoort. Uiteraard weer wat mooie foto's genomen. Er zit nog wel wat schilderstape aan de kabelboom, dat moet ik er nog af halen.

Daarna heb ik de accu aangesloten, om te testen of de startmotor het zou doen. Ik draaide het contact om en alle functies van de auto werkten naar behoren. Echter toen ik de sleutel omdraaide om de startmotor te laten draaien, hoorde ik even een tik en daarna deed hij niks meer. Allereerst heb ik toen de aansluitingen van de startmotor nagelopen maar dat zat gewoon goed. Ik baalde behoorlijk natuurlijk en als laatste schoot me te binnen dat ik een massakabel van het blok nog los had hangen. Deze had ik vast gezet en weer geprobeerd of de startmotor ging draaien. En jawel hoor de startmotor deed het en het blok draaide rond

Morgen ben ik vroeg klaar met school en ga ik weer een dag sleutelen. Wat ik morgen op de planning heb staan is een gedeelte van de koelslangen alvast aansluiten, het injectie-systeem opbouwen en daarna kijken of het blok wil lopen
Weltrusten
Goed bezig.
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
- Jeroen
- Site Admin
Idd lekker bezig en leuk wat plaatjes erbij!
Als je daar nou ook een plaatje van schiet... ik dacht in eerste instantie aan de regeleenheid van de ontsteking maar daar zitten de draden aan met een stekker dus dat zal het niet zijn dan?Robo wrote:Ik ben ook nog lekker aan het solderen gegaan. Er was laatst al een draadje afgebroken van een nader te noemen onderdeel dat zich bevindt in de motorruimte. Het zit op de wielkast van het linkerwiel maar ik heb echt geen idee hoe het heetIk dacht een zekering of een weerstandje of iets in die richting in ieder geval...
Regards/groeten, Jeroen
Ik zet mijn geld op de voorschakelweerstand.
Verder goed bezig.
Verder goed bezig.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
Ik zet daar ook mijn geld op. als het de regeleenheid is dan zou er een draadbreuk zijn bij die stekker. Niet elke ontsteking bij een M20 heeft trouwens de uitwendige voorschakelweerstand.Arnold D wrote:Ik zet mijn geld op de voorschakelweerstand.![]()
Verder goed bezig.
verder lijkt mij de nieuwe foto van de verdeler gewoon goed. De mijne (320/6) maar ook de 323i-tjes hebben de rotor ongeveer in die positie staan als je alles op BDP heb gezet.
Je moet bijna wel een merkteken kunnen vinden op de verdeler zelf (een kleine inkeping).
Gr Peter V.