Passende motor blokken m10

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
Tjurd
Upcoming E21 fanatic
Posts: 138
Joined: Sun Aug 29, 2010 12:46 pm

Passende motor blokken m10

Post by Tjurd »

Zoals sommigen van jullie gelezen hebben heb ik een ander onderblok nodig.

Nu ben ik druk opzoek met weinig resultaat.

Dus heb ik even zitten vergelijken

Mijn 318 onderblok heeft 1766cc en een dia/slag van 89x71 compressie 8.3.:1
De face lift 316 heeft dit ook op de compressie na (zal wel aan de cilinderkop liggen of zijn de zuigers ook ander?)

Dus indien ik een 316 onderblok vind met mijn kop heb ik hetzelfde dacht ik zo. :boogie

Dat verbreed mijn zoekgebied weer een beetje

Of zijn er nog andere mogelijkheden, bijv van een e30?

:thnx


1979 e21 320 automatic
A.P.V.
Upcoming E21 fanatic
Posts: 107
Joined: Sun Jul 29, 2012 2:35 pm

Re: Passende motor blokken m10

Post by A.P.V. »

beste Tjurd,

bij mijn zoon z`n E21 315 ging de M10 koppakking eruit en aangezien het blok al zijn beste tijd had gehad hebben we een M10 2002Tii (zonder de mechanische injectie) blok gekocht.
In principe passen alle M10 blokken in je auto, alleen zal je bij de ene wat meer knowhow en geld nodig hebben als bij exact het zelfde blok wat erin zat.
Een blok uit een 02 serie heeft aan de rechterkant(onder uitlaat) een andere motorsteun nodig om in een E21 te passen. Het onderblok van een E30 M10 past met jouw motorsteunen in 1 keer. Je zal jouw versnellingsbak moeten gebruiken
wegens de kilometer tellerkabel aansluiting.(E30 heeft dit elektronisch)
Als je nu een carburateur versie hebt zal je bij het overstappen op een injectie model ook een retour benzine leiding /pomp moeten plaatsen.
Genoeg keuze dus, als je alleen een onderblok wil wijzigen kan je ook hier heel veel leren.
http://bmwfans.info/parts/catalog/E21/Sedan/Europe/ allemaal M10
Tjurd
Upcoming E21 fanatic
Posts: 138
Joined: Sun Aug 29, 2010 12:46 pm

Re: Passende motor blokken m10

Post by Tjurd »

Bedankt APV,

Ik zal eens rond kijken, er wordt helaas niet veel aangeboden dus zal eens effe ergens tegenaan moeten lopen.

Groeten,

Tjeerd
1979 e21 320 automatic
Tjurd
Upcoming E21 fanatic
Posts: 138
Joined: Sun Aug 29, 2010 12:46 pm

Re: Passende motor blokken m10

Post by Tjurd »

Na wat onderzoek te hebben gedaan:

Verschillen blokken m10

e21 318 89x71 8.3:1 1766
e30 318i 89x71 9.0:1 1766

Indien ik het onderblok en de kop van een e30 318i wil gebruiken icm mijn oude carb, zal dan de hogere compressie verhouding, (wat denk ik te danken is aan andere vorm van de zuigers) een probleem opleveren of vermogens verlies opleveren?

mvg,

Tjeerd
1979 e21 320 automatic
A.P.V.
Upcoming E21 fanatic
Posts: 107
Joined: Sun Jul 29, 2012 2:35 pm

Re: Passende motor blokken m10

Post by A.P.V. »

die hogere compressie gaat je extra vermogen geven, je zal wel de carburateur opnieuw moeten afstellen denk.
De 318i kop heeft mooie grote inlaat kanalen, bijna zonde met zo`n klein carbje :mrgreen:
User avatar
marcel krol
E21 Fanatic
Posts: 205
Joined: Sun May 07, 2006 2:28 pm

Re: Passende motor blokken m10

Post by marcel krol »

Hoi,

De 318 heeft een retourleiding, dat kun je zien door een vacuumklepje vlak achter de aanvoer van je carburateur. 316 heeft dit niet en 315 ook niet

groeten

Marcel
320I siennabraun 1976
320/6 Saphirblau 1981
316 Fjord 1976 (sold)
732i saharabeige 1984 (under construction + nacht-blau met.)
Tjurd
Upcoming E21 fanatic
Posts: 138
Joined: Sun Aug 29, 2010 12:46 pm

Re: Passende motor blokken m10

Post by Tjurd »

marcel krol wrote:Hoi,

De 318 heeft een retourleiding, dat kun je zien door een vacuumklepje vlak achter de aanvoer van je carburateur. 316 heeft dit niet en 315 ook niet

groeten

Marcel
interessant weetje, dan kan ik ooit in de toekomst nog eens een 323i blokje monteren en alleen een brandstof pompje monteren :D
:boogie

maar nu eerst maar met een 4 pitter oplossen :)
1979 e21 320 automatic
User avatar
marcel krol
E21 Fanatic
Posts: 205
Joined: Sun May 07, 2006 2:28 pm

Re: Passende motor blokken m10

Post by marcel krol »

Hoi,

voor injectie hep je nodig :
-andere vlotter (slang naar pomp is 14 mm)
-steun onder de auto lassen voor de pomp
-kleine aanpassing in je kabelboom en draadje naar de pomp voor de aansturing
-steun lassen op linker wielkuip voor de luchtweger.

voor de 6 pitter zijn er nog wat extra dingen maar het is goed te doen

groeten

marcel
320I siennabraun 1976
320/6 Saphirblau 1981
316 Fjord 1976 (sold)
732i saharabeige 1984 (under construction + nacht-blau met.)
Post Reply