m10 injectie ombouw
- bmwe214cil
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 174
- Joined: Mon Nov 22, 2010 1:17 pm
- Location: uihoorn (NL)
m10 injectie ombouw
Beste forumleden,
Ben bezig met een injectie ombouw van mijn 320 m10. Alles gaat voorspoedig alleen er is een probleem. De zekeringkast heeft bij mij een 4 kante stekker en die andere draadboom een ronde. Nou moet ik de stekker doorsolderen (dus de ronde eraf en dan de 4 kante eraan) alleen komen de kleuren niet overeen. Kan iemand mij helpen met de kleuren? Ik heb al gegoogeld en kan daar eigenlijk niks vinden. Misschien heeft een van jullie ervaring? Een andere zekeringkast kan niet want de injectie komt als ik het goed heb van een e30 en die zekeringkast komt niet overeen.
Alvast bedankt voor de hulp!!!!
Ben bezig met een injectie ombouw van mijn 320 m10. Alles gaat voorspoedig alleen er is een probleem. De zekeringkast heeft bij mij een 4 kante stekker en die andere draadboom een ronde. Nou moet ik de stekker doorsolderen (dus de ronde eraf en dan de 4 kante eraan) alleen komen de kleuren niet overeen. Kan iemand mij helpen met de kleuren? Ik heb al gegoogeld en kan daar eigenlijk niks vinden. Misschien heeft een van jullie ervaring? Een andere zekeringkast kan niet want de injectie komt als ik het goed heb van een e30 en die zekeringkast komt niet overeen.
Alvast bedankt voor de hulp!!!!
Last edited by bmwe214cil on Sun Apr 07, 2013 10:36 pm, edited 3 times in total.
Groeten Joram
BMW 320(i) 1976 verona
Porsche 944 2,5 1985 zwart
BMW 320(i) 1976 verona
Porsche 944 2,5 1985 zwart
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: m10 injectie ombouw
Dus je wilt twee elektrische schema's naast elkaar leggen voor die stekkers? Types en bouwjaren? Is even de vraag of die er beiden zijn maar wie weet.
Regards/groeten, Jeroen
- bmwe214cil
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 174
- Joined: Mon Nov 22, 2010 1:17 pm
- Location: uihoorn (NL)
Re: m10 injectie ombouw
Mijn motor is uit 1976 met ooit een solex carb. en een 8 pins 4 kante stekker. en de injectie heeft een ronde stekker erop met 9 pinnen.... Binnenkort even een foto posten maar zit vandaag even in Duitsland dus dat komt morgen wel..... En inderdaad was min of meer mijn vraag of er schema's van de stekkers zijn en welk draadje wat is. En misschien of iemand hier dat eerder heeft gedaan?
Groeten Joram
BMW 320(i) 1976 verona
Porsche 944 2,5 1985 zwart
BMW 320(i) 1976 verona
Porsche 944 2,5 1985 zwart
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: m10 injectie ombouw
Nogmaals, doe eens een poging om te beschrijven type en bouwjaar. Om maar een voorbeeld te noemen:
320/4 M10B20 1976
318i M10B18 1981
Anders wordt het wat lastig zoeken in de schema's...
320/4 M10B20 1976
318i M10B18 1981
Anders wordt het wat lastig zoeken in de schema's...
Regards/groeten, Jeroen
- bmwe214cil
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 174
- Joined: Mon Nov 22, 2010 1:17 pm
- Location: uihoorn (NL)
Re: m10 injectie ombouw
Sorry, ik ben niet zo thuis in de type aanduiding van de motoren van bmw
.
Maar ik heb dus schijnbaar een m10b20 uit 1976. De motor waar hij vandaan komt zal ik vandaag nog even kijken maar het is zoiezo een m10b18 dan als het een 318i is? En de foto's van de stekkers:
De stekker die ik oorspronkelijk heb:


en de kleuren van de oude stekker



en van de nieuwe:


en de kleuren van de nieuwe:



Er staat op de nieuwe stekker een nummer namelijk: BMW 12.52 1707283 : AMP 827588
Op de oude stekker staat niks, alleen een stickertje met 55 erop.
Maar ik heb dus schijnbaar een m10b20 uit 1976. De motor waar hij vandaan komt zal ik vandaag nog even kijken maar het is zoiezo een m10b18 dan als het een 318i is? En de foto's van de stekkers:
De stekker die ik oorspronkelijk heb:


en de kleuren van de oude stekker



en van de nieuwe:


en de kleuren van de nieuwe:



Er staat op de nieuwe stekker een nummer namelijk: BMW 12.52 1707283 : AMP 827588
Op de oude stekker staat niks, alleen een stickertje met 55 erop.
Groeten Joram
BMW 320(i) 1976 verona
Porsche 944 2,5 1985 zwart
BMW 320(i) 1976 verona
Porsche 944 2,5 1985 zwart
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: m10 injectie ombouw
Nu komt de volgende vraag:
De injectie van de E30 318i is er in verschillende soorten.
* tot 1983 was het K-jetronic.
* in 1984 was het L-jetronic.
* vanaf 1985 werd het LE-jetronic. uitgesplitst in LE3 en LE4.
Dit zijn verschillende schema's.
Mijn vermoeden van de negen aansluitingen is dat het een L-jetronic is:
Grote E30 stekker:
* 0.5 wit/blauw - naar diagnose stekker.
* 0.5 bruin/groen - oliedrukschakelaar.
* 1.0 blauw/wit - olieniveauschakelaar.
* 2.5 groen - bobine.
* 2.5 zwart/geel - knooppunt naar o.a. startmotor, koudstartverstuiver, temperatuurzender, relais brandstofpomp, elektronische regeleenheid inspuiting, diagnose stekker.
* 1.5 groen/violet - relais brandstofpomp.
* 1.5 groen/geel - diagnose stekker.
* twee draden bij 1 punt: 0.5 bruin/violet - diagnose stekker. 0.5 bruin/violet - temperatuurzender.
* 1.0 blauw/violet - olieniveau schakelaar.
* 0.75 blauw - dynamo.
Dit zijn de draden naar de stekkerverbinding met de motorkabelboom. Het zijn meer draden dan de negen pinnen maar de andere versies van het injectiesysteem geven nog meer draden.
In de vraagbaak van de BMW E30 staat dit schema.
De injectie van de E30 318i is er in verschillende soorten.
* tot 1983 was het K-jetronic.
* in 1984 was het L-jetronic.
* vanaf 1985 werd het LE-jetronic. uitgesplitst in LE3 en LE4.
Dit zijn verschillende schema's.
Mijn vermoeden van de negen aansluitingen is dat het een L-jetronic is:
Grote E30 stekker:
* 0.5 wit/blauw - naar diagnose stekker.
* 0.5 bruin/groen - oliedrukschakelaar.
* 1.0 blauw/wit - olieniveauschakelaar.
* 2.5 groen - bobine.
* 2.5 zwart/geel - knooppunt naar o.a. startmotor, koudstartverstuiver, temperatuurzender, relais brandstofpomp, elektronische regeleenheid inspuiting, diagnose stekker.
* 1.5 groen/violet - relais brandstofpomp.
* 1.5 groen/geel - diagnose stekker.
* twee draden bij 1 punt: 0.5 bruin/violet - diagnose stekker. 0.5 bruin/violet - temperatuurzender.
* 1.0 blauw/violet - olieniveau schakelaar.
* 0.75 blauw - dynamo.
Dit zijn de draden naar de stekkerverbinding met de motorkabelboom. Het zijn meer draden dan de negen pinnen maar de andere versies van het injectiesysteem geven nog meer draden.
In de vraagbaak van de BMW E30 staat dit schema.
Last edited by Peter V. on Sat Dec 29, 2012 11:33 am, edited 1 time in total.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- bmwe214cil
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 174
- Joined: Mon Nov 22, 2010 1:17 pm
- Location: uihoorn (NL)
Re: m10 injectie ombouw
Hebben jullie wat aan deze gegevens van het motorregelapparaat?
er staat aan de bovenkant:
BOSCH
0 280 000 328
made in germany 078
1 106 077.9
JETRONIC
nou staat er op internet op onderstaande site ook nog dat het een jetronic/motronic cumputer is?
http://www.partbob.com/control-unit-jet ... ore=german
er staat aan de bovenkant:
BOSCH
0 280 000 328
made in germany 078
1 106 077.9
JETRONIC
nou staat er op internet op onderstaande site ook nog dat het een jetronic/motronic cumputer is?
http://www.partbob.com/control-unit-jet ... ore=german
Groeten Joram
BMW 320(i) 1976 verona
Porsche 944 2,5 1985 zwart
BMW 320(i) 1976 verona
Porsche 944 2,5 1985 zwart
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: m10 injectie ombouw
Het kan zijn dat de computer voor meerdere zaken gebruikt kan worden.
De stekker naar de regeleenheid heeft hoeveel pinnen?
De stekker naar de regeleenheid heeft hoeveel pinnen?
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- bmwe214cil
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 174
- Joined: Mon Nov 22, 2010 1:17 pm
- Location: uihoorn (NL)
Re: m10 injectie ombouw
de stekker naar de regeleenheid heeft 17 pinnen...
zou deze injectie dan toch van een e21 318i afkomen? Of bestond een 318I niet?
zou deze injectie dan toch van een e21 318i afkomen? Of bestond een 318I niet?
Groeten Joram
BMW 320(i) 1976 verona
Porsche 944 2,5 1985 zwart
BMW 320(i) 1976 verona
Porsche 944 2,5 1985 zwart
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: m10 injectie ombouw
E21 en heel vroeg E30 gebruikt K-Jet, dat is geheel mechanisch dus geen computer. Wat jij daar hebt is Jetronic ofwel L-Jet, elektronico dus. Dat vergt een complete kabelboom anders kun je die computer nergens aansluiten, ook een luchthoeveelheidsmeter, en vermoedelijk ook nog wel 1 of 2 temp sensoren. Lijkt me niet een ombouw die je graag doet, makkelijk is iig anders.
Regards/groeten, Jeroen
- bmwe214cil
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 174
- Joined: Mon Nov 22, 2010 1:17 pm
- Location: uihoorn (NL)
Re: m10 injectie ombouw
Ik heb alles compleet, extra sensoren, luchthoeveelheidsmeter en kabelboom. Alles is compleet, heb het zelf van de motor afgehaald. Opzicht vind ik het erg leuk werk, het is een weer iets anders dan normaal beurtje, remblokkenschijven, bandjes ed. Ondertussen zit het spruitstuk erop met verse pakkingen, ben nu bezig met alle koelslangetjes enz. aan te sluiten en de startmotor+dynamo weer aansluiten want die waren ook anders dan een motor zonder injectie.
Groeten Joram
BMW 320(i) 1976 verona
Porsche 944 2,5 1985 zwart
BMW 320(i) 1976 verona
Porsche 944 2,5 1985 zwart
- bmwe214cil
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 174
- Joined: Mon Nov 22, 2010 1:17 pm
- Location: uihoorn (NL)
Re: m10 injectie ombouw
oké! dat rijtje van peter had ik zeker wat aan! Kan iemand mij vertellen wat de draaden van de oude stekker zijn? In de vraagbaak kan ik niks van de stekker vinden. ik heb de kleuren:
blauw
blauw/wit
zwart
zwart (ja 2x zwart)
bruin/wit
groen/wit
groen
groen bruin
blauw
blauw/wit
zwart
zwart (ja 2x zwart)
bruin/wit
groen/wit
groen
groen bruin
Groeten Joram
BMW 320(i) 1976 verona
Porsche 944 2,5 1985 zwart
BMW 320(i) 1976 verona
Porsche 944 2,5 1985 zwart
- bmwe214cil
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 174
- Joined: Mon Nov 22, 2010 1:17 pm
- Location: uihoorn (NL)
Re: m10 injectie ombouw
Kan niemand mij voorzien van een schema???? dacht iets te hebben gevonden, dus aangesloten en nu is de groene draad helaas een beetje gesmolten..... Gaat niet helemaal goed...
Groeten Joram
BMW 320(i) 1976 verona
Porsche 944 2,5 1985 zwart
BMW 320(i) 1976 verona
Porsche 944 2,5 1985 zwart