Sleuteldagboek van Gerwin (eindelijk wat nieuws)
- Thegs
- E21 VIP

- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Zo daar zijn we weer in het nieuwe jaar. Iedereen het allerbeste gewenst, een jaar voor BMW, vol meetings en natuurlijk gezondheid en gezelligheid.
Net in het oude jaar de kop nog afgegeven bij de revisie. Deze hebben hem chemisch gereinigd en afgeperst om het probleem op te gaan speuren. Na het reiningen was al snel de schuldige cilinder gevonden (alsof we dat nog niet wisten), je kan zien dat cilinder 3 helemaal is schoongespoeld door de kvs:

Ook het afpersen kwam weer op de 3e cilinder uit en het verlies was zeer groot. Na even zoeken was de schuldige gauw gevonden en kreeg ik vanmorgen telefoon. Ben gelijk even gaan kijken, maar het is over en uit...

Een scheur tussen de kleppen, helaas pindakaas over en uit voor deze kop. Nu maar eens gaan zoeken naar vervangend materiaal (in de vorm van een 525i Touring met leer)...
Net in het oude jaar de kop nog afgegeven bij de revisie. Deze hebben hem chemisch gereinigd en afgeperst om het probleem op te gaan speuren. Na het reiningen was al snel de schuldige cilinder gevonden (alsof we dat nog niet wisten), je kan zien dat cilinder 3 helemaal is schoongespoeld door de kvs:

Ook het afpersen kwam weer op de 3e cilinder uit en het verlies was zeer groot. Na even zoeken was de schuldige gauw gevonden en kreeg ik vanmorgen telefoon. Ben gelijk even gaan kijken, maar het is over en uit...

Een scheur tussen de kleppen, helaas pindakaas over en uit voor deze kop. Nu maar eens gaan zoeken naar vervangend materiaal (in de vorm van een 525i Touring met leer)...
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
hahaha, oei en auw.
In ob staat nog een geweldige (lelijke maar keiharde!!) 735i Automaat.
Franse auto mét APK tot 2014.
Voor jou maak ik echt een speciale prijs!
Groet
Ite
In ob staat nog een geweldige (lelijke maar keiharde!!) 735i Automaat.
Franse auto mét APK tot 2014.
Voor jou maak ik echt een speciale prijs!
Groet
Ite
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Hoi Gerwin,
Jij ook de allerbeste wensen voor 2013. Dat is wel een hele lelijke scheur. Ik wil je draadje gebruiken om een alternatief aan te dragen waar ik in het begin ook niet zo enthousiast over was, maar uiteindelijk vanwege logistieke redenen voor moest kiezen.
Aangezien er genoeg M50 koppen te vinden zijn ben ik het met je eens dat het voor deze kop einde verhaal is. Een dergelijk scenario had ik ook met mijn M88/3 kop. Deze zat ook vol scheuren; een euvel dat veel vaker voorkomt bij M88/S38 en S14 koppen.

Ik had alleen geen KVS verlies, maar dat was gezien de scheur op de volgende foto slechts een kwestie van tijd.

Aangezien BMW geen nieuwe M88/3 cilinder-koppen meer levert; enkel S38 koppen die constructief heel anders zijn ben ik op zoek gegaan naar een gebruikte kop. Deze vond ik in Duitsland, maar was ook niet je van het. Uiteindelijk ben ik met het voorstel van het revisiebedrijf akkoord gegaan om de kop naar CSN in Uden te sturen. Dit is een bedrijf dat zich richt op de revisie van cilinder-koppen en in staat is om dergelijke scheuren te repareren.
In zijn geheel was het een complex traject, maar het uiteindelijke resultaat was een volledig opnieuw opgebouwde cylinderkop die niet eens aanvullend gevlakt hoefde te worden. Deze beef binnen de specs voor een M88 (+/-30micron)

Ik geef toe dat dit niet voor alle auto's een optie is, maar als je geen ander alternatief hebt en perse de auto wilt behouden, maakt een dergelijke reparatie het verschil. De kosten van de cylinderkop revisie (CSN, machinefabriek Boessenkool en opbouw) bedroeg om en nabij de 1500 Euro (wel exclusief het materiaal), wat volgens de laatst bekende prijsinformatie ongeveer de helft is van een nieuwe M88/3 cylinderkop .
Jij ook de allerbeste wensen voor 2013. Dat is wel een hele lelijke scheur. Ik wil je draadje gebruiken om een alternatief aan te dragen waar ik in het begin ook niet zo enthousiast over was, maar uiteindelijk vanwege logistieke redenen voor moest kiezen.
Aangezien er genoeg M50 koppen te vinden zijn ben ik het met je eens dat het voor deze kop einde verhaal is. Een dergelijk scenario had ik ook met mijn M88/3 kop. Deze zat ook vol scheuren; een euvel dat veel vaker voorkomt bij M88/S38 en S14 koppen.

Ik had alleen geen KVS verlies, maar dat was gezien de scheur op de volgende foto slechts een kwestie van tijd.

Aangezien BMW geen nieuwe M88/3 cilinder-koppen meer levert; enkel S38 koppen die constructief heel anders zijn ben ik op zoek gegaan naar een gebruikte kop. Deze vond ik in Duitsland, maar was ook niet je van het. Uiteindelijk ben ik met het voorstel van het revisiebedrijf akkoord gegaan om de kop naar CSN in Uden te sturen. Dit is een bedrijf dat zich richt op de revisie van cilinder-koppen en in staat is om dergelijke scheuren te repareren.
In zijn geheel was het een complex traject, maar het uiteindelijke resultaat was een volledig opnieuw opgebouwde cylinderkop die niet eens aanvullend gevlakt hoefde te worden. Deze beef binnen de specs voor een M88 (+/-30micron)

Ik geef toe dat dit niet voor alle auto's een optie is, maar als je geen ander alternatief hebt en perse de auto wilt behouden, maakt een dergelijke reparatie het verschil. De kosten van de cylinderkop revisie (CSN, machinefabriek Boessenkool en opbouw) bedroeg om en nabij de 1500 Euro (wel exclusief het materiaal), wat volgens de laatst bekende prijsinformatie ongeveer de helft is van een nieuwe M88/3 cylinderkop .
Carpe Diem, Raymond
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Dat is een duidelijke scheur. Ik ga ervan uit dat de plannen zijn om een vervangende kop te vinden en deze te gebruiken.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Ik denk dat het goedkoper en sneller is om er gelijk een M50 2.5 in te gooien.
Die blokjes zijn niet duur en uiteindeljk heb je dan ook een 2.5je..
Die blokjes zijn niet duur en uiteindeljk heb je dan ook een 2.5je..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Hoewel lassen wel een mogelijkheid is, denk ik ook dat een andere kop de voordeligste optie is om dit blok weer snel aan de gang te krijgen, maar ook daarbij zul je deze controle moeten doen. Maar als je een kop moet gaan kopen kun je idd overwegen om er gelijk een B25 in te mikken. Het prijsverschil zal verrassend klein zijn. Let wel op de verschillende versies. Een enkel Vanos M50B25 is een straight swap, maar er zijn ook vroege non-Vanos blokken in omloop. Goed genoeg te herkennen wegens de ontbrekende bult aan distributiezijde, maar wel even op letten bij aanschaf want de bekabeling op het blok is anders. Volgens mij heb ik nog een M50B25 DME liggen maar testen kun je met het B20 exemplaar ook.
Regards/groeten, Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Nooit leuk een slechte kop .. Omdat dat in nederland probleemloos kan zou ik ook voor de 2.5 conversie gaan 
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Moet dit draadje trouwens niet eens richting het off topic forum of kunnen we binnenkort ook nog E21 updates verwachten?
Regards/groeten, Jeroen
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Inmiddels is dit een algemeen revisie topic.
Even terug komend op de kapotte kop van m'n touring. Dat geluk heb ik uiteraard weer.
Als ik in het vervolg problemen heb met welke auto dan ook, reken er maar op dat het goed mis is.
Happy new year
Even terug komend op de kapotte kop van m'n touring. Dat geluk heb ik uiteraard weer.
Als ik in het vervolg problemen heb met welke auto dan ook, reken er maar op dat het goed mis is.
Happy new year
1978 BMW E23 733iA Banaan
2001 BMW E46 320i EXE
2001 BMW E46 320i EXE
- Thegs
- E21 VIP

- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
We zijn bezig geweest om de motor uit de E34 te halen. Alles gelost, de motor een stukje van de bak geschoven en nu komen we niet verder. Het gaat dus om een M50B20, deze is ongeveer 5 cm los van de versnellingsbak en daar blijft het bij. Overigens moet de startmotor verwijderd worden om de motor en bak te scheiden? Zo niet, wat is dan voor ons de verlossende tip om de motor eruit te krijgen?
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Ik zou de startmotor verwijderen. Misschien haakt hij ergens achter.
Anders zou ik het niet weten
Anders zou ik het niet weten
So many cars, so little time
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Als ik de vraagbaak van de BMW E34 bekijk dan moet voor de uitbouw van een M50 vele zaken worden verwijderd:
* motor de accu en accubak worden verwijderd.
* Radiateur verwijderen.
* Inlaatspruitstuk.
* Aircocompressor en beugel en zo ook van de stuurbekrachtiging.
Dit alles om ruimte te maken.
Er wordt niet gesproken over het verwijderen van de startmotor om de versnellingsbak te verwijderen.
* motor de accu en accubak worden verwijderd.
* Radiateur verwijderen.
* Inlaatspruitstuk.
* Aircocompressor en beugel en zo ook van de stuurbekrachtiging.
Dit alles om ruimte te maken.
Er wordt niet gesproken over het verwijderen van de startmotor om de versnellingsbak te verwijderen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Als de inlaat eraf is, is het vlgens mij een koud kunstje om de startmotor eraf te halen dus dan zou je dan voor de zekerheid nog kunnen doen. En kan goed dat de bak nog net iets verder naar achteren moet. Motor miss nog iets verder achterover kantelen.
Regards/groeten, Jeroen