Onze 323i loopt niet mooi. We zijn er mee aan de slag gegaan maar komen er niet helemaal uit.
Uiteraard motortiming gecontroleerd. Ontsteking afgesteld (zonder vacuum bij 1500 rpm op 22 graden).
Er zit bij deze auto 2 systemen voor extra lucht toevoer voor verhoogd toerental tijdens warmlopen.
Een electrische regelaar zie schema 1. (slang 4 en 6 met bijbehorende extra luchtschuif).

En een koelwatergestuurde regelaar zie schema 2.

Deze koelwatergestuurde regeling hangt eraan maar de luchtdoorvoer is niet gebruikt.
In feite is het dus een waterdoorvoer en meer niet.
Op een of andere manier zijn de 2 systemen gedeeltelijk door elkaar gehaald en met t-stukken aan elkaar gekoppeld.
De slang tussen 1 en 6(schema2) was met een t-stuk gekoppeld tussen slang 4 (schema1)
Daardoor reageerde de stationairschroef niet. Nadat we die slang 4 weer origineel hadden gemaakt en de andere kant dichtgemaakt konden we stationair weer afstellen.
De CO afgesteld op 3,0 bij 900 rpm. Rijden met de auto maar hij trekt niet lekker door maar met horten en stoten.
Eigenlijk zoals voorheen ook al. Daarna telkens de CO met 1 verhoogd tot 7 maar in geen geval een zuiver doortrekkende motor. Het toerental waarop de motor begint te trekken verlegd zich wel naar een ruimer gebied naarmate de CO verhoogd word maar met een CO van 7 worden we hoofdsponsor van de Shell en das niet de bedoeling. Tevens word ook het aanslaan van de motor moeilijker als de CO zo hoog word bij warme motor.
We hebben nu alleen het electrische systeem aangesloten en het 2e systeem helemaal eraf gehaald.
De overgebleven aansluiting op het spruitstuk uiteraard afgedicht.
Daarmee loopt de auto gewoon alleen verhoogd toerental pakt ie niet meteen tijdens de koudstart maar duurt een minuut of 2. Verder reageerd de auto nagenoeg gelijk als voorheen en met een huidige CO van 4,0 bnij 900 rpm is de auto rijbaar maar hij trekt nog niet mooi door in alle toerengebieden.
We zijn er redelijk van overtuigd dat beide systemen op de auto horen te zitten maar de vraag is dan hoe en waarom 2 systemen die feitelijk hetzelfde doen???
Tevens hebben we 2 aansluitingen voor die slangen op het spruitstuk zitten maar als beide systemen gebruikt worden hebben we 3 aansluitingen nodig.
Klopt het dat in schema 2 slang 4 uitkomt op de rembekrachtiger,
slang 7 is mij onduidelijk en 3 is ook een vraagteken???
wie kan hier een antwoord op geven of (duidelijke) fotos sturen van hoe deze slangen aangesloten horen te worden.
In het ETK is weinig te vinden over de hoe deze onderdruk sturing aangesloten moet zitten.
Alvast bedankt
MVG Peter Weijs



