Het Nationaal Verkeersinfarct
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Het Nationaal Verkeersinfarct
Met dit weer kan je gewoon een drift doen zonder opgepakt te worden....... Heerlijk. 
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29975
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het Nationaal Verkeersinfarct
Leuk, regelmatig hoor je beweren dat er op de Duitse snelwegen veel meer doden vallen. Even op zoek gegaan naar de meest recente jaarcijfertjes en die omgerekend naar een aantal verkeersdoden (op snelwegen) per miljoen inwoners voor een vergelijk:
NL: 80 doden, 16.696 mln inwoners = 4.75 per mln
DE: 400 doden, 81.726 mln inwoners = 4.89 per mln
Zo groot is dat negatieve effect van een aantal wegen zonder snelheidslimiet blijkbaar niet. Ik denk zelfs dat als je kijkt naar het totale verkeer op de snelwegen, Duitsland is nu eenmaal meer doorgangsland dan Nederland, Duitsland er beter vanaf komt. Alleen zijn daar niet eenvoudig cijfers voor beschikbaar.
NL: 80 doden, 16.696 mln inwoners = 4.75 per mln
DE: 400 doden, 81.726 mln inwoners = 4.89 per mln
Zo groot is dat negatieve effect van een aantal wegen zonder snelheidslimiet blijkbaar niet. Ik denk zelfs dat als je kijkt naar het totale verkeer op de snelwegen, Duitsland is nu eenmaal meer doorgangsland dan Nederland, Duitsland er beter vanaf komt. Alleen zijn daar niet eenvoudig cijfers voor beschikbaar.
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29975
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het Nationaal Verkeersinfarct
Jawel, het filerecord is verbroken! Een meter sneeuw, orkanen, overstromingen, vliegtuigrampen? Nee, 10 tot plaatselijk misschien wel helemaal 15 cm sneeuw! In het Europese parlement heeft Oostenrijk zojuist gevraagd of een land met 10 miljoen seniele weggebruikers nog serieus moet worden genomen als lid van de EU...
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19152
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Het Nationaal Verkeersinfarct
Sterker nog, er was in het westen sneeuw voorspeld, dus de meneer in de Citroën C5 die voor me reed van morgen op de A32, 11 kilometer lang op de snelle baan.... (!?!) dacht dat het voor iedereen beter was als hij vooraan reed met 90 km/h. Is ook wel wenselijk natuurlijk, dan rijdt de rest rustiger en hij is de buffer tussen een plotselinge sneeuwduin of onverwachte stilstaande file en de rest van ons, zich verbijtend, achter hem.
OOHHH, WACHT!!! er WAS geen SNEEUWDUIN, er geen FILE, de weg was SCHOON, er was geen vlok sneeuw, de weg was droog, er was gestrooid, en wij hadden wèl een rijbewijs. Droplöl!!!
OOHHH, WACHT!!! er WAS geen SNEEUWDUIN, er geen FILE, de weg was SCHOON, er was geen vlok sneeuw, de weg was droog, er was gestrooid, en wij hadden wèl een rijbewijs. Droplöl!!!
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11878
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Het Nationaal Verkeersinfarct
Ik had gisteren Jeroen al aan de lijn en we waren het eens dat alle fransozenrijders in principe in aanmerking komen voor een necksch%t...
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Manitoba
- E21 VIP

- Posts: 2575
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Het Nationaal Verkeersinfarct
Euh... auw!!!!323baur wrote:Ik had gisteren Jeroen al aan de lijn en we waren het eens dat alle fransozenrijders in principe in aanmerking komen voor een necksch%t...
Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
- Manitoba
- E21 VIP

- Posts: 2575
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Het Nationaal Verkeersinfarct
Gelukkig!!!! Dan kan ik morgen gewoon in m'n 508 naar het werk, i.p.v. de 323i dit weer in te moeten laten gaan...
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11878
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Het Nationaal Verkeersinfarct
Erg goede grap bij vanSomeren op Veronica:
2 Sneeuwvlokken aan de start bij de rand van de wolk; "Waar ga jij heen? Zegt de een: Ik? Lekker naar Oostenrijk, feest vieren bij al mijn andere vrienden. En Jij? Ik ga lekker in mijn eentje naar Nederland, even 17 miljoen mensen helemaal van leg maken"
2 Sneeuwvlokken aan de start bij de rand van de wolk; "Waar ga jij heen? Zegt de een: Ik? Lekker naar Oostenrijk, feest vieren bij al mijn andere vrienden. En Jij? Ik ga lekker in mijn eentje naar Nederland, even 17 miljoen mensen helemaal van leg maken"
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29975
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het Nationaal Verkeersinfarct
Was weer kansloos op de weg vandaag, voorwielaandrijvers en 4WD's die de boel lekker lopen op te houden, bij voorkeur op de linkerbaan grrr. Ik ben de tel kwijtgeraakt hoeveel ik er rechts heb ingehaald. Niet netjes en normaliter niet mijn ding, maar ik weiger om in een rijtje op de linkerbaan 20 km/u te rijden als je rechts prima 60 of 80 kunt rijden, de groeten stelletje schapen. Verbazend dat men wel zo nodig de weg op moet als men 't zo eng vindt!
Ik heb vandaag zo'n 200 km afgelegd en was in mijn ogen prima te doen, mits op winterbanden. Veel sneeuwschuivers of strooiwagens heb ik niet gezien, hopelijk komen die morgenvroeg nog eens een keer in actie. Belooft evengoed wel weer wat voor de ochtendspits, met die paar cm sneeuw zie ik zomaar weer een nieuw lengterecord aankomen...
Ik heb vandaag zo'n 200 km afgelegd en was in mijn ogen prima te doen, mits op winterbanden. Veel sneeuwschuivers of strooiwagens heb ik niet gezien, hopelijk komen die morgenvroeg nog eens een keer in actie. Belooft evengoed wel weer wat voor de ochtendspits, met die paar cm sneeuw zie ik zomaar weer een nieuw lengterecord aankomen...
Regards/groeten, Jeroen
Re: Het Nationaal Verkeersinfarct
Ik heb anderhalf uur gedaan over een stuk van een klein uurtje.. 2 auto's ingehaald die 40/50 reden waar je 80 mocht en dat ook gewoon kon rijden.
Zelfs op de A50 tussen Zwolle en Arnhem werd 50/60 gereden terwijl je 80/100 zonder zweethanden kan rijden. Zelfs inhalen was geen probleem. Handjes aan het stuur als je over de middellijn gaat want daar lag wel een strookje sneeuw, maar je gaat echt niet meteen overdwars hoor. Ik heb rond 18.00 uur wel een hoop sneeuwschuivers gezien. Vooral op de A12 bij Arnhem was de weg bijzonder schoon. Maar nou vermod ik dat in die omgeving het minste sneeuw was gevallen.
Zelfs op de A50 tussen Zwolle en Arnhem werd 50/60 gereden terwijl je 80/100 zonder zweethanden kan rijden. Zelfs inhalen was geen probleem. Handjes aan het stuur als je over de middellijn gaat want daar lag wel een strookje sneeuw, maar je gaat echt niet meteen overdwars hoor. Ik heb rond 18.00 uur wel een hoop sneeuwschuivers gezien. Vooral op de A12 bij Arnhem was de weg bijzonder schoon. Maar nou vermod ik dat in die omgeving het minste sneeuw was gevallen.
1978 BMW E23 733iA Banaan
2001 BMW E46 320i EXE
2001 BMW E46 320i EXE
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19152
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Het Nationaal Verkeersinfarct
Vanmorgen ook, wat een ramptoeristen... Allemaal 60 en dan gaat er zo nu en dan eentje omheen met 66,3 km/h.... Te treurig. En nooit meer naar rechts, nee, links blijven. De stukken waar ik de hele linkerbaan had kon ik gewoon tussen de 100 en 130km/h rijden, geen centje pijn. Wat een angsthazen, zekker allemaal bang om onder een lawine te eindigen?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29975
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Het Nationaal Verkeersinfarct
Het wordt tijd om dit draadje weer eens af te stoffen. Ik had het elders ook al eens opgemerkt: de laatste paar jaar zien we een ronduit explosieve stijging van het aantal vreemdsoortige ongevallen, en vaak ook nog eens éénzijdig en zonder dat er logische verklaringen zijn zoals een bestuurder die onwel wordt of een technisch mankement. Die logische situaties maken maar een marginaal deel uit van de oorzaken.
In meer dan 90% van de gevallen, en dat percentage stiigt ook nog eens leuk, is de oorzaak van een ongeval 'menselijk falen'. Ook daaronder vinden we nog redelijk logische oorzaken zoals niet goed kijken, over het hoofd zien, geen voorrang verlenen, geen/onjuiste verlichting, etc.
Maar het overgrote deel is onverklaarbaar en de afgelopen 2 dagen was het weer volop raak. Op een kaarsrechte weg weet men een boom of lichtmast te raken, men vliegt op klaarlichte dag over een vluchtheuvel heen ('niet gezien'), voetgangers en fietsers worden bij bosjes geschept, een vrouw is een overstekende winkel binnengereden en een meneer is op onverklaarbare wijze op de verkeerde weghelft terecht gekomen met een dodelijk frontaaltje tot gevolg.
Het is mijn stellige overtuiging dat dit in hoofdzaak te maken heeft met het fenomeen smartphone. Als je alleen al ziet hoeveel mensen je ziet slingeren, remmen, te langzaam of onnodig links rijden, etc. Ga je ze inhalen zitten ze driekwart van de tijd naar beneden te kijken en nauwelijks vooruit. Secondenlang en dus mogelijk zomaar honderden meters lang is er nul aandacht bij de weg.
Nu wens ik zoals jullie weten dat soort mensen met alle liefde en plezier een dwarslaesie toe omdat ze anderen in gevaar brengen, maar misschien moeten we het iets netter aanpakken en gewoon dat soort zaken gaan ontmoedigen. Een boete van 1.000 of 1.250 euro ofzo. Dat hakt er lekker in, ga dan je gezin maar eens uitleggen dat er geen eten op tafel komt omdat Facebook of What'sApp zo belangrijk was...
In meer dan 90% van de gevallen, en dat percentage stiigt ook nog eens leuk, is de oorzaak van een ongeval 'menselijk falen'. Ook daaronder vinden we nog redelijk logische oorzaken zoals niet goed kijken, over het hoofd zien, geen voorrang verlenen, geen/onjuiste verlichting, etc.
Maar het overgrote deel is onverklaarbaar en de afgelopen 2 dagen was het weer volop raak. Op een kaarsrechte weg weet men een boom of lichtmast te raken, men vliegt op klaarlichte dag over een vluchtheuvel heen ('niet gezien'), voetgangers en fietsers worden bij bosjes geschept, een vrouw is een overstekende winkel binnengereden en een meneer is op onverklaarbare wijze op de verkeerde weghelft terecht gekomen met een dodelijk frontaaltje tot gevolg.
Het is mijn stellige overtuiging dat dit in hoofdzaak te maken heeft met het fenomeen smartphone. Als je alleen al ziet hoeveel mensen je ziet slingeren, remmen, te langzaam of onnodig links rijden, etc. Ga je ze inhalen zitten ze driekwart van de tijd naar beneden te kijken en nauwelijks vooruit. Secondenlang en dus mogelijk zomaar honderden meters lang is er nul aandacht bij de weg.
Nu wens ik zoals jullie weten dat soort mensen met alle liefde en plezier een dwarslaesie toe omdat ze anderen in gevaar brengen, maar misschien moeten we het iets netter aanpakken en gewoon dat soort zaken gaan ontmoedigen. Een boete van 1.000 of 1.250 euro ofzo. Dat hakt er lekker in, ga dan je gezin maar eens uitleggen dat er geen eten op tafel komt omdat Facebook of What'sApp zo belangrijk was...
Regards/groeten, Jeroen
