M10 probleem bij stationair niet goed op 4 cil.

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
A.P.V.
Upcoming E21 fanatic

M10 probleem bij stationair niet goed op 4 cil.

Post by A.P.V. »

We hebben met de M10 2liter met dubbele 45 webers (2002Tii)
zie hier voor meer specs:http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=26&t=19055
nu bij stationair dat 1 cillinder niet goed mee doet. Haal je de bougie kabel van de 1e cil er af, is er weinig verschil.
Wel bij cil 2, 3, 4 is er duidelijk verschil.
Bougie kabels zijn net nieuw van Magnecor.
Wat hebben we al gedaan:
Andere bougies geprobeerd, geen verschil.
Bougie 1e cil op blok gelegd en wel vonken bij starten.

Nu hebben we net compressie gemeten en kregen bij elke cil met warme motor
11,7 BAR(ongv. 170PSI)dus allemaal gelijk bijna 12 BAR. Is dit oke?
We zijn een paar weken geleden bij Beek Racing op de bank geweest om alles te laten afstellen met goed gevolg en veel PK. Toen hadden we daar al het gevoel dat hijbij stationair telkens de afstelling verliep na een paar runs.
Wat zou dit kunnen zijn?
Weet iemand of die compressie test uitslag goed is?

Wat we wel hebben is dat hij bij gas los laten erg rookte(blok had 2 jaar stil gestaan in het rek) dus de klepsealtjes zijn hard geworden, hebben nu Forte Seal conditioner erin gedaan en kijken of dit nog gaat helpen. Anders zal de kop eraf moeten voor klepseal vernieuwen.(moet de kop er persee/altijd af on deze te vernieuwen?)
De bougies waren wel erg vet, kunnen deze vet slaan bij stationair draaien door olie van de klepseals?
Wie o wie kan ons helpen om dit probleem op te lossen.

jarnotim
Upcoming E21 fanatic
My E21(s): 323i 1978 / 316 1980 Saphir
Facebook page: http://www.facebook.com/jarno94

Re: M10 probleem bij stationair niet goed op 4 cil.

Post by jarnotim »

Je compressie is wel goed. Dat moet ongeveer 11-12 bar zijn. maar het probleem van die eerste cilinder?? ik weet het niet. Staan je kleppen goed?
e21 323i 1978
e21 316 1980
e30 318i 1989

Groeten Jarno Timmerman
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Seals wisselen met de kop erop is wel te doen, moet hier wel ergens een draadje over zijn. Beetje zonde als alles fris is om de boel weer los te halen tenslotte.

Compressie lijkt me prima, en ook mooi gelijk dus dat kan geen oorzaak zijn, en die klepseals verdenk ik ook niet direct, iig niet als oorzaak voor dit probleem.

Verloop heeft vaak juist te maken met de carb, de rest zoals timing kan niet echt verlopen tenslotte, en compressie is goed. Ik zou iig even klepdeksel lichten en klepspeling meten, het klinkt wel als een afgebroken tuimelaar of loszittende excenter, kun je dat iig gelijk uitsluiten.

Alle bougies zijn allemaal even vettig? Als je olie aan het verstoken bent dan zie je dat vaak wel aan een blauwige gloed en afzetting van vuil op de bougies zoals op onderstaande foto, maar als ze allemaal gelijk verkleurd zijn staat 'ie gewoon lekker rijk, dat verklaart niet waarom 1 cil niet mee zou lopen.

Image

Onderstaand nog wat plaatjes voor analyse:

Image

Image

Image
Regards/groeten, Jeroen
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP

Post by Arnold D »

Jeroen wrote:Seals wisselen met de kop erop is wel te doen
Moeten bij het wisselen van de seals de tuimelaars niet verwijderd worden ? Ja toch.
In dat geval moet de kop eraf, omdat de kopbouten door de tuimelassen steken, net als bij de M30 motor.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

:oops: je hebt gelijk, ik had een M20 in gedachten! Is jammer, maar zeker met een M10 valt de hoeveelheid werk reuze mee, zeker als de boel fris is, zal de uitlaatkant ook wel prima los komen, vlakken en inslijpen hoeft niet, kan het best snel gaan. Als de seals de issue zijn, daar heb ik nog zo m'n twijfels over.
Regards/groeten, Jeroen
A.P.V.
Upcoming E21 fanatic

Post by A.P.V. »

We hebben besloten dat we volgende week de kop eraf halen en alles kontroleren, denk dat de klepseals vervangen gaan worden.
We kontroleren ook direct de cilinderwanden, zal hier foto`s plaatsen zodat ik meningen kan krijgen over de staat van alles.
Andere dingen kontroleren als we de kop eraf hebben?
Post Reply