Solex 4a1
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Solex 4a1
In de basis zijn ze gelijk. Er is wel een verschil in de oude en nieuwere types:
Het grootste verschil is zichtbaar op de deksel van de carb.
Nieuwere type heeft er een beluchtingsklep op zitten en een thermoklepje (vacuüm).

Het oudere type kan ook een iets andere automatische choke hebben.
Hier mist dan het elektrische tijd/thermoschakeling. Deze zit aan de onderzijde van het bimetaaldoosje en zit eruit als een cilinderachtige klep.
Het grootste verschil is zichtbaar op de deksel van de carb.
Nieuwere type heeft er een beluchtingsklep op zitten en een thermoklepje (vacuüm).

Het oudere type kan ook een iets andere automatische choke hebben.
Hier mist dan het elektrische tijd/thermoschakeling. Deze zit aan de onderzijde van het bimetaaldoosje en zit eruit als een cilinderachtige klep.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: Solex 4a1
Peter bedankt voor de moeite.
Kunnen de carbs gewoon 1 op 1 overgezet worden zonder enige problemen.
De foto die jij geplaatst hebt is dat van de nieuwere versie of van de oudere?
De twee slangetjes met een soort van dop en gele rand is dat wat je bedoelt met becuhtingsklep?
Kunnen de carbs gewoon 1 op 1 overgezet worden zonder enige problemen.
De foto die jij geplaatst hebt is dat van de nieuwere versie of van de oudere?
De twee slangetjes met een soort van dop en gele rand is dat wat je bedoelt met becuhtingsklep?
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Solex 4a1
Ze kunnen probleemloos overgezet worden. De foto is het nieuwe type. Dat gele ding is het thermoklepje, de klep midden voor is de elektrisch aangestuurde beluchtingsklep.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: Solex 4a1
Thanks 4 the info, check ff je pm Peter.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Solex 4a1
Als antwoord op je PM.
De vlotterkamer beluchting die krijgt zijn voeding vanaf de draad die ook je beiden stationair-magneetkleppen heeft als ik me niet vergis. Ik zal straks eens bij die van mij kijken.
Bedenk wel dat je die niet hoeft te gebruiken. Je kan ook die bewuste beluchtingsklep niet gebruiken en gewoon afdekken met het plaatje van het oudere type carburateur. Je heb dan alleen een iets andere beluchting.
De vlotterkamer beluchting die krijgt zijn voeding vanaf de draad die ook je beiden stationair-magneetkleppen heeft als ik me niet vergis. Ik zal straks eens bij die van mij kijken.
Bedenk wel dat je die niet hoeft te gebruiken. Je kan ook die bewuste beluchtingsklep niet gebruiken en gewoon afdekken met het plaatje van het oudere type carburateur. Je heb dan alleen een iets andere beluchting.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: Solex 4a1
Peter V. wrote:Als antwoord op je PM.
De vlotterkamer beluchting die krijgt zijn voeding vanaf de draad die ook je beiden stationair-magneetkleppen heeft als ik me niet vergis. Ik zal straks eens bij die van mij kijken.
Bedenk wel dat je die niet hoeft te gebruiken. Je kan ook die bewuste beluchtingsklep niet gebruiken en gewoon afdekken met het plaatje van het oudere type carburateur. Je heb dan alleen een iets andere beluchting.
Peter,
Bedankt voor alle info, mijn vragen zijn beantwoord.
Thanks again.
Jimmy
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Solex 4a1
Geen dank. Daarvoor hebben we een forum toch?
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: Solex 4a1
Zo is dat helemaal, ideeal zo een forum als deze ook goed gebruikt word als deze 