323I geen oliedruk; warmlopen
323I geen oliedruk; warmlopen
Sinds enige tijd begint mijn oliedruk lampje te branden. heb alle orginenle k jet tronic meters ter beschikking dus ik beschik over de juiste waarden.
koude motor stationair toerental 4.5 bar.
warme motor stationair toerental 0.75bar
warme motor volle toeren 2 bar
dit is allemaal veel te weinig dus ik heb oliepomp en overdruk ventiel vervangen zonder resultaat.
ook heb ik het kleppendeksel gedemonteerd en zijn er geen lekken vastgesteld van een oliekanaal.
Ook speling getest vd drijfstangen deze zijn goed.
ik gebruik 15W50 olie plus een nieuwe orginele oliefilter tevens zonder resultaat.
motor draait perfect zonder enige geluid van speling.
compressie test is perfect 12 a 13 bar per cilinder.
ook loopt mijn motor een beetje warmer als normaal.
nieuwe waterpomp
termostaat
radiator
extra elektrische schroef
weeral zonder resultaat.
heeft er iemand een idee? wat nog mss veel voorkoment is.
bedankt bij voorbaat.
koude motor stationair toerental 4.5 bar.
warme motor stationair toerental 0.75bar
warme motor volle toeren 2 bar
dit is allemaal veel te weinig dus ik heb oliepomp en overdruk ventiel vervangen zonder resultaat.
ook heb ik het kleppendeksel gedemonteerd en zijn er geen lekken vastgesteld van een oliekanaal.
Ook speling getest vd drijfstangen deze zijn goed.
ik gebruik 15W50 olie plus een nieuwe orginele oliefilter tevens zonder resultaat.
motor draait perfect zonder enige geluid van speling.
compressie test is perfect 12 a 13 bar per cilinder.
ook loopt mijn motor een beetje warmer als normaal.
nieuwe waterpomp
termostaat
radiator
extra elektrische schroef
weeral zonder resultaat.
heeft er iemand een idee? wat nog mss veel voorkoment is.
bedankt bij voorbaat.
- 323baur
- E21 VIP

Re: 323I geen oliedruk; warmlopen
Oei, dat is idd niet ok.
Ik heb het ook gehad, maar bij mij was het overduidelijk de oliepomp die dood aan het gaan was.
Ik denk dat er wel een paar technici gaan reageren..
Oh ja, Buurman zal ook wel reageren - deels omdat hij heel goed weet waar hij het over heeft, deels ook omdat hij (en ik ook een beetje) nogal ernstig fotogeil zijn.
Ik heb het ook gehad, maar bij mij was het overduidelijk de oliepomp die dood aan het gaan was.
Ik denk dat er wel een paar technici gaan reageren..
Oh ja, Buurman zal ook wel reageren - deels omdat hij heel goed weet waar hij het over heeft, deels ook omdat hij (en ik ook een beetje) nogal ernstig fotogeil zijn.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP

- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Had Ite al gevraagd om foto's? Ik ben namelijk ernstig benieuwd naar je wagen. Welkom hier trouwens.
Ten aanzien van je probleem lijkt me dat Ite wel eens de spijker op z'n kop slaat. Geen oliedruk terwijl verder alles in orde is/lijkt, dat wijst toch naar de pomp.
Ten aanzien van je probleem lijkt me dat Ite wel eens de spijker op z'n kop slaat. Geen oliedruk terwijl verder alles in orde is/lijkt, dat wijst toch naar de pomp.
- 323baur
- E21 VIP

Hoe hard loopt ze overigens stationair?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
dank u wel voor de snelle reacties.
de motor draait stationaar 900 t/min. dit heeft me wel veel moeite gekost.
Ja idd oliepomp dacht ik ook maar heb deze reeds al vervangen door een orginele van bmw.
wel heb ik opgemerkt dat er geen dichting tussen pomp en het motorblok zelf zit. Maar dit zouw geen probleem geven en de passing was ook perfect.
verder staat de co perfect. maar vallen mijn 4 en 5 cilinder soms weg omdat de bougies echt zwart zijn aangekoekt. Olie?
Kunnen al deze problemen een verband hebben?
fotos volgen nog. ben hier a
de motor draait stationaar 900 t/min. dit heeft me wel veel moeite gekost.
Ja idd oliepomp dacht ik ook maar heb deze reeds al vervangen door een orginele van bmw.
wel heb ik opgemerkt dat er geen dichting tussen pomp en het motorblok zelf zit. Maar dit zouw geen probleem geven en de passing was ook perfect.
verder staat de co perfect. maar vallen mijn 4 en 5 cilinder soms weg omdat de bougies echt zwart zijn aangekoekt. Olie?
Kunnen al deze problemen een verband hebben?
fotos volgen nog. ben hier a
Rookt de wagen abnormaal bij warme motor, en wat is je olieverbruik de laatste tijd geweest?
Je moet al een serieuze lek hebben vooraleer je dat gaat merken in je oliedrukverlies, die pompen geven roch redelijk debiet.
Maar 2cilinders van de 6 waarvan de bougie zwarter ziet is ook niet normaal. Ik zou eens proberen ergens een camera te lenen om in je bougiegaten te kijken.
Je moet al een serieuze lek hebben vooraleer je dat gaat merken in je oliedrukverlies, die pompen geven roch redelijk debiet.
Maar 2cilinders van de 6 waarvan de bougie zwarter ziet is ook niet normaal. Ik zou eens proberen ergens een camera te lenen om in je bougiegaten te kijken.
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Als de bougies echt zwart zijn aangekoekt duidt dat op een te rijk mengsel of, en dat is waarschijnlijker, een onvolledige verbranding in deze cilinders. Dat kan door bijv vervuilde injectoren met een minder gelijkmatig nevelbeeld.
Regards/groeten, Jeroen
olie verbruik is niet overdreven hoog maar er sijpelt wel olie langs mijn cilinderkop naar beneden.
Heb vorige week alles is opgekuist voor de lekken te op te sporen.
Wanneer ik mijn gas los in hoge toeren dan zie ik echt een grote blauwe wolk achteraan mijn wagen verschijnen.
zaterdag nog een een rondje gaan rijden en idd de injectoren is van plaats verwisselen op te zien of het probleem zich verplaatst van cilinder.
Heb vorige week alles is opgekuist voor de lekken te op te sporen.
Wanneer ik mijn gas los in hoge toeren dan zie ik echt een grote blauwe wolk achteraan mijn wagen verschijnen.
zaterdag nog een een rondje gaan rijden en idd de injectoren is van plaats verwisselen op te zien of het probleem zich verplaatst van cilinder.
de fotos ik hoop dat het gelukt is.
- uwbuurman
- E21 VIP

- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
werkt niet, die foto's.
Blauwpluimen is een kwestie van klepsteelrubbers die verdroogd zijn.
Blauwpluimen is een kwestie van klepsteelrubbers die verdroogd zijn.
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
De foto's stuiteren ws ivm privacy instellingen op Facebook, kunt beter Picasa, Photobucket of Mijnalbum oid gebruiken.
Regards/groeten, Jeroen
motor draait terug perfect op alle 6 de cilinders. Er was een kleine compressieverlies langs de bougies.
Alleen motor nu echt wel naar de klote. Heel hard smoren en 0.5 bar oliedruk.
Mijn vraag is nu ofdat ik een gereviseerde M20b25 op mijne k jet kan monteren en deze motor ook de orginele boite past.
Deze motor komt uit een E30.
alvast bedank, de fotos staan op facebook pagina van jeroens E21
Alleen motor nu echt wel naar de klote. Heel hard smoren en 0.5 bar oliedruk.
Mijn vraag is nu ofdat ik een gereviseerde M20b25 op mijne k jet kan monteren en deze motor ook de orginele boite past.
Deze motor komt uit een E30.
alvast bedank, de fotos staan op facebook pagina van jeroens E21