RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29783
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic
Erg mooi wiel idd, ET en die bandenmaten passen ook prima. En 17" stuurt toch het lekkerst onder een E46.
Regards/groeten, Jeroen
Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic
Heel erg mooie bolide Roel, jaloers hier!
groeten loentje
groeten loentje
Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic
@ Jeroen
Ja toch wel he, ondanks dat ik op een aantal fora lees dat de styling 42 niet zo mooi zou staan onder een E46...
@ Leon
haha dankje Leon, maar het is natuurlijk geen Proud-2-Be-Fout bak he
Wie weet trouwens een adresje in Limburg / Zuid-Oost Brabant om velgenranden te polijsten? En/of eventueel de velgen geheel te laten opknappen?
Een van die styling 42 velgen heeft namelijk een klein hapje (linksvoor... "hoe krijg je dat voor elkaar, normaal is toch de rechter velg beschadigd?" Antwoord: ontwijkmanouvre in Engeland
) en de randen mogen een polijstbeurt hebben.
De harten zien er nog goed uit.
Ik zat zelf al aan Wheelcare (Zeeland, N-Brabant) te denken.
Velgenherstel.nl in Tegelen schijnt erg duur te zijn...
groeten, Roel
Ja toch wel he, ondanks dat ik op een aantal fora lees dat de styling 42 niet zo mooi zou staan onder een E46...
@ Leon
haha dankje Leon, maar het is natuurlijk geen Proud-2-Be-Fout bak he

Wie weet trouwens een adresje in Limburg / Zuid-Oost Brabant om velgenranden te polijsten? En/of eventueel de velgen geheel te laten opknappen?
Een van die styling 42 velgen heeft namelijk een klein hapje (linksvoor... "hoe krijg je dat voor elkaar, normaal is toch de rechter velg beschadigd?" Antwoord: ontwijkmanouvre in Engeland

De harten zien er nog goed uit.
Ik zat zelf al aan Wheelcare (Zeeland, N-Brabant) te denken.
Velgenherstel.nl in Tegelen schijnt erg duur te zijn...
groeten, Roel
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
-
- E21 Fanatic
- Posts: 313
- Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am
- My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i
Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic
Hoi,
Ik heb de vier velgen van Leon hier in Heien naar Straatman gebracht om te richten en de randen bijwerken.
Gr Jan.
Ik heb de vier velgen van Leon hier in Heien naar Straatman gebracht om te richten en de randen bijwerken.
Gr Jan.
Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic
En toen...
... zijn we alweer een jaar en 30.000km verder...
en staat de 320ci (pas) sinds deze week op grotere sloffen.
Niet dat de 16" styling 42 lelijk staan, maar deze 17" styling 42 (ET 41) staan net even wat breder en stoerder... Ik ben benieuwd hoe de Continental Sportcontact 5 mij gaat bevallen. Eerdere ervaringen met de voorloper (3) waren goed.

Conclusie na een jaar: het is een fijne, comfortabele cruiser, die met een wisselende rijstijl (dan op het gemakje, dan een sportieve bui) gemakkelijk 1:12 haalt.
Binnenkort volgt weer eens een "ontopic" E21 update
welke overigens vandaag nieuwe olie, bougie's en luchtfilter heeft gekregen 
groeten, Roel
... zijn we alweer een jaar en 30.000km verder...

en staat de 320ci (pas) sinds deze week op grotere sloffen.


Conclusie na een jaar: het is een fijne, comfortabele cruiser, die met een wisselende rijstijl (dan op het gemakje, dan een sportieve bui) gemakkelijk 1:12 haalt.
Binnenkort volgt weer eens een "ontopic" E21 update


groeten, Roel
Last edited by RJ on Wed Sep 27, 2017 12:47 pm, edited 2 times in total.
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic
Jeroen wrote:Hij leeft nog!

-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic
blijft mooie zo'n e46 coupe!
groeten loentje
groeten loentje
Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic
Vlak voor de Sharknoosemeeting heb ik de cilinder van het koppelingspedaal laten vervangen door een nieuw exemplaar (had ik nog liggen) maar sinds vorige week merkte ik dat het pedaal vreemd aanvoeld... nu is het op moment zo dat je het pedaal diep moet indrukken alvorens je weerstand voelt en de koppeling vrij komt. Ook pakt de koppeling heel snel; het rijdt dan ook verre van prettig.
Waarschijnlijk weet ik het antwoord al, maar is nu de nieuwe cilinder intern lek? (ik zie geen lekkage zoals de oude cilinder dat wel had). Of bestaat de kans dat er nog ergens lucht in zit of heeft de cilinder op de bak plots de geest gegeven? Het vloeistofniveau blijft gelijk in het reservoir.
De oude reviseren en terugplaatsen is geen optie, want die heb ik niet meer...
groeten, Roel
Waarschijnlijk weet ik het antwoord al, maar is nu de nieuwe cilinder intern lek? (ik zie geen lekkage zoals de oude cilinder dat wel had). Of bestaat de kans dat er nog ergens lucht in zit of heeft de cilinder op de bak plots de geest gegeven? Het vloeistofniveau blijft gelijk in het reservoir.
De oude reviseren en terugplaatsen is geen optie, want die heb ik niet meer...

groeten, Roel
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29783
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic
Ik heb er ook al eens over gedacht, er worden met grote regelmaat new old stock cilinders aangeboden, maar die zijn vaak net zo oud als je originele en dan is het rubber niet fris meer te noemen, daarom heb ik er uiteindelijk juist geen op voorraad gelegd. Heel misschien is het lucht, maar als het wel eventjes goed gewerkt heeft dan is er een behoorlijke kans dat je deze mag gaan reviseren. Dat vertrouw ik zelf iig beter dan een exemplaar waarvan je niet weet hoe lang die al gelegen heeft en in welke omstandigheden.
Regards/groeten, Jeroen
Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic
Nou, deze was nieuw toen ik hem kocht en heeft misschien 3j in een afgesloten zakje "op de plank" gelegen...
Enigste probleem is, dat er geen "merk" opstaat en ik dus ook niet weet welke van de twee revisiesetjes moet kopen voor deze... misschien een beetje dom om een merkloze te kopen, maar destijds was ik van menig dat dat weinig verschil uitmaakte... (behalve in prijs uiteraard).
Denk dat ik een oude "originele" ga zoeken (Leon, heb je nog aan me gedacht?
) deze vervolgens reviseer en monteer...

Enigste probleem is, dat er geen "merk" opstaat en ik dus ook niet weet welke van de twee revisiesetjes moet kopen voor deze... misschien een beetje dom om een merkloze te kopen, maar destijds was ik van menig dat dat weinig verschil uitmaakte... (behalve in prijs uiteraard).
Denk dat ik een oude "originele" ga zoeken (Leon, heb je nog aan me gedacht?

-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic
Sinds lange tijd eindelijk weer eens wat liefde
aan de E21 geschonken... werd ook tijd!
Met het aankomende APK keuring in het vizier én na een paar maanden stilstand, is het geen overbodige luxe om de boel eens te na te lopen en indien nodig repareren.
Diverse elektronische dingetjes hadden wat moeite met wakker worden; zo bleven de richtingaanwijzers in het begin continue branden, maar na een half minuutje kwam het relais langzaam weer tot leven. De zekeringen verdraaien helpt ook al veel.
Wegens omstandigheden was ik er vorig jaar niet aan toegekomen om naar de slecht werkende koppeling gekeken, maar tijdens het "ontwaak-ritje" op 1 maart, werd ik daar weer snel aan herinnerd. Daarnaast verschafte een vlugge blik onder de auto, zicht op een natte versnellingsbak en mijn eerste gedachte was "toch niet de versnellingsbak die lekt he?"
Bij gebrek aan een brug/put, eerst maar een HillBilly-style brug gemaakt op de oprit, zodat ik er tenminste fatsoenlijk onder kon rollen.

En toen zag ik de boosdoener; het was gelukkig niet de versnellingsbak, maar de hulpcilinder op de versnellingsbak die duidelijk de geest had gegeven. Gelukkig had ik nog een nieuwe op voorraad (ik ga het gewoon weer proberen met "old-stock"
) dus deze eronder geplaatst. Ik had overigens nog geluk met de leiding, want deze kwam makkelijk los en ziet er nog goed uit.
Voor het plaatsen van de nieuwe cilinder, heb ik deze eerst vol met vloeistof laten lopen, zodat het ontluchten zich tot het minimum liet beperken.
Dit is de boosdoener:

Zo... op naar 30 mei!

Met het aankomende APK keuring in het vizier én na een paar maanden stilstand, is het geen overbodige luxe om de boel eens te na te lopen en indien nodig repareren.
Diverse elektronische dingetjes hadden wat moeite met wakker worden; zo bleven de richtingaanwijzers in het begin continue branden, maar na een half minuutje kwam het relais langzaam weer tot leven. De zekeringen verdraaien helpt ook al veel.
Wegens omstandigheden was ik er vorig jaar niet aan toegekomen om naar de slecht werkende koppeling gekeken, maar tijdens het "ontwaak-ritje" op 1 maart, werd ik daar weer snel aan herinnerd. Daarnaast verschafte een vlugge blik onder de auto, zicht op een natte versnellingsbak en mijn eerste gedachte was "toch niet de versnellingsbak die lekt he?"
Bij gebrek aan een brug/put, eerst maar een HillBilly-style brug gemaakt op de oprit, zodat ik er tenminste fatsoenlijk onder kon rollen.


En toen zag ik de boosdoener; het was gelukkig niet de versnellingsbak, maar de hulpcilinder op de versnellingsbak die duidelijk de geest had gegeven. Gelukkig had ik nog een nieuwe op voorraad (ik ga het gewoon weer proberen met "old-stock"

Voor het plaatsen van de nieuwe cilinder, heb ik deze eerst vol met vloeistof laten lopen, zodat het ontluchten zich tot het minimum liet beperken.
Dit is de boosdoener:

Zo... op naar 30 mei!

Last edited by RJ on Sun Jan 22, 2017 1:20 am, edited 1 time in total.
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11862
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic
Leuk om weer een up date te zien. Gave brug, en nog steeds een gave auto!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.