1 miljoen gedachten over nieuw blik
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Ziet er zeer net uit, kan zo terug de showroom in!
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Thanks Nick!
Maar even up to date houden hier. Onlangs was de auto al bij Paul Vlasblom voor versterken ophanging achteras en vervangen onderstelrubbers voor en achter door PowerFlex.
Afgelopen zaterdag het kleppendeksel maar eens gelicht. Wilde eigenlijk het Vanos gelijk in de revisie doen maar dat komt wel een keer. De operatie is niet heel spannend, maar wel heel raadzaam. Het gebruikte rubber hardt flink uit door de jaren en de oude pakking kwam er als 1.000 stukjes puzzel uit. Dat is op zich nog niet zo erg, wel dat deze was gebarsten en al voor een lichte lekkage zorgde. Ergste nog is het feit dat een gedeelte van dit uitgeharde rubber in het kleppendeksel uitsteekt, makkelijk afbreekt en dus in het oliesysteem kan komen met alle gevolgen van dien. Om die reden is het vervangen van deze pakking aan te raden, bijv elke 100.000 km of 10 jaar. De constructie is vergelijkbaar met die van M50 en M52 dus ook voor die motoren wel aan te raden.
Maar even up to date houden hier. Onlangs was de auto al bij Paul Vlasblom voor versterken ophanging achteras en vervangen onderstelrubbers voor en achter door PowerFlex.
Afgelopen zaterdag het kleppendeksel maar eens gelicht. Wilde eigenlijk het Vanos gelijk in de revisie doen maar dat komt wel een keer. De operatie is niet heel spannend, maar wel heel raadzaam. Het gebruikte rubber hardt flink uit door de jaren en de oude pakking kwam er als 1.000 stukjes puzzel uit. Dat is op zich nog niet zo erg, wel dat deze was gebarsten en al voor een lichte lekkage zorgde. Ergste nog is het feit dat een gedeelte van dit uitgeharde rubber in het kleppendeksel uitsteekt, makkelijk afbreekt en dus in het oliesysteem kan komen met alle gevolgen van dien. Om die reden is het vervangen van deze pakking aan te raden, bijv elke 100.000 km of 10 jaar. De constructie is vergelijkbaar met die van M50 en M52 dus ook voor die motoren wel aan te raden.
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
mooi werk, maar powerflex? Ik ken een hele berg Ford Focus ST en RS rijders die daar veel problemen mee hebben gehad, ze worden snel ruim en dus speling.
- Jeroen
- Site Admin
In BMW land weinig last mee, gebruikte 't ook op m'n circuitauto en al die Engelsen proppen het ook in hun E21's. We zullen zien hoe lang 't volhoudt!
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
Topic even up to date houden, de 330i staat inmiddels op z'n zomersloffen

Regards/groeten, Jeroen
- bmw328ie21
- E21 VIP
Het is een plaatje. 

- Peter V.
- E21 VIP
- My E21(s): '82 320/6
Netjes hoor.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
Thanks guys. Het mag dan geen E21 zijn, als daily ben ik er erg tevreden over.
Regards/groeten, Jeroen
Jeroen wrote:Thanks guys. Het mag dan geen E21 zijn, als daily ben ik er erg tevreden over.
Jij blijft iig bij BMW.

1978 BMW E23 733iA Banaan
2001 BMW E46 320i EXE
2001 BMW E46 320i EXE
- gerrit323
- E21 VIP
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
Ik vind ze ook mooi Jeroen .. je ziet dit model niet zo veel dus ook lekker exclusief 

1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://pksolutions.be/
- uwbuurman
- E21 VIP
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Ehhh, de 520I ingerolen op een frans gebakje ofzo???BMWvision wrote: Jij blijft iig bij BMW.
NEVER!!! Momenteel rijd ik weer een tijdje Corsa. De 520 staat nog steeds stil met een temperatuur probleem, wachtend op een onderdeel.
Als dat nog niet werkt laat ik hem maar eens uitlezen want op de slangen na is het hele koelsysteem nieuw.
Als dat nog niet werkt laat ik hem maar eens uitlezen want op de slangen na is het hele koelsysteem nieuw.

1978 BMW E23 733iA Banaan
2001 BMW E46 320i EXE
2001 BMW E46 320i EXE
- Jeroen
- Site Admin
Ook maar even update voor de 330i dan. Vooralsnog richt ik me op de bekende zwakke punten van de M54 motor, hadden eerder ook al in een apart topic een uitgebreide opsomming geplaatst:
- klepdekselpakking: hardt uit en gaat olie lekken, vervangen maart 2013
- aanzuigbuizen (verbinding lmm-gasklephuis), vervangen maart 2013
- carterventilatie: slangen harden uit en scheuren, klep raakt vervuild: allen vervangen juni 2013
- aansluitstuk oliefilter: pakking hardt uit en gaat olie lekken, vervangen juni 2013
- DISA inlaatklep: bediening klep raakt lam (slijt uit): nu gepland voor revisie (ipv vervanging) juli 2013 - edit: done!
- thermostaathuis: lichte lekkage. Vervanging gepland juli 2013 - edit: done!
Valt eigenlijk best mee voor een 15 jaar oude auto. Ook de kosten vallen me reuze mee en tot nu toe zit er ca anderhalve dag sleutelen in. Heb nog een raammechaniek vervangen en dat was het wel zo'n beetje.
Maar ik kan altijd nog wel wat bedenken
:
- overwegen revisie Vanos te doen
- update navi/telefoon overwegen, of gewoon een Parrot erin en klaar
- overwegen onderstel te upgraden (Bilstein/Eibach/Stabi's)
- klepdekselpakking: hardt uit en gaat olie lekken, vervangen maart 2013
- aanzuigbuizen (verbinding lmm-gasklephuis), vervangen maart 2013
- carterventilatie: slangen harden uit en scheuren, klep raakt vervuild: allen vervangen juni 2013
- aansluitstuk oliefilter: pakking hardt uit en gaat olie lekken, vervangen juni 2013
- DISA inlaatklep: bediening klep raakt lam (slijt uit): nu gepland voor revisie (ipv vervanging) juli 2013 - edit: done!
- thermostaathuis: lichte lekkage. Vervanging gepland juli 2013 - edit: done!
Valt eigenlijk best mee voor een 15 jaar oude auto. Ook de kosten vallen me reuze mee en tot nu toe zit er ca anderhalve dag sleutelen in. Heb nog een raammechaniek vervangen en dat was het wel zo'n beetje.
Maar ik kan altijd nog wel wat bedenken

- overwegen revisie Vanos te doen
- update navi/telefoon overwegen, of gewoon een Parrot erin en klaar
- overwegen onderstel te upgraden (Bilstein/Eibach/Stabi's)
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
De afgelopen maanden eigenlijk weinig bijzonderheden, autootje doet 't gewoon en reparaties? De egel aka kachelregelaar (voorheen gewoon weerstand) vervangen omdat die soms haperde en voor een pulserend gedrag van de aanjager zorgde en de reklauwen voor gereviseerd in januari, maar niks geks.
Hoewel... vanaf medio oktober ging het waarschuwingslampje van het koelvloeistofniveau af en toe eens aan, maar ook vanzelf weer uit na een minuut. Je gaat dan toch even kijken maar het niveau was steeds goed. Eigenlijk niet meer aan gedacht en met de APK in januari ook niks aan de hand. Hoewel het lampje steeds vaker aan gaat is het niveau steeds goed en er geen lekkage oid waarneembaar. Tot ik afgelopen donderdag bij thuiskomst zie dat de wielkast linksvoor vochtig is, terwijl het die dag droog was. Kap open en daar was het idd een vochtige bende.
De peilstok van de koelvloeistof staat dan uiteraard onderin en na bijvullen begint het onderaan het reservoir direct te druppelen terwijl er zo'n 1,5 liter bij kon. Ik kan niet zien wat het probleem veroorzaakt, maar het is naar alle waarschijnlijkheid het reservoir. Vrijdagochtend direct de dealer gebeld, die heeft zowel reservoir als niveaugever op voorraad omdat het bekende zwakke punten zijn. Vrijdagmiddag om 17u bij Hans Kous in allerijl vervangen (vandaar geen foto's, even snel anders had ik zaterdag terug moeten komen en de toerrit gemist). Het reservoir had enkele centimeters van de onderzijde een scheurtje hetgeen dus vaker voor schijnt te komen. Het is omdat er eerder geen lekkage was is het niet waarschijnlijk dat de gever een vroege voorbode was, maar die hebben we voor 10 euro gelijk mee vervangen en die houdt zich sindsdien ook gedeisd.
Ook weer gedaan. De vorige eigenaar had wel de radiateur vervangen maar niet het reservoir, die zou ik zelf zeker wel samen vervangen. Maar okee, nu is 't weer fris. Alleen nog even een verse (plastic!) ontluchtingsschroef besteld na Raymond's eerdere debacle met een afbrekend exemplaar want die zal bij mij ook wel net zo oud als de auto zijn. Nog een reserve in de kofferbak en karren maar weer!
Hoewel... vanaf medio oktober ging het waarschuwingslampje van het koelvloeistofniveau af en toe eens aan, maar ook vanzelf weer uit na een minuut. Je gaat dan toch even kijken maar het niveau was steeds goed. Eigenlijk niet meer aan gedacht en met de APK in januari ook niks aan de hand. Hoewel het lampje steeds vaker aan gaat is het niveau steeds goed en er geen lekkage oid waarneembaar. Tot ik afgelopen donderdag bij thuiskomst zie dat de wielkast linksvoor vochtig is, terwijl het die dag droog was. Kap open en daar was het idd een vochtige bende.
De peilstok van de koelvloeistof staat dan uiteraard onderin en na bijvullen begint het onderaan het reservoir direct te druppelen terwijl er zo'n 1,5 liter bij kon. Ik kan niet zien wat het probleem veroorzaakt, maar het is naar alle waarschijnlijkheid het reservoir. Vrijdagochtend direct de dealer gebeld, die heeft zowel reservoir als niveaugever op voorraad omdat het bekende zwakke punten zijn. Vrijdagmiddag om 17u bij Hans Kous in allerijl vervangen (vandaar geen foto's, even snel anders had ik zaterdag terug moeten komen en de toerrit gemist). Het reservoir had enkele centimeters van de onderzijde een scheurtje hetgeen dus vaker voor schijnt te komen. Het is omdat er eerder geen lekkage was is het niet waarschijnlijk dat de gever een vroege voorbode was, maar die hebben we voor 10 euro gelijk mee vervangen en die houdt zich sindsdien ook gedeisd.
Ook weer gedaan. De vorige eigenaar had wel de radiateur vervangen maar niet het reservoir, die zou ik zelf zeker wel samen vervangen. Maar okee, nu is 't weer fris. Alleen nog even een verse (plastic!) ontluchtingsschroef besteld na Raymond's eerdere debacle met een afbrekend exemplaar want die zal bij mij ook wel net zo oud als de auto zijn. Nog een reserve in de kofferbak en karren maar weer!
Regards/groeten, Jeroen