323i van Walter

Post Reply
Groentje_me
E21 VIP
E21 VIP

Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter

Post by Groentje_me »

Hey Walter,

De velgjes staan hem echt goed;) kan niet anders zeggen! Hij staat er netjes bij voor de show!

Gr.
Jan

Groeten Jan Groen

- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Daar staat echt wel een plaatje dan! Ik zal 'm extra aandacht geven van 't weekend!

Vraagje trouwens, mag ik een Sharknose meeting flyer op A4 formaat achter je ruit of ruitenwisser plaatsen daar? Is natuurlijk wel deels de doelgroep die daar loopt!
Regards/groeten, Jeroen
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot

Post by Manitoba »

Jeroen wrote:Daar staat echt wel een plaatje dan! Ik zal 'm extra aandacht geven van 't weekend!

Vraagje trouwens, mag ik een Sharknose meeting flyer op A4 formaat achter je ruit of ruitenwisser plaatsen daar? Is natuurlijk wel deels de doelgroep die daar loopt!
Van mij zeker wel, Jeroen. Verder moet je het maar met Gertjan afstemmen. No problem voor mij!

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP

Post by Manitoba »

Vandaag is Peter (weer :wink: ) in de weer geweest met mijn 323i om te proberen de koude start en het onregelmatig stationair lopen bij warme motor te verhelpen. Plan was om 1-voor-1 één van de volgende 3 hoogstwaarschijnlijke hoofddaders uit te sluiten: extra luchtschuif, warmdraairegelaar en koudstartinjecteur. Begonnen met de warmdraairegelaar en toen die eenmaal los was bleek de aansluitslang wat poreus te zijn. Hé, dat kon wel 'es een mogelijk vacuümlekje veroorzaken... Gelukkig nieuw stukje slang op voorraad, dus dat was geen probleem. Regelaar zelf leek nog erg nieuw en bij de test ervan ook prima te functioneren. Verder zoeken. Hé, de rubber balg die over de luchtweger heen zit en aangesloten op het spruitstuk ook een aardig scheurtje erin... Nog een vacuümlek? Geen nieuwe voorhanden, dus maar even provisorisch dicht-getaped. Toen is Peter gaan meten of en hoe de luchtschuif en warmdraairegelaar electrisch worden aangestuurd. Goed lezen in de boeken, testen, nog een keer lezen, nog een keer testen... K-met-p: geen weerstand op de massadraad... Tsja, dan houdt het snel op, als beiden (op dezelfde draad) geen signaal kunnen krijgen cq geven, dan komt het niet goed... :evil:

Conclusie van Peter, na dezelfde draden in de auto van Ite ook gemeten te hebben: er zit ergens een draadbreuk in de motor-kabelboom. Nogmaals k-met-p! Auto start en loopt nu wel, maar waarschijnlijk met als continue uitgangspunt een koude motor. Dat verklaart het exorbitante brandstofverbruik dan ook, en het moeizame koude starten.

Het relatief goede nieuws is wel dat met het (al dan niet provisorisch) verhelpen van beide mogelijke vacuümlekken het verhoogd stationair lopen tot het verleden lijkt te behoren, dus we zijn wel iets opgeschoten gelukkig.

MAAR: ik zoek dus met enige spoed een motorkabelboom van een type 2 323i, met een aansluiting voor het grote type onstekingsregelaar (Peter post daar nog even een foto van). Michel (Wondermike): jij hebt nog wel 'es een dergelijke 323i gesloopt, toevallig nog zo'n kabelboom liggen die getest is en goed bevonden?

Of iemand anders?

Hoop dat iemand kan helpen!

Greetz,
Walter.

Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Even als aanvulling.

Het blijkt dus na de bedrading door te meten dat de WUR en extra-luchtschuif geen spanning krijgen. Met een multimeter gezien dat de gezamenlijke draad van de WUR en extraluchtschuf onderling geen breuk heeft maar vanaf het dioderelais wel.
Dit inderdaad bij Ite zijn auto op dezelfde methode gecontroleerd en hiermee bevestigd.

Als verduidelijking van de vraag:
Het betreft een motordraadboom voor een type 2 323i maar dan met de grote regeleenheid. De aansluitstekker van de regeleenheden zijn verschillend dus niet onderling uitwisselbaar.

De bewuste stekker:
Image

Image
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

hmmm, balen, maar wel weer prachtig om zo doormiddel van onderzoek en uitsluiten verder te komen. Nu een stukje kabel en dan ben je weer verder!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Wondermike
E21 Master
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Ja ja, ik ga al zoeken naar de kabelboom maar kan de werking niet direct garanderen, zo'n rubber voor op de luchtweger heb ik ook nog wel liggen denk ik.
So many cars, so little time
Wondermike
E21 Master
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Ik heb er nog wel liggen, dit is de versie met de voorschakelweerstand op het binnenspatbord, heb jij dat ook?
Als hij goed is 50 euro als hij niet goed is krijg ik hem weer retour. Krijg je het rubber voor op de inlaat erbij :wink:
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP

Post by Manitoba »

Dat is heel mooi, Michel! Ik heb van electra totaal geen verstand daarom ben ik ook zo blij met de hulp van Peter. Maar als je met voorschakelweerstand het kastje op het linkervoorspatbord bedoelt, ja.

Ik heb werkelijk geen flauw idee waar Oudendijk ligt, en Google helpt ook niet echt :wink: . Maar wil graag kijken hoe snel ik die kabelboom bij je op kan halen, en mijn dank is heel groot ook voor het rubber voor op de luchtweger!

Ff fotootje toegevoegd:

Image

Thanks a lot!

Greetz,
Walter.

Wondermike
E21 Master
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Oudendijk ligt bij hoorn, opsturen kan ook hoor dan gaat hij morgen op de bus.
Zit wel 1 kroonsteentje tussen wat ik zou solderen en met krimpkous zou afwerken.
De weerstand zit onder de accu.
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP

Post by Manitoba »

Ik laat de beoordeling of het de juiste zou kunnen zijn graag even over aan Peter (...). Had intussen Oudendijk al gevonden en ik kom sinds kort regelmatig in Purmerend ( :wink: ), dus opsturen hoeft niet. Ben er komend weekend ook denk ik, dus maar even kijken als het de juiste lijkt te zijn of ik 'em dan kan komen ophalen.

Wat een topforum dit! :thnx

Greetz,
Walter.

Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Zou mooi zijn als daarmee alle malheur uit de wereld geholpen kan worden. Als je via het schema kunt uitdokteren welke draad exact faalt zou je evt ook een bypass kunne leggen. Helaas heb ik me nog nooit echt goed verdiept in de E21 motorkabelboom dus ik heb ff geen andere nuttige tips, elektrisch heb ik meer met E30's gedaan, E21's zijn doorgaans redelijk goed qua elektriek.
Regards/groeten, Jeroen
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP

Post by Manitoba »

Met mijn beperkte kennis weet ik dat het de (massa-?)draad is die vanaf het dioderelais loopt en zowel de luchtschuif als de warmdraairegelaar aanstuurt. Een bypass behoort volgens mij niet tot de mogelijkheden, volgens mij heeft Peter dat gisteren ook overwogen. Kom er maar in, Peter :wink:

Ik hoop ook echt dat we hiermee het probleem uit de wereld kunnen helpen. Hij loopt en rijdt nu weliswaar oké, maar alles staat nu afgeregeld op een (onjuiste) continue koude motor, met een dito brandstofverbruik tot gevolg. Wil er heel graag met Koninginnedag een rit in het oosten van NL mee rijden en m'n 323i'tje staat aangemeld voor de Partnerrallye van de Tulpenrallye op 4 mei a.s....

Greetz,
Walter.

Ps: ook echt top hoe iedereen hier meedenkt met elkaar!

Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Het verhaaltje voorschakelweerstand kan ik nu geen antwoord op geven want dat is niet bekeken.

Dan zal je echt even zelf moeten gaan kijken Walter. Wat betreft de kabelboom. Ik zie Michel zondag 21 April dus ik kan hem ook meenemen. Kan ik gelijk de bedrading doormeten en de herstel thuis doen.
Eerst zeker weten dat je een uitvoering met voorschakelweerstand heb. Michel kan jij een foto toevoegen zodat Walter kan controleren bij hem of dit van toepassing is?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP

Post by Manitoba »

Als Michel (of iemand anders) me visueel duidelijk kan maken hoe, wat en waar qua voorschakelweerstand kijk ik meteen even.

Verder lijkt het me wel een heel strak plan Peter als jij 'em de 21e van Michel kunt aannemen (uiteraard zorg ik dan van tevoren voor de betaling) zodat het nodige testwerk gedaan kan worden. Ben zelf komend weekend ook in Purmerend, maar dit is dan wel makkelijker.

Michel: moeten wij ff pb'en over de details?

Greetz,
Walter.

Post Reply