ik wil mijn wiellagers afstellen maar kan me herinneren dat je die vast moet zetten op een bepaalde kracht (....nm ). Nou heb ik een heel mooi werkplaats boek waar alles in staat alleen die licht waarschijnlijk nog 80 km verderop in de winter stalling
Achter of voorwielen? Maakt een flink verschil uit.
Ik moet zeggen dat de voorwielen meestal op gevoel gaan. Volgens het handboek kun je de kroonmoer vast zetten met 30-33 Nm. Het overtollig vet drukt men dan weg. Hierna de kroonmoer lossen tot speling. Dan vastzetten met 3 Nm. Je moet enigszins speling houden 0,05mm.
De achterzijde is wat anders. Deze speling moet je intern opmeten en met vulringen opvangen. Deze kroonmoer staat met 400-470 Nm vast.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Dank je peter. het gaat om de voor wielen
Als ik het goed begrijp eerst het vet weg drukken en dan op gevoel zo stellen dat je het wiel soepel kan rond draaien.
Ik zou eerst eens kijken hoe dat e.e.a. eruit ziet. Eventueel het vet enigszins vervangen (is een voorgeschreven hoeveelheid voor officieel).
Dan zet je hem op aanhaalmoment 30-33Nm. Hierdoor zal het overtollige vet eruit komen. Ik draai wel altijd het wiel rond tijdens het aandraaien van de kroonmoer.
Verder inderdaad een beetje gevoel.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.