hij slaat af en wil niet echt stationair blijven lopen.
hij slaat af en wil niet echt stationair blijven lopen.
Hmmm vreemt sinds gister vooral bij koude strart blijft hij niet meer staionair lopen..
Ook gaat hij heel laag in de toeren dan en gaat weer omhoog ff tot de 3000.
Nu zelfs ook als hij warm is wil hij niet echt blijven lopen..
Iemand enig idee?
Ook gaat hij heel laag in de toeren dan en gaat weer omhoog ff tot de 3000.
Nu zelfs ook als hij warm is wil hij niet echt blijven lopen..
Iemand enig idee?
Mvg Jim
Bmw e21 320/6 1980
Bmw e39 525d 2002
Bmw e21 320/6 1980
Bmw e39 525d 2002
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: hij slaat af en wil niet echt stationair blijven lopen.
Er zijn wel wat mogelijkheden.
Als eerste de standaard vragen:
* Is er onlangs iets veranderd of aangepast?
* Is het gelijk begonnen of waren er al eerdere klachten?
Mogelijke zaken:
* De choke werkt niet goed. Staan de kleine kleppen bij koud wel gesloten en bij warm wel open?
* De grote kleppen blijven open staan.
* Eventueel wat losse delen van de automatische choke kapot. (TN-verrijkingsklep en/of extraluchtvoorziening (koelwatergestuurd))
* Magnetische stationairssproeiers zijn kapot.
* Temperatuurvoeler onder in het inlaatspruitstuk is kapot.
* Vacuüm lekkage (slang/pakking).
Je ziet dat de lijst van mogelijke oorzaken groot is dus graag een precieze omschrijving vanaf de koude start
Als eerste de standaard vragen:
* Is er onlangs iets veranderd of aangepast?
* Is het gelijk begonnen of waren er al eerdere klachten?
Mogelijke zaken:
* De choke werkt niet goed. Staan de kleine kleppen bij koud wel gesloten en bij warm wel open?
* De grote kleppen blijven open staan.
* Eventueel wat losse delen van de automatische choke kapot. (TN-verrijkingsklep en/of extraluchtvoorziening (koelwatergestuurd))
* Magnetische stationairssproeiers zijn kapot.
* Temperatuurvoeler onder in het inlaatspruitstuk is kapot.
* Vacuüm lekkage (slang/pakking).
Je ziet dat de lijst van mogelijke oorzaken groot is dus graag een precieze omschrijving vanaf de koude start
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: hij slaat af en wil niet echt stationair blijven lopen.
Hoi.
De grote kleppen staan dicht.
Kleine kleppen werken na behoren.
Hij mist alleen dat bi metaaltje.. maar dat is al een tijdje.
Temp sensor durf ik niet te zeggen.
Vacuum dacht ik ook niet..
Dat kan ik morgen ff testen..
Het probleem..
Als ik de auto smorgens start. Maakt hij ff 3000 toeren.
Ik moet een beetje gas geven en dan (normaal liep hij gewoon) nu slaat hij gelijk af..
Als ik wat gas blijf geven kan ik gewoon rijden. Tot ik bij een stoplicht ofzo kom. Dan zakt hij erg laag en slaat af..
Als hij warm is doet hij dat minder maar ook nog een beetje.. soms slaat hij bijna af en krijgt hij wat benzine waardoor hij ff 3000 toeren maakt.. soms 2 tot 3x
Volg je me nog.
De grote kleppen staan dicht.
Kleine kleppen werken na behoren.
Hij mist alleen dat bi metaaltje.. maar dat is al een tijdje.
Temp sensor durf ik niet te zeggen.
Vacuum dacht ik ook niet..
Dat kan ik morgen ff testen..
Het probleem..
Als ik de auto smorgens start. Maakt hij ff 3000 toeren.
Ik moet een beetje gas geven en dan (normaal liep hij gewoon) nu slaat hij gelijk af..
Als ik wat gas blijf geven kan ik gewoon rijden. Tot ik bij een stoplicht ofzo kom. Dan zakt hij erg laag en slaat af..
Als hij warm is doet hij dat minder maar ook nog een beetje.. soms slaat hij bijna af en krijgt hij wat benzine waardoor hij ff 3000 toeren maakt.. soms 2 tot 3x
Volg je me nog.
Mvg Jim
Bmw e21 320/6 1980
Bmw e39 525d 2002
Bmw e21 320/6 1980
Bmw e39 525d 2002
- jarnotim
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 123
- Joined: Wed Nov 14, 2012 8:09 pm
- My E21(s): 323i 1978 / 316 1980 Saphir
- Facebook page: http://www.facebook.com/jarno94
- Location: Staphorst
Re: hij slaat af en wil niet echt stationair blijven lopen.
Dat bi-metaaltje regelt toch de stand van je chokekleppen..? Deze is dan volgens mij wel degelijk van belang voor een goed lopende motor.
e21 323i 1978
e21 316 1980
e30 318i 1989
Groeten Jarno Timmerman
e21 316 1980
e30 318i 1989
Groeten Jarno Timmerman
Re: hij slaat af en wil niet echt stationair blijven lopen.
Maar die is er een week of 2 al af..
En toen liep hij nog gewoon goed.
Vreemt
En toen liep hij nog gewoon goed.
Vreemt
Mvg Jim
Bmw e21 320/6 1980
Bmw e39 525d 2002
Bmw e21 320/6 1980
Bmw e39 525d 2002
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: hij slaat af en wil niet echt stationair blijven lopen.
Dat bimetaal is niet het enige wat de chokekleppen regelt.
Je heb een combinatie van het bimetaal, het koelwater wat door het bimetaalhuis gaat en de thermostelmotor die eronder zit en eigenlijk de beweging van het bimetaal kan vertragen. E.e.a is afhankelijk van de temperatuursensor in het inlaatspruitstuk. Dit is alleen al het bedienen van de kleppen laat staan de andere onderdelen voor de verrijking van het mengsel.
Het op en neer vliegen van je toerental wordt vaak veroorzaakt door het wegvallen van je vacuüm. Als het vacuüm wegvalt zal de gasklep worden geopend vanwege een veer die bij die bewuste vacuumdoos zit. Bij aanwezigheid van vacuüm wordt deze vacuumdoos ingetrokken en komt je gasklep tegen de stelschroef van het stationaire toerental.
Je heb een combinatie van het bimetaal, het koelwater wat door het bimetaalhuis gaat en de thermostelmotor die eronder zit en eigenlijk de beweging van het bimetaal kan vertragen. E.e.a is afhankelijk van de temperatuursensor in het inlaatspruitstuk. Dit is alleen al het bedienen van de kleppen laat staan de andere onderdelen voor de verrijking van het mengsel.
Het op en neer vliegen van je toerental wordt vaak veroorzaakt door het wegvallen van je vacuüm. Als het vacuüm wegvalt zal de gasklep worden geopend vanwege een veer die bij die bewuste vacuumdoos zit. Bij aanwezigheid van vacuüm wordt deze vacuumdoos ingetrokken en komt je gasklep tegen de stelschroef van het stationaire toerental.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: hij slaat af en wil niet echt stationair blijven lopen.
Hmm dat bi metaaltje valt zeker niet makkelijk aan te komen.
Ik heb hier nog wel een 2de carb liggen maar die heeft dat ding helemaal niet.. die
Is ook iets anders dan die ik er op heb zitten..
Vind het een beetje raar.. hij liep zo lekker.
Ik heb hier nog wel een 2de carb liggen maar die heeft dat ding helemaal niet.. die
Is ook iets anders dan die ik er op heb zitten..
Vind het een beetje raar.. hij liep zo lekker.
Mvg Jim
Bmw e21 320/6 1980
Bmw e39 525d 2002
Bmw e21 320/6 1980
Bmw e39 525d 2002
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: hij slaat af en wil niet echt stationair blijven lopen.
Nagenoeg alles is nog nieuw te koop dus dat is geen probleem. Als je oude reserve een andere constructie heeft is het waarschijnlijk een heel oud type met alleen koelwaterregeling.
Voor zulke zaken zorg ik dat ik altijd een paar oude 4A1 carburateurs heb liggen. Misschien niet alles werkt nog maar specifieke dingen zijn nooit weg om als reserve te hebben.
Zet eens wat foto's op het forum en wellicht kan ik aangeven wat je precies mist.
Voor zulke zaken zorg ik dat ik altijd een paar oude 4A1 carburateurs heb liggen. Misschien niet alles werkt nog maar specifieke dingen zijn nooit weg om als reserve te hebben.
Zet eens wat foto's op het forum en wellicht kan ik aangeven wat je precies mist.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: hij slaat af en wil niet echt stationair blijven lopen.
Nou ik had gister een beetje afgestelt waardoor hij nu redelijk blijft lopen.. alleen nu het volgende.
Als hij koud is draait hij zn 800 toeren en als voorheen.. echter zodra hij warm word en met namen wanneer hij boven de 4000 toeren is geweest.. zeg maar de grote kleppen heeft gebruikt.. dan draait hij 1500 toeren stationair.. normaal hoor dat anders om te zijn lijkt mij.
Ook heb ik net hem even met remreiniger ingespoten maar geen stoot of kik..
Trouwens ook nog ff bij bmw geweest en zn bimetaaltje kunnen ze zo bestellen.. dat is overgens wel 45euro..



Als hij koud is draait hij zn 800 toeren en als voorheen.. echter zodra hij warm word en met namen wanneer hij boven de 4000 toeren is geweest.. zeg maar de grote kleppen heeft gebruikt.. dan draait hij 1500 toeren stationair.. normaal hoor dat anders om te zijn lijkt mij.
Ook heb ik net hem even met remreiniger ingespoten maar geen stoot of kik..
Trouwens ook nog ff bij bmw geweest en zn bimetaaltje kunnen ze zo bestellen.. dat is overgens wel 45euro..



Last edited by jim.e21 on Wed Apr 24, 2013 2:33 pm, edited 2 times in total.
Mvg Jim
Bmw e21 320/6 1980
Bmw e39 525d 2002
Bmw e21 320/6 1980
Bmw e39 525d 2002
Re: hij slaat af en wil niet echt stationair blijven lopen.
Nou ik had gister een beetje afgestelt waardoor hij nu redelijk blijft lopen.. alleen nu het volgende.
Als hij koud is draait hij zn 800 toeren en als voorheen.. echter zodra hij warm word en met namen wanneer hij boven de 4000 toeren is geweest.. zeg maar de grote kleppen heeft gebruikt.. dan draait hij 1500 toeren stationair.. normaal hoor dat anders om te zijn lijkt mij.
Ook heb ik net hem even met remreiniger ingespoten maar geen stoot of kik..
Trouwens ook nog ff bij bmw geweest en zn bimetaaltje kunnen ze zo bestellen.. dat is overgens wel 45euro..



Als hij koud is draait hij zn 800 toeren en als voorheen.. echter zodra hij warm word en met namen wanneer hij boven de 4000 toeren is geweest.. zeg maar de grote kleppen heeft gebruikt.. dan draait hij 1500 toeren stationair.. normaal hoor dat anders om te zijn lijkt mij.
Ook heb ik net hem even met remreiniger ingespoten maar geen stoot of kik..
Trouwens ook nog ff bij bmw geweest en zn bimetaaltje kunnen ze zo bestellen.. dat is overgens wel 45euro..



Mvg Jim
Bmw e21 320/6 1980
Bmw e39 525d 2002
Bmw e21 320/6 1980
Bmw e39 525d 2002
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: hij slaat af en wil niet echt stationair blijven lopen.
No offence maar als je niet precies weet wat je aan het doen bent kan je er beter vanaf blijven.
Peter weet echt joe alles zit en hoe het hoort te werken.
Peter weet echt joe alles zit en hoe het hoort te werken.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: hij slaat af en wil niet echt stationair blijven lopen.
Ja klopt weet ik wel.. maar ja toch ff eigenwijs.. maar goed in het begin had ik er al wat aan gedaan omdat
Hij niet zo lekker liep.. daarna wel.. was hij opzich super.. zegmaar 3maanden lang. Tot van de week
Zo in eens.
Hij niet zo lekker liep.. daarna wel.. was hij opzich super.. zegmaar 3maanden lang. Tot van de week
Zo in eens.
Mvg Jim
Bmw e21 320/6 1980
Bmw e39 525d 2002
Bmw e21 320/6 1980
Bmw e39 525d 2002
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: hij slaat af en wil niet echt stationair blijven lopen.
Het is met de 4A1 eigenlijk heel eenvoudig. Je MOET de afstelprocedure exact van stap tot stap volgen anders ga je 'm niet goed krijgen. Elke andere benadering is ronduit zinloos bij deze carb.
Tip: verzamel alles in 1 topic want voor je 't weet lopen dingen hopeloos door elkaar.
Tip: verzamel alles in 1 topic want voor je 't weet lopen dingen hopeloos door elkaar.
Regards/groeten, Jeroen
Re: hij slaat af en wil niet echt stationair blijven lopen.
Is dit dan niet wat voor mij? Of moet er dan nog te veel veranderd worden?.
Qua vacuum of stroom voorzieningen en gas hendel?
Iemand ervaring mee?
http://www.jegs.com/i/Edelbrock/350/1403/10002/-1
Qua vacuum of stroom voorzieningen en gas hendel?
Iemand ervaring mee?
http://www.jegs.com/i/Edelbrock/350/1403/10002/-1
Mvg Jim
Bmw e21 320/6 1980
Bmw e39 525d 2002
Bmw e21 320/6 1980
Bmw e39 525d 2002
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: hij slaat af en wil niet echt stationair blijven lopen.
Als ik je foto's bekijk (wel heel erg klein trouwens) mis je nog meer onderdelen.
Het bimetaaldoosje heb je er wel op zitten. Deze is een combi met de koelwateraansluitingen en elektrische aansluiting.
Het hefboompje eronder mis je wel. Deze zit tussen de thermostelmotor en het vacuumdoos van de automatische choke.
Zoals andere ook al aangeven komt het erg net bij deze carb. Je heb bijvoorbeeld 2 CO-schroeven die absoluut synchroon moeten staan om geen jojo te krijgen.
Op het moment heb ik zelf een weberconversie erop zitten totdat mijn oude carb weer gereed is. Deze zijn heel makkelijk te plaatsen.
Het bimetaaldoosje heb je er wel op zitten. Deze is een combi met de koelwateraansluitingen en elektrische aansluiting.
Het hefboompje eronder mis je wel. Deze zit tussen de thermostelmotor en het vacuumdoos van de automatische choke.
Zoals andere ook al aangeven komt het erg net bij deze carb. Je heb bijvoorbeeld 2 CO-schroeven die absoluut synchroon moeten staan om geen jojo te krijgen.
Op het moment heb ik zelf een weberconversie erop zitten totdat mijn oude carb weer gereed is. Deze zijn heel makkelijk te plaatsen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.