12 september: de verborgen maatregelen en met name de MRB

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
Post Reply
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Re: 12 september: de verborgen maatregelen en met name de MR

Post by Jeroen »

Het punt is dat het erop lijkt dat de pers weer allerlei aanvullende regels erbij heeft verzonnen, want een 2-jarige overgangsregeling staat niet in de brief van Weekers, vandaar dat ik die hier ook maar even geplaatst heb. Alle overige berichtgeving is niet meer dan giswerk in mijn ogen. Maar zoals gezegd, het moet nog door de Kamer en dat kan dus nog leiden tot allerhande wijzigingen. Jezelf nu al aan een maagzweer helpen kan wat voorbarig zijn.

Regards/groeten, Jeroen
Wondermike
E21 Master
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Deze voertuigen komen in aanmerking voor
een kwarttarief in de MRB met een maximum van € 120 (€ 30 per kwartaal) mits er in de maanden
december, januari en februari niet van de openbare weg gebruik wordt gemaakt.
Ik ben benieuwd wat er nu wordt bedoeld met "met een maximum van 120€"
Stel ik heb een dikke amerikaan uit 1979 met een leeg gewicht van een tonnetje of 2 en daarnaast een fiat 500 o.i.d van minder dan een derde van het gewicht van de amerikaan.
Betaal ik dan voor beide auto's 120 euro of komen er nog weer gradaties?

Verder ga je met het kwarttarief betalen voor een jaar maar mag je maar 9 maanden rijden.... :screwy
So many cars, so little time
Wondermike
E21 Master
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

@Jeroen, precies we wachten het verder wel af maar hier blijven met de nieuwe regeling toch nog wel 3 oldtimers staan hoor :wink:
loentje
E21 VIP
E21 VIP

Post by loentje »

Michel,

ik denk dat ze het juist hebben gedaan om de amerikanen rijders te ontzien,

dus voor je fiat betaal je 10 euro per maand --> kwarttarief is 30
voor je dikke Amerikaan --> 200 per maand --> kwarttarief is 120

groeten loentje
loentje
E21 VIP
E21 VIP

Post by loentje »

En hier staat uitleg over het debat van gisteren:
http://www.oudevolvo.nl/blog/2013/04/24 ... -alliantie

groeten loentje
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Eindelijk een stukje fatsoenlijke berichtgeving, wat je verder in de pers leest is vooral geschreeuw van een stelletje onkundigen, duimpje voor oudevolvo.nl!
Regards/groeten, Jeroen
BMWvision
E21 Pro

Post by BMWvision »

Wondermike wrote:
Verder ga je met het kwarttarief betalen voor een jaar maar mag je maar 9 maanden rijden.... :screwy

Eigenlijk betaal je maar voor 1 kwartaal en rij je 3 kwart jaar. toch?
1978 BMW E23 733iA Banaan
2001 BMW E46 320i EXE
loentje
E21 VIP
E21 VIP

Post by loentje »

Idd, oudevolvo.nl heb ik tot nu toe elke keer gekeken, nette goede informatieomschrijving.

Het is dus geen kwarttarief maar 1/3 tarief :mrgreen:
martin318
Upcoming E21 fanatic
My E21(s): E30 316 1986 Wit.
E30 316 1991 Silver.

Post by martin318 »

Ik heb in de media nog helemaal niks gehoord !
Maar dit verhaal zo lesende is het precies wat ik wel dacht dit voorstel gaat hem worden.
Word tijd voor een Lpg instaltie in de witte E30 :D
Vasco de Gama
Upcoming E21 fanatic
My E21(s): 315

Post by Vasco de Gama »

Dit komt niet goed. Als ik de LPG installatie in mijn e21 laat zitten, dan ga ik volgens de 2013 calculatie € 952 op jaarbasis aan wegenbelasting betalen? Dat is schofterig veel geld, vooral voor een oldtimer waar ik een keer 500 kilometer in de maand mee rij als het weer goed is. Dan gaat de installatie er uit en haal ik een fijne E3 of 02 waar ie in kan :)

Het wordt tijd voor een echte Robin Hood in dit hele verhaal, originele diesels horen net als benzine evengoed bij het culturele erfgoed. LPG is wel een beetje "beat the system" natuurlijk, maar dit principe is het tolerante Nederland natuurlijk ook eigen. In hoeverre is er bijvoorbeeld fiscaal inzicht in de omzet van coffee- en smartshops? Ik ga iedere dag naar m'n werk, waar ik vervolgens 30% van iedere verdiende euro naar de bdienst mag schuiven. Prima, met alle liefde. Maar als ik dan denk aan heren van eenzelfde leeftijd die via de achterdeur een pond wiet zonder inkoopfactuur een pand in sluizen, en dit vervolgens zonder bonnetje verkopen aan uitkeringstrekkers, dan vind ik dit wel een hele bittere pil Den Haag. Klinkt Wilderiaans, schreeuwen helpt vaak niet, maar ik wou het toch even gezegd hebben.
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Zo zijn er natuurlijk zoveel scheve zaken, kijk maar in het Effe lekker zeuren over de overheid draadje. Want daar wordt nog nauwelijks de broekriem aangehaald en worden nog dagelijks onverantwoorde beslissingen genomen en geld met bakken tegelijk verkwist. Of het nu gaat om het klakkeloos verstrekken van uitkeringen, graaigedrag binnen de overheid zelf, zinloze prestigeprojecten als de Betuwelijn, noem maar op. Dat gat dichten wij wel, linksom of rechtsom betalen we zelf voor dat incompetente zootje.
Regards/groeten, Jeroen
Wondermike
E21 Master
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Wegenbelasting voor een BMW E21 323i in Noord Holland is trouwens 114 euro per kwartaal.
Dat is prima te doen IMHO.
loentje
E21 VIP
E21 VIP

Post by loentje »

En ik kreeg een mailtje van de heer Bashir:

Hartelijk dank voor uw bericht.

Het kabinet wilde alle oldtimers belasten. De Tweede Kamer heeft gelukkig in november een Kamermotie van mij (die ik namens de SP heb ingediend) aangenomen om oldtimers die hobbymatig gebruikt worden niet te belasten. Dankzij die aangenomen Kamermotie gaat het kabinet oldtimers van 40 jaar en ouder niet belasten. Dit komt een heel eind in de goede richting. Veel oldtimers worden hiermee gered, maar voor veel andere klassiekers die nu geen MRB betalen zou een overgangsregeling de redding kunnen zijn!

Het kabinet wil de overgangsregeling (een kwarttarief in de MRB met een maximum van €120) helaas alleen maar voor benzine-oldtimers. Hobbyisten met diesels of een ingebouwde LPG-installatie worden hierdoor hard getroffen. Ik vind dat ook voor deze hobbyisten een goede overgangsregeling moet komen! Een goede overgangsregeling verzacht de pijn van getroffen oldtimergebruikers. 100% MRB is namelijk behoorlijk veel voor een auto die een paar keer uit de garage wordt gehaald.

Ik heb dan ook twee Kamermoties ingediend om ook hobbyisten met diesels of een ingebouwde LPG-installatie onder de overgangsregeling te laten vallen. Deze twee Kamermoties komen op 14 mei 2013 in stemming in de Tweede Kamer.

LPG-motie: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-222047.pdf

Dieselmotie: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-222048.pdf

De stemmingen op 14 mei zouden wel eens spannend kunnen worden. Als u de Kamerleden in uw eigen woorden wil vertellen waarom de overgangsregeling ook voor diesels en LPG moet gelden zet ik hieronder hun e-mailadressen.

Fractievoorzitters:

D.Samsom@tweedekamer.nl; h.zijlstra@tweedekamer.nl; S.vHaersmabuma@tweedekamer.nl; a.pechtold@tweedekamer.nl; A.Slob@tweedekamer.nl; C.vdStaaij@tweedekamer.nl; h.krol@tweedekamer.nl; b.vojik@tweedekamer.nl; g.wilders@tweedekamer.nl; m.thieme@tweedekamer.nl; e.roemer@tweedekamer.nl

Fractiewoordvoerders:

e.groot@tweedekamer.nl; h.nepperus@tweedekamer.nl; P.omtzigt@tweedekamer.nl; r.vvliet@tweedekamer.nl; w.koolmees@tweedekamer.nl; j.klaver@tweedekamer.nl; c.schouten@tweedekamer.nl; f.bashir@tweedekamer.nl

Vergeet de media niet (bijvoorbeeld een ingezonden brief naar redactie@wuz.nl van de Telegraaf, of de Volkskrant, Trouw, AD, NRC, regionale kranten en andere media zoals BNR). Met aandacht in de media kunt u de druk opvoeren.

Als u nog andere oldtimer-bezitters kent, breng hun dan ook op de hoogte van de stemmingen op 14 mei.

Ik hoop zo uw e-mail voldoende beantwoord te hebben.

Met vriendelijke groet,

Farshad Bashir (Tweede Kamerlid / SP)

Volg mij op twitter: http://twitter.com/FarshadBashir
Wondermike
E21 Master
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

en de volgende stap, wel een juiste in mijn ogen maar de vraag is hoe ze dat weer willen gaan controleren.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2151 ... len__.html
wicked
Upcoming E21 fanatic

Post by wicked »

en de volgende stap, wel een juiste in mijn ogen maar de vraag is hoe ze dat weer willen gaan controleren.

Bij gevoede 20 camera's per strekkende km snelweg is dat toch geen probleem!
Ook aan iedere grens wordt je inmiddels automatisch in- en uitgelogd.
Daarmee is dat niet echt moeilijk

Groeten
Jeroen
Blinker links und Gas geben !!!

E21 315 '82 (nog wel 1,5L) R.I.P.
E21 320 '82 (de 3,5L staat al in de startblokken)
E21 315 '83
E21 323iA '82
E21 323i '82 (oops.... al in kleine stukjes)
Post Reply