Verschil in motorsteunen ?

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
User avatar
martin318
Upcoming E21 fanatic
Posts: 55
Joined: Wed Apr 24, 2013 6:34 pm
My E21(s): E30 316 1986 Wit.
E30 316 1991 Silver.
Location: Valthermond (DR)

Verschil in motorsteunen ?

Post by martin318 »

Hoi allemaal.

Ik hoopte dat jullie mij wellicht kunnen helpen met de volgende vraag.
Het lijkt me een erg leuk project om in mijn type 2 E30 waar nu een M40B16 inhangt een M10B20 te plaatsen.
Ik weet dat de meeste gaan voor een 6 cilinder maar een M10B20 lijkt me wel eens een ander leuk project en als alles eenmaal goed loopt wil ik het blokje ook steeds verder gaan tunen.
Maar nu zit ik met het volgende.... Wat is het verschil in motorsteunen qua E21 320/4 en een E30 316/4 ?
Ik heb op de fansite gezien dat de motorsteunen zelf opzich wel op elkaar lijken alleen bij de M40 zit ook een extra (schokdempertje) ?? En de vorm van de steunen is ook wel ietsjes anders...

Dit is dan van de M40 zoals ik hem nu heb: http://bmwfans.info/parts/catalog/E30/2 ... on_damper/

En dit is de M10 B20 van de E21 heb even het laatste bouwjaar 1979 uitgekozen voor de 320 met M10: http://bmwfans.info/parts/catalog/E21/S ... on_damper/

Ben erg benieuwd wat jullie mij kunnen adviseren.
Het mooist is als ik in ieder geval niks aan de auto hoef te slijpen en lassen eventueel een motorsteun zelf aanpassen is natuurlijk geen probleem !

Alvast erg bedankt en met vriendelijke groet,
Martin.


A.P.V.
Upcoming E21 fanatic
Posts: 107
Joined: Sun Jul 29, 2012 2:35 pm

Re: Verschil in motorsteunen ?

Post by A.P.V. »

er zijn ook E30 met M10(318i), gewoon die motersteunen gebruiken en alles past zonder te moeten slijpen.
User avatar
martin318
Upcoming E21 fanatic
Posts: 55
Joined: Wed Apr 24, 2013 6:34 pm
My E21(s): E30 316 1986 Wit.
E30 316 1991 Silver.
Location: Valthermond (DR)

Re: Verschil in motorsteunen ?

Post by martin318 »

Ja maar dan heb je nog (maar) een 1800 ik wil echt voor de 2 liter gaan.
En ik weet dat een 1800 om te bouwen is naar een 2 liter maar dat lijkt me nogal een enorme klus eerlijk gezegd dus vandaar dat ik wil weten of een originele m10 motor uit een ouder model Bmw ook zou moeten passen.
A.P.V.
Upcoming E21 fanatic
Posts: 107
Joined: Sun Jul 29, 2012 2:35 pm

Re: Verschil in motorsteunen ?

Post by A.P.V. »

martin318 wrote:Ja maar dan heb je nog (maar) een 1800 ik wil echt voor de 2 liter gaan.
En ik weet dat een 1800 om te bouwen is naar een 2 liter maar dat lijkt me nogal een enorme klus eerlijk gezegd dus vandaar dat ik wil weten of een originele m10 motor uit een ouder model Bmw ook zou moeten passen.
wij hebben een 2002Tii blok vanuit een 02 in een E21 gehangen. Somige oude 2 liter (M10)blokken hebben aan de rechterkant onder de uitlaat een paar bout gaten minder dus niet zomaar plug en play motorsteun.
Wij hebben dat simpel met een plaat en daarop de steun opgelost. Zelf maken met een boor en een slijptol. :D
User avatar
martin318
Upcoming E21 fanatic
Posts: 55
Joined: Wed Apr 24, 2013 6:34 pm
My E21(s): E30 316 1986 Wit.
E30 316 1991 Silver.
Location: Valthermond (DR)

Re: Verschil in motorsteunen ?

Post by martin318 »

Okee dat klinkt nog als goed te doen !
Maar kan ik er dan ook vanuit gaan dat de M10 in een E30 ook ((dezelfde)) steunen heeft ?
Anders moet ik eens een keer ergens iemand zien te vinden waarmee ik kan vergelijken met mijn E30 M40 dan weet ik natuurlijk ook genoeg :)
Iemand die dat wel ziet zitten ? :D
Tjurd
Upcoming E21 fanatic
Posts: 138
Joined: Sun Aug 29, 2010 12:46 pm

Re: Verschil in motorsteunen ?

Post by Tjurd »

De motor past er zowiezo in, echter zijn de boutgaten over de jaren heen veranderd inclusief de ophanging.

Ik zou echter wel in acht nemen dat m10b20 blokjes erg schaars zijn en een goede cilinderkop lastig zijn te vinden.
Heb er ervaring mee, zie evt mijn draadje.
1979 e21 320 automatic
User avatar
martin318
Upcoming E21 fanatic
Posts: 55
Joined: Wed Apr 24, 2013 6:34 pm
My E21(s): E30 316 1986 Wit.
E30 316 1991 Silver.
Location: Valthermond (DR)

Re: Verschil in motorsteunen ?

Post by martin318 »

Dank voor je reactie Tjurd ik heb je post effe opgezocht en dat is nogal een onderneming geweest ja zo ben je gewoon 3 blokjes verder haha.
Het mooiste is eigenlijk als je een blok nog in de originele auto kunt zien en rijden voor de aanschaf maar dat is natuurlijk geen verzekering voor een goed blok.

Dat het blok qua maat in de auto past leek me inderdaad wel duidelijk ik heb jammer genoeg alleen nog nergens precies de veranderingen kunnen vinden qua schroefgaten e.d.
Waar woon jij precies Tjurd ? En zou je het een keer goed en leuk vinden als ik eens bij jou langs kom ?
Dan kunnen we het eens vergelijken dat lijkt mij de meest praktische oplossing en dan kunnen we natuurlijk ook even elkaars auto`s bewonderen haha :D
Tjurd
Upcoming E21 fanatic
Posts: 138
Joined: Sun Aug 29, 2010 12:46 pm

Re: Verschil in motorsteunen ?

Post by Tjurd »

Zeker van harte welkom, ik woon in Groningen, dus dat is niet zo ver weg!
altijd leuk om even te kijken :)

En ik heb nog wel de motorsteunen liggen van een vroege m10b20 uit een e21, kun je een beetje vergelijken :)
1979 e21 320 automatic
User avatar
martin318
Upcoming E21 fanatic
Posts: 55
Joined: Wed Apr 24, 2013 6:34 pm
My E21(s): E30 316 1986 Wit.
E30 316 1991 Silver.
Location: Valthermond (DR)

Re: Verschil in motorsteunen ?

Post by martin318 »

Ahh super !
Kun jij mij effe je 06 Pbèn ? Want ik heb erg rare werktijden de laatste tijd dus dan kunnen we effe bellen :)
User avatar
marcel krol
E21 Fanatic
Posts: 205
Joined: Sun May 07, 2006 2:28 pm

Re: Verschil in motorsteunen ?

Post by marcel krol »

Hoi

Als je dan toch die kant uit bent, ik heb nog een onderblok liggen van een 2.0 Dan kun je eventueel je e30 steunen passen.

groeten

Marcel
320I siennabraun 1976
320/6 Saphirblau 1981
316 Fjord 1976 (sold)
732i saharabeige 1984 (under construction + nacht-blau met.)
User avatar
martin318
Upcoming E21 fanatic
Posts: 55
Joined: Wed Apr 24, 2013 6:34 pm
My E21(s): E30 316 1986 Wit.
E30 316 1991 Silver.
Location: Valthermond (DR)

Re: Verschil in motorsteunen ?

Post by martin318 »

Ja graag Marcel.

Waar woon jij dan ? :)

Gr,
Martin.
User avatar
marcel krol
E21 Fanatic
Posts: 205
Joined: Sun May 07, 2006 2:28 pm

Re: Verschil in motorsteunen ?

Post by marcel krol »

Hoi

Omgeving delfzijl.

groeten
320I siennabraun 1976
320/6 Saphirblau 1981
316 Fjord 1976 (sold)
732i saharabeige 1984 (under construction + nacht-blau met.)
User avatar
martin318
Upcoming E21 fanatic
Posts: 55
Joined: Wed Apr 24, 2013 6:34 pm
My E21(s): E30 316 1986 Wit.
E30 316 1991 Silver.
Location: Valthermond (DR)

Re: Verschil in motorsteunen ?

Post by martin318 »

Okee dat is ook nog wel lekker dichtbij. Ik heb alleen helaas nog even niks vernomen van Tjurd dus dat wacht ik waarschijnlijk wel even af.
Of heb jij zelf ook een 320/4 marcel ?
User avatar
marcel krol
E21 Fanatic
Posts: 205
Joined: Sun May 07, 2006 2:28 pm

Re: Verschil in motorsteunen ?

Post by marcel krol »

Hoi

Ja ik heb ook een 2.0/4 Ik heb twee blokken liggen. Eentje alleen het onderblok, en eentje waar de kop nog op zit. Lekker makkelijk voor het passen. Oh ja ze zitten nie meer in een auto :D. Ik denk dat je hem met e21 steunen wel in de auto krijgt, de latere m10 blokken hadden aan een kant andere steunen, en andere gaten in het blok.

Groeten

Marcel
320I siennabraun 1976
320/6 Saphirblau 1981
316 Fjord 1976 (sold)
732i saharabeige 1984 (under construction + nacht-blau met.)
User avatar
martin318
Upcoming E21 fanatic
Posts: 55
Joined: Wed Apr 24, 2013 6:34 pm
My E21(s): E30 316 1986 Wit.
E30 316 1991 Silver.
Location: Valthermond (DR)

Re: Verschil in motorsteunen ?

Post by martin318 »

Vandaag even bij Marcel langs geweest :)
Was erg gezellig en leerzaam.
Als ik de originele motorsteunen zou gebruiken moet het voor zover we kunnen zien wel uitkomen en passen.
De vraag is echter of ik uitkomt met de carter pan en de vooras maar met een E30 carter pan zou dat probleem ook wel moeten oplossen.
En we hebben ook besproken wat voor andere aanbouw delen ik nodig zou hebben.
Want de stuurbekrachtiging is ook nog iets wat veranderd zal moeten worden of uitgebouwd en de uitlaat word natuurlijk ook veranderd.
En Marcel zet me ook wel aan het nadenken over het nut van deze ombouw want een M10B20 heeft ongeveer 110 pk tegenover de M40B16 die ik nu heb die 100 Pk levert. En om de M10B20 ook nog te gaan opvoeren gaat het al met al wel heel erg veel kosten qua geld en moeite om uiteindelijk een goede vermogens winst te hebben.
Nu komt hij met het idee om een donor E30 te kopen met een 6 cilinder bijvoorbeeld een 320 en dan heb ik alles wat ik nodig heb bij de hand en dan weet ik ook zeker dat het echt gaat passen in mijn eigen E30.
Toevallig staat er een in de buurt te koop in veendam heb deze auto ook al snel even bekeken dus wellicht maar eens een proefritje maken kijken of de prestaties mij een beetje bevallen haha :D
Enigste wat me dwarszit is alle slechte berichten die ik al over de M20 gehoord heb qua kapotte koppakking en scheuren tussen cilinder 5 en 6 Marcel zegt dat dit heel erg meevalt en je moet hem natuurlijk wel goed warm rijden net zoals met elke andere auto maar ik ben toch een klein beetje huiverig voor de M20. Ben benieuwd naar jullie mening hierover.

Mvgr,
Martin.
Post Reply