Zoals overal hebben ze centen nodig en liefst op zo'n absurd mogelijke manier ...
12 september: de verborgen maatregelen en met name de MRB
- gerrit323
- E21 VIP

- My E21(s): '82 e21 323i hartge
Re: 12 september: de verborgen maatregelen en met name de MR
In dit geval blij in Belgie te wonen ...
Zoals overal hebben ze centen nodig en liefst op zo'n absurd mogelijke manier ...
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- martin318
- Upcoming E21 fanatic
- My E21(s): E30 316 1986 Wit.
E30 316 1991 Silver. - Location: Valthermond (DR)
Nou ja helemaal absurd vind ik het ook niet Gerrit.
Er is gewoon vreselijk veel misbruik gemaakt van een regeling die natuurlijk ook niet 100% eerlijk is een klassieker maakt immers toch gebruik van de weg al dan niet veel of weinig.
Het is vreselijk balen zeker weten maar het kan absurder.
Wat ik veel absurder vind is de manieren waarop het geld er weer uit gaat zoals bulgaren en polen die subisidies krijgen terwijl ze niet in NL wonen en werken.
Ik zou best graag belasting betalen en nog wel meer ook dan tegenwoordig als het maar goed gebruikt word waarvoor het jaren geleden ooit bedacht is en dat het draaiend houden van ons EIGEN land.
En NEE ik wil ABSOLUUT niet terug naar 1942 toestanden zoals in Duitsland maar een klein beetje meer aan onszelf denken zou wel mogen en dat is het echte absurde bij ons het geld weg halen en dan ergens anders heen sturen.
Er is gewoon vreselijk veel misbruik gemaakt van een regeling die natuurlijk ook niet 100% eerlijk is een klassieker maakt immers toch gebruik van de weg al dan niet veel of weinig.
Het is vreselijk balen zeker weten maar het kan absurder.
Wat ik veel absurder vind is de manieren waarop het geld er weer uit gaat zoals bulgaren en polen die subisidies krijgen terwijl ze niet in NL wonen en werken.
Ik zou best graag belasting betalen en nog wel meer ook dan tegenwoordig als het maar goed gebruikt word waarvoor het jaren geleden ooit bedacht is en dat het draaiend houden van ons EIGEN land.
En NEE ik wil ABSOLUUT niet terug naar 1942 toestanden zoals in Duitsland maar een klein beetje meer aan onszelf denken zou wel mogen en dat is het echte absurde bij ons het geld weg halen en dan ergens anders heen sturen.
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Het is een beetje jammer dat de huidige regeling geenszins overeenkomt met wat er in een groot deel van Europa wordt aangehouden (hoera, eén Europa, zelfs een beetje harmonisering lukt al niet), en dat het behoud van automobiel erfgoed in de leeftijd van 27-40 jaar gewoon ronduit ontmoedigd wordt. Er wordt iig nul gedaan om dat te behouden. En dat alles om maar vooral niet in te hoeven grijpen in een onbestuurbare, onverantwoordelijke en incompetente overheid.
Belangrijkste directe oorzaak van het falen van alternatieve voorstellen? De clubs van autoliefhebbers zijn in gevecht met allemaal egootjes. Daardoor niet in staat een vuist te maken en worden dus gewoon van tafel geveegd. Wat hebben die bereikt met alle versnipperde gelobby? Helemaal niks.
Belangrijkste directe oorzaak van het falen van alternatieve voorstellen? De clubs van autoliefhebbers zijn in gevecht met allemaal egootjes. Daardoor niet in staat een vuist te maken en worden dus gewoon van tafel geveegd. Wat hebben die bereikt met alle versnipperde gelobby? Helemaal niks.
Regards/groeten, Jeroen
Helemaal mee eens, maar wat is nu het verdere vooruitzicht?
Wordt het voorstel uitgewerkt of kan het nog "mislukken"?
Groeten loentje
Wordt het voorstel uitgewerkt of kan het nog "mislukken"?
Groeten loentje
- Jeroen
- Site Admin
Volgens mij is het klaar zo.
Benzine: Alles met een DET t/m 31-12-87 (dus alle E21's bijv.) betaalt max 120 euro per jaar MRB tot 40 jaar oud, vanaf 40 jaar MRB vrij. Alles jonger dan 31-12-87 betaalt gewoon de volle mep MRB tot aan het 40e jaar (inclusief bijvoorbeeld mijn 320iS dus).
Gas en diesel: volle mep MRB voor alle voertuigen tot een leeftijd van 40 jaar oud.
Na de volgende verkiezingen beginnen we ongetwijfeld weer opnieuw want van enige consistente lange termijn visie zul je onze overheid nooit kunnen beschuldigen.
Benzine: Alles met een DET t/m 31-12-87 (dus alle E21's bijv.) betaalt max 120 euro per jaar MRB tot 40 jaar oud, vanaf 40 jaar MRB vrij. Alles jonger dan 31-12-87 betaalt gewoon de volle mep MRB tot aan het 40e jaar (inclusief bijvoorbeeld mijn 320iS dus).
Gas en diesel: volle mep MRB voor alle voertuigen tot een leeftijd van 40 jaar oud.
Na de volgende verkiezingen beginnen we ongetwijfeld weer opnieuw want van enige consistente lange termijn visie zul je onze overheid nooit kunnen beschuldigen.
Regards/groeten, Jeroen
ik lees hier enige frustratie:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldt ... ousPage=lr
maar hij heeft dan ook wel eea staan.
groeten loentje
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldt ... ousPage=lr
maar hij heeft dan ook wel eea staan.
groeten loentje
- martin318
- Upcoming E21 fanatic
Ja die kan straks zijn deuren wel sluiten als het zo doorgaat.
-
jeroen beverdam
- Upcoming E21 fanatic
En hij is vast niet de enige . Mijn bmw gaat na dit jaar op de schroothoop,is wegens lpg dan onverkoopbaar geworden.
Mijn monteur raakt dus weer omzet (en de staat btw ) kwijt.
Er wordt niet meer vol de lol rondgereden ( en geen brandstof accijns meer afgetikt )
Ik ga hem ook echt niet vervangen voor een belastingplichtige zakjapanner ( gewoon geen budget voor )
De auto is destijds gekocht vanwege belastigvrij en gas om de kosten beheersbaar te houden. Ondertussen er bij mij een avensis verso voor de deur waarvoor ik ook gewoon mrb betaal terwijl ik met de bmw rondrijd.
Ik snap best dat de regels wat strenger moeten omdat er oneigelijk gebruik van de vrijstelling wordt gemaakt, maar ik moet betalen terwijl er fortuinen weglekken naar Bulgarije en Polen .
Zou het milieu er bij gebaat zijn als ik van mijn lpg-auto weer overstap op mijn 2-takt scooter ?
Jeroen Beverdam
Mijn monteur raakt dus weer omzet (en de staat btw ) kwijt.
Er wordt niet meer vol de lol rondgereden ( en geen brandstof accijns meer afgetikt )
Ik ga hem ook echt niet vervangen voor een belastingplichtige zakjapanner ( gewoon geen budget voor )
De auto is destijds gekocht vanwege belastigvrij en gas om de kosten beheersbaar te houden. Ondertussen er bij mij een avensis verso voor de deur waarvoor ik ook gewoon mrb betaal terwijl ik met de bmw rondrijd.
Ik snap best dat de regels wat strenger moeten omdat er oneigelijk gebruik van de vrijstelling wordt gemaakt, maar ik moet betalen terwijl er fortuinen weglekken naar Bulgarije en Polen .
Zou het milieu er bij gebaat zijn als ik van mijn lpg-auto weer overstap op mijn 2-takt scooter ?
Jeroen Beverdam
- martin318
- Upcoming E21 fanatic
Hmm dan ben jij dus ook een misbruiker en geen liefhebber begrijp ik ?
Onverkoopbaar zou ik immers niet zeggen doe hem dan voor een leuk prijsje naar een ECHTE liefhebber maar om hem dan te slopen is ook zonde !
Onverkoopbaar zou ik immers niet zeggen doe hem dan voor een leuk prijsje naar een ECHTE liefhebber maar om hem dan te slopen is ook zonde !
- Wondermike
- E21 Master
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Het gasstel kan je gewoon uitbouwen en de auto laten herkeuren.
Als de 120€ dan teveel is om in een leuke oldtimer te kunnen rijden, tja.
Als de 120€ dan teveel is om in een leuke oldtimer te kunnen rijden, tja.
So many cars, so little time
- Jeroen
- Site Admin
Ik denk wel dat de overheid voor de verandering weer eens een leuke misrekening maakt, ervan uitgaande dat het overgrote deel blijft rijden en gaat betalen. Dat zie ik nog niet gebeuren, het verschil in kosten met een meer moderne auto is dan niet interessant meer voor velen lijkt me.
Regards/groeten, Jeroen
-
jeroen beverdam
- Upcoming E21 fanatic
Ik bedoel dat het HEBBEN van deze auto mij straks 90 euro in de maand kost,en er voor brandstof geen geld meer overblijft.
Ik heb destijds met bloedend hart mijn vw kevers verkocht omdat de benzine me te duur werd en ik niets aan een hobby-auto heb als ik hem niet kan gebruiken waarvoor hij gemaakt is nl RIJDEN.
Ik reed altijd met veel plezier bij -10 in mijn 66-er kever naar mijn werk alleen werd dat te duur, dus gaan zoeken naar een goedkopere oplossing .
Een 318A op gas is gewoon goed zelf te onderhouden met mijn zeer beperkte budget,en dan is 47 liter benzine of 65 liter gas per week een enorm verschil .
De avensis verso is voor mijn gezin met 3 kinderen,of moet ik met de auto naar het werk en mijn vrouw op de fiets de kinderen naar school laten brengen?
Met deze belastingwijziging gaat deze auto me gewoon teveel kosten en dat kan ik tegenover mijn gezin niet verantwoorden.
Ben je alleen een liefhebber als je met geld kunt smijten (of schijt hebt aan het huishoudbudget ) ?
Als jongen van 14 wilde ik al een 320-6 en als 48 jarige vader van 3 kon ik dankzij de mrb vrijstelling eindelijk bmw e21 gaan rijden.
Dat moet ik waarschijnlijk gaan afsluiten .
Ik heb destijds met bloedend hart mijn vw kevers verkocht omdat de benzine me te duur werd en ik niets aan een hobby-auto heb als ik hem niet kan gebruiken waarvoor hij gemaakt is nl RIJDEN.
Ik reed altijd met veel plezier bij -10 in mijn 66-er kever naar mijn werk alleen werd dat te duur, dus gaan zoeken naar een goedkopere oplossing .
Een 318A op gas is gewoon goed zelf te onderhouden met mijn zeer beperkte budget,en dan is 47 liter benzine of 65 liter gas per week een enorm verschil .
De avensis verso is voor mijn gezin met 3 kinderen,of moet ik met de auto naar het werk en mijn vrouw op de fiets de kinderen naar school laten brengen?
Met deze belastingwijziging gaat deze auto me gewoon teveel kosten en dat kan ik tegenover mijn gezin niet verantwoorden.
Ben je alleen een liefhebber als je met geld kunt smijten (of schijt hebt aan het huishoudbudget ) ?
Als jongen van 14 wilde ik al een 320-6 en als 48 jarige vader van 3 kon ik dankzij de mrb vrijstelling eindelijk bmw e21 gaan rijden.
Dat moet ik waarschijnlijk gaan afsluiten .
Last edited by jeroen beverdam on Wed May 15, 2013 10:19 pm, edited 1 time in total.
- uwbuurman
- E21 VIP

- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
denk dat dat ironisch bedoeld was. Het is weer gewoon klöte dat je je bmwtje moet opgeven vanwege zo'n regel. Een regel, waarvan ieder weldenkend mens weet dat die, zoals Jeroen zegt, nooit de centjes opbrengt waarvan het regeer denkt dat hij dat wel doet.
- martin318
- Upcoming E21 fanatic
Nee je bent zeker niet alleen een liefhebber als je met geld kunt smijten maar als je al vooraf zegt ik breng hem naar de schroothoop dan ben je absoluut geen liefhebber.
Dan zeg je bij voorbaat ik verkoop hem wel voor een paar euro aan een andere liefhebber of zoek je iemand die een andere voor jou wel geschikte ruil auto heeft ofzo.
Dan zeg je bij voorbaat ik verkoop hem wel voor een paar euro aan een andere liefhebber of zoek je iemand die een andere voor jou wel geschikte ruil auto heeft ofzo.