Remvloeistof
Remvloeistof
Goedemiddag allen,
Aangezien de search button mijn vraag niet heeft kunnen beantwoorden.
Mijn vraagstelling aan jullie. Mijn remvloeistof is net te laag en deze wil ik bijvullen.
Ik heb vernomen dat er Dot3 gebruikt dient te worden, echter kan ik deze niet vinden.
Althans niet bij ons in de shops.
Kan ik ook Dot4 gebruiken, of moet ik echt Dot3 hebben??
Alvast bedankt,
Jimmy
Aangezien de search button mijn vraag niet heeft kunnen beantwoorden.
Mijn vraagstelling aan jullie. Mijn remvloeistof is net te laag en deze wil ik bijvullen.
Ik heb vernomen dat er Dot3 gebruikt dient te worden, echter kan ik deze niet vinden.
Althans niet bij ons in de shops.
Kan ik ook Dot4 gebruiken, of moet ik echt Dot3 hebben??
Alvast bedankt,
Jimmy
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Re: Remvloeistof
Het staat er zeker op, maar mogelijk alleen in het engels: E21 Tech Specs of E21 FAQ - Brakes
Ofwel: DOT4, eventuele upgrade voor zware omstandigheden is DOT 5.1, kan hogere temperaturen aan. Geen DOT 5.0 gebuiken!
Ofwel: DOT4, eventuele upgrade voor zware omstandigheden is DOT 5.1, kan hogere temperaturen aan. Geen DOT 5.0 gebuiken!
Regards/groeten, Jeroen
Waarom mag er geen dot 5.0 in dan?
Groeten Julian Koster
1982 320/6 e21 baur polaris
1985 520i e28 alpineweiss
1982 320/6 e21 baur polaris
1985 520i e28 alpineweiss
- Jeroen
- Site Admin
Google!
Using DOT 5 in a DOT 3 or DOT 4 system without proper flushing will cause damage to the seals and cause brake failure. Silicone based DOT 5 brake fluid is not compatible with anti-lock brake systems. DOT 5 brake fluid absorbs a small amount of air requiring care when bleeding the system of air. If silicone is introduced into an older brake system, the silicone will latch unto the sludge generated by gradual component deterioration and create a gelatin like goop which will attract more crud and eventually plug up metering orifices or cause pistons to stick. If you have already changed to DOT 5, don't compound your initial mistake and change back. Silicone is very tenacious stuff and you will never get it all out of your system.
Regards/groeten, Jeroen
- martin318
- Upcoming E21 fanatic
- My E21(s): E30 316 1986 Wit.
E30 316 1991 Silver. - Location: Valthermond (DR)
Mijn ervaring is dat je ook vaak dot 3 & 4 rem vloeistof tegenkomt dus eigenlijk precies er tussen in.
Die zou ik doen als ik jou was en volgens mij ook het meest voorkomend dus.
Die zou ik doen als ik jou was en volgens mij ook het meest voorkomend dus.
- Jeroen
- Site Admin
DOT 3 is gewoon ronduit verouderd, daarom kom je 't ook niet meer tegen. Voor normaal gebruik gewoon DOT 4 nemen zoals ik al schreef.
Regards/groeten, Jeroen
- martin318
- Upcoming E21 fanatic
- My E21(s): E30 316 1986 Wit.
E30 316 1991 Silver. - Location: Valthermond (DR)
Ja vandaar ook wellicht de dot 3 en 4 vloeistof ?
Omdat enkel dot 3 verouderd is dus in princiepe is het dan dot 4 maar geschikt voor een dot 3 systeem ?
Omdat enkel dot 3 verouderd is dus in princiepe is het dan dot 4 maar geschikt voor een dot 3 systeem ?
- Jeroen
- Site Admin
Systeem is hetzelfde, zonder beperkingen, voor DOT 3, 4 en 5.1 en deze zijn onderling uitwisselbaar. Begin jaren '80 was DOT 3 nog vrij gangbaar (hoewel DOT 4 er allang was) dus dat kom je nog in oude documenten tegen, maar de eigenschappen zijn dusdanig verouderd dat het niet meer wordt gebruikt of aan te raden is. Dus in elke E21 gewoon minimaal DOT 4 mikken...
Regards/groeten, Jeroen
Dan heb ik inderdaad niet goed gezocht.
Allen bedankt voor jullie advies en reacties.
Jimmy
Allen bedankt voor jullie advies en reacties.
Jimmy