Remvloeistof

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
Jimmy
Upcoming E21 fanatic
Posts: 67
Joined: Tue Mar 27, 2012 12:38 pm

Remvloeistof

Post by Jimmy »

Goedemiddag allen,

Aangezien de search button mijn vraag niet heeft kunnen beantwoorden.
Mijn vraagstelling aan jullie. Mijn remvloeistof is net te laag en deze wil ik bijvullen.
Ik heb vernomen dat er Dot3 gebruikt dient te worden, echter kan ik deze niet vinden.
Althans niet bij ons in de shops.

Kan ik ook Dot4 gebruiken, of moet ik echt Dot3 hebben??

Alvast bedankt,

Jimmy


User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Remvloeistof

Post by Jeroen »

Het staat er zeker op, maar mogelijk alleen in het engels: E21 Tech Specs of E21 FAQ - Brakes

Ofwel: DOT4, eventuele upgrade voor zware omstandigheden is DOT 5.1, kan hogere temperaturen aan. Geen DOT 5.0 gebuiken!
Regards/groeten, Jeroen
Jkoster
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 74
Joined: Sun Dec 23, 2012 5:58 pm
My E21(s): ‘82 eu 320/6 baur manual

Re: Remvloeistof

Post by Jkoster »

Waarom mag er geen dot 5.0 in dan?
Groeten Julian Koster

1982 320/6 e21 baur polaris
1985 520i e28 alpineweiss
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Remvloeistof

Post by Jeroen »

Google!
Using DOT 5 in a DOT 3 or DOT 4 system without proper flushing will cause damage to the seals and cause brake failure. Silicone based DOT 5 brake fluid is not compatible with anti-lock brake systems. DOT 5 brake fluid absorbs a small amount of air requiring care when bleeding the system of air. If silicone is introduced into an older brake system, the silicone will latch unto the sludge generated by gradual component deterioration and create a gelatin like goop which will attract more crud and eventually plug up metering orifices or cause pistons to stick. If you have already changed to DOT 5, don't compound your initial mistake and change back. Silicone is very tenacious stuff and you will never get it all out of your system.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
martin318
Upcoming E21 fanatic
Posts: 55
Joined: Wed Apr 24, 2013 6:34 pm
My E21(s): E30 316 1986 Wit.
E30 316 1991 Silver.
Location: Valthermond (DR)

Re: Remvloeistof

Post by martin318 »

Mijn ervaring is dat je ook vaak dot 3 & 4 rem vloeistof tegenkomt dus eigenlijk precies er tussen in.
Die zou ik doen als ik jou was en volgens mij ook het meest voorkomend dus.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Remvloeistof

Post by Jeroen »

DOT 3 is gewoon ronduit verouderd, daarom kom je 't ook niet meer tegen. Voor normaal gebruik gewoon DOT 4 nemen zoals ik al schreef.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
martin318
Upcoming E21 fanatic
Posts: 55
Joined: Wed Apr 24, 2013 6:34 pm
My E21(s): E30 316 1986 Wit.
E30 316 1991 Silver.
Location: Valthermond (DR)

Re: Remvloeistof

Post by martin318 »

Ja vandaar ook wellicht de dot 3 en 4 vloeistof ?
Omdat enkel dot 3 verouderd is dus in princiepe is het dan dot 4 maar geschikt voor een dot 3 systeem ?
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Remvloeistof

Post by Jeroen »

Systeem is hetzelfde, zonder beperkingen, voor DOT 3, 4 en 5.1 en deze zijn onderling uitwisselbaar. Begin jaren '80 was DOT 3 nog vrij gangbaar (hoewel DOT 4 er allang was) dus dat kom je nog in oude documenten tegen, maar de eigenschappen zijn dusdanig verouderd dat het niet meer wordt gebruikt of aan te raden is. Dus in elke E21 gewoon minimaal DOT 4 mikken...
Regards/groeten, Jeroen
Jimmy
Upcoming E21 fanatic
Posts: 67
Joined: Tue Mar 27, 2012 12:38 pm

Re: Remvloeistof

Post by Jimmy »

Dan heb ik inderdaad niet goed gezocht.
Allen bedankt voor jullie advies en reacties.

Jimmy
Post Reply