nokkenas wisselen
- bmwe214cil
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 174
- Joined: Mon Nov 22, 2010 1:17 pm
- Location: uihoorn (NL)
nokkenas wisselen
Beste forum leden,
Is het mogelijk om een nokkenas van een m10 te verwisselen zonder de hele kop eraf te moeten halen? Kan je bijvoorbeeld radiateur en gril weghalen en hierdoor de nokkenas naar buiten schuiven?
Hoop snel te horen,
Joram
Is het mogelijk om een nokkenas van een m10 te verwisselen zonder de hele kop eraf te moeten halen? Kan je bijvoorbeeld radiateur en gril weghalen en hierdoor de nokkenas naar buiten schuiven?
Hoop snel te horen,
Joram
Groeten Joram
BMW 320(i) 1976 verona
Porsche 944 2,5 1985 zwart
BMW 320(i) 1976 verona
Porsche 944 2,5 1985 zwart
- martin318
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 55
- Joined: Wed Apr 24, 2013 6:34 pm
- My E21(s): E30 316 1986 Wit.
E30 316 1991 Silver. - Location: Valthermond (DR)
Re: nokkenas wisselen
Als ik het mij goed herinner hoef je alleen maar het kleppendeksel eraf te halen en dan zul je de spanning van de ketting af moeten halen dus waarschijnlijk de kettingspanner eruit deze zit gewoon aan de zijkant van je blok.
En dan zou ik niet weten waarom je niet gewoon je nokkenas los kunt maken om deze te vervangen enigste wat ik niet weet is hoe je hem dan weer op tijd zet. En natuurlijk hoe je ervoor zorgt dat de kleppen zelf niet in de cilinders vallen ??
Maar lijkt me raar als daar niet iets op te bedenken is..
En dan zou ik niet weten waarom je niet gewoon je nokkenas los kunt maken om deze te vervangen enigste wat ik niet weet is hoe je hem dan weer op tijd zet. En natuurlijk hoe je ervoor zorgt dat de kleppen zelf niet in de cilinders vallen ??
Maar lijkt me raar als daar niet iets op te bedenken is..
Re: nokkenas wisselen
martin318 wrote:Als ik het mij goed herinner hoef je alleen maar het kleppendeksel eraf te halen en dan zul je de spanning van de ketting af moeten halen dus waarschijnlijk de kettingspanner eruit deze zit gewoon aan de zijkant van je blok.
En dan zou ik niet weten waarom je niet gewoon je nokkenas los kunt maken om deze te vervangen enigste wat ik niet weet is hoe je hem dan weer op tijd zet. En natuurlijk hoe je ervoor zorgt dat de kleppen zelf niet in de cilinders vallen ??
Maar lijkt me raar als daar niet iets op te bedenken is..
?? , kleppen in de cilinders vallen???
, zal je eerst toch echt je klepveren enzv, moeten lossen voordat dat kan gebeuren.buiten heel veel meer werk loshalen en verwijderen (speciaal gereedschap om alle tuimelaars in te drukken zodat nokken vrij komen) zou het mogelijk zijn als je je nokkenas recht naar voren in lijn met de kop eruit zou kunnen trekken qwa ruimte.
Beter gewoon de kop eraf.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: nokkenas wisselen
Sja ik zou ook niet zo gauw zo'n operatie doen. Kop eraf is niet echt lastig voor een M10, en wat heb je aan sec een verse nokkenas? Vrij weinig denk ik. Ik zou dan toch zeker alles na willen lopen en even klepjes vers inslijpen zal geen overbodige luxe zijn. Dan nog ff kijken naar tuimelaarassen en tuimelaars, oliesproeileiding, seals. Ik zeg altijd doe 't goed of doe 't niet...
Regards/groeten, Jeroen
Re: nokkenas wisselen
zijn wij ook met de harde(lees kostbare) leerschool achtergekomenJeroen wrote:Sja ik zou ook niet zo gauw zo'n operatie doen. Kop eraf is niet echt lastig voor een M10, en wat heb je aan sec een verse nokkenas? Vrij weinig denk ik. Ik zou dan toch zeker alles na willen lopen en even klepjes vers inslijpen zal geen overbodige luxe zijn. Dan nog ff kijken naar tuimelaarassen en tuimelaars, oliesproeileiding, seals. Ik zeg altijd doe 't goed of doe 't niet...
- bmwe214cil
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 174
- Joined: Mon Nov 22, 2010 1:17 pm
- Location: uihoorn (NL)
Re: nokkenas wisselen
Ik heb net de kop gereviseerd en kleppen ed gedaan. Nou zit er injectie op met een omgebouwde ontsteking vanwege de draairichting. He probleem is nu dat een een originele ontsteking voor injectie wil hebben en dus een andere nokkenas moet vanwege de aandrijving van de ontsteking. Als ik dit eerder had geweten had ik meteen een andere nokkenas gezet maar nu zit alles net in de verse pakkingen en kan ik die weer vervangen. Dus vandaar mijn vraag of ik de kop kan laten zitten....
Groeten Joram
BMW 320(i) 1976 verona
Porsche 944 2,5 1985 zwart
BMW 320(i) 1976 verona
Porsche 944 2,5 1985 zwart
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: nokkenas wisselen
Hmmmm in dat geval... iemand ervaring met zo'n operatie?
Regards/groeten, Jeroen
- jarnotim
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 123
- Joined: Wed Nov 14, 2012 8:09 pm
- My E21(s): 323i 1978 / 316 1980 Saphir
- Facebook page: http://www.facebook.com/jarno94
- Location: Staphorst
Re: nokkenas wisselen
volgens mij, kun je de nokkenas toch alleen via de achterkant van de kop (vanaf cilinder 1) eruit halen. Ik zal dit voor de zekerheid even nakijken. ik ben namelijk net bezig met het reviseren van de cilinderkop van mijn 1800 4cil.. ik kijk morgenvroeg direct even.
e21 323i 1978
e21 316 1980
e30 318i 1989
Groeten Jarno Timmerman
e21 316 1980
e30 318i 1989
Groeten Jarno Timmerman
Re: nokkenas wisselen
nee gaat naar de voorkant eruit, waar het tandwiel zit, achterkant is het kleinste lager, midden en voor zijn grotere lagers(aan nokkenas). Kan dus alleen naar voren eruit.jarnotim wrote:volgens mij, kun je de nokkenas toch alleen via de achterkant van de kop (vanaf cilinder 1) eruit halen. Ik zal dit voor de zekerheid even nakijken. ik ben namelijk net bezig met het reviseren van de cilinderkop van mijn 1800 4cil.. ik kijk morgenvroeg direct even.
Ja oke met hamer en zaag lukt alles
- jarnotim
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 123
- Joined: Wed Nov 14, 2012 8:09 pm
- My E21(s): 323i 1978 / 316 1980 Saphir
- Facebook page: http://www.facebook.com/jarno94
- Location: Staphorst
Re: nokkenas wisselen
Haha, hij moet denk ik ook nog weer gaan lopen toch? Dus hamer en zaag...
Maar ik zag inderdaad dat hij naar voren eruit moet omdat achteraan inderdaad het kleine lager zit.
Dus als je de ruimte voor de kop hebt zou je de tuimelaarsassen en de nokkenas eruit kunnen halen?
Hoewel dit waarschijnlijk niet helemaal vanzelf zal gaan... je hebt niet echt veel ruimte natuurlijk..
Maar ik zag inderdaad dat hij naar voren eruit moet omdat achteraan inderdaad het kleine lager zit.
Dus als je de ruimte voor de kop hebt zou je de tuimelaarsassen en de nokkenas eruit kunnen halen?
Hoewel dit waarschijnlijk niet helemaal vanzelf zal gaan... je hebt niet echt veel ruimte natuurlijk..
e21 323i 1978
e21 316 1980
e30 318i 1989
Groeten Jarno Timmerman
e21 316 1980
e30 318i 1989
Groeten Jarno Timmerman
Re: nokkenas wisselen
Tuimelaarassen gaat niet lukken want die zitten opgesloten door de kopbouten, plus dat je die eruit moet persen.jarnotim wrote:Haha, hij moet denk ik ook nog weer gaan lopen toch? Dus hamer en zaag...![]()
Maar ik zag inderdaad dat hij naar voren eruit moet omdat achteraan inderdaad het kleine lager zit.
Dus als je de ruimte voor de kop hebt zou je de tuimelaarsassen en de nokkenas eruit kunnen halen?
Hoewel dit waarschijnlijk niet helemaal vanzelf zal gaan... je hebt niet echt veel ruimte natuurlijk..
Je zal al je zuigers halverwege moeten zetten en dan zon gereedschap tool die al je tuimelaars/kleppen indrukt/openzet zodat je de nokkenas naar voor eruit kan schuiven.
- jarnotim
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 123
- Joined: Wed Nov 14, 2012 8:09 pm
- My E21(s): 323i 1978 / 316 1980 Saphir
- Facebook page: http://www.facebook.com/jarno94
- Location: Staphorst
Re: nokkenas wisselen
Oja, de kopbouten lopen door de tuimelaars assen dus als je die los haalt zit de cilinderkop ook los. 
e21 323i 1978
e21 316 1980
e30 318i 1989
Groeten Jarno Timmerman
e21 316 1980
e30 318i 1989
Groeten Jarno Timmerman
Re: nokkenas wisselen
IK ben bang dat je je kop zult moeten lichten,
De stang die waar de tuimelaars aan zitten zitten geborgd door de kopbouten.
Het is erg lastig de nokkenas te plaatsen met de tuimelaars erin, maar wel mogelijk. alleen moet je een manier vinden om de kleppen onder spanning te zetten waardoor de tuimelaars niet in de weg ziiten. Zo heb ik ook mijn nokkenas erin gezet. was wel een werkje voor twee man en heeeeeeel veeeell geduld.
Of dat lukt met de motor in de auto? ik denk niet dat je genoeg ruimte hebt maar je kunt het eens meten. lengte nokkenas moet je hebben aan de distributie zijde, dus as je je radiateur en grills verwijderd zou het mischien kunnen.
In mijn werkplaatshandboekje staat een stuk gereedschap waarmee je alle kleppen tegerlijkertijd mee kunt indrukken, mischien heeft iemand op het forum zo'n ding.
De stang die waar de tuimelaars aan zitten zitten geborgd door de kopbouten.
Het is erg lastig de nokkenas te plaatsen met de tuimelaars erin, maar wel mogelijk. alleen moet je een manier vinden om de kleppen onder spanning te zetten waardoor de tuimelaars niet in de weg ziiten. Zo heb ik ook mijn nokkenas erin gezet. was wel een werkje voor twee man en heeeeeeel veeeell geduld.
Of dat lukt met de motor in de auto? ik denk niet dat je genoeg ruimte hebt maar je kunt het eens meten. lengte nokkenas moet je hebben aan de distributie zijde, dus as je je radiateur en grills verwijderd zou het mischien kunnen.
In mijn werkplaatshandboekje staat een stuk gereedschap waarmee je alle kleppen tegerlijkertijd mee kunt indrukken, mischien heeft iemand op het forum zo'n ding.
1979 e21 320 automatic
- bmwe214cil
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 174
- Joined: Mon Nov 22, 2010 1:17 pm
- Location: uihoorn (NL)
Re: nokkenas wisselen
Ik dank jullie vriendelijk voor de reacties!!!! Ik ga binnenkort eens kijken of het zou kunnen om de gril en radiateur eruit te halen en te kijken of ik dan ruimte genoeg heb...
Groeten Joram
BMW 320(i) 1976 verona
Porsche 944 2,5 1985 zwart
BMW 320(i) 1976 verona
Porsche 944 2,5 1985 zwart