Ervaringen Meyle?

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Ervaringen Meyle?

Post by Jeroen »

Meyle wordt wereldwijd mooi in de markt gezet als leverancier van kwalitatief hoogwaardige vervangingsdelen zoals draagarmen, rubbers (mn van ophanging en aandrijving), schokdempers, filters, electrische delen, waterpompen, etc. Ofwel, beter dan oem voor aanzienlijk minder geld. Maar is dat werkelijk zo? Op fora lees je steeds vaker dat oa draagarmen en rubbers er erg snel de brui aan geven en men dan genoeg excuses kan bedenken om onder de toegezegde 4 jaar garantie uit te komen. Plus dat je er helemaal niet op zit te wachten om na 1 of 2 jaar weer een draagarm te moeten wisselen terwijl het oem exemplaar het meer dan 10 jaar heeft volgehouden.

Ik ben zelf (nou okee eigenlijk het meisje) aan het experimenteren gegaan toen de Compact twee nieuwe draagarmen nodig had. Meyle HD kost de helft en zou minstens dezelfde kwaliteit bieden. Ik geloof ook niet in sprookjes maar de marges die BMW hanteert op haar onderdelen en BMW's recente prijsverhogingen maken dat veel onderdelenprijzen bij de dealer in mijn ogen enorm overtrokken zijn, en in dat licht zou Mayle best goede kwaliteit kunnen leveren voor minder geld, en Meyle is tenslotte toch aanzienlijk duurder dan allerhande Chinese meuk die voor een appel en een ei wordt aangeboden. Dat wekt verwachtingen zou je zeggen.

Anyway, de Compact staat nu op Meyle draagarmen voor, en de achterste draagarmrubbers zijn ook gelijk mee vervangen door Meyle. De speling is weg, maar na uitlijnen is de auto nog steeds zoekeriger dan de auto voorheen was. Dus de auto stuurde met lichte speling op de fusees en op uitgedroogde draagarmrubbers beter dan nu op een vers setje Meyle spul! Ik ga binnenkort maar eens andere draagarmrubbers plaatsen want dat is eigenlijk het enige dat dit gedrag kan veroorzaken. Als dat het verschil maakt is Meyle wat mij betreft direct exit! Oh bij de weg, de auto heeft ook verse stabirubbers gekregen, origineel BMW. Als de draagarmrubbers het probleem niet oplossen is dat nr 2 op de lijst om te testen, maar BMW heb ik nog niet eerder kunnen betrappen op het leveren van slechte ophangingsrubbers dus ik ga er vooralsnog vanuit dat de draagarmrubbers de oorzaak zijn.

Wat zijn jullie ervaringen met Meyle?


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Ervaringen Meyle?

Post by 323baur »

Hmm, ambivalent zullen we maar zeggen.
Mijn e23 staat rondom op alles wat onderstel heet op Meyle spullen en ik ben nog steeds niet af van kleine trillingen.
Nu is een e23 met een gewicht alla Imca Marina en een stuurinrichting van een Alpenkreuzer voortent (zoveel stangen..) niet echt easy om het ECHT goed te krijgen, maar mega enthousiast...nou nee.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Ervaringen Meyle?

Post by gerrit323 »

Ik dacht dat Peter ook niet zo te spreken was over Meyle ..
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Ervaringen Meyle?

Post by uwbuurman »

nope, peter heeft zijn cabrio op Meyle onderstelrubbers staan, alles in de HD variant. Is ook al weer ruim geloof ik.

Zelf heb ik een Meyle visco op de E30 cabrio, evenals een Meyle brandstofpomp en dat is tot op heden prima spul. Is ook wat anders dan rubber uiteraard.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Ervaringen Meyle?

Post by Jeroen »

Ik ben bang dat hun rubber van WN kwaliteit is. En dat is dus niet best....
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Ervaringen Meyle?

Post by uwbuurman »

Help me dan even eraan te herinneren dat ik daar gaan kapotjes betrek...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Ervaringen Meyle?

Post by Peter V. »

Meyle is een no go voor mij nu.

Het complete onderstel voor (draagarmen, stabilisatie en silentbloc + spoorstangen) van Meyle genomen. Achter toevallig origineel.

De E30 is nu een vibratiebak na 1 jaar en net geen 6000 km. Ondertussen de silentblocs vervangen voor E36 M3 maar nog steeds trilling en zoekerig.
Nu ik van vakantie terug ben ga ik de spoorstangen compleet vernieuwen voor origineel. en dan alles wederom uitlijnen.

Het typische is dat je geen spelingen voelt bij controle met bandijzer. Alleen heel slap rubber.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Ervaringen Meyle?

Post by Jeroen »

Yep, dat is wel mijn gevoel. Daarom zal er in je draagarmen niet zoveel winst zitten want daar zit eigenlijk geen rubber in, vooral in de achterste draagarmrubbers en de stabirubbers gok ik. Die draagarmrubbers heb je al massieve voor, dan wordt het tijd voor de stabirubbers. Op de auto van Tamara is het net andersom, zijn de stabirubbers origineel BMW, die gaat dus andere draagarmrubbers krijgen en dan idd gelijk de gecentreerde massieve E36 exemplaren die jij ook hebt. Ik heb bij de 320iS de excentrische massieve gevallen geplaatst voor iets meer negatief camber maar dat biedt voor cabrio of compact geen toegevoegde waarde.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Ervaringen Meyle?

Post by Peter V. »

Het gevoel bij de E30 tot 70 km/h is goed. Hierboven dan krijg je een vibratie en het gevoel dat je achterzijde balanceert op een bal (zoekerig).

Mijn E34 had dit ook eens gehad toen Paulien een stoeprand had meegenomen met 50 Km/h. Dit euvel bleek na vervanging van de spoorstangen weg te zijn. (was ondertussen al weg 1500 euro verder voordat we hierachter kwamen).
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Ervaringen Meyle?

Post by Jeroen »

Tsja, maar wanneer veroorzaken spoorstangen, fuseekogels, draagarmen, stuurhuis etc problemen?
1. als ze krom zijn
2. als er speling op zit
3. als de uitlijning niet correct is

Het wil er bij mij niet in dat nieuwe draagarmen krom zijn. Als er dan ook geen speling op de kogels zit, zit er in een E30 draagarm niks dat problemen kan veroorzaken. Is de voorkant 'floppy' moet je het echt in de stabi of draagarmrubbers zoeken in mijn ogen.

Bij E21's zijn er wel wat aanvullende issues omdat de draagarm zelf ook 2 rubbers heeft als verbinding naar het chassis en naar de stabi, vandaar ook de gevoeligheid van een E21 voorwielophaninging, maar dat is bij een E30 niet het geval! Om het plaatje compleet te maken, bij een E21 is het onbekrachtigde stuurhuis dat in rubbers hangt ook nog een issue.

Of zie ik weer eens wat over het hoofd? :roll:
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Ervaringen Meyle?

Post by Peter V. »

Op zich heb je helemaal gelijk dus vandaar dat ik bij mijn E34 toen al 1500 euro verder was.

* Hier zijn toen eerst de velgen en uitlijning gedaan, geen resultaat.
* Omdat het gevoel echt aan de achterzijde was de dwarsdragerrubbers vervangen, geen resultaat.
* Hierna stabilisatie voorzijde, geen resultaat.


Omdat ik toen nog een setje spoorstangen had liggen deze eens gedaan en het was gelijk goed.
Iedere verandering had toen een nieuwe uitlijning gekregen dus vandaar de 1500 euro.

Maar bekeken op onze E30 ga ik als eerste de spoorstangen doen en een nieuwe uitijning. Dan zou ik alleen nog de voor draagarmen en kleine verbindingsstangen van de stabilisatiestang aan de voorzijde van Meyle hebben.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Ervaringen Meyle?

Post by Jeroen »

Nu zijn spoorstangen niet de duurste delen, maar als ze niet krom zijn en geen speling vertonen, mogen die geen verschil maken. Idem voor de stabilinkjes. Een goede uitlijner weigert pertinent om uit te lijnen als deze op één van deze delen speling aantreft. Ik zou eerst zelf even een check doen op spelingen. Even opkrikken (okee op de poetsbrug haha), wielen eraf en eens kijken met een krik onder de draagarm of er geen speling zit, bijv op een toplager.

Is dat allemaal okee, dan zou ik zorgen dat ik zeker wist dat de volgende verbindingen absoluut schoon zijn:
- remschijven tegen de wielnaaf
- velgbed tegen de remschijven

Met name vibraties kunnen uit veel hoeken komen. Ik heb al zat gezien, geoxideerd velgbed, uitstekend imbusboutje van de remschijf, lichte hoogteslag in de velg of in de band (!!), onbalans in de velg. Als je de wielen er dan toch af hebt, laat ze dan even door een specialist op het balanceerapparaat leggen. Ook een kromme velg/band combi krijg je best naar nul gebalanceerd, maar dat betekent niet dat je er niks van voelt.

Ofwel, je kunt zelf eerst nog eea doen maar je hebt ook even een vertrouwd bedrijf nodig voor balanceren en uitlijning controleren.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Ervaringen Meyle?

Post by Peter V. »

De banden/velg combi laat ik ook nog opnieuw bekijken uiteraard.

Speling is niet voelbaar (had ik al gecheckt) je heb ook gelijk dat het puur kogelgewrichten zijn en als deze speling vrij zijn is dat goed.

De pasvorm van schijf/naaf/velg zijn allen brandschoon en ook gecheckt.
Zelfs gekeken naar gebroken veren. Dempers rondom zijn 6000 km geleden vervangen door origineel M-technic BMW.

Een set originele spoorstangen voor de E30 318i zonder stuurdemper zijn nu 137 euro (valt mee inderdaad).
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1449
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Ervaringen Meyle?

Post by raymondw »

Ik heb als 'tryout' de bovenste draagarmen van de E28S door Meyle HD's vervangen. Dit was onderdeel van een grote revisie van de voorwielophanging die het trillen niet oploste. Maar na het vervangen van de oude B6 dempers door nieuwe exemplaren is de E28S trillingsvrij. Dat is goed te zien op dit filmfragment. Deze draagarmen zitten er nu ruim 5k km op en tot op heden geen problemen; desalniettemin zou ik niet zomaar meer MeyleHD toepassen. De A6 heeft ook een paar MeyleHD draagarmen en zijn toch wat rommeliger. Maar in beide gevallen is dat veel minder dan de 30k tot 40k km waarbij volgens veelrijdens op e34.nl en e39forum.de MeyleHD's defect beginnen te raken...... De algemene tendens is dus slecht; ik voeg van laatst iemand in E39/E34 kringen. Van hem kreeg ik de volgende uitspraak: "Meyle HD = Marketing", ofwel slechte kwaliteit.

Ik stond afgelopen winter bijna op het punt om een set nieuwe draagarmen voor de E39/2 te kopen. Zoals Jeroen al aangaf is OE BMW aan de prijs geworden en dan zoek je alternatieven. Deze kwam ik tegen op http://www.car-parts24.com/

Een complete set Lemforder voor iets meer dan 400 Euro incl BTW; na het vervangen van de voorbanden en het reviseren van de remklauwen heb ik geen last meer van trillingen in de E39/2 dus deze actie bleek achteraf overbodig, maar als het nodig is, dan bestel ik ze wel bij onze Oosterburen; heb ik meteen het voordeel van een lagere BTW.

MeyleHD is mij toch te twijfelachtig geworden, dus dat gaat hem niet meer worden maar de twee draadarmen op de E28 laat ik rustig zitten..... totdat ze defect raken en ik ben benieuwd wanneer. Voor de E28S en de E34S zal ik OE BMW blijven toepassen. Voor de daily is aftermarket Lemforder (is OE leverancier) goed genoeg.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2419
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Ervaringen Meyle?

Post by Thegs »

Op het E34 forum ook veel gelezen over Meyle en Meyle HD. Alleen maar slechte reacties en in no time weer speling op het onderstel.

Overigens heb ik destijds zelf een chinese set gekocht omdat de hele auto geen drol heeft gekost. Maar eerlijk is eerlijk, na 20k is dat ook gewoon weer op.

Ik heb veel goede dingen gelezen over het OEM alternatief, zoals Raymond al aangeeft is dat Lemforder. Zodra ik een deel moet wisselen aan de E38 (wat bij voorbaat van goede kwaliteit moet zijn i.v.m. het gewicht) dat wordt dat voor mij het merk.
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
Post Reply