slecht starten bij olietemperatuur van 40°C 323I
slecht starten bij olietemperatuur van 40°C 323I
Bij koude motor start deze altijd zonder problemen. mist soms een paar cilinders maar is direct in orde.
Bij warme motor naa 5 min stilstaan wilt ze echter niet meer starten.
Na elke keer 10 keer proberen met tussepause is hij weer vertrokken en draait dan bijna direkt perfect.
En wat is jullie verbruik met een orginele 323I?
mss verzuipt ze elke keer.
wat kan dit zijn. thanks bij voorbaat.
Bij warme motor naa 5 min stilstaan wilt ze echter niet meer starten.
Na elke keer 10 keer proberen met tussepause is hij weer vertrokken en draait dan bijna direkt perfect.
En wat is jullie verbruik met een orginele 323I?
mss verzuipt ze elke keer.
wat kan dit zijn. thanks bij voorbaat.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29996
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: slecht starten bij olietemperatuur van 40°C 323I
Je zou eens wat uitlaatgas metingen kunnen doen in de verschillende situaties, om te kijken wat de motor doet en of deze in bepaalde stadia te rijk of te arm loopt. Eenmaal lopend loopt de auto netjes en vlot door de toeren heen?
Ik denk zelf het eerst aan lekkende injectoren. Als je de motor uit zet staat het brandstofsysteem nog onder volle druk en lekkende injectoren kunnen er dan voor zorgen dat de verbrandingskamers zich goeddeels vullen met brandstof. In die situatie is het lastig starten. Staat de auto dan enige tijd dan is de brandstof wel weer ten dele verdampt of weggesijpeld, en met wat startpogingen is er ook wel weer wat lucht toegevoegd waardoor de auto uiteindelijk wel weer start.
Een soms wat aarzelende koudstart is daarmee ook verklaard: het leeglopen van brandstofleidingen of het afnemen van de druk op het systeem maakt dat er even tijd nodig is voordat alle injectoren weer de juiste hoeveelheid brandstof geven.
Het kan goed zijn om eens wat CO metingen te gaan doen ter bevestiging. Zwarte uitlaatdampen bij een warme start zijn ook al een goede indicatie dat er teveel brandstof aanwezig is natuurlijk.
Zijn er nog mensen die een andere link zien, bijv met de warmdraairegelaar?
Ik denk zelf het eerst aan lekkende injectoren. Als je de motor uit zet staat het brandstofsysteem nog onder volle druk en lekkende injectoren kunnen er dan voor zorgen dat de verbrandingskamers zich goeddeels vullen met brandstof. In die situatie is het lastig starten. Staat de auto dan enige tijd dan is de brandstof wel weer ten dele verdampt of weggesijpeld, en met wat startpogingen is er ook wel weer wat lucht toegevoegd waardoor de auto uiteindelijk wel weer start.
Een soms wat aarzelende koudstart is daarmee ook verklaard: het leeglopen van brandstofleidingen of het afnemen van de druk op het systeem maakt dat er even tijd nodig is voordat alle injectoren weer de juiste hoeveelheid brandstof geven.
Het kan goed zijn om eens wat CO metingen te gaan doen ter bevestiging. Zwarte uitlaatdampen bij een warme start zijn ook al een goede indicatie dat er teveel brandstof aanwezig is natuurlijk.
Zijn er nog mensen die een andere link zien, bijv met de warmdraairegelaar?
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29996
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: slecht starten bij olietemperatuur van 40°C 323I
Oh en verbruik, ik denk ca 1:9 gemiddeld? Automaat zal iets meer brandstof lusten.
Regards/groeten, Jeroen
Re: slecht starten bij olietemperatuur van 40°C 323I
ik heb de Co afgesteld op 1.5
ook heb ik alle injectoren er uit gehaald en de leidingen terug gedemonteerd. daarna de benzinepomp overbrugd en de dikke schotel van de k jet opgehoffen.
ik zag alle injectoren spuiten maar lekken kan ik mij niet herinneren of is er een andere procedure om dit te testen.
verbruik zit ik toch aan een kleine 15 liter per 100 km wat veel te veel is.
ook heb ik alle injectoren er uit gehaald en de leidingen terug gedemonteerd. daarna de benzinepomp overbrugd en de dikke schotel van de k jet opgehoffen.
ik zag alle injectoren spuiten maar lekken kan ik mij niet herinneren of is er een andere procedure om dit te testen.
verbruik zit ik toch aan een kleine 15 liter per 100 km wat veel te veel is.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: slecht starten bij olietemperatuur van 40°C 323I
Dit lijkt op hetzelfde startprobeem wat ik bij Walter heb gezien. Het warme starten, liever gezegd niet starten levert een flinke benzinelucht op zoals een verzopen motor.
Hier lijkt het op dat de thermoswitch in het thermostaathuis kapot is en dat de warme motor toch een injectie van de koudstartinjecteur krijgt. Als ze dus niet gelijk aanslaat dan ben je ze aan het verzuipen.
Als je de volgende maal dit heb dan moet je er maar eens een bougie uitdraaien en kijken of ze nat is van benzine.
Hier lijkt het op dat de thermoswitch in het thermostaathuis kapot is en dat de warme motor toch een injectie van de koudstartinjecteur krijgt. Als ze dus niet gelijk aanslaat dan ben je ze aan het verzuipen.
Als je de volgende maal dit heb dan moet je er maar eens een bougie uitdraaien en kijken of ze nat is van benzine.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29996
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: slecht starten bij olietemperatuur van 40°C 323I
Hele goede mogelijkheid dan!
Regards/groeten, Jeroen
Re: slecht starten bij olietemperatuur van 40°C 323I
ik heb de bougies eruit gedraait en deze zijn dan idd nat.
ontstekking is dan ok reeds getest.
Koudstart injector heb ik afgekoppeld en gecontroleerd op een lekken door ook de benzinepomp te overbruggen en met een draadje de injector te bedienen.
deze spoot elke keer een mooie wolk benzine en lekte niet als ik het draadje losliet.
iemand een ander idee???? thanks
ontstekking is dan ok reeds getest.
Koudstart injector heb ik afgekoppeld en gecontroleerd op een lekken door ook de benzinepomp te overbruggen en met een draadje de injector te bedienen.
deze spoot elke keer een mooie wolk benzine en lekte niet als ik het draadje losliet.
iemand een ander idee???? thanks
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29996
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: slecht starten bij olietemperatuur van 40°C 323I
Nu niet twee dingen door elkaar halen
Mijn suggestie: na-lekken van de 6 normale injectoren
Peter z'n suggestie: de koudestart injector wordt onnodig bediend bij warme motor (door een defecte thermotijdschakelaar)
In beide gevallen heb je natte bougies natuurlijk. Wat je kunt proberen: kijken of de koudestart injector wordt bediend bij de warme start, zo ja dan is waarschijnlijk de thermotijdschakelaar defect. Wordt deze niet bediend dan kom je toch uit bij de normale injectoren.
Mijn suggestie: na-lekken van de 6 normale injectoren
Peter z'n suggestie: de koudestart injector wordt onnodig bediend bij warme motor (door een defecte thermotijdschakelaar)
In beide gevallen heb je natte bougies natuurlijk. Wat je kunt proberen: kijken of de koudestart injector wordt bediend bij de warme start, zo ja dan is waarschijnlijk de thermotijdschakelaar defect. Wordt deze niet bediend dan kom je toch uit bij de normale injectoren.
Regards/groeten, Jeroen
Re: slecht starten bij olietemperatuur van 40°C 323I
Perfect volgende week eens testen.
Denk dan toch dat mijn probleem in de gewone injectoren zit.
heb hiervoor ook een keer problemen gehad met mijn oliedruk en dit dan idd wijzen van benzine bij de olie terwijl alles inorde was.
Hebben lekkende injectoren dan ook invloed op het verbruik?
thanks !!!!!
Denk dan toch dat mijn probleem in de gewone injectoren zit.
heb hiervoor ook een keer problemen gehad met mijn oliedruk en dit dan idd wijzen van benzine bij de olie terwijl alles inorde was.
Hebben lekkende injectoren dan ook invloed op het verbruik?
thanks !!!!!
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29996
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: slecht starten bij olietemperatuur van 40°C 323I
Als ze lekken zal het nevelbeeld ook niet heel bijzonder zijn (heel cru gezegd staan ze dan meer te pissen), met als gevolg dat je 'm rijker moet zetten om nog een beetje verbranding te krijgen. Dan krijg je 'm best aardig lopend, maar dan krijg je wel een oplopende hoeveelheid koolwaterstof gassen (HC). Een goede garage zou je dan bij de laatste APK hebben gewezen op een hoge HC bij de verplichte viergastest wat een indicator is voor een onvolledige verbranding.
Problemen met je oliedruk kan bijv doordat je olie te dun en te schraal wordt door de vervuiling met overmatige hoeveelheden benzine. Maar misschien kun je 'problemen met de oliedruk' even uitleggen. Je kunt 100 verschillende problemen met oliedruk bedenken!
Problemen met je oliedruk kan bijv doordat je olie te dun en te schraal wordt door de vervuiling met overmatige hoeveelheden benzine. Maar misschien kun je 'problemen met de oliedruk' even uitleggen. Je kunt 100 verschillende problemen met oliedruk bedenken!
Regards/groeten, Jeroen
Re: slecht starten bij olietemperatuur van 40°C 323I
morge ga ik de injectoren en de koudstart nog eens controleren. idd ik heb de wagen iets rijker gezet om hem goed te laten draaien.
probleem oliedruk zie pagina 1 datum 24 april.
thanks !!!
probleem oliedruk zie pagina 1 datum 24 april.
thanks !!!
Re: slecht starten bij olietemperatuur van 40°C 323I
6 nieuwe injectoren geplaatst zonder resultaat.
koudstart in in orde.
iemand nog een ander idee?????
koudstart in in orde.
iemand nog een ander idee?????
Re: slecht starten bij olietemperatuur van 40°C 323I
compressie meten,misschien te laag??
Re: slecht starten bij olietemperatuur van 40°C 323I
12 a 13 bar per cilinder.
als ze warm staat trekt ze echt wel door dus dat is het probleem niet.
als ze warm staat trekt ze echt wel door dus dat is het probleem niet.