uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E30 325iA cabriolet 1987
16" en 205/50 erop inderdaad. Ik denk dat het onderstel na 240k km en 27 jaar inderdaad vermoeiingsverschijnselen vertoont. Het is echt nodig het hele onderstel op te knappen, binnen een jaar of twee. (Stiekem wel eerder, eigenlijk deze winter, maar dat past niet bij de 323i)
Zoals die van Gerrit staat, vind ik erg mooi, zowel de hoogte als geheel en de hoogte voor/achter. Maar voor comfort denk ik dat het wellicht laag is. Ik wil met de kindjes erbij, die steeds zwaarder/groter worden, ook lekker kunnen toeren.
Zoals die van Gerrit staat, vind ik erg mooi, zowel de hoogte als geheel en de hoogte voor/achter. Maar voor comfort denk ik dat het wellicht laag is. Ik wil met de kindjes erbij, die steeds zwaarder/groter worden, ook lekker kunnen toeren.
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Koos,
ik heb precies hetzelfde probleem, voor staat mijn cabrio te hoog. Dat is een wens die ik binnenkort wil gaan aanpakken.
het wordt nu binnenkort toch echt tijd voor een cabrio meeting
groeten loentje
ik heb precies hetzelfde probleem, voor staat mijn cabrio te hoog. Dat is een wens die ik binnenkort wil gaan aanpakken.
het wordt nu binnenkort toch echt tijd voor een cabrio meeting

groeten loentje
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12122
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Jij doet het voorstel dus ik zie het topic wel komen. Zet maar iets in elkaar.loentje wrote:Koos,
het wordt nu binnenkort toch echt tijd voor een cabrio meeting![]()
groeten loentje

Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29936
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Ik kan nog wel een rode E30 cabrio afstoffen voor zo'n uitje!
Regards/groeten, Jeroen
Re: E30 325iA cabriolet 1987
en wij kunnen nog wel een zwarte e30 regelen:p
Groeten Julian Koster
1982 320/6 e21 baur polaris
1985 520i e28 alpineweiss
1982 320/6 e21 baur polaris
1985 520i e28 alpineweiss
Re: E30 325iA cabriolet 1987
ok, dan ga ik eens kijken wat ik kan doen
Groeten loentje

Groeten loentje
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E30 325iA cabriolet 1987
En vanavond liep ik de garage in. Weer druppen onder de cabrio. Zucht. Weer KVS. Zucht, GVD, Diverse ziektes, die je niet moet hebben. Het zal toch niet weer de radiateur zijn, maar dat kan niet met mijn hufterproofaanvaarbeveiliging, maar waar komt het dan vandaan? Maar goed het was half 10, ik was moe. Dus gewoon in huis gegaan, tv aan. 15 minuten later had ik de zooi gedemonteerd en lag ik onder de cabrio.
Radiateur is heel, althans geen lamellen stuk, geen aanvaring met de vin gehad.
De lekkage zit aan de slang van het thermostaathuis naar de onderzijde van de radiateur, dus het gekoelde water dat retour gaat. of het de slangenklem was, ik heb geen idee. Ik heb m om gewisseld met een smallere, origineel BMW. Nu maar eens kijken. Moest ongeveer 20 à 30 cc bijvullen, hij stond tussen min en max in. Koude motor uiteraard.
Hoop dat het nu is opgelost, maar wat me verbaast is dat er 3k km niets lekt en dan ineens weer. Vreemd en ik heb er de tyfus over in.
Radiateur is heel, althans geen lamellen stuk, geen aanvaring met de vin gehad.
De lekkage zit aan de slang van het thermostaathuis naar de onderzijde van de radiateur, dus het gekoelde water dat retour gaat. of het de slangenklem was, ik heb geen idee. Ik heb m om gewisseld met een smallere, origineel BMW. Nu maar eens kijken. Moest ongeveer 20 à 30 cc bijvullen, hij stond tussen min en max in. Koude motor uiteraard.
Hoop dat het nu is opgelost, maar wat me verbaast is dat er 3k km niets lekt en dan ineens weer. Vreemd en ik heb er de tyfus over in.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29936
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Kan 't me levendig voorstellen, maar slangenklem is heel goed mogelijk... laten we hopen dat 't weer over is!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Voor sommigen was het bekend, vorig jaar ben ik bij Auto Molenaar geweest omdat ze aan de automaatbak zouden werken. De auto is er in het begin van 2012 geweest om de olielekkae van de bak op te lossen en ook te kijken naar het probleem van het in de vrijloopgooien van de bak, als ik boven de 160km/h rijd. De lekkage was de eerste keer keurig opgelost, maar tegen een hogere prijs dan de inschatting vooraf was, voor beide problemen. Mar ik was echt in de veronderstelling dat beide problemen waren opgelost, gevraagd of dat zo was en alles was in orde... dus betaald. Overigens, ik heb vrijdag 's morgens gebeld wanneer de auto klaar was en ik kon wel komen om een uur of 3. Dus ik was er in de middag, half 4. Vervolgens hebben ze mij en mijn maat die me bracht, vanuit Leeuwarden doodleuk tot HALF ACHT!!! laten wachten... Ze waren nog niet klaar. Een of andere niet Nederlandssprekende oostblokker was lekker op zijn elf en dertigst aan het aanklooien om de uitlaat vast te zetten en de olie en ATF weer bij te vullen. Ik had de pest in, maar mij was verzekerd dat de bak weer top was, dus dan maakt het niet zoveel uit.
Vanuit Heerhugowaard was het even rijden om op een plek te komen waar ik sneller kon dan 160km/h. Gelijk geconstateerd dat het probleem niet was opgelost. Gebeld en de reactie was: "huh, weet ik niets van, hij lekte olie en dat hebben we opgelost. Maar kom gerust terug dan kijken we er naar." Balen, maar goed, het was niet anders, maar ik heb veel geld betaald voor een halve reparatie. Het was vrijdagavond laat inmiddels dus ik ben niet terug gegaan.De auto heb ik gebruikt het hele seizoen, was klaar met de lange wachttijden en het niet opschieten van Molenaar dus ben er niet eerder dan in oktober weer geweest.
In oktober hebben we afgesproken hoe we het probleem gingen aanpakken. Zij zouden een deel van de kosten voor hun rekening nemen, immers de tweede keer uitbouwen etc was niet mijn schuld. Omdat de oorzaak van het probleem niet goed te bepalen was (zeg maar helemaal niet) moest de hele bak er weer onder vandaan en zou deze volledig uitelkaar moeten. Maar dat was de eerste keer ook gebeurd en ik had er geen vertrouwen in dat dat goed zou komen. Ik had zelf een ruilbakje liggen, ook een 4HP22, maar van een M40 motor. De bak, afgezien van het belhuis lijkt me hetzelfde, dus heb ik gevraagd of ze het brein wilden omwisselen om te kijken of daar wat mee aan de hand was. Daarnaast heb ik gevraagd de auto APK te keuren, hij stond er toch.
Twee weken later gebeld waar de auto bleef. "Niet klaar..." een week later weer, "nee, erg druk..."" nog een week later heb ik gebeld: "Is de auto inmiddels gekeurd, dan haal ik m NU op..." De APK zat erop en het brein was gewisseld. Dus ik ben naar Heerhugowaard gereden, moets wederom 2 uur wachten en toen kwam de vraag: "Of wilde je 'm nu meenemen?? Dacht dat je even kwam kijken...". Uiteindelijk hebben ze de auto van de brug gereden en heb ik 'm meegenomen.
Dit verhaal heb ik hier nog nooit gepost, het kan gewoon mijn ervaring zijn met een garage waar anderen wel graag komen en waar gewoon goed werk wordt geleverd. Ik ben er niet op uit iemand zwart te maken, om iemand onderuit te halen. Maar ik kom er niet weer, dat mag duidelijk zijn.
Recent heb ik contact gehad met ZF in Duitsland. Die vertelden met dat er wel degelijk verschil was tussen de M20 en de M40 4HP22 bakken. Intern zitten er meer of minder lamellen en er zijn wat veertjes die strakker of slapper staan afgesteld. Kortom, niet wijs de breinen uit te ruilen. Ik verkeerde in veronderstelling dat ik dus al een seizoen rij met het verkeerde brein en wilde dat terug zetten voor de Eiffeltrip. Inmiddels heb ik de auto al twee keer Duitsland ingejaagd dit jaar en een derde keer wilde ik de bak goed hebben.
Daarom heb ik afgelopen week de cabrio omhoog gegooid met de intentie de boel terug te ruilen. Bak open gemaakt en ruilbak ook en net voor ik wilde gaan demonteren zak ik in de ruilbak dit staan:

Dat verbaasde me want er zouden onderdelen van de '86 er cabrio in moeten zitten. Alles gecontroleerd en daarna mijn eigen. Er blijkt dus helemaal niets omgezet te zijn, mijn bak bevat alleen onderdelen van 1986 en de ruilbak van 1991. Met andere woorden, de kaffers van Molenaar hebben niets gedaan behalve een APK van heel veel geld. Daarom meld ik dit verhaal hier nu wel. Om te waarschuwen, want ik ben, plat gezegd, gewoon twee keer verneukt door Auto Molenaar uit Heerhugowaard.
Ik zal verdere stappen ondernemen om mijn bak gerepareerd te krijgen, maar wel bij een goed bedrijf.
Vanuit Heerhugowaard was het even rijden om op een plek te komen waar ik sneller kon dan 160km/h. Gelijk geconstateerd dat het probleem niet was opgelost. Gebeld en de reactie was: "huh, weet ik niets van, hij lekte olie en dat hebben we opgelost. Maar kom gerust terug dan kijken we er naar." Balen, maar goed, het was niet anders, maar ik heb veel geld betaald voor een halve reparatie. Het was vrijdagavond laat inmiddels dus ik ben niet terug gegaan.De auto heb ik gebruikt het hele seizoen, was klaar met de lange wachttijden en het niet opschieten van Molenaar dus ben er niet eerder dan in oktober weer geweest.
In oktober hebben we afgesproken hoe we het probleem gingen aanpakken. Zij zouden een deel van de kosten voor hun rekening nemen, immers de tweede keer uitbouwen etc was niet mijn schuld. Omdat de oorzaak van het probleem niet goed te bepalen was (zeg maar helemaal niet) moest de hele bak er weer onder vandaan en zou deze volledig uitelkaar moeten. Maar dat was de eerste keer ook gebeurd en ik had er geen vertrouwen in dat dat goed zou komen. Ik had zelf een ruilbakje liggen, ook een 4HP22, maar van een M40 motor. De bak, afgezien van het belhuis lijkt me hetzelfde, dus heb ik gevraagd of ze het brein wilden omwisselen om te kijken of daar wat mee aan de hand was. Daarnaast heb ik gevraagd de auto APK te keuren, hij stond er toch.
Twee weken later gebeld waar de auto bleef. "Niet klaar..." een week later weer, "nee, erg druk..."" nog een week later heb ik gebeld: "Is de auto inmiddels gekeurd, dan haal ik m NU op..." De APK zat erop en het brein was gewisseld. Dus ik ben naar Heerhugowaard gereden, moets wederom 2 uur wachten en toen kwam de vraag: "Of wilde je 'm nu meenemen?? Dacht dat je even kwam kijken...". Uiteindelijk hebben ze de auto van de brug gereden en heb ik 'm meegenomen.
Dit verhaal heb ik hier nog nooit gepost, het kan gewoon mijn ervaring zijn met een garage waar anderen wel graag komen en waar gewoon goed werk wordt geleverd. Ik ben er niet op uit iemand zwart te maken, om iemand onderuit te halen. Maar ik kom er niet weer, dat mag duidelijk zijn.
Recent heb ik contact gehad met ZF in Duitsland. Die vertelden met dat er wel degelijk verschil was tussen de M20 en de M40 4HP22 bakken. Intern zitten er meer of minder lamellen en er zijn wat veertjes die strakker of slapper staan afgesteld. Kortom, niet wijs de breinen uit te ruilen. Ik verkeerde in veronderstelling dat ik dus al een seizoen rij met het verkeerde brein en wilde dat terug zetten voor de Eiffeltrip. Inmiddels heb ik de auto al twee keer Duitsland ingejaagd dit jaar en een derde keer wilde ik de bak goed hebben.
Daarom heb ik afgelopen week de cabrio omhoog gegooid met de intentie de boel terug te ruilen. Bak open gemaakt en ruilbak ook en net voor ik wilde gaan demonteren zak ik in de ruilbak dit staan:

Dat verbaasde me want er zouden onderdelen van de '86 er cabrio in moeten zitten. Alles gecontroleerd en daarna mijn eigen. Er blijkt dus helemaal niets omgezet te zijn, mijn bak bevat alleen onderdelen van 1986 en de ruilbak van 1991. Met andere woorden, de kaffers van Molenaar hebben niets gedaan behalve een APK van heel veel geld. Daarom meld ik dit verhaal hier nu wel. Om te waarschuwen, want ik ben, plat gezegd, gewoon twee keer verneukt door Auto Molenaar uit Heerhugowaard.
Ik zal verdere stappen ondernemen om mijn bak gerepareerd te krijgen, maar wel bij een goed bedrijf.
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 10:06 pm, edited 1 time in total.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11875
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Zo...dat is puur bedrog.
Zelf heb ik een keer een auto verhandeld die langdurig bij Molenaar in onderhoud is geweest. Daar had ik facturen van...heel verschrikkelijk, alles wordt met een vork geteld.
Gewoon standaard oliebeurtje en een filtertje liep al snel richting 200+
Aan de andere kant ook wel eens wat daar gekocht (parts), en met name door Molenaar zelf uitstekend en correct geholpen.
Zelf heb ik een keer een auto verhandeld die langdurig bij Molenaar in onderhoud is geweest. Daar had ik facturen van...heel verschrikkelijk, alles wordt met een vork geteld.
Gewoon standaard oliebeurtje en een filtertje liep al snel richting 200+
Aan de andere kant ook wel eens wat daar gekocht (parts), en met name door Molenaar zelf uitstekend en correct geholpen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Tja Ite, daarom eerst ook niet mijn verhaal gedaan, ik weet dat er veel tevreden klanten zijn en dat met name Marco erg z'n best doet. Maar als het zo gaat als beschreven, dan ben ik wel klaar.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12122
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Dat is weer een verhaal waar je niet vrolijk van wordt. Je zegt het wel absoluut juist want er zijn mensen die zeker daar heel goed behandeld worden.
Ik ben er eenmaal geweest om naar de Fjordblauwe 323i te gaan kijken (staat er trouwens nog steeds). Eerst gebeld en tijd afgesproken omdat ik ook graag een testrit wilde rijden.
Daar aangekomen wist men van niets. De auto kon ik in de loods bekijken (strak geparkeerd tussen de rest) en van een testrit was al helemaal geen sprake. Er werd letterlijk gezegd dat als ze hem iedere keer moesten klaarzetten voor mensen die dat wilde dat ze er een dagtaak aan hadden.
Maar per saldo ben je dus een flinke zak geld lichter en eigenlijk nog dezelfde problemen.
Ik ben er eenmaal geweest om naar de Fjordblauwe 323i te gaan kijken (staat er trouwens nog steeds). Eerst gebeld en tijd afgesproken omdat ik ook graag een testrit wilde rijden.
Daar aangekomen wist men van niets. De auto kon ik in de loods bekijken (strak geparkeerd tussen de rest) en van een testrit was al helemaal geen sprake. Er werd letterlijk gezegd dat als ze hem iedere keer moesten klaarzetten voor mensen die dat wilde dat ze er een dagtaak aan hadden.
Maar per saldo ben je dus een flinke zak geld lichter en eigenlijk nog dezelfde problemen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29936
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Pffff wat waardeloos zeg! Het bedrijf bestaat al een lange tijd en bekend zijn idd de verhalen van 'nog niet klaar' of dat men niet voorbereid is om de gemaakte afspraken na te komen, maar dit slaat alles. En heel eerlijk, ik heb nog geen positieve ervaringen uit eerste hand mogen vernemen. Wat jouw versnellingsbak betreft, die zou ik idd rechtstreeks via ZF dan wel via een door ZF aanbevolen bedrijf laten aanpakken.
Zo kom je natuurlijk nooit van het gezeur af, terwijl er genoeg leed geleden is en er genoeg tijd, moeite en geld in zit!
Zo kom je natuurlijk nooit van het gezeur af, terwijl er genoeg leed geleden is en er genoeg tijd, moeite en geld in zit!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Vandaag een "Gerritje" gedaan, of te wel een cruisecontrol ingebouwd. Een originele, type I, straight fit. Mooi om te zien dat alles is voorbereid en zo past. Werkt ook perfect, ik ben er blij mee!
Daarnaast eindelijk een leren handremhoes gevonden.ook een originele en niet zo' skai edition ding, nee, het leer. Staat ook mooi. Langzaamaan komen we verder!
Daarnaast eindelijk een leren handremhoes gevonden.ook een originele en niet zo' skai edition ding, nee, het leer. Staat ook mooi. Langzaamaan komen we verder!