Ontsteking-advies gevraagd!

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
hen123drik
Upcoming E21 fanatic

Ontsteking-advies gevraagd!

Post by hen123drik »

Hoi,

Sinds gisteren start de bmw e21 316 ineens niet meer. Van de ene op de andere dag is het probleem opgetreden. De startmotor werkt en draait de motor rond, de brandstof relais gaan open alleen na wat testen ben ik er achter gekomen dat er geen vonk is. Om het probleem op te lossen heb ik de verdeelkap, de bobine, de ontstekingsmodule en de bobinekabels met een andere 316 uitgewisseld en getest. Wat blijkt; de bobine, de verdelerkap, de rotor, de stroomverdeler, de bougiekabels en de onstekingsmodule zijn oké want die werken op de andere bmw allemaal prima. Waar moet ik het probleem zoeken? er zijn geen zekeringen doorgebrand in het motorcompartiment. Heb ik een kapotte kabelboom? En heeft iemand ervaring en tips met het snel opsporen/uitsluiten van een kapotte kabel? (ik heb niet zo'n goed zicht op wat welke kabel nu doet en waar ze vandaan komen en naar toe gaan).

Alvast hartelijk bedankt!

Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Re: Ontsteking-advies gevraagd!

Post by Peter V. »

Jij geeft aan verschillende zaken te hebben gewisseld maar om dan aan te geven dat je stroomverdeler goed is kan niet.

De bobine, kabels, verdeelkap en rotor zijn dus goed alsmede de regelaar die op het zijscherm zit.

Dan blijft er maar 1 ding over en dat is de impulsgever in de verdeler. Ik heb dit zelf ook al eens gehad. Neem van die andere 316 maar eens de gehele verdeler eruit en plaats die dan is het over.

Wel goed kijken naar de merktekens.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
hen123drik
Upcoming E21 fanatic

Post by hen123drik »

Peter,

Bedankt voor het advies. Ik heb de stroom verdeler uit mijn eigen bmw gehaald en compleet aangesloten op de andere bmw (alleen niet in de motor gestoken) en deze met een boormachine rondgedraaid terwijl hij op contact stond. Ik kreeg toen wel goede vonken uit de bobine. Ik had geredeneerd dat ik dan de stroomverdeler en de impulsgever uit kan sluiten. Is die redenering niet goed? want dan moet ik het compleet gaan wisselen.
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP

Post by Peter V. »

Bij de bewuste 316 welke geen vonk geeft heb je dus de complete verdeler van een andere middels een boormachine getest? Als deze dan vonk geeft en de verdeler in de niet startende geeft geen vonk dan lijkt het me duidelijk dat de verdeler uit de niet startende het probleem is....... Of begrijp ik je verhaal verkeerd?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

hberix
Newbee
My E21(s): E21 315 bwj aug. 1982

Post by hberix »

Meten is weten, om uit te sluiten of iets aan de voeding naar de bobine is kun je met een muiltimeter de spanning op de bobine meten als de auto op contact staat. Heb je geen multimeter dan kun je de spanningvoerende draad (15) aan de bobine los maken en even een kabel trekken van de + accu naar de bobine. Dan een bougiekabel lostrekken en een (reserve) bougie er in stoppen en de bougie aan massa leggen! Vervolgens proberen met starten of er vonk aanwezig is.

Reactie op bovenstaand: als je de verdeler met de boormachine rond laat draaien kun je het beste even 4 bougies op de kabels (die uit de verdeler komen) aansluiten en op massa leggen. Laat de verdeler dan rond draaien en kijk of alle bougies achtereenvolgens vonken. Als dat zo is dan zijn jouw gehele ontstekings attributen in orde.
:logospin
hen123drik
Upcoming E21 fanatic

Post by hen123drik »

@Peter V. : mijn conclusie was inderdaad dat alle onstekingsattributen werken (zichzelf hebben gerepareerd ofzo?)

@Hberix: Ik heb er inmiddels zo veel aan verdraaid dat ik hem nu helemaal niet meer op tijd krijg, Morgen gaat het verhaal verder en dan ga ik eens kijken of hij het nog steeds doet én of ze weer aan wil slaan.

Tot nu toe alvast bedankt voor alle reacties, ik laat jullie weten of het gelukt is. Wat dan de oorzaak geweest kan zijn? geen flauw idee...
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP

Post by Peter V. »

Even terug naar de basis dan.

Zorg dat je motorblok zodanig staat dat alles op 1e cylinder BDP staat. (merkteken bij de krukaspoelie) Het beste is om dan te controleren of ook beiden kleppen gesloten zijn (inlaat/uitlaat). Je kan anders 360 graden verkeerd staan.
Hierna heb je de verdeler in de hand en zorg je dat de rotor met zijn contact ongeveer 3,5 cm linksom gedraaid staat t.o.v. merkteken op de verdeler. Hierna plaats je de verdeler in de motor (door de schuine vertanding zouden dan de merktekens tegenover elkaar moeten komen). Dan staat alles in de basis goed en zou de motor al netjes moeten draaien.
Gr Peter V.

hen123drik
Upcoming E21 fanatic

Post by hen123drik »

Bedankt voor de tip. Vandaag een kleine 2 uur bezig geweest en op de een of andere manier loopt ie weer perfect zonder dat ik iets vervangen of gemaakt heb... Het gebeurt niet vaak maar blijkbaar kunnen bmw's zichzelf, met een klein beetje hulp, repareren. Het BDP hadden we ook al bepaald en aan de hand daarvan hebben we toen de auto eenmaal liep de ontsteking netjes afgesteld met behulp van een stroboscoop. Echter blijkt de auto toch net een tikje lekkerder te lopen als ie iets vroeger staat (dus de merktekens staan dan niet exact tegenover elkaar). misschien omdat ie op gas loopt?

Enfin, het belangrijkste is dat de auto het weer doet zoals ie het hoort te doen.
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP

Post by Peter V. »

Mooi zo.

Houd de motortemperatuur in de gaten. Een ontsteking die wat vroeger staat in combinatie met LPG kan een wat warmere verbranding geven.
Gr Peter V.

hen123drik
Upcoming E21 fanatic

Post by hen123drik »

weer een paar maanden geleden dat ie achterlijk begon te doen. Toch nog een paar maanden elk weekend er mee aan het rommelen geweest omdat ie niet meer als vanouds liep. Op zoek geweest naar een betaalbaar setje bougiekabels... Kun je vergeten! Langs alle bekende adressen geweest maar ze waren te kort of te duur (115 euro voor wat kabels? dacht het njet!) en bij de bmw dealer, waar onderdelen vaak nog voor een 'redelijke' prijs nieuw gekocht kunnen worden stond er een monteur doodleuk te vertellen dat bougiekabels nooit vervangen hoeven te worden. Enfin, uiteindelijk bij een autobeurs een setje voor 20 euro gekocht en die er op gezet. Wel een hele domme fout gemaakt, de volgorde van de kabels zat goed maar ze zaten allemaal een paar plekken te vroeg op de verdelerkap aangesloten dus niet lopen. Na wat geklooi het licht gezien en correct aangesloten en nog een startpoging. KNAL, einddemper uit elkaar geknald door alle brandstof die in de uitlaat zat! maar hij liep wel weer mooi... Met het oog op die verdomde MRB geen nieuwe einddemper erop gezet maar met een hamer de flensnaden weer teruggetikt en een gezonde hoeveelheid gun-gum doet wonderen. De beamer loopt weer als een zonnetje nu trouwens!
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP

Post by Peter V. »

Vraag anders even aan wondermike, jan groen, roelof slager of loentje voor een tweedehands einddemper. Hoeft niet duur te zijn lijkt mij.
Gr Peter V.

Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Ja dat geeft een leuke knal. Kennis van mij had eens de bougiekabels van een 323i 180 graden verkeerdom erop. Ook een enorme dreun en 2 nieuwe einddempers nodig...

Maar de positieve kant is dat de auto weer goed loopt!
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply