carburateur gezocht
-
Ferry vd L
- Newbee
- My E21(s): E21 EU 320/6 1982
carburateur gezocht
Goeden dag heren ik heb een e21 320/6 met de welbekende 4a1 carburateur waarvan zoiezo de koudstart niet werkt en niet stationair loopt dus dacht aan twee opties of kijke of hier injectie op kan of een goed werkende carburateur kopen of mijne reviseren
is het mogenlijk om hier een spruitstuk van de e30 320 met injectie op te zette en dan om te bouwen naar injectie of is dit wel heel veel werk
Zit er ook verschil in compressie bij die dingen
en zijn er andere zaken waar ik rekening meej moet houden
of is er mess iemand die een goed werkende 4a1 carburateur te koop heeft?
is het mogenlijk om hier een spruitstuk van de e30 320 met injectie op te zette en dan om te bouwen naar injectie of is dit wel heel veel werk
Zit er ook verschil in compressie bij die dingen
en zijn er andere zaken waar ik rekening meej moet houden
of is er mess iemand die een goed werkende 4a1 carburateur te koop heeft?
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
Re: carburateur gezocht
Voor het nette kun je je eigen wel eerst voorstellen natuurlijk. Wij zijn gek op foto's trouwens.
Ombouwen naar injectie is uiteraard mogelijk maar vereist wel wat aanpassingen.
* Draadboom/computer etc.
* Elektrische brandstofpomp.
Je carburateur reviseren is natuurlijk ook een optie. Vaak is e.e.a. verdroogt zodat vacuumlekkages verschillende problemen gaat geven.
Ik heb wel enkele 4A1 carburateurs liggen maar dan zul je ook moeten reviseren (liggen al enkele jaren op de plank).
Een relatief simpele oplossing is een ombouw naar de weber. Alles hangt af van het financiële plaatje en je eigen kennis om e.e.a. te doen.
Ombouwen naar injectie is uiteraard mogelijk maar vereist wel wat aanpassingen.
* Draadboom/computer etc.
* Elektrische brandstofpomp.
Je carburateur reviseren is natuurlijk ook een optie. Vaak is e.e.a. verdroogt zodat vacuumlekkages verschillende problemen gaat geven.
Ik heb wel enkele 4A1 carburateurs liggen maar dan zul je ook moeten reviseren (liggen al enkele jaren op de plank).
Een relatief simpele oplossing is een ombouw naar de weber. Alles hangt af van het financiële plaatje en je eigen kennis om e.e.a. te doen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
-
Ferry vd L
- Newbee
Bedankt voor de reactie in ieder geval
ben nog eve aant uitzoek hoe ik foto's plaats enzo haha maar zalk van de week allemaal proberen
heb de carburateur ondertussen wel uitelkaar liggen en zit er allemaal wel redelijk alleen zat de schuif vast waar dat potje aan zit waar koelvloeistof door gaat denk dat die voor stationair is en koudstart
Nu dacht ik van ja injectie is volgens mij super simpel op te bouwen ma weet nie of daar ook nog krukas sensor bij moet en dan waar
Of kan je dat signaal van je ontsteking pakken en de
ombouw na de weber waar moet ik dan aan denken kwa prijs en wat is daar voor nodig
ik kan eigenlijk alles wel zelf dus heb geen kosten van monteurs enzo
ben nog eve aant uitzoek hoe ik foto's plaats enzo haha maar zalk van de week allemaal proberen
heb de carburateur ondertussen wel uitelkaar liggen en zit er allemaal wel redelijk alleen zat de schuif vast waar dat potje aan zit waar koelvloeistof door gaat denk dat die voor stationair is en koudstart
Nu dacht ik van ja injectie is volgens mij super simpel op te bouwen ma weet nie of daar ook nog krukas sensor bij moet en dan waar
Of kan je dat signaal van je ontsteking pakken en de
ombouw na de weber waar moet ik dan aan denken kwa prijs en wat is daar voor nodig
ik kan eigenlijk alles wel zelf dus heb geen kosten van monteurs enzo
- Peter V.
- E21 VIP

Het bewuste schuifje wat vast zit heeft inderdaad met de koude start en stationairloop te maken. Deze is dan koelwatertemperatuur gestuurd.
De omboouw naar een E30 injectie vereist een complete aanpassing motorkabelboom met BDP sensor etc etc.
Wat betreft de weber ombouw is het eigenlijk vrij simpel. E-bay heeft ze nog weleens staan maar voor een nieuwe moet je rond de 350 euro rekenen. Hier zit alles bij om de carb te plaatsen. Zoek maar eens op google naar weber conversie.
Op het forum hier zijn ook meerdere topics hierover.
De omboouw naar een E30 injectie vereist een complete aanpassing motorkabelboom met BDP sensor etc etc.
Wat betreft de weber ombouw is het eigenlijk vrij simpel. E-bay heeft ze nog weleens staan maar voor een nieuwe moet je rond de 350 euro rekenen. Hier zit alles bij om de carb te plaatsen. Zoek maar eens op google naar weber conversie.
Op het forum hier zijn ook meerdere topics hierover.
Gr Peter V.
-
Ferry vd L
- Newbee
Heb er nog is over gedacht en denk dat ik het tijdelijk toch nog even bij het orginele hou
alleen zit ik nu met een probleem je heb op de 4a1 twee lange naalden zitten met daar tussen een schuifje waar ze aan zitte deze word weer bediend door de tweede strap denk ik nou is dat tussen schuifje wat ingevrete waardoor ze niet helemaal naar beneden gaan kan ik dit proberen met wat scotsbrite op te schuren of werkt het dan niet naar behoren
wat zou jij eventueel vragen voor een carberateur peter
alleen zit ik nu met een probleem je heb op de 4a1 twee lange naalden zitten met daar tussen een schuifje waar ze aan zitte deze word weer bediend door de tweede strap denk ik nou is dat tussen schuifje wat ingevrete waardoor ze niet helemaal naar beneden gaan kan ik dit proberen met wat scotsbrite op te schuren of werkt het dan niet naar behoren
wat zou jij eventueel vragen voor een carberateur peter
- Peter V.
- E21 VIP

De twee naalden zijn inderdaad van de tweede trap. De hevel die deze bedient heeft een kunststof geleider welke over de as van de grote kleppen zit en de hevel bediend. Deze gaan wel vaker moeilijk doen omdat de bovendeksel van de 4A1 gevoelig is voor kromtrekken door e.e.a. te vast te zetten.
Als die naalden open blijven staan zal de motor nagenoeg niet meer stationair draaien omdat je dan via de tweede trap brandstof inneemt terwijl de gaskleppen eronder dicht liggen.
Omtrent jouw laatste vraag even een wedervraag:
* Is het je bedoeling om een carburateur erbij te hebben voor onderdelen zodat je een complete kan maken in combinatie met een revisie/pakkingset of wil je een goed werkende?
Zoals ik al aangaf eerder zijn de carburateurs die ik heb liggen niet getest door mijzelf dus ik weet niet de goed werkende staat.
Laat maar even weten wat je bedoeling is? Prijs is namelijk afhankelijk van jouw wens en dus de staat van de carburateur.
Als die naalden open blijven staan zal de motor nagenoeg niet meer stationair draaien omdat je dan via de tweede trap brandstof inneemt terwijl de gaskleppen eronder dicht liggen.
Omtrent jouw laatste vraag even een wedervraag:
* Is het je bedoeling om een carburateur erbij te hebben voor onderdelen zodat je een complete kan maken in combinatie met een revisie/pakkingset of wil je een goed werkende?
Zoals ik al aangaf eerder zijn de carburateurs die ik heb liggen niet getest door mijzelf dus ik weet niet de goed werkende staat.
Laat maar even weten wat je bedoeling is? Prijs is namelijk afhankelijk van jouw wens en dus de staat van de carburateur.
Gr Peter V.
-
Ferry vd L
- Newbee
Ja ik denk dat het met onderdelen wel op te lossen is
twijfel tog indd over het bovendeksel omdat ook waar de centrale bout in zit licht is open gebogen maar als ik deze kan wisselen voor een andere dan ben ik ook af van dat gevrete schuifje
En had op ebay ook een pakkingset gevonden dus dan zou het weer goed moeten komen als ik een carberateur bij heb voor onderdelen
twijfel tog indd over het bovendeksel omdat ook waar de centrale bout in zit licht is open gebogen maar als ik deze kan wisselen voor een andere dan ben ik ook af van dat gevrete schuifje
En had op ebay ook een pakkingset gevonden dus dan zou het weer goed moeten komen als ik een carberateur bij heb voor onderdelen
- Peter V.
- E21 VIP

Aangezien jij dichtbij woont moet je maar eens komen naar Breda. Kunnen we zien wat je nodig heb, misschien ben je met alleen wat onderdelen al klaar om er eentje compleet te maken.
Gr Peter V.
-
Ferry vd L
- Newbee
Dat is indd wel een goede optie aangezien je er ook iets meer over weet als ik
weet niet wanneer het eventueel uit komt bij jou
- Peter V.
- E21 VIP

Ik werk in ploegendienst dus geef maar wat mogelijkheden bij jou en ik geef wel wanneer het bij mij uitkomt.Ferry vd L wrote:Dat is indd wel een goede optie aangezien je er ook iets meer over weet als ik
Gr Peter V.
-
Ferry vd L
- Newbee
Ik moet overdag gewoon werken dus kan een keer savonds of schikt aankomende zaterdag mess
- Peter V.
- E21 VIP

Aanstaande zaterdag moet ik werken en ben ik in de avond niet thuis.
Vrijdagavond kan wel na 19.00 uur.
Vrijdagavond kan wel na 19.00 uur.
Gr Peter V.
-
Ferry vd L
- Newbee
Ja dat zou bij mij ook wel uit komen
- Peter V.
- E21 VIP

Je heb als het goed is een PM bericht.
Gr Peter V.
- Blackadder
- E21 Fanatic
hallo,
Hier zelfde probleem. Is sedert kort ook het probleem met de bananabaur. Zeer slechte koudstart. Choke?
Zo slecht zelfs dat ik de batterij leegtrek, en de banaan nog niet start krijg.
Is enkel te starten als ik de carburator afneem, en wat benzine erin kieper.
Stationair draaien is geen probleem, alsook starten na een 12 u stilstand is ook geen probleem.
Laat ik die enkele dagen ongemoeid, is het weer van hetzelfde....
Wat te doen? Choke? iets anders? Ik ga er zeker geen weber meer opzetten, aangezien de 2300i al een tijdje ligt te wachten op inbouw.
Hier zelfde probleem. Is sedert kort ook het probleem met de bananabaur. Zeer slechte koudstart. Choke?
Zo slecht zelfs dat ik de batterij leegtrek, en de banaan nog niet start krijg.
Is enkel te starten als ik de carburator afneem, en wat benzine erin kieper.
Stationair draaien is geen probleem, alsook starten na een 12 u stilstand is ook geen probleem.
Laat ik die enkele dagen ongemoeid, is het weer van hetzelfde....
Wat te doen? Choke? iets anders? Ik ga er zeker geen weber meer opzetten, aangezien de 2300i al een tijdje ligt te wachten op inbouw.
BMW E21 320A 1980 Banana Baur Koronagelb
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)