Peter V: BMW E21 320/6 1981
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Maar dat zijn hele kleintjes en veel te duur. Een aantal kleuren is trouwens niet meer leverbaar.
- pattam2009
- E21 VIP

- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Oké dan.uwbuurman wrote:Maar dat zijn hele kleintjes en veel te duur. Een aantal kleuren is trouwens niet meer leverbaar.
Klopt, was inderdaad een klein busje ik denk een kwart van een normaal formaat spuitbus, koste als ik het goed heb rond de €15 euries.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Zo, alle onderdelen binnen om mijn winter door te komen.
* Compleet bilstein B6 demperset inclusief stofhoezen.
* Toplagers voor en achter.
* Inlegrubbers veren voor en achter.
* Draagarmen voor.
* Spoorstangen voor.
* Rubberwerk achterdraagarmen.
* Silentblocs dwarsdrager.
* Complete set voor de stabilisatorstang voor en achter
* Wiellagers rondom compleet inclusief keerringen.
* Wat bout en moerwerk.
Alles origineel en nieuw. Nu nog een poedercoater vinden in de regio en ik kan los.
Dat zal volgend jaar wel iets anders sturen denk ik.
* Compleet bilstein B6 demperset inclusief stofhoezen.
* Toplagers voor en achter.
* Inlegrubbers veren voor en achter.
* Draagarmen voor.
* Spoorstangen voor.
* Rubberwerk achterdraagarmen.
* Silentblocs dwarsdrager.
* Complete set voor de stabilisatorstang voor en achter
* Wiellagers rondom compleet inclusief keerringen.
* Wat bout en moerwerk.
Alles origineel en nieuw. Nu nog een poedercoater vinden in de regio en ik kan los.
Dat zal volgend jaar wel iets anders sturen denk ik.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Veel plezier Peter .. hier staat net hetzelfde op de planning voor de 2.7 .. alleen iemand zoeken die die rubbers kan in en uitpersen ...
Het zal iig zeker strakker sturen
Het zal iig zeker strakker sturen
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Het persen zou je zelf moeten kunnen met een draadeind, bus, moeren en ringen.
Als dit niet lukt neem ik ze mee naar mijn werk. Laat ik het de technische dienst doen.
Als dit niet lukt neem ik ze mee naar mijn werk. Laat ik het de technische dienst doen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
En het winterproject is gestart.
Dus eerst het diff en de aandrijfassen verwijderd. Als eerste de naafmoeren losgemaakt omdat je ze anders wel heel moeilijk los krijgt. Jammer dat overal de gele aftekening van de bouten/moeren nu weg gaat.
Als eerste de vraag van Koos. Foto's zijn niet overduidelijk maar de buitendorpel is dus haaks omgezet van buiten naar de binnenzijde.


Eerst de moeren van de cardanas opgelost en dan gelijk die van de aandrijfassen.

Vervolgens de assen losgemaakt en vervolgens de ondersteuning van het diff.

Vervolgens het diff verwijderd. Nu de stabilisatiestangen van de draagarmen losgemaakt. Ik boen tot nu toe nog steeds positief verrast over hoe de bodem eruit ziet.

Wel een oppervlakte roest gezien in de beugel aan de cas waar het differentieel ondersteund wordt. Hier zit dus ook geen coating behalve de grondlak van de bodem.

Nu de remmerij losgemaakt, dit is na 2,5 jaar montage en gebruik.

Ik heb besloten om de naven en lagers te verwijderen terwijl de draagarmen op de auto zitten. Dan hoef ik tenminste niet de draagarmen in een bankschroef te zetten. Wordt vervolgd.
Dus eerst het diff en de aandrijfassen verwijderd. Als eerste de naafmoeren losgemaakt omdat je ze anders wel heel moeilijk los krijgt. Jammer dat overal de gele aftekening van de bouten/moeren nu weg gaat.
Als eerste de vraag van Koos. Foto's zijn niet overduidelijk maar de buitendorpel is dus haaks omgezet van buiten naar de binnenzijde.


Eerst de moeren van de cardanas opgelost en dan gelijk die van de aandrijfassen.

Vervolgens de assen losgemaakt en vervolgens de ondersteuning van het diff.

Vervolgens het diff verwijderd. Nu de stabilisatiestangen van de draagarmen losgemaakt. Ik boen tot nu toe nog steeds positief verrast over hoe de bodem eruit ziet.

Wel een oppervlakte roest gezien in de beugel aan de cas waar het differentieel ondersteund wordt. Hier zit dus ook geen coating behalve de grondlak van de bodem.

Nu de remmerij losgemaakt, dit is na 2,5 jaar montage en gebruik.

Ik heb besloten om de naven en lagers te verwijderen terwijl de draagarmen op de auto zitten. Dan hoef ik tenminste niet de draagarmen in een bankschroef te zetten. Wordt vervolgd.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Vervolg, opvallend vond ik dat de ankerplaat vastzit met vier bouten die loctite erop hebben.
Hierna dus de naven en lagers verwijderd. De buitenste is makkelijk met een trekker.

Hierna moet je de astap met een kunststof hamer naar binnen tikken........ Dat zit goed vast maar lukt op den duur wel.
Nu de lagers/keerringen eruit. Let op dat je de lagers van binnen af naar buiten tikt want ze passen niet erdoorheen. De diameter van de buitenste is ook groter dan het binnenste lager.
Ook oppassen dat je de vulring niet beschadigd.

Alles blijft bij elkaar per zijde. Uiteraard worden ze vervangen.

Hierna heb ik de draagarmen verwijderd van de dwarsdrager. Gelijk duidelijk dat mijn rubbers zijn versleten.

Als laatste de dwarsdrager eronder vandaan gehaald. Ik ben absoluut positief verrast wat er achter de tonlagers tevoorschijn kwam......


Ik heb trouwens besloten de uitlaat te laten zitten. Geen last van gehad maar het is natuurlijk ook geen 323i.
Hierna dus de naven en lagers verwijderd. De buitenste is makkelijk met een trekker.

Hierna moet je de astap met een kunststof hamer naar binnen tikken........ Dat zit goed vast maar lukt op den duur wel.
Nu de lagers/keerringen eruit. Let op dat je de lagers van binnen af naar buiten tikt want ze passen niet erdoorheen. De diameter van de buitenste is ook groter dan het binnenste lager.
Ook oppassen dat je de vulring niet beschadigd.

Alles blijft bij elkaar per zijde. Uiteraard worden ze vervangen.

Hierna heb ik de draagarmen verwijderd van de dwarsdrager. Gelijk duidelijk dat mijn rubbers zijn versleten.

Als laatste de dwarsdrager eronder vandaan gehaald. Ik ben absoluut positief verrast wat er achter de tonlagers tevoorschijn kwam......


Ik heb trouwens besloten de uitlaat te laten zitten. Geen last van gehad maar het is natuurlijk ook geen 323i.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Dat ziet er inderdaad zeer netjes uit. Dat schept vertrouwen!
Al moet je wel rekening houden met een keer een dikke teleurstelling..
Al moet je wel rekening houden met een keer een dikke teleurstelling..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Tot zover iig netjes en zonder tegenslagen, top!
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Laten we hopen dat dat nog lang duurt dan.323baur wrote:Al moet je wel rekening houden met een keer een dikke teleurstelling..
Voorlopig ben ik tevreden, morgenmiddag de tanks eronder vandaan halen en dan wordt alles nog duidelijker.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Mooie winterwerken peter .. stuurgedrag zal compleet anders zijn
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
-
Groentje_me
- E21 VIP

- Posts: 1002
- Joined: Tue Nov 29, 2011 8:54 pm
- Location: Steenwijkerwold, the Netherlands
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Goed bezig Peter!
Gr. Jan
Gr. Jan
Groeten Jan Groen
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- Smartie
- E21 VIP

- Posts: 1211
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981
Top Peter, goed en bondig beschreven, mooie foto's en een erg mooie onderkant