Remy: zwarte 323i 2.7i 1981
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12127
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
Een toerritje Zeeland lijkt me wel leuk inderdaad.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
Damn in 1 woord echt PRACHTIG!!!
Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
Ik kan de 2 laatste foto's niet zien precies, kan ook aan mij liggen hoor 
Verder zie ik er echt naar uit om eens een foto van de voorkant in zijn geheel te zien, kwestie van de spoiler beter te kunnen beoordelen :p
maak bij een mooie herfstdag maar eens een mooie fotoshoot
Verder zie ik er echt naar uit om eens een foto van de voorkant in zijn geheel te zien, kwestie van de spoiler beter te kunnen beoordelen :p
maak bij een mooie herfstdag maar eens een mooie fotoshoot
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
Looks fantastic.
81 e21 323i polaris
That's a whole lott of engine under the bonnet;-)
That's a whole lott of engine under the bonnet;-)
- Smartie
- E21 VIP

- Posts: 1211
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
Super mooie auto.
Rondje Zeeland lijkt mij ook mooi
Rondje Zeeland lijkt mij ook mooi
- pattam2009
- E21 VIP

- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
Thx.
Een rondrit in Zeeland is volgens mij nog niet eerder gedaan. Als er genoeg belangstelling is wil ik dit best voorbereiden om een rit uit te stippelen langs wat leuke punten. Ik stel voor ergens in het voorjaar.

Voorzichtig de eerste kilometers aan het maken en tot nu toe gaat alles goed, heb er nu zo'n 300 km mee weg.
Ik wil er een 1000 km op hebben staan voordat ik de afspraak maakt bij boltuning voor het afstellen.
Na het e.e.a. te hebben afgesteld met de co en de L.H.M loopt de motor stationair en reageert verder goed.
Het co staat staat wel wat laag naar mijn zin maar krijg hem niet hoger dan 0.5% bij 1000 tpm.
ik heb het verder zo afgesteld dat de motor 1200 tpm stationair draait met 0.7% co, zo draait die ook wat mooier i.v.m. de scherpere nokkenas. Waarschijnlijk staat de 173 motronic in een noodloop omdat er geen lambda zit aangesloten en daardoor is het verder afstellen van de co niet mogelijk. I.o.m. botuning is een lambda niet perse nodig voor het verder afstellen van de motor en voor nu met het inrijden is het co verder geen probleem zolang het rijden maar rustig gebeurd.
Ik laat de motor lekker rollen en kom niet boven de 4000 tpm.
Ik moet er wel opletten want je merkt goed dat het vermogen er echt in komt richting de 4000 tpm.
Verder schakelt de 5bak goed en is ook mooi stil. Net als het sper heb ik deze destijds op goed geluk gekocht, je weet pas of het goed is later in de praktijk. Het sper vind ik wel een bijgeluid geven, het is minimaal en het kan ook zo zijn dat het van de gehele aandrijflijn afkomt. Misschien vergelijk ik het teveel met de hedendaagse stilte in een auto.
Als het zover is moet één van jullie er maar eens naar luisteren met een proefrit.
Over het onderstel ben ik zeer tevreden, de Bilstein met de H&R zijn voor mij een prima combinatie, sportief en toch comfortabel genoeg. Ik vind de verlaging netjes staan en zo zijn de drempels goed te nemen.
Wat me wel is opgevallen is de kilometer teller afwijking.
Ik heb in het Engels technische gedeelte een draadje gezien over de verschillende tellers, diff en versn.bakken.
Als eerste heb ik de kilometerkabel maar vervangen, deze stond toch tot een 50 kmph te schommelen.
Dit is onder tussen opgelost maar de afwijking is nog steeds zo'n 10a15%. 100 op de teller is nog geen 90 op gps.
De combinatie in mijn geval is 15 inch 205/195 met een 5 bak eco, sper 3:45 en een teller met de code W=0762 EG
Is deze afwijking van de teller ergens door te verklaren ???
Meer binnenkort....
Een rondrit in Zeeland is volgens mij nog niet eerder gedaan. Als er genoeg belangstelling is wil ik dit best voorbereiden om een rit uit te stippelen langs wat leuke punten. Ik stel voor ergens in het voorjaar.
Nick1984 wrote: Verder zie ik er echt naar uit om eens een foto van de voorkant in zijn geheel te zien, kwestie van de spoiler beter te kunnen beoordelen :p
maak bij een mooie herfstdag maar eens een mooie fotoshoot

Voorzichtig de eerste kilometers aan het maken en tot nu toe gaat alles goed, heb er nu zo'n 300 km mee weg.
Ik wil er een 1000 km op hebben staan voordat ik de afspraak maakt bij boltuning voor het afstellen.
Na het e.e.a. te hebben afgesteld met de co en de L.H.M loopt de motor stationair en reageert verder goed.
Het co staat staat wel wat laag naar mijn zin maar krijg hem niet hoger dan 0.5% bij 1000 tpm.
ik heb het verder zo afgesteld dat de motor 1200 tpm stationair draait met 0.7% co, zo draait die ook wat mooier i.v.m. de scherpere nokkenas. Waarschijnlijk staat de 173 motronic in een noodloop omdat er geen lambda zit aangesloten en daardoor is het verder afstellen van de co niet mogelijk. I.o.m. botuning is een lambda niet perse nodig voor het verder afstellen van de motor en voor nu met het inrijden is het co verder geen probleem zolang het rijden maar rustig gebeurd.
Ik laat de motor lekker rollen en kom niet boven de 4000 tpm.
Ik moet er wel opletten want je merkt goed dat het vermogen er echt in komt richting de 4000 tpm.
Verder schakelt de 5bak goed en is ook mooi stil. Net als het sper heb ik deze destijds op goed geluk gekocht, je weet pas of het goed is later in de praktijk. Het sper vind ik wel een bijgeluid geven, het is minimaal en het kan ook zo zijn dat het van de gehele aandrijflijn afkomt. Misschien vergelijk ik het teveel met de hedendaagse stilte in een auto.
Als het zover is moet één van jullie er maar eens naar luisteren met een proefrit.
Over het onderstel ben ik zeer tevreden, de Bilstein met de H&R zijn voor mij een prima combinatie, sportief en toch comfortabel genoeg. Ik vind de verlaging netjes staan en zo zijn de drempels goed te nemen.
Wat me wel is opgevallen is de kilometer teller afwijking.
Ik heb in het Engels technische gedeelte een draadje gezien over de verschillende tellers, diff en versn.bakken.
Als eerste heb ik de kilometerkabel maar vervangen, deze stond toch tot een 50 kmph te schommelen.
Dit is onder tussen opgelost maar de afwijking is nog steeds zo'n 10a15%. 100 op de teller is nog geen 90 op gps.
De combinatie in mijn geval is 15 inch 205/195 met een 5 bak eco, sper 3:45 en een teller met de code W=0762 EG
Is deze afwijking van de teller ergens door te verklaren ???
Meer binnenkort....
Last edited by pattam2009 on Tue Sep 24, 2013 6:38 pm, edited 2 times in total.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12127
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
Mooie auto hoor. Wat betreft de rondrit. Ik denk dat er wel animo voor is.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
De W=762 EG teller is voor de 323i dus dat zou goed moeten zijn. Afwijking van 10 tot 15 % is wat veel maar dat moet je even op verschillende snelheden meten.
Ik heb dezelfde combi alleen met sportbak en die is spot-on.
Prachtige auto Patrick!
Ik heb dezelfde combi alleen met sportbak en die is spot-on.
Prachtige auto Patrick!
So many cars, so little time
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29986
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
Patrick,
Toerrit Zeeland in het voorjaar van 2014 juichen we toe hoor. We hebben nog niets staan dus daar houden we je graag aan hahaha!
CO lijkt me idd wat laag wat op toeren risico's kan inhouden, maar Boltuning (doe Marcel de groeten van me) kan de lambdaregeling uitschakelen. Lamdaregeling regelt idd stationair CO terug op basis van stationair signaal van de gasklepschaklaar, kans dat je op toeren ineens een aanzienlijk hogere CO gaat zien met op de overgang een onprettig gedrag. Dan is de LHM teveel versteld en kun je met de software nog wat finetuning doen. Daarna de software aanpassen aan jouw setup en dan kun je echt los.
Wat de km teller afwijking betreft: zoals Michel al aangeeft heb je de juiste teller gemonteerd maar het is mogelijk dat de slipkoppeling in de teller op z'n eind is. Dan wordt de afwijking steeds groter en krijg je vaak ook steeds meer schommelingen en bijgeluiden. Wellicht ben je toe aan een andere teller.
Toerrit Zeeland in het voorjaar van 2014 juichen we toe hoor. We hebben nog niets staan dus daar houden we je graag aan hahaha!
CO lijkt me idd wat laag wat op toeren risico's kan inhouden, maar Boltuning (doe Marcel de groeten van me) kan de lambdaregeling uitschakelen. Lamdaregeling regelt idd stationair CO terug op basis van stationair signaal van de gasklepschaklaar, kans dat je op toeren ineens een aanzienlijk hogere CO gaat zien met op de overgang een onprettig gedrag. Dan is de LHM teveel versteld en kun je met de software nog wat finetuning doen. Daarna de software aanpassen aan jouw setup en dan kun je echt los.
Wat de km teller afwijking betreft: zoals Michel al aangeeft heb je de juiste teller gemonteerd maar het is mogelijk dat de slipkoppeling in de teller op z'n eind is. Dan wordt de afwijking steeds groter en krijg je vaak ook steeds meer schommelingen en bijgeluiden. Wellicht ben je toe aan een andere teller.
Regards/groeten, Jeroen
- e-einundzwanzig
- E21 Pro
- Posts: 889
- Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
- My E21(s): '82 318i manual
- Location: Dinxperlo, the Netherlands
Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
ik had precies dezelfde afwijking, maar met een 320/6 teller was het spot on
Martin
Martin
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
- pattam2009
- E21 VIP

- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
Jeroen wrote:Patrick,
Toerrit Zeeland in het voorjaar van 2014 juichen we toe hoor. We hebben nog niets staan dus daar houden we je graag aan hahaha!
CO lijkt me idd wat laag wat op toeren risico's kan inhouden, maar Boltuning (doe Marcel de groeten van me) kan de lambdaregeling uitschakelen. Lamdaregeling regelt idd stationair CO terug op basis van stationair signaal van de gasklepschaklaar, kans dat je op toeren ineens een aanzienlijk hogere CO gaat zien met op de overgang een onprettig gedrag. Dan is de LHM teveel versteld en kun je met de software nog wat finetuning doen. Daarna de software aanpassen aan jouw setup en dan kun je echt los.
Wat de km teller afwijking betreft: zoals Michel al aangeeft heb je de juiste teller gemonteerd maar het is mogelijk dat de slipkoppeling in de teller op z'n eind is. Dan wordt de afwijking steeds groter en krijg je vaak ook steeds meer schommelingen en bijgeluiden. Wellicht ben je toe aan een andere teller.
Oke, ik zal het e.e.a. gaan voorbereiden om een leuke rit uit te zetten voor rondje Zuid Holland / Zeeland in het voorjaar.
w.b.t. de kilometerteller denk ik dat je gelijk hebt. Het verschil op de teller is met gas geven en loslaten al snel een kilometer of 5a10
en dat zal juist de functie van de slipkoppeling zijn om dit verschil op te vangen.
is zo'n slipkoppeling los te bestellen / vervangen of is het makkelijker om op zoek te gaan naar een vervangene teller.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29986
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
Leuk!
Ik betwijfel of je nog losse delen kunt krijgen en of je dat fatsoenlijk kunt vervangen, zou zelf denk ik gewoon een andere teller monteren.
Ik betwijfel of je nog losse delen kunt krijgen en of je dat fatsoenlijk kunt vervangen, zou zelf denk ik gewoon een andere teller monteren.
Regards/groeten, Jeroen
- pattam2009
- E21 VIP

- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
Jeroen wrote:Leuk!
Ik betwijfel of je nog losse delen kunt krijgen en of je dat fatsoenlijk kunt vervangen, zou zelf denk ik gewoon een andere teller monteren.
e-einundzwanzig wrote:ik had precies dezelfde afwijking, maar met een 320/6 teller was het spot on
Martin
@ Jeroen,
ik heb in het topic van Arnold gezien dat het aanpassen van een kilometer teller wel mogelijk is, maar daar wil ik maar niet aan beginnen dat priegelwerk.
ik ga opzoek naar een andere teller, als de schaalverdeling en code hetzelfde zijn maakt het verder toch geen verschil of het van een 320 of 323i afkomstig is ??
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12127
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
De schaalverdeling van een 320/6 en 323i is gelijk maar er zit wel degelijk een andere "code" op. Dit is de aanpassing m.b.t. de keuze van diff.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- pattam2009
- E21 VIP

- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: Zwarte 323i 1981 "Restauratie"
Oke duidelijk PeterPeter V. wrote:De schaalverdeling van een 320/6 en 323i is gelijk maar er zit wel degelijk een andere "code" op. Dit is de aanpassing m.b.t. de keuze van diff.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.