DOT / wissers / kachelbediening
- Guido
- Upcoming E21 fanatic
- My E21(s): '82 323i Polaris
DOT / wissers / kachelbediening
Goedenavond,
Ik heb hulp nodig bij 3 vraagjes:
1)
Ik heb mijn remsysteem gevuld met DOT4.
Toen ik onlangs een flesje wilde kopen, vroeg de man achter de balie: welke auto. (E21 323i '82)
Volgens zijn 'systeem' werd DOT3 voorgeschreven. En dus levensgevaarlijk.
Maar ik rijd al 10 jaar met DOT4
Wat gebruiken jullie?
2)
Mijn RW-wissers gaan traaaaag, qua snelheid.
Snelheid 2 lijkt op normale snelheid 1.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
3)
Hebben jullie ook last dat er om de haverklap bowdenkabels van de kachelbediening los raken?
Deze zitten geklemd aan een kunstof huppetupje achter het bedieningspaneel.
In korte tijd al twee afgebroken, waardoor een ander klemmetje ook niet meer kan.
Enige oplossing: met tie-wrap vast zetten.
Zou het komen doordat de weekmakers na 31 jaar er de brui aangeven?
Dan zou een ander paneel nl. weinig zin hebben..... die zijn immers minstens zo oud...
Alvast dank voor het meedenken.
Groet Guido
Ik heb hulp nodig bij 3 vraagjes:
1)
Ik heb mijn remsysteem gevuld met DOT4.
Toen ik onlangs een flesje wilde kopen, vroeg de man achter de balie: welke auto. (E21 323i '82)
Volgens zijn 'systeem' werd DOT3 voorgeschreven. En dus levensgevaarlijk.
Maar ik rijd al 10 jaar met DOT4
Wat gebruiken jullie?
2)
Mijn RW-wissers gaan traaaaag, qua snelheid.
Snelheid 2 lijkt op normale snelheid 1.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
3)
Hebben jullie ook last dat er om de haverklap bowdenkabels van de kachelbediening los raken?
Deze zitten geklemd aan een kunstof huppetupje achter het bedieningspaneel.
In korte tijd al twee afgebroken, waardoor een ander klemmetje ook niet meer kan.
Enige oplossing: met tie-wrap vast zetten.
Zou het komen doordat de weekmakers na 31 jaar er de brui aangeven?
Dan zou een ander paneel nl. weinig zin hebben..... die zijn immers minstens zo oud...
Alvast dank voor het meedenken.
Groet Guido
323i 1982 Polaris / Atlantic Blue interior
- uwbuurman
- E21 VIP

- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Re: DOT / wissers / kachelbediening
Ik gebruik dot 5.1. Dat is uitwisselbaar met dot 4.0. In geen geval 5.0 gebruiken! En 3.0 zou ik ook niet meer doen. Zolang je maar het hele systeem van het zelfde voorziet, is er niet veel aan de hand.
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
Ik gebruik DOT 4. Is gewoon goed hoor.
Ik heb zelf 12,5 jaar in de branche gezeten die remvloeistof maakt. Verschil met DOT 3 en 4 is de maximale temperatuur die het kan hebben. In DOT 4 zitten meer hoogkokers (zwaardere fracties) deze kunnen een hogere temperatuur hebben alvorens men dampbellen kan krijgen.
DOT 5.0 en 5.1 hebben extra toevoegingen gekregen waar vooral bij 5.0 de interne delen van ons remsysteem niet goed tegen kunnen.
Wat betreft de ruitenwisser. Je kan eens proberen om de draaiende delen (kogelgewrichten) wat te smeren met siliconen. Verder is het meestal het motortje wat de geest gaat geven.
Het kunststof van onze E21 is inderdaad na 30 jaar wel wat bros gaan worden. Om e.e.a. te voorkomen zorg ik in ieder geval dat de bowdenkabels en hendels bij de kachelunit soepel blijven. Een andere unit kan natuurlijk maar als dan de hendels etc nog zwaar gaan breekt dit ook zo af.
Ik heb zelf 12,5 jaar in de branche gezeten die remvloeistof maakt. Verschil met DOT 3 en 4 is de maximale temperatuur die het kan hebben. In DOT 4 zitten meer hoogkokers (zwaardere fracties) deze kunnen een hogere temperatuur hebben alvorens men dampbellen kan krijgen.
DOT 5.0 en 5.1 hebben extra toevoegingen gekregen waar vooral bij 5.0 de interne delen van ons remsysteem niet goed tegen kunnen.
Wat betreft de ruitenwisser. Je kan eens proberen om de draaiende delen (kogelgewrichten) wat te smeren met siliconen. Verder is het meestal het motortje wat de geest gaat geven.
Het kunststof van onze E21 is inderdaad na 30 jaar wel wat bros gaan worden. Om e.e.a. te voorkomen zorg ik in ieder geval dat de bowdenkabels en hendels bij de kachelunit soepel blijven. Een andere unit kan natuurlijk maar als dan de hendels etc nog zwaar gaan breekt dit ook zo af.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Guido
- Upcoming E21 fanatic
Ik vermoedde al dat DOT4 geen probleem zou zijn.
Bedankt voor de bevestiging!
De automaterialen-man had mij toch een beetje aan het twijfelen gebracht...
De kogels en scharnieren zijn lekker ingevet. Dus vermoedelijk het wissermotortje.
Nou rijd ik zelden door de regen, maar toch.
Ik heb, als het goed is, nog een motortje in het 'magazijn' liggen.
Mooi winterklusje!
Tijdens de restauratie heb ik alle bowdenkabels goed gesmeerd.
Maar dat is inmiddels al weer 10 jaar geleden.
Wellicht toch eens opnieuw oliën.
Ik krijg het nog druk van de winter
Bedankt voor de bevestiging!
De automaterialen-man had mij toch een beetje aan het twijfelen gebracht...
De kogels en scharnieren zijn lekker ingevet. Dus vermoedelijk het wissermotortje.
Nou rijd ik zelden door de regen, maar toch.
Ik heb, als het goed is, nog een motortje in het 'magazijn' liggen.
Mooi winterklusje!
Tijdens de restauratie heb ik alle bowdenkabels goed gesmeerd.
Maar dat is inmiddels al weer 10 jaar geleden.
Wellicht toch eens opnieuw oliën.
Ik krijg het nog druk van de winter
- Wondermike
- E21 Master
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Wat bij de ruitenwisser het probleem is is niet het stangenstelsel maar de doorvoer door de carrosserie.
Even je ruitenwissers met stang verwijderen, dan ruitenwissers aanzetten en lekker WD40 van bovenaf er tussen laten kruipen. Dat werkt vaak heel goed.
Even je ruitenwissers met stang verwijderen, dan ruitenwissers aanzetten en lekker WD40 van bovenaf er tussen laten kruipen. Dat werkt vaak heel goed.
So many cars, so little time
- Guido
- Upcoming E21 fanatic
Peter, een off-topic vraagje.Peter V. wrote:Ik gebruik DOT 4. Is gewoon goed hoor.
Op het reservoirtje van mijn motorfiets staat: alleen vullen met DOT 3 of DOT5.
Hier kan dan ook DOT4 in?
EDIT: volgens de manual mag ik in géén geval DOT 5 gebruiken. Pakkingen en leidingen zijn niet geschikt
Uitsluitend DOT 4 of 5.1.
Dat dekseltje zegt dus geen reet....
- Guido
- Upcoming E21 fanatic
Tanx.
Zal de motordealert ff bellen.
Denk dat zij 5.1 adviseren. Ik gebruik het ding nogal.
Anders DOT4. Heb ik nog staan.
Groet
Zal de motordealert ff bellen.
Denk dat zij 5.1 adviseren. Ik gebruik het ding nogal.
Anders DOT4. Heb ik nog staan.
Groet
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Yep, als ze aan het werk moeten, bijv vakantie, bergen etc 5.1 nemen vanwege hoger kookpunt, anders gewoon 4.
Regards/groeten, Jeroen