Voor den leringh ende vermaeck

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Voor den leringh ende vermaeck

Post by 323baur »

Vorige week heb ik het blok uit de Lumma gelepeld. Deze gaf zo'n slechte compressie, dat ik daar geen euro in wilde stoppen. Temeer daar de verkoper ook duidelijk had aangegeven dat ze met een lekke kop of iets anders stil stond. (reeds een jaar of 10..)
Inmiddels ligt het hele blok totaal uit elkaar, gewoon omdat ik daar zin in had.
Ik vermoed dat de slechte compressie vooral te wijten is geweest aan goed vast zittende zuigerveren. Een lekke koppakking kon ik zo niet 123 herleiden.
De lange stilstand was duidelijk te zien. Erg oude olie, veel water ipv kvs - met de bijbehorende roestsporen in het koelsysteem.

Nu het blok totaal uit elkaar ligt kon ik mooi eens zien hoe de lagers en zuigers er uit zien.
Nou ben ik enorm lui, vrij onhandig en vooral onwetend.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de meer technisch onderlegde personen kunnen roepen bij de volgende telefoon plaatjes:

Image

Image

Image

Image

Image

Oh ja, en eindelijk eens een fatsoenlijke luchtsleutel gekocht, wat is dat een genot zeg. tot 1250 nm :)


Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Voor den leringh ende vermaeck

Post by uwbuurman »

In ieder geval mooi ingesleten drijfstanglagers en veel koolafzetting op de zuigers. Goed bezig Ite, om zo een blok te slopen, daar leer je meer van dan welk boekje ook!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29996
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Voor den leringh ende vermaeck

Post by Jeroen »

Drijfstang- en krukaslagers zijn braaf zo. Ik denk dat je 't toch moet zoeken in de kop. Verbrande kleppen, scheurtjes tussen klep en bougiegat, koppaking
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Voor den leringh ende vermaeck

Post by 323baur »

En die zuigers? Horen die zo bruin te zijn?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1758
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Voor den leringh ende vermaeck

Post by Nick1984 »

nieuwe segmenten en lagerschalen en die kon er nog gemakkelijk 200.000 km tegen :p
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Post Reply