E21 Slaat af na ongeveer 10 minuten

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Vasco de Gama
Upcoming E21 fanatic
My E21(s): 315

E21 Slaat af na ongeveer 10 minuten

Post by Vasco de Gama »

Beste allemaal,

Mijn e21 315 slaat af nadat de motor ongeveer 10 minuten gedraaid heeft. Dit gebeurt zowel op gas als benzine. Ik ben begonnen met het vervangen van materiaal wat sowieso aan vervanging toe was. Carburateurpakkingen, paar water- en vacuumslangen en een luchtslang. Hiermee was het probleem nog niet verholpen, wat ik ook verwachtte. Daarna ben ik begonnen met de ontsteking, ik heb de bobine vervangen, omdat ik vermoedde dat er op den duur geen vonk meer kwam. Dit heeft ook niet geholpen.

Nadat de motor 10 minuten gedraaid heeft en afgeslagen is, start deze ook niet meer / heel moeilijk. Na een poosje wachten start deze wel weer.

Wat is jullie advies? Waar kan ik het beste beginnen met zoeken? Trial en error is natuurlijk niet de manier, en ik ben niet ervaren genoeg om zelf stappen te zetten.

Graag jullie advies!

uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Re: E21 Slaat af na ongeveer 10 minuten

Post by uwbuurman »

er gaat eerder iets mis met je mengsel, of te weinig lucht, te veel brandstof of een combinatie.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Vasco de Gama
Upcoming E21 fanatic

Post by Vasco de Gama »

Oke. Kan de afstelling zomaar voor elkaar weg zijn dan? Ik heb er verder niets aan veranderd namelijk. Wel heeft de auto 12 weken stil gestaan en af en toe stationair gedraaid.
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Even beginnen bij het begin.

Je heb dit op LPG en benzine dus de specifieke carburateurproblemen kunnen we een beetje op een zijspoor brengen.

* Is dit begonnen sinds het koude weer?
* Is de motor al geheel op temperatuur dus?
* Koude start is wel gewoon goed?

Belangrijker, Heb je voor het probleem begon iets verandert aan de motor? Onderhoudszaken of iets dergelijks.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Vasco de Gama
Upcoming E21 fanatic

Post by Vasco de Gama »

Op het moment dat de motor op temperatuur begint te komen (het naaldje een paar mm van 0 af is), dan slaat deze af. Koude start is goed, maar hij loopt niet lekker. Voordat het probleem begon heb ik niets veranderd aan de motor. Ik ben 3 maanden op reis geweest. De auto stond toen bij mijn vader gestald, die de auto af en toe stationair heeft laten draaien. Ik ben begin november terug gekomen en wou toen een rit van in totaal 100 km gaan maken. na ongeveer 25 km sloeg de auto af op de snelweg, vlak voordat ik wou tanken. Of de benzine helemaal op geweest is weet ik niet, ik had er namelijk geen rekening mee gehouden dat m'n vader de auto een paar keer een poosje heeft laten draaien.
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP

Post by Peter V. »

Het niet lekker lopen, kun je dat omschrijven?

Waar komt je LPG in de carburateur?

Heb je al gekeken of de chokeklep wel opent? Als deze dicht blijft staan gaat de motor schudden en wisselen van toerental omdat ze eigenlijk staat te verzuipen (dit is op benzine en LPG mogelijk).
Een 315 heeft volgens mij ook een thermoswitch in het koelwaterdeel zitten welke stroom geeft naar de koudstartinrichting van de carburateur dus de bediening van de chokeklep o.a.
Deze zit aan de voorkant van de motor bovenop. Hier zitten twee aansluitingen aan. Als het koelwater opwarmt moet ze gaan doorverbinden om stroom te geven naar de carburateur.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

Vasco de Gama
Upcoming E21 fanatic

Post by Vasco de Gama »

Niet lekker lopen: ik moet continu gas blijven geven om de motor draaiende te houden op benzine na de start. Als ik vervolgens handmatig overschakel op LPG via het knopje, duurt het even totdat de motor draait en moet ik m'n best doen om de auto aan te houden. Als de auto de stroom LPG krijgt, dan loopt de motor in principe goed en kan ik de auto probleemloos rijden, totdat deze na een minuut of 10 afslaat.

Koud / laag in de toeren loopt de auto slecht op benzine. Normaal gesproken start ik op gas, maar dat gaat niet momenteel.

Met de chokeklep is - voor zover ik het heb kunnen beoordelen - niets mis.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Ik mag trouwens wel hopen dat de naald van de temp meter wat eerder uit de hoek komt dan na ergens tussen 10 en 25km. Anders speelt de temperatuur wel een rol (blijft je thermostaat open staan).

Chokeklep zat ik ook al aan te denken maar de details op het gebied van carburateurs en lpg laat ik graag aan Peter over. Wat ik ook weleens heb meegemaakt is een regeleenheid van de ontsteking (zwart blokje met langwerpige platte stekker op lv scherm) die bij opwarmen problemen gaat geven.
Regards/groeten, Jeroen
Vasco de Gama
Upcoming E21 fanatic

Post by Vasco de Gama »

Na een minuut of 10 stationair draaien komt de naald uit de hoek omhoog, daar ben ik niet zo bang voor. De regeleenheind van de ontsteking was ook het eerste waar mijn vader me op wees, hoe kan ik deze testen?
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP

Post by Peter V. »

Die regeleenheid moet in ieder geval goed massa maken met de carrosserie. Verder zul je zien dat je dan geen vonk heb. Deze stuurt dan namelijk geen terugkoppeling naar de verdeler/bobine dus geen vonk.

Wat betreft de thermoswitch. Doe de draden eens doorverbinden met elkaar.

Op de bijgaande foto zit deze linksboven. (foto is van een 316 dus laat je niet afleiden door de carburateur)
Image
Kijk ook eens naar de flexibele rubbervoet van de pakking, deze scheuren weleens wat een gigantische vacuümlekkage geeft.
Gr Peter V.

Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Met de regeleenheid zijn mij 3 issues bekend: interne narigheid, sluiting omdat 'ie in het water ligt, of idd een slechte massaverbinding. Testen: idd geen vonk, en evt andere proberen. Nieuwe zijn ze prijzig geloof ik!
Regards/groeten, Jeroen
Vasco de Gama
Upcoming E21 fanatic

Post by Vasco de Gama »

Als ik één van de bougiekabels er af haal en een andere bougie test nadat de auto net uitgevallen is (en dus niet starten wil) dan is er geen vonk. Het wordt mij niet helemaal duidelijk waar de thermoswitch zit en wat ik om welke reden met elkaar door moet verbinden. Gaat het om de draden in het groen? Of het kastje in het rood? De flexibele rubbervoet onder de carburateur is splinternieuw, die heb ik vorige week gemonteerd.

Image
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP

Post by Peter V. »

Als jij aangeeft dat er geen vonk is dan denk ik dat alles al duidelijk is. Ik zou dan als eerste de regeleenheid eens vervangen.

Die in het groen is de thermoswitch. Dat kun je nu vergeten want geen vonk laat het gehele carburateur verhaal links liggen.
Gr Peter V.

Vasco de Gama
Upcoming E21 fanatic

Post by Vasco de Gama »

Dan wordt dat mijn volgende stap. Ik post het resultaat even als ik het onderdeel vervangen heb. Bedankt Peter en Jeroen!
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP

Post by Peter V. »

Vasco de Gama wrote:Dan wordt dat mijn volgende stap. Ik post het resultaat even als ik het onderdeel vervangen heb. Bedankt Peter en Jeroen!
Geen probleem. Controleer de rest van de ontsteking ook even als je bezig bent. Verdeelkap en rotor!
Gr Peter V.

Post Reply