m30b35 uit een e30
- barry2830
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 114
- Joined: Tue Jul 23, 2013 6:58 pm
- My E21(s): 79 nl 323i
- Location: nederland
m30b35 uit een e30
Is het mogelijk om een m30b35 aan gepast voor een e30 zonder al teveel moeite in e21?
Of moet dan als nog de motor steunen en caterpan en bak steun en cardanas aan gepast worden?
Of moet dan als nog de motor steunen en caterpan en bak steun en cardanas aan gepast worden?
Wie achter de kudde aanloopt, loopt altijd door de stront!
- Thegs
- E21 VIP

- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: m30b35 uit een e30
M30B35 in een E21 is mogelijk, maar past echt net (ga maar eens kijken naar het projecttopic van Sven). Ik denk dat je weinig hebt aan de aanpassingen voor een E30, dat is toch een compleet andere auto dan een E21.
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: m30b35 uit een e30
Als je gaat voor vermogen en vooral geen verlies (minder..) aan agiliteit: M50.
Een M30 blok is gewoon te zwaar voor in de neus van een e21 imo.
Een M30 blok is gewoon te zwaar voor in de neus van een e21 imo.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- barry2830
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 114
- Joined: Tue Jul 23, 2013 6:58 pm
- My E21(s): 79 nl 323i
- Location: nederland
Re: m30b35 uit een e30
ja ik weet dat het een zwaare motor is het is ook meer om mee te spellen.323baur wrote:Als je gaat voor vermogen en vooral geen verlies (minder..) aan agiliteit: M50.
Een M30 blok is gewoon te zwaar voor in de neus van een e21 imo.
Ik vind het ook leuk om wat anders te hebben dan anderen
Er zit nu een m20b23 uit een e30 in mijn e21 en die is toch slechter dan ik dacht.
Dus ik zoek wat anders, en wat niet de hele wereld kost.( anders wordt moeder de vrouw boos
Maar ik wil wel af en toe het Circuit op en kippevel krijgen en met een lach van oor tot oor rond rijden.
Wie achter de kudde aanloopt, loopt altijd door de stront!
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: m30b35 uit een e30
Mik er dan een 2.7 in. Is echt veel grappiger en zeker zo snel in de bochtjes.
Alleen met volrechtuit sprinten ben je dan in het nadeel.
Ombouw is simpel en straight on.
Alleen met volrechtuit sprinten ben je dan in het nadeel.
Ombouw is simpel en straight on.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- barry2830
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 114
- Joined: Tue Jul 23, 2013 6:58 pm
- My E21(s): 79 nl 323i
- Location: nederland
Re: m30b35 uit een e30
Ik heb er ook aan zitten denken en ook de http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=60&t=11708 bekeken.323baur wrote:Mik er dan een 2.7 in. Is echt veel grappiger en zeker zo snel in de bochtjes.
Alleen met volrechtuit sprinten ben je dan in het nadeel.
Ombouw is simpel en straight on.
maar gaat misschien toch een beetje boven me petje als ik er+/- 200 pk wil uithalen.
Wie achter de kudde aanloopt, loopt altijd door de stront!
Re: m30b35 uit een e30
Waarom zou een M30 motor te zwaar zijn?323baur wrote: Een M30 blok is gewoon te zwaar voor in de neus van een e21 imo.
De m30 motor is maar 30Kg zwaarder dan de M20 motor. Met wat aandacht voor het onderstel en de juiste uitlijning kun je daar heel goed mee uit de voeten, vooral als je al een beetje kan sturen.
Ik heb de alpina op de sportstand uit laten lijnen en die stuurt ondanks de M30 motor zo strak door de bochten dat ik denk dat ik de meeste E21jes met M20 motor in de bochten de baas ben.
Daarbij klink de M30 geweldig.
Bij een evt. zelfbouw racer zou ikzelf weer voor een M30 gaan.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: m30b35 uit een e30
Eens...maar dan hebben we het niet meer over een budget oplossing..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- barry2830
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 114
- Joined: Tue Jul 23, 2013 6:58 pm
- My E21(s): 79 nl 323i
- Location: nederland
Re: m30b35 uit een e30
Oke ik heb de m30b35 toch maar afgeketse.
Ik wil van de zomer gewoon lekker rijden.
Ik heb nooit een motor gebouwt als wat ik weet heb ik mezelf geleerd met wat ervaring en van forums.
Ik heb nog even zitten kijken om een 327i tebouwen maar ik denk toch dat ik bij het begin moet beginnen.
Misschien toch maar 323i beginnen en als dat kunt kan ik altijd nog verder kijken.
Maar toch wil ik meer,is er uit een m20b23 meer pk,s tehalen? zoja hoeveel ongeveer? en zonder turbo,s.
Ik hoor het graag.
Ik wil van de zomer gewoon lekker rijden.
Ik heb nooit een motor gebouwt als wat ik weet heb ik mezelf geleerd met wat ervaring en van forums.
Ik heb nog even zitten kijken om een 327i tebouwen maar ik denk toch dat ik bij het begin moet beginnen.
Misschien toch maar 323i beginnen en als dat kunt kan ik altijd nog verder kijken.
Maar toch wil ik meer,is er uit een m20b23 meer pk,s tehalen? zoja hoeveel ongeveer? en zonder turbo,s.
Ik hoor het graag.
Wie achter de kudde aanloopt, loopt altijd door de stront!
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29996
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: m30b35 uit een e30
Tunen van atmosferische blokken is best prijzig als je kijkt naar de vermogenswinst die je kunt behalen. De oorspronkelijke motor sneller maken of een 2.7 liter ombouw doen met behoud van K-Jet zodat alles er origineel uit blijft zien kost dus best geld. Als originaliteit minder belangrijk is en je wilt de kosten wat meer binnen de perken houden kun je beter een 2.5 liter M20 uit een E30 325i plaatsen of beter nog een 2.5 of 2.8 M50 uit een E36, compleet met injectie etc.
Dat kun je combineren met je eigen versnellingsbak zodat je de bestaande E21 M20 versnellingsbak kunt gebruiken en de telleraandrijving behoudt. Dat zijn heel betaalbare operaties waarmee je een vermogen van 170-200 pk behaalt met een kant en klaar standaard blok, voor een schappelijke prijs. Daar kun je niet tegenop tunen, daarom doen onze Engelse leden dat ook veelvuldig en zie je 't ook in NL steeds meer.
Dat kun je combineren met je eigen versnellingsbak zodat je de bestaande E21 M20 versnellingsbak kunt gebruiken en de telleraandrijving behoudt. Dat zijn heel betaalbare operaties waarmee je een vermogen van 170-200 pk behaalt met een kant en klaar standaard blok, voor een schappelijke prijs. Daar kun je niet tegenop tunen, daarom doen onze Engelse leden dat ook veelvuldig en zie je 't ook in NL steeds meer.
Regards/groeten, Jeroen
- barry2830
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 114
- Joined: Tue Jul 23, 2013 6:58 pm
- My E21(s): 79 nl 323i
- Location: nederland
Re: m30b35 uit een e30
Oke dus een m50 zou de beste opzie zijn.Jeroen wrote:Tunen van atmosferische blokken is best prijzig als je kijkt naar de vermogenswinst die je kunt behalen. De oorspronkelijke motor sneller maken of een 2.7 liter ombouw doen met behoud van K-Jet zodat alles er origineel uit blijft zien kost dus best geld. Als originaliteit minder belangrijk is en je wilt de kosten wat meer binnen de perken houden kun je beter een 2.5 liter M20 uit een E30 325i plaatsen of beter nog een 2.5 of 2.8 M50 uit een E36, compleet met injectie etc.
Dat kun je combineren met je eigen versnellingsbak zodat je de bestaande E21 M20 versnellingsbak kunt gebruiken en de telleraandrijving behoudt. Dat zijn heel betaalbare operaties waarmee je een vermogen van 170-200 pk behaalt met een kant en klaar standaard blok, voor een schappelijke prijs. Daar kun je niet tegenop tunen, daarom doen onze Engelse leden dat ook veelvuldig en zie je 't ook in NL steeds meer.
Origineel maakt mijn niet zoveel uit, ik vind het juist leuk als het anders is als anderen.
Maar kom ik dan niet in de knoei met bedraaden daar ben ik echt geen held in.
Wie achter de kudde aanloopt, loopt altijd door de stront!
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: m30b35 uit een e30
Uiteraard moet je de bedrading aanpassen naar de draadboom van de E21.
Als je dit zelf niet kunt of aandurft moet je er niet aan beginnen want dan vinden we later een project op marktplaats terug.
Bedenk wel dat de meesten hier op het forum ook geen automonteurs zijn en dingen zelf hebben moeten uitvinden, dat maakt onze hobby zo leuk. Soms gaat het mis en vaak gaat het goed. Als je de zoekfunctie gebruikt op het forum dan kun je zelf bedradingschema's terugvinden van verschillende ombouwwerken.
De keuze is aan jou!
Als je dit zelf niet kunt of aandurft moet je er niet aan beginnen want dan vinden we later een project op marktplaats terug.
Bedenk wel dat de meesten hier op het forum ook geen automonteurs zijn en dingen zelf hebben moeten uitvinden, dat maakt onze hobby zo leuk. Soms gaat het mis en vaak gaat het goed. Als je de zoekfunctie gebruikt op het forum dan kun je zelf bedradingschema's terugvinden van verschillende ombouwwerken.
De keuze is aan jou!
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- barry2830
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 114
- Joined: Tue Jul 23, 2013 6:58 pm
- My E21(s): 79 nl 323i
- Location: nederland
Re: m30b35 uit een e30
het is niet dat ik het niet durf, ik weet zeker dat hier genoeg mensen zijn die mijn daar mee kunnen helpen.Peter V. wrote:Uiteraard moet je de bedrading aanpassen naar de draadboom van de E21.
Als je dit zelf niet kunt of aandurft moet je er niet aan beginnen want dan vinden we later een project op marktplaats terug.
Bedenk wel dat de meesten hier op het forum ook geen automonteurs zijn en dingen zelf hebben moeten uitvinden, dat maakt onze hobby zo leuk. Soms gaat het mis en vaak gaat het goed. Als je de zoekfunctie gebruikt op het forum dan kun je zelf bedradingschema's terugvinden van verschillende ombouwwerken.
De keuze is aan jou!
Ik weet dat er veel info op het Engelse gedeelte tevinden is, maar ik ben heel slecht in Engels en Duits.
En goolgel vertaler kom ik wel een heel eind verder mee, maar ik weet niet of ik vergenoeg mee kom.
Wie achter de kudde aanloopt, loopt altijd door de stront!
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: m30b35 uit een e30
tuurlijk wel. En anders, foto maken en probleem voorleggen in een draadje. Niet bang zijn en gewoon beginnen. Maar wel nadenken over wat Peter zegt, als je het niet aandurft, dan niet beginnen, als je ook maar een beetje technische kwaliteiten hebt, dan kom je er zeker uit met hulp.