stuurbekrachtiging op 4 cil

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
User avatar
Blackadder
E21 Fanatic
Posts: 273
Joined: Sun May 13, 2007 3:54 pm
Location: Belgium

stuurbekrachtiging op 4 cil

Post by Blackadder »

Hoi,

Ik geraak er hier niet echt uit.

Heb een poulie en voet voor pomp stuurbekrachtiging, en de poulie voor de krukas, maar nou vind ik op realOEM
die stuknummers niet die op die onderdelen staan :crazy .

Op de poulie staat BMW 1264 708 L
Op de voet staat 225 1264 645, bmw teken, en cirkeltje met 2.82 2de maand 82 dus...
Voor zover de nrs goed te lezen zijn

Zijn dat oude nummers? Ze komen in ieder geval niet overeen.
Kan iemand iets met de opgegeven nrs?

Of heeft iemand toevallig het chassisnr van een 4 cil met stuurbekrachtiging die ik es kan gebruiken voor opzoeking?

Dank u voor de hulp


BMW E21 320A 1980 Banana Baur Koronagelb
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29996
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: stuurbekrachtiging op 4 cil

Post by Jeroen »

Kunnen zomaar oude nrs zijn idd. Maar als je gewoon realoem of bmwfans gebruikt en een vierpitter ingeeft krijg je alle passende parts. Een chassisnr van een exemplaar met of zonder stuurbekrachtiging zal dezelfde uitkomst geven nl met én zonder stuurbekrachtiging. Dus gewoon een 316 pakken en eens kijken wat er voor parts uitrollen, als er verschillen zijn voor bepaalde bouwjaren wordt dat vanzelf aangegeven.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Blackadder
E21 Fanatic
Posts: 273
Joined: Sun May 13, 2007 3:54 pm
Location: Belgium

Re: stuurbekrachtiging op 4 cil

Post by Blackadder »

OK, maar ik had graag geweten of die oude nummers overeenstemmen
met de huidige nummers, die ik idd gevonden heb via de weg die Jeroen voorstelt...
BMW E21 320A 1980 Banana Baur Koronagelb
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29996
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: stuurbekrachtiging op 4 cil

Post by Jeroen »

Weet niet of een van die sites onder de eigenschappen ook de oude onderdeelnrs weergeven, anders even opzoeken in ETK
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Blackadder
E21 Fanatic
Posts: 273
Joined: Sun May 13, 2007 3:54 pm
Location: Belgium

Re: stuurbekrachtiging op 4 cil

Post by Blackadder »

Zo,

Vandaag nog een setje opgehaald, met voet en poulie voor zowel 4 cil als 6
Ook oude stuknummers...
Image
BMW E21 320A 1980 Banana Baur Koronagelb
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
User avatar
Blackadder
E21 Fanatic
Posts: 273
Joined: Sun May 13, 2007 3:54 pm
Location: Belgium

Re: stuurbekrachtiging op 4 cil

Post by Blackadder »

Euh...

Niemand een voet voor de servopomp voor op de 318i?
Voet gewone 4 cil lijkt niet te passen...
BMW E21 320A 1980 Banana Baur Koronagelb
BMW E21 318i 1981 M-edition Stratosblau
BMW Z3 2.0A 2000 Diamantschwartz
VW kever 1966 Javagreen VW kever 1967 pearlwhite
VW Passat cc 2.0 TDI 2010 Ijslandgrijs
Renault 4 F4 1983 beige (in restauratie)
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29996
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: stuurbekrachtiging op 4 cil

Post by Jeroen »

Ik zie net idd dat die specifiek 318i is. Wel hetzelfde als E12 en E28 518i trouwens.
Regards/groeten, Jeroen
Stefe21
Upcoming E21 fanatic
Posts: 75
Joined: Wed Jan 15, 2014 8:30 am
My E21(s): 318i 1982 Balticblau-metallic
Location: Omgeving Antwerpen

Re: stuurbekrachtiging op 4 cil

Post by Stefe21 »

Mist de juiste onderdelen is dit makkelijk te plaatsen?
E21 318i 1982 Batlicblau-metallic
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio Alpinaschwarz II
en wat anders leuks dat geen BMW is ;-)
User avatar
e-einundzwanzig
E21 Pro
Posts: 889
Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
My E21(s): '82 318i manual
Location: Dinxperlo, the Netherlands

Re: stuurbekrachtiging op 4 cil

Post by e-einundzwanzig »

Stefe21 wrote:Mits de juiste onderdelen is dit makkelijk te plaatsen?
Jep, makkelijk te plaatsen, wel even uit laten lijnen.
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
Stefe21
Upcoming E21 fanatic
Posts: 75
Joined: Wed Jan 15, 2014 8:30 am
My E21(s): 318i 1982 Balticblau-metallic
Location: Omgeving Antwerpen

Re: stuurbekrachtiging op 4 cil

Post by Stefe21 »

En voor een 318I blijkbaar speciaal onderdeel nodig?
E21 318i 1982 Batlicblau-metallic
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio Alpinaschwarz II
en wat anders leuks dat geen BMW is ;-)
User avatar
e-einundzwanzig
E21 Pro
Posts: 889
Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
My E21(s): '82 318i manual
Location: Dinxperlo, the Netherlands

Re: stuurbekrachtiging op 4 cil

Post by e-einundzwanzig »

De beugels voor de stuurbekrachtigingspomp verschillen tussen de 4 en 6 cilinder. Maar nu ik het bovenstaande zo lees heb je idd een 318i specifiek onderdeel nodig... misschien kunnen anderen hier meer info over geven?

En waarom zou je eventueel stuurbekrachtiging willen hebben?
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
Stefe21
Upcoming E21 fanatic
Posts: 75
Joined: Wed Jan 15, 2014 8:30 am
My E21(s): 318i 1982 Balticblau-metallic
Location: Omgeving Antwerpen

Re: stuurbekrachtiging op 4 cil

Post by Stefe21 »

Bwah, geen idee, zag dit topic en leek me leuk.

Tja, nog wat rondkijken en planne maken hé ;-)

Zal hem maar eens technisch in orde zetten zodat ik er wat mee kan rijden en van genieten vooraleer ik aan aanpassingen ga denken.
Het plan is wel om hem origineel te zetten
E21 318i 1982 Batlicblau-metallic
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio Alpinaschwarz II
en wat anders leuks dat geen BMW is ;-)
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29996
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: stuurbekrachtiging op 4 cil

Post by Jeroen »

Even wat zaken op een rijtje:

- je hebt een andere dynamosteun nodig want daaraan hang je de pomp, onder de dynamo. Volgens ETK dealersoftware is deze specifiek voor de 318i (evt ook gebruikt in E12 518i en E28 518i) maar volgens mij heb ik ook weleens horen beweren dat die van andere (E12-E21-E28) M10's ook past?

- pomp zou geen probleem moeten zijn, wordt gedeeld met andere E21's, E12 en E24

- poelie op de pomp zou weer wel specifiek zijn (E12 518i en E21 318i)

- stuurhuis, kruiskoppeling, reservoir en slangen zijn identiek aan die van andere E21's, zorg wel altijd dat je die kruiskoppeling erbij hebt want los vind je die zo goed als nooit

We hebben hier een aantal actieve E21 slopers actief dus het mooist zou zijn als je via één van hen een complete set uit een 318i kon kopen, dan weet je zeker dat alles past. Setjes zijn wel schaars dus als zoiets voorbij komt kun je maar beter toeslaan.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: stuurbekrachtiging op 4 cil

Post by Wondermike »

Net even door zitten lezen en was zelf van mening dat de stb op alle 4 cilinder modellen gelijk was.
Niet dus..... :bag Heeft denk te maken met het luchtfilterhuis van de 318i?
Weer wat geleerd.

Heb wel een stb liggen van de 4 cilinder maar die komt niet van een 318i
So many cars, so little time
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2976
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: stuurbekrachtiging op 4 cil

Post by loentje »

Ik had dus een 318i setje, maar die is nu in handen van Jan Groen,

steun voor de pomp is wel anders dan andere e21's en dat komt inderdaad door de injectie, waardoor de dynamo lager hangt en daardoor de pomp weer anders hangt.


Groeten loentje
Post Reply