Ik weet niet of je nog met het probleem zit maar als je eerst een elektronische ontsteking had gaat een contactpunten ontsteking zeer waarschijnlijk niet werken omdat de wendingen van het tandwiel onderaan de verdeler die op de nokkenas lopen, haaks op de elektronische versie staan. Misschien vandaar ook tikken vanuit het blok?
Vergelijk de 2 tandwielen maar eens ;)
E21 Slaat af na ongeveer 10 minuten
- jarnotim
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 123
- Joined: Wed Nov 14, 2012 8:09 pm
- My E21(s): 323i 1978 / 316 1980 Saphir
- Facebook page: http://www.facebook.com/jarno94
- Location: Staphorst
Re: E21 Slaat af na ongeveer 10 minuten
e21 323i 1978
e21 316 1980
e30 318i 1989
Groeten Jarno Timmerman
e21 316 1980
e30 318i 1989
Groeten Jarno Timmerman
- Vasco de Gama
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 50
- Joined: Tue Mar 05, 2013 9:42 am
- My E21(s): 315
Re: E21 Slaat af na ongeveer 10 minuten
De tandwielen zijn hetzelfde. Ik heb de ontsteking gemonteerd. Daarna achter op de krik, wiel draaien tot de stip op het vliegwiel zichtbaar was, rotorkap draaien tot het contactpunt 1 boven het plaatje op de rotor staat en proberen te starten. Motor gaat rond, bougies vonken en zijn nat, maar ontploffen ho maar. Voordat ik kan gaan afstellen met stroboscoop is het natuurlijk wel zaak dat de motor loopt. Iemand enig idee waar te beginnen?
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: E21 Slaat af na ongeveer 10 minuten
Kleppendeksel verwijderen en kijken of daar ook het merkteken op tijd staat op de nokkenas. Wss 180 graden verdraaid.
So many cars, so little time
- Vasco de Gama
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 50
- Joined: Tue Mar 05, 2013 9:42 am
- My E21(s): 315
Re: E21 Slaat af na ongeveer 10 minuten
Moet het kleppendeksel persé er af om dit te kunnen controleren?
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: E21 Slaat af na ongeveer 10 minuten
Is wel het makkelijkste. Even controleren of inlaat en uitlaatklep cylinder 1 zijn gesloten.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: E21 Slaat af na ongeveer 10 minuten
Ik had hem pas ook 180 graden verdraaid staan. Merkteken zit voor op de nokkenas net achter de ketting.
So many cars, so little time
- Vasco de Gama
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 50
- Joined: Tue Mar 05, 2013 9:42 am
- My E21(s): 315
Re: E21 Slaat af na ongeveer 10 minuten
Hij loopt weer!
Vanavond samen met een kennis aan de slag gegaan met de auto. Ik heb nu geleerd dat er een merkstreepje op de verdeler staat en hoe je de verdeler vervolgens goed plaatst. Daarnaast weet ik nu hoe je de verdeler stapsgewijs een beetje beter zet alvorens je hem vast zet. Morgen ga ik controleren of de auto na warmdraaien nog steeds afslaat en volgende week gaan we afstellen met een CO-meter. Daarna de afstelling op gas, want ik vermoed dat de raad van state het hele gebeuren omtrent de MRB voor oldtimers terug gaat draaien (en terecht..). Hoe dat afstellen precies in z'n werk gaat zal me benieuwen, maar ik ben al lang blij dat ie voor nu weer tuft.
Vanavond samen met een kennis aan de slag gegaan met de auto. Ik heb nu geleerd dat er een merkstreepje op de verdeler staat en hoe je de verdeler vervolgens goed plaatst. Daarnaast weet ik nu hoe je de verdeler stapsgewijs een beetje beter zet alvorens je hem vast zet. Morgen ga ik controleren of de auto na warmdraaien nog steeds afslaat en volgende week gaan we afstellen met een CO-meter. Daarna de afstelling op gas, want ik vermoed dat de raad van state het hele gebeuren omtrent de MRB voor oldtimers terug gaat draaien (en terecht..). Hoe dat afstellen precies in z'n werk gaat zal me benieuwen, maar ik ben al lang blij dat ie voor nu weer tuft.